Vilken ska bli min nya ras?

@Malibu_Stacy Bara för att jag blev nyfiken nu... Varför vill din sambo byta whippeten mot IG? Och bara för att @Red_Chili fick in mig lite på whippetspåret: Hur är det egentligen att leva med en whippet? Hur är de tex med andra djur som typ hästar? Om man ser en katt på promenaden? Egenheter? :)
 
@escodobe @linnsan Tibetansk terrier, löwchen (mfl, om jag glömt någon) verkar vara roliga hundar som säkert hade kunnat passa. Men jag känner mig tveksam till att behöva klippa ner dem hela tiden... Det känns också som att pälsen borde tappa sin funktionalitet om den klipps ner? Jag kanske är bortskämd, men russllarna kan se ut som totala lerhögar när man är ute. Sedan torkar de, skakar på sig och är så gott som skinande vita igen... Väldigt praktiskt!
 
Salukis KAN vara skitstora :p Enligt standarden är de "vanligen mellan 58 och 71cm". Har man tex bara träffat hanhundar förstår jag om de känns stora, det tycker även jag att de är. Många som träffar mina damer blir förvånade och säger att damerna är mindre än vad de hade väntat sig. Men visst, det är inte några småhundar och det är inte direkt ovanligt att jag önskar att jag kunde falla för någon liten ras istället (för det verkar så jäkla praktiskt).

Jag tror framförallt vad som gör att jag är svag för både vinthundar och terriers är just att de inte är så flamsiga och inställsamma. En "typiskt tokglad retriever" är min mardrömshund och jag vill inte heller ha någon överdrivet stor hund, någon med mycket päls, någon som dreglar, någon som har korta ben... En funktionell, sund, mentalt stabil och intelligent hund är det bästa för mig, men så uppskattar jag om de har större behov av fysisk träning än mental träning och skulle inte kunna ha någon brukshund.

Men ja, vinthundarna är ju generellt sett mycket mjukare till sättet. Inga mesiga hundar (det förekommer absolut, men det är inte så de ska vara...) och de har gott om egna åsikter om allt, men de blir inte så lätt sura/arga. Är något fel så är det mer som att de suckar, tänker att världen är felkonstruerad och så går de därifrån :p Det är också det som i mina ögon gör dem så otroligt lätta. Jag behöver aldrig någonsin oroa mig för att de skulle ta till tänderna i en pressad situation, att de överreagerar på något, att de skulle vara knepiga med andra hundar eller så. De fungerar, utan att jag direkt tränar dem, i alla tänkbara vardagssituationer med alla typer av människor och hundar. Det uppskattar jag oerhört mycket.

Då måste den jag ser då och då vara en hane... Den är gigantisk...

Det fetade: Ja! Precis så känner jag med! Har nog inte lyckats sätta ord på det riktigt, men precis så är det!
 
Japp. En rasväljartråd! ;)

Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2, har ett hjärtfel - samt att jag är en mer pessimistisk än optimistisk människa, så tänker jag mig att det skulle kunna bli så att vi blev hundlösa lite snabbare än planerat... För att liksom känna att det (kanske) ändå finns hopp för framtiden så har jag alltså redan så smått börjat tänka på nästa hund.

Jag är terriermänniska och egentligen trivs jag bra med russllarna, men känner att jag nog skulle vilja prova att ha något lite mer ”lättsamt” nästa gång. Vad jag mest gillar med mina terriers är att de har rejält med ös, de är smarta och snabbtänkta, de vet vad de vill och är sådär personligt egensinniga (vissa skulle kanske rent av kalla dem envisa), de är med på ALLT, de är inte det minsta ”veka”, de är små, robusta, funktionella, friska och långlivade. Gillar också deras ”allt-eller-inget”-mentalitet. Det jag mest ogillar är att de har rejält med allvar i sig och att det ibland liksom kan flippa helt i hjärnan. (Exempel: mina hundar kommer för det mesta överens, men ibland blir det tjafs - och då är det inte lite morr och nån markering, utan pang bom riktigt allvarligt slagsmål (tror faktiskt helt seriöst att de hade kunnat ha ihjäl varandra om vi bara ”låtit dem”...).) Detta leder till att man alltid måste ligga steget före och rodda lite för att allt ska funka smidigt. En annan aspekt är att vi ibland behöver lämna bort hundarna för resor. Mina föräldrar, som brukar få den äran, börjar bli lite äldre och det hade känts skönt att ha en hund/hundar som är lite enklare att passa än våra krutrussllar...

Önskvärt är att hunden:
  • Är liten/relativt liten (enklare att tex ha med sig mm)
  • Har de flesta av russllarnas (enligt mig) positiva egenskaper
  • Inte är för ”mesig” eller flamsig (som i typ spanielflamsig, om ni vet vad jag menar)
  • Är lättsam/ointresserad med/av folk och andra hundar
  • Inte har överdrivet lätt till skall
  • Är energisk och funktionell (absolut inga trubbnosar eller pälsmonster)
Ett plus om den har lite och slät päls (fåfänga + att vi relativt ofta rör oss i geggiga och leriga miljöer...). Vi är alltså generellt ute mycket. Går, paddlar, cyklar mm. Älskar friluftsliv och att campa. På hundsidan gillar jag annars mest att, på kul, träna tricks/freestyle och köra hemma-agility.

Har funderar lite på dessa tre raser hittills. Har egentligen inte träffat någon av dem mer ingående, utan har bara läst runt lite. (Alltså kan min uppfattning om dem vara helt fel...)

Kromfohrländer: Känns egentligen något för stor och pälsig, annars rätt bra, tänker jag.

Chinese crested dog: Skällig? Bökigt om man har en naken som man måste raka om man inte vill att den ska se ut som ett träsktroll?

Italiensk vinthund: Kommer hela tiden tillbaka till denna ras i mina funderingar. Enda nackdelen är att de inte direkt är robusta. Vågar man ens cykla med dem? Hur stor andel bryter egentligen benen?

Så äntligen till själva frågan. Har någon personlig erfarenhet av någon av dessa raser, eller kanske helt andra ideer?
Har en Kromfohrländer hemmavid och vill nämna att pälsen inte riktigt är så enkel som man kan tro :angel: Vi gjorde misstaget att tro att det inte behövdes så mycket och hon fick en del tovor som valp, nu borstas hon kanske varannan dag men det fastnar lätt lite bitar från marken i pälsen på henne. Annars är det en robust hund som någon annan tidigare sa! Jag tänker mig att det är en mildare men större form av JRT.
 
@Malibu_Stacy Bara för att jag blev nyfiken nu... Varför vill din sambo byta whippeten mot IG? Och bara för att @Red_Chili fick in mig lite på whippetspåret: Hur är det egentligen att leva med en whippet? Hur är de tex med andra djur som typ hästar? Om man ser en katt på promenaden? Egenheter? :)

Min whippet gick alltid lös, hon var helt galen på kapplöpningsbanan men brydde sig inte om vilt eller andra djur. Jag har tidvis en whippet boendes här och han är också lätt att ha lös, men han jagar gärna grannkatten. Skulle det dyka upp en hare framför nosen på honom så skulle han ju dra omedelbart. Min italienare är dock en riktig jaktidiot, så när whippen är här är det koppel på henne som gäller, annars försöker hon lura med sig honom också.
 
@Malibu_Stacy Bara för att jag blev nyfiken nu... Varför vill din sambo byta whippeten mot IG? Och bara för att @Red_Chili fick in mig lite på whippetspåret: Hur är det egentligen att leva med en whippet? Hur är de tex med andra djur som typ hästar? Om man ser en katt på promenaden? Egenheter? :)

Hon vill byta av den enkla anledningen att hon vill ha en mindre hund men vara kvar med vinthund då hon vill ha en enkel lättsam hund till sällskap och utställning någon gång. Whippeten har tränat/tävlat mycket LC och Whippetrace tidigare vilket han verkligen älskade!
Angående att leva med en whippet så kan jag bara uttala mig för just den individen jag lever med. Har inga andra erfarenheter. Men enligt sambo är han som en whippet är mest.
Han sover, sover och sover. Självklart i sängen under täcket. Alltid under täcke. Han skulle kunna sova en hel dag om han fick, han verkar ha en ENORM blåsa för jag har aldrig märkt att han blir nödig :laugh: Han älskar att springa men korta distanser. Släpper man honom lös på öppen plats springer han 4-5 varv i sitt snabbaste tempo för att sedan stanna och vara nöjd. Han är intresserad av vilt han får syn på men går inte på doftspår. Så fort viltet hamnar utom synhåll lägger han ned och kommer tillbaka. Han har tidigare levt med två katter utan problem och bryr sig inte ett skvatt om mina tre marsvin ens när dom är lösa. Han är snäll med små barn och valpar. Kan skälla vid hundmöten men inte som en tok. Fungerar bra med andra hundar men rök ihop med en hane häromdagen, dock första gången på 8 år som det hänt. Troligtvis var det över maten det bråkades.

Han hatar regn och kyla och måste ha tröja eller täcke från cirka 12-13 grader.

Träna kan man inte direkt göra :p Jag som tränar och tävlar mina två dvärgschnauzrar är helt ovan vid en hund som är så ointresserad av att vara till lags. Börjar jag träna med mina hundar går han iväg och lägger sig. Är han på humör kan man träna lite tricks men han tröttnar fort när det blir för svårt.

Vet inte hur vanligt det är för Whippets generellt men han har en hel del kamplust och lekfullhet. Inga kvarvarande rädslor och mentalt en stabil hund. Ett fint MH måste jag säga. Har ingen aning om hur vanligt det är med MH på Whippet men min sambo gjorde det med honom som 1-åring.

Just det, han är en mattjuv av rang :meh:
 
@escodobe @linnsan Tibetansk terrier, löwchen (mfl, om jag glömt någon) verkar vara roliga hundar som säkert hade kunnat passa. Men jag känner mig tveksam till att behöva klippa ner dem hela tiden... Det känns också som att pälsen borde tappa sin funktionalitet om den klipps ner? Jag kanske är bortskämd, men russllarna kan se ut som totala lerhögar när man är ute. Sedan torkar de, skakar på sig och är så gott som skinande vita igen... Väldigt praktiskt!

En Löwchen har ju inte en funktionspäls på det vis att den har underull och skyddar mot väder och vind.

Dock så faller skiten av när de är torra. Även om de behöver duschas oftare än schäfern, speciellt om de har lite längre päls. Jag brukar duscha mina i samband med klippningen, eventuellt något innan om de rullat sig i äckel då.
En löwchens funktion med pälsen var ju att dra till sig husfolkets ohyra när de sov i deras sängar:angel: Sen borstades det ut på morgonen.
Löwchen har jj dessutom klippts i flera hundra år (och ska göras på utställning). De klipptes så för att det var lättare att hålla rent och för att de skulle agera "värmeflaska". Kortare päls gör ju att mer värme släpps ut.

Vet inte hur det är med tibetansk terrier faktiskt.
 
@escodobe @linnsan Tibetansk terrier, löwchen (mfl, om jag glömt någon) verkar vara roliga hundar som säkert hade kunnat passa. Men jag känner mig tveksam till att behöva klippa ner dem hela tiden... Det känns också som att pälsen borde tappa sin funktionalitet om den klipps ner? Jag kanske är bortskämd, men russllarna kan se ut som totala lerhögar när man är ute. Sedan torkar de, skakar på sig och är så gott som skinande vita igen... Väldigt praktiskt!
Jag rakar ned min några gånger om året. Det är rätt överkomlig arbetsinsats.
 
DSG har redan hamnat på listan att kollas upp lite mer. De är säkerligen inte trevligare. Bara lite mesigare... :angel:
Nä, inte mesigare... trevligare, precis som kolblakkur skriver :D. Eller, snarare, mindre skarpa än en JR kan vara. Jag tränar och tävlar agility med mina två dsg-tikar, och jag träffar på många roliga, pigga, härliga dansksvenska gårdshundar ute på agilitytävlingarna. Min äldre tik älskar dessutom både spårträning och nosework.
Klart du ska kolla den rasen (nä, jag är inte alls partisk :D).
 
Alltså, nu lutar det nog mer och mer mot whippet ändå... Tack till @almitra och @Malibu_Stacy för eran inside information! :) Det låter som fantastiskt sympatiska hundar! Vad jag söker är nog det där lugnet och självständigheten i kombination med energin och explosiviteten, eller hur man ska säga...

Jättekul att så många har engagerat sig! Jag har fått en hel massa förslag på raser jag aldrig någonsin skulle tänkt på själv, och jag ska definitivt fortsätta kolla upp en del av dem innan något bestäms. Förhoppningsvis dröjer det ju ett bra tag innan vi ”behöver” bestämma oss på riktigt också, men man vill ju vara förberedd liksom.

Den här tråden har också fått mig att inse att om jag nu ska byta ras så ska det vara rejält. Först kändes det lite lockande med någon lite mildare terrier, eller ”terrierlik” hund, men det är nog inte det jag vill egentligen. Då håller jag mig nog hellre till mina underbara, men ibland lite för urflippande russllar... :heart Allt eller inget var det ja...
 
Och bara för att @Red_Chili fick in mig lite på whippetspåret: Hur är det egentligen att leva med en whippet? Hur är de tex med andra djur som typ hästar? Om man ser en katt på promenaden? Egenheter? :)
Det är ju de mest "hundiga" av vinthundarna, och som redan nämnts i tråden så är det inga långdistansare, så de springer sällan sådär jättefort hur länge som helst och de springer för det mesta bara rakt fram och rakt tillbaka. Saluki istället, de galopperar runt mycket längre tid och i stooora cirklar (som med många salukis blir på tok för stora cirklar och så sticker de iväg på egna äventyr, vilket såklart är extremt olämpligt...).

De flesta som har whippet och andra vinthundar har dem lösa, trots att de inte borde. De släpper där de ser det som säkert, de släpper och tänker "jaja, hunden kommer tillbaka förr eller senare" och liknande. Att ha så bra inkallning på sin vinthund att de går att kalla in om vilt eller katt dyker upp, det är extremt sällsynt. Det är absolut inte omöjligt med alla, men ja... Å andra sidan är det också extremt sällsynt med vinthundsägare som faktiskt tränar med sina hundar. Det blir nog så när hundarna är lika glada utan mental träning som med den... Du kan utan problem låta bli att träna tricks, lydnad m.m. och hunden kommer vara glad ändå så länge den får springa lös, men om du försöker ta bort lösspringet och ersätta det med mental träning så blir hunden rakt av olycklig.

Jag skulle aldrig någonsin räkna med att en vinthund, oavsett ras, kommer kunna vara lös ute på promenader, vid ridturer osv. Men, med noggrann träning från dag 1, både inkallningsträning och annan mental träning (för att vänja hunden vid att det går att göra roliga saker med människan), då kan det lyckas. Om det är ett krav att hunden ska kunna vara lös ute så skulle jag dock titta mig om efter en annan ras. Däremot brukar det aldrig vara problem med tex innekatter. Det är ute som det blir värre.

Annars är whippets enkla. De skäller sällan, hårar inte direkt något, luktar inte, tycker inte(!) om att bli smutsiga eller leriga.. Lugna inne men full fart ute. Glada i människor men utan att vara påträngande...
 
Men vad fan håller jag på med? Jag går in på hemsidor med Aussie-valpar. Jag ska ju inte alls ha nån mer hund.
those-voices-in-in-my-head-again-telling-me-to-20738694.png

:angel:
 
En cairnterrier kanske? En fantastiskt rolig, glad, frisk och aktiv liten hund i bra storlek. Def en terrier utan att vara überterrier som ex foxen eller welshen.
 
Det är ju de mest "hundiga" av vinthundarna, och som redan nämnts i tråden så är det inga långdistansare, så de springer sällan sådär jättefort hur länge som helst och de springer för det mesta bara rakt fram och rakt tillbaka. Saluki istället, de galopperar runt mycket längre tid och i stooora cirklar (som med många salukis blir på tok för stora cirklar och så sticker de iväg på egna äventyr, vilket såklart är extremt olämpligt...).

De flesta som har whippet och andra vinthundar har dem lösa, trots att de inte borde. De släpper där de ser det som säkert, de släpper och tänker "jaja, hunden kommer tillbaka förr eller senare" och liknande. Att ha så bra inkallning på sin vinthund att de går att kalla in om vilt eller katt dyker upp, det är extremt sällsynt. Det är absolut inte omöjligt med alla, men ja... Å andra sidan är det också extremt sällsynt med vinthundsägare som faktiskt tränar med sina hundar. Det blir nog så när hundarna är lika glada utan mental träning som med den... Du kan utan problem låta bli att träna tricks, lydnad m.m. och hunden kommer vara glad ändå så länge den får springa lös, men om du försöker ta bort lösspringet och ersätta det med mental träning så blir hunden rakt av olycklig.

Jag skulle aldrig någonsin räkna med att en vinthund, oavsett ras, kommer kunna vara lös ute på promenader, vid ridturer osv. Men, med noggrann träning från dag 1, både inkallningsträning och annan mental träning (för att vänja hunden vid att det går att göra roliga saker med människan), då kan det lyckas. Om det är ett krav att hunden ska kunna vara lös ute så skulle jag dock titta mig om efter en annan ras. Däremot brukar det aldrig vara problem med tex innekatter. Det är ute som det blir värre.

Annars är whippets enkla. De skäller sällan, hårar inte direkt något, luktar inte, tycker inte(!) om att bli smutsiga eller leriga.. Lugna inne men full fart ute. Glada i människor men utan att vara påträngande...
Tack för info! Blir mer och mer sugen ju mer jag hör/läser runt faktiskt. Det är något med där lugna blandat med fart... :love:

Att hunden måste kunna gå lös är absolut inget jag tycker är en viktig faktor, även om jag kommer försöka få till en ok inkallning ändå förstås. Och så länge man kan besöka någon som har katt (som inte ens är inne för tillfället) utan att få magsår (ja, nästan iallafall), så är jag mer än nöjd...

(Har nu försökt skriva ett längre inlägg två gånger, men så hänger sig allt, jag loggas ut och texten försvinner... :rage: Så nu blev det kortversionen!)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 907
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 601
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 368
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp