Vilken ska bli min nya ras?

En cairnterrier kanske? En fantastiskt rolig, glad, frisk och aktiv liten hund i bra storlek. Def en terrier utan att vara überterrier som ex foxen eller welshen.
Njae. Ska det vara terrier så ska det nog vara just en überterrier. ;) Men jag blir allt mer säker på att jag ska prova på någon helt annan hundtyp åtminstone en gång... :D
 
Tack för info! Blir mer och mer sugen ju mer jag hör/läser runt faktiskt. Det är något med där lugna blandat med fart... :love:

Att hunden måste kunna gå lös är absolut inget jag tycker är en viktig faktor, även om jag kommer försöka få till en ok inkallning ändå förstås. Och så länge man kan besöka någon som har katt (som inte ens är inne för tillfället) utan att få magsår (ja, nästan iallafall), så är jag mer än nöjd...

(Har nu försökt skriva ett längre inlägg två gånger, men så hänger sig allt, jag loggas ut och texten försvinner... :rage: Så nu blev det kortversionen!)
Det du skulle kunna göra är ju att träffa lite whippets för att se hur de är :) vinthundsägare är ofta extremt pratglada och träffar gärna folk som är intresserade av rasen, så sådant brukar vara lätt att ordna :p
 
Om du vill ha något som liknar JRT i utseende och storlek är ju den Dansk-svenska gårdshunden klockren.

Har alla de bra egenskaperna som en JRT men är mycket mer lättränad. Folk kommer inte att inse att ni har bytt ras :D

Skillnaden är mentaliteten, dsgn är mjukare och mer lättränad, inte lika självständig utan vill alltid vara med och tycker inte om att vara ensam. Gillar kroppskontakt och sitta nära/i knäet och sova i sängen (under täcket).
 
Edit: missade att du ville ha lättskött päls. Kanske en pinscher?

Vad tror du om en schnauzer (mellanvarianten)? Härliga hundar med fart i. De svarta är vassare och har mer motor än P/S.
 
En trevlig Chinese crested kanske skulle kunna vara ett alternativ? Inte lika mycket ös som en Jack Russel men jag tycker ändå att dom jag träffar regelbundet stämmer in på listan. Smarta, relativt snabbtänkta, egensinniga, lätta att ha med (om det inte regnar :angel: ), ösiga när saker är roligt och generellt trevliga om än inte överdrivet glada i folk som inte tillhör familjen. Dock kan mentaliteten vara lite svajig och tänderna sådär har jag förstått - men en frisk och vettig crested är rätt rolig tycker jag :D
 
Om du vill ha något som liknar JRT i utseende och storlek är ju den Dansk-svenska gårdshunden klockren.

Har alla de bra egenskaperna som en JRT men är mycket mer lättränad. Folk kommer inte att inse att ni har bytt ras :D

Skillnaden är mentaliteten, dsgn är mjukare och mer lättränad, inte lika självständig utan vill alltid vara med och tycker inte om att vara ensam. Gillar kroppskontakt och sitta nära/i knäet och sova i sängen (under täcket).
Nähä. Jo, mjukare kanske, men inte mer lättränade! :p Åtminstone mina russllar är nämligen hemskt lättränade. De kan allsköns konster och den ena kommer t o m på inkallning även om ett gäng rådjur just sprätt iväg framför honom (den andra not so much, men ändå... :rofl:). De älskar också att gosa och vara nära/på en och sova under täcket. :)

DSG är som sagt redan ”på listan”, även om jag faktiskt tror att det nog kommer att bli en vinthund tillslut...
 
Nähä. Jo, mjukare kanske, men inte mer lättränade! :p Åtminstone mina russllar är nämligen hemskt lättränade. De kan allsköns konster och den ena kommer t o m på inkallning även om ett gäng rådjur just sprätt iväg framför honom (den andra not so much, men ändå... :rofl:). De älskar också att gosa och vara nära/på en och sova under täcket. :)

DSG är som sagt redan ”på listan”, även om jag faktiskt tror att det nog kommer att bli en vinthund tillslut...

De flesta russlar jag känner har väldigt svårt för inkallning om det händer något roligare, kan ju också vara för att de flesta är odrägliga stallhundar ;)
Men jag upplever det som att russeln är en terrier med terriermentalitet - medans dsg är så långt ifrån terrier du kan komma.
Min hund släpper jag lös på gräsplättar med vildkaniner, hon tittar men jagar inte om jag säger nej. Låter hönsen vara. Att jaga rådjur eller andra "större" djur finns inte på kartan. Kommer på inkallning i alla lägen, har inte behövt träna speciellt på det överhuvudtaget.
 
Har numera en blandis med bara chihuahua i sig och nästa hund blir en saluki. Älskar dom hundarna både till utseende och psyke.

Har fördelen att ha en kusin som föder upp den rasen så jag har träffat några stycken genom åren.
 
Jag har racewhippets. De är verkligen jätte enkla, speciellt om de får springa lösa regelbundet. Vi löste det genom att köpa en åker och hägnade in den med 2m viltgaller.

De löser knappt, äter lite, sover nästan alltid, man får köpa snygga kläder åt dem, de är generellt ganska friska.

Sinsemellan tycker jag att vinthundar, speciellt whippet, går bra ihop. Man kan släppa lös typ tio främmande hundar och det går hur bra som helst. Men förvånande ofta är de riktiga jäkla rasister. Min skäller åt typ alla som inte är vinthundar. Jag vet inte hur hon fattar att än afghan är en vinthund men inte en schäfer.

Som någon skrev så skulle jag aldrig lita på att hunden kan gå lös hela tiden. Jag vet att folk har olika åsikt här, men jag menar att en bra vinthund alltid drar efter vilt. Som tur är slutar de springa då de inte ser bytet, så bara haren gömmer sig eller står stilla är det ingen panik. Min kompis whippor åt upp deras katt. De hade alltid gått bra med katten men den sprang kanske ovanligt fort och de triggades.

Jag ogillar indelningen i utställnings och race, men det är en annan historia.

De har ofta typ noll will to please. Min kan basicgrejer men hon orkar repetera typ tre gånger och sen bara går hon. Hanen orkar lite bättre men är inte direkt smart så slutresultatet är detsamma. Folk tränar ju agility och rally med dem men de brukar ju inte klara sig så himla bra, utan de gör det bara för skojs skull.

Vill man ha en hund som hänger med i stallet och lös här och där så rekommenderar jag INTE whippet.
 
Jag går också i dessa tankar tant där hemma har väl inte så många år kvar.
Älskar min JRT men hon var verkligen hyper till hon var 4år och nu på ålderns höst är hon lite för tuff mot nya hundar och människor så det krävs rätt mycket för att få det att fungera så kan man få en hund som håller sig på nivån JRT 4-9år :p

Mina tankar är
DSG
Terrier brasileiro
West highland white terrier (päls men det finns ju klippmaskin)
 
Jag har racewhippets. De är verkligen jätte enkla, speciellt om de får springa lösa regelbundet. Vi löste det genom att köpa en åker och hägnade in den med 2m viltgaller.

De löser knappt, äter lite, sover nästan alltid, man får köpa snygga kläder åt dem, de är generellt ganska friska.

Sinsemellan tycker jag att vinthundar, speciellt whippet, går bra ihop. Man kan släppa lös typ tio främmande hundar och det går hur bra som helst. Men förvånande ofta är de riktiga jäkla rasister. Min skäller åt typ alla som inte är vinthundar. Jag vet inte hur hon fattar att än afghan är en vinthund men inte en schäfer.

Som någon skrev så skulle jag aldrig lita på att hunden kan gå lös hela tiden. Jag vet att folk har olika åsikt här, men jag menar att en bra vinthund alltid drar efter vilt. Som tur är slutar de springa då de inte ser bytet, så bara haren gömmer sig eller står stilla är det ingen panik. Min kompis whippor åt upp deras katt. De hade alltid gått bra med katten men den sprang kanske ovanligt fort och de triggades.

Jag ogillar indelningen i utställnings och race, men det är en annan historia.

De har ofta typ noll will to please. Min kan basicgrejer men hon orkar repetera typ tre gånger och sen bara går hon. Hanen orkar lite bättre men är inte direkt smart så slutresultatet är detsamma. Folk tränar ju agility och rally med dem men de brukar ju inte klara sig så himla bra, utan de gör det bara för skojs skull.

Vill man ha en hund som hänger med i stallet och lös här och där så rekommenderar jag INTE whippet.
Låter verkligen som om det kan vara nåt för mig! Som sagt, lösgående är inte viktigt för mig (jag är ju van...). Att de slutar springa när de inte ser djuren är ju en klar uppgradering för mig som så att säga har erfarenhet av motsatsen. :D Att de kan äta katter/andra smådjur är inte heller ett problem (har tyvärr den T-shirten).

Det enda jag egentligen tvekar på är storleken. Det verkar ju som om många (de flesta?) är för stora också? Jag vill ju egentligen ha en liten ”portabel” hund, och 45-50 cm känns liksom redan i största laget... (Italienarna är ju mindre, men även de verkar ha storleksproblem? Såg att ett par hanar var mellan 46-50 cm höga (kommer inte ihåg exakt, men tror det var så).
 
Låter verkligen som om det kan vara nåt för mig! Som sagt, lösgående är inte viktigt för mig (jag är ju van...). Att de slutar springa när de inte ser djuren är ju en klar uppgradering för mig som så att säga har erfarenhet av motsatsen. :D Att de kan äta katter/andra smådjur är inte heller ett problem (har tyvärr den T-shirten).

Det enda jag egentligen tvekar på är storleken. Det verkar ju som om många (de flesta?) är för stora också? Jag vill ju egentligen ha en liten ”portabel” hund, och 45-50 cm känns liksom redan i största laget... (Italienarna är ju mindre, men även de verkar ha storleksproblem? Såg att ett par hanar var mellan 46-50 cm höga (kommer inte ihåg exakt, men tror det var så).
En tik bör vara under 48cm, men nuförtiden finns det massvis med tikar som är betydligt större. Hanar likaså givetvis. Min kompis har en som är 59cm...:cautious: en annan kompis har en som är 43,9:laugh:

Det finns dock riktigt små whippetar, typ 45cm.

Mina på. 47,2 och 49, 7cm är lätta att plocka upp och ha under armen. Väger 11,5kg och 14kg.

Italienarna är ju nog betydligt mindre och klenare.
 
Jag går också i dessa tankar tant där hemma har väl inte så många år kvar.
Älskar min JRT men hon var verkligen hyper till hon var 4år och nu på ålderns höst är hon lite för tuff mot nya hundar och människor så det krävs rätt mycket för att få det att fungera så kan man få en hund som håller sig på nivån JRT 4-9år :p

Mina tankar är
DSG
Terrier brasileiro
West highland white terrier (päls men det finns ju klippmaskin)
Ja, mina är för det mesta helt underbara och det enda jag inte gillar är skärpan och då mest mellan varandra. Det händer inte jätteofta, men de kan ryka ihop för nån småsak och som sagt, det känns som att det flippar över helt, ingen ger upp och det skulle kunna gå riktigt åt skogen. Om man bara delar dem i ett par sekunder så är det liksom över sedan, men det är inte kul när det händer.

Annars är de väldigt olika. Tanten är en ängel med människor (även barn), men hon gillar inte andra hundar. Älskar att träna tricks/agility/whatever och kan koncentrera sig i timmar bara man har nån god godis... Vardagslydnad som inkallning med störning är väl inte hennes starka sida och hon är en riktig jaktidiot... Hatar katter över allt annat. Skäller väldigt lite. Den yngre hunden är ganska osäker med folk (barn är värst), han gillar nästan alla andra hundar (men tänder till om de muckar). Han har rätt dålig koncentrationsförmåga men är jätteduktig på vardagslydnadssaker. Mindre intresserad av vilt och andra djur. Han vill liksom mest vara kompis med alla. Skäller, piper, morrar och låter rätt mycket och i alla möjliga olika situationer. Om man kunde kombinera deras positiva sidor hade man nog kommit rätt nära min drömhund... :idea:
 
En tik bör vara under 48cm, men nuförtiden finns det massvis med tikar som är betydligt större. Hanar likaså givetvis. Min kompis har en som är 59cm...:cautious: en annan kompis har en som är 43,9:laugh:

Det finns dock riktigt små whippetar, typ 45cm.

Mina på. 47,2 och 49, 7cm är lätta att plocka upp och ha under armen. Väger 11,5kg och 14kg.

Italienarna är ju nog betydligt mindre och klenare.
Oh. Jag hade velat hitta en sån där liten whippet... Nu är det ju inte aktuellt än, men ses det som oseriöst att leta specifikt efter en sådan? :o
 
Oh. Jag hade velat hitta en sån där liten whippet... Nu är det ju inte aktuellt än, men ses det som oseriöst att leta specifikt efter en sådan? :o
Nej, hellre liten än stor. Jag är en såndär negativ som vill förbjuda alla för stora whippetar att delta i alla sorters tävling. Typ.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 501
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 188
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 620
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 339
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp