Vilken ska bli min nya ras?

Schipperke då? Inte träffat så många men uppfattar dem som mjukare än russlar.
Ja, västgötaspets är något kortbenta och kan ha lätt till skall men inte nån av de jag träffat har varit skälliga. De russlar jag träffat på har varit kortbenta så tänkte inte på det som ett hinder.

Aaah! Schipperke ska kollas upp! :up:
 
Du har ju rätt såklart... Jag vet inte varför just italienaren har hängt sig fast i mitt huvud sådär... Nu tror jag minsann att den rök från listan. (Jag hade iofs tänkt vänta med ny hund tills båda terrierna är borta, även om det mest är tanten som är knepig med andra hundar. Den yngre är lite av en Prince Charming, och kommer bra överens med nästan alla.)

Border terrier känns liksom foxterriern för likt på nåt sätt. Parson är i stort sett samma som mina JRTC-russllar. Möjligen något lite ”mildare” i humöret.

Dvärgpinchern ska jag, liksom DSG kolla upp lite! :)

Är man medveten om vad det innebär att ha en italienare så är det ju inte fel att skaffa en om man nu kärat ned sig 😊 De är ju ändå trevliga och käcka hundar. Däremot motsvarar rasen inte så många av just dina önskemål som du radade upp. Min sambo är helt kär i rasen (hon har Whippet just nu) men tvekar pga hur bräckliga de är samt den vanliga förekomsten av dåliga tänder samt epilepsi. Som det ser ut nu kommer det nog bli en Italienare ändå när Whippeten går bort men det efter mycket nogrannt efterforskningsarbete för att hitta ett så bra exemplar som möjligt samt en ekonomisk buffert.
 
Jag brukar aldrig rekommendera vinthundar, men helt seriöst så tänker jag att en whippet skulle kunna vara lämplig. Inte italienare, de går bara sönder, men whipparna är mycket mer robusta. Jag själv är mycket(!) förtjust i terriers och hade en JRT på prov förut, men då det inte fungerade med min saluki så blev det inget av det. Faktum är att även saluki skulle kunna passa dig.

En bra vinthund är orädd och positiv, mycket "kan själv" och otroligt kvicktänkt och intelligent. De sover i soffa eller så är det full fart ute. De är generellt sett friska, otroligt enkla med såväl hundar som människor (dock ofta obrydda kring främlingar)... Extrem jaktlust, och mina salukis är betydligt mer taggade på vilt än vad någon av de vanliga terriers jag mött har varit. Det är det som gör att rasen inte passar allt och alla. Det är lite katt i hundförpackning. De är svåra att träna, men otroligt roliga när man väl hittar rätt metoder och belöningsformer... Det som kan vara klurigt är att de trots sin starka jaktlust måste få springa lösa regelbundet för att må bra.

Whippet är härmed med på listan över raser som ska kollas upp lite mer! Det du beskriver är nog rätt nära vad jag söker, tror jag. Och jag känner att jag på något sorts omotiverat sätt verkligen kärat ner mig lite i vinthundar... (Intressant att du gillar terriers med. Det kanske är det där lite katt-lika? :laugh:) Salukis är ju otroligt vackra, men de är ju skitstora... :nailbiting:
 
Löwchen?
Klipper man ner så är det typ 1 h pälsvård varannan månad.

Min är väldigt pigg och käck, orädd, framåt men tycker familjen är bäst samtidigt som de är lättsamma med andra djur och människor av olika slag.

Bild på när hon är helt nerklippt
IMG_6748[1].JPG



Liten film :D

 
Ingen päls som behöver skötas var ett av önskemålen. Det fastnar mycket skit i benhåren under de kalla/blöta årstiderna och de behöver trimmas mycket oftare än en terrier. Annars hade de passat in bra :)

Jaha! Trodde det var mer önskemål än krav, men det är klart. Det är ju lite pälsvård på de där skäggen :D
 
Whippet är härmed med på listan över raser som ska kollas upp lite mer! Det du beskriver är nog rätt nära vad jag söker, tror jag. Och jag känner att jag på något sorts omotiverat sätt verkligen kärat ner mig lite i vinthundar... (Intressant att du gillar terriers med. Det kanske är det där lite katt-lika? :laugh:) Salukis är ju otroligt vackra, men de är ju skitstora... :nailbiting:
Salukis KAN vara skitstora :p Enligt standarden är de "vanligen mellan 58 och 71cm". Har man tex bara träffat hanhundar förstår jag om de känns stora, det tycker även jag att de är. Många som träffar mina damer blir förvånade och säger att damerna är mindre än vad de hade väntat sig. Men visst, det är inte några småhundar och det är inte direkt ovanligt att jag önskar att jag kunde falla för någon liten ras istället (för det verkar så jäkla praktiskt).

Jag tror framförallt vad som gör att jag är svag för både vinthundar och terriers är just att de inte är så flamsiga och inställsamma. En "typiskt tokglad retriever" är min mardrömshund och jag vill inte heller ha någon överdrivet stor hund, någon med mycket päls, någon som dreglar, någon som har korta ben... En funktionell, sund, mentalt stabil och intelligent hund är det bästa för mig, men så uppskattar jag om de har större behov av fysisk träning än mental träning och skulle inte kunna ha någon brukshund.

Men ja, vinthundarna är ju generellt sett mycket mjukare till sättet. Inga mesiga hundar (det förekommer absolut, men det är inte så de ska vara...) och de har gott om egna åsikter om allt, men de blir inte så lätt sura/arga. Är något fel så är det mer som att de suckar, tänker att världen är felkonstruerad och så går de därifrån :p Det är också det som i mina ögon gör dem så otroligt lätta. Jag behöver aldrig någonsin oroa mig för att de skulle ta till tänderna i en pressad situation, att de överreagerar på något, att de skulle vara knepiga med andra hundar eller så. De fungerar, utan att jag direkt tränar dem, i alla tänkbara vardagssituationer med alla typer av människor och hundar. Det uppskattar jag oerhört mycket.
 
Italiensk vinthund är ju allt annat än robust och de uppfattas lätt som mesiga om man är van vid terrier. Räkna med stora kostnader för tandvård (täcks ej av försäkring) samt minst en fraktur. För ja, det är extremt vanligt att de bryter benen. Jag tänker också att en JRT och italiensk vinthund är en dålig kombination särskilt eftersom JRTn har en historia av att ryka ihop kraftigt med den andra hunden där hemma. Sen är de ju vinthundar så det brukar vara sisådär med träningsmotivationen.

Har du kikat på Dvärgpinscher? Lakeland eller Welshterrier? Border Terrier? En DSG låter annars väldigt passande.
En kines är ju inte helt naken utan oftast långhårig på benen vilket såklart kräver att de borstas ur och sköljs av efter leriga skogspromenader osv. Det är inte heller en särskilt frisk ras.

Hur skiljer sig en Parson från en JRT mentalt? Eller är det inga stora skillnader där?

Min italienare har aldrig brutit något ben och har fina tänder ( som borstas varje dag ). Träningsvillig på sina egna villkor ja. Men jag sätter inte ihop henne med en robustare tuffare hund. Omplacerade min dalmatiner pga av storleksskillanden. Vinthundar har oftast störst glädje av egna rasen.
 
Löwchen?
Klipper man ner så är det typ 1 h pälsvård varannan månad.

Min är väldigt pigg och käck, orädd, framåt men tycker familjen är bäst samtidigt som de är lättsamma med andra djur och människor av olika slag.

Bild på när hon är helt nerklippt
Visa bifogad fil 17609


Liten film :D

Kan vi inte ha liten buketräff någon gång? Jag skulle så otroligt gärna träffa henne! Har inte träffat någon löwchen vad jag kan minnas, men din lilla tok verkar så cool :D
 
Kan vi inte ha liten buketräff någon gång? Jag skulle så otroligt gärna träffa henne! Har inte träffat någon löwchen vad jag kan minnas, men din lilla tok verkar så cool :D

När @linnsan var här så var första gången jag också träffade en Löwchen. Det gällde nog för oss alla. Och hon var riktigt käck även om Viggo var den som smörade in sig mest hos oss tjejer :D
 
Fast hon är ju blandras med ål den lilla rymmaren :p

Skitunge kallas det också :cautious::D

Kan vi inte ha liten buketräff någon gång? Jag skulle så otroligt gärna träffa henne! Har inte träffat någon löwchen vad jag kan minnas, men din lilla tok verkar så cool :D

Ja gärna! Du missade ju sist när vi hade en liten buketräff i Sthlm. Dock hade jag bara Gripa med mig då :D

När @linnsan var här så var första gången jag också träffade en Löwchen. Det gällde nog för oss alla. Och hon var riktigt käck även om Viggo var den som smörade in sig mest hos oss tjejer :D

Viggo är en riktig liten knähund alltså. Börjar man klia på honom så blir man inte av med honom sen :angel: Speciellt inte om man är gäst/annan än matte. Då försöker han verkligen utnyttja så mycket gos han kan :D
 
Min italienare har aldrig brutit något ben och har fina tänder ( som borstas varje dag ). Träningsvillig på sina egna villkor ja. Men jag sätter inte ihop henne med en robustare tuffare hund. Omplacerade min dalmatiner pga av storleksskillanden. Vinthundar har oftast störst glädje av egna rasen.

Var är din IG ifrån? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 643
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 191
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 928
Senast: mysboll
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 350
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp