märklig färg..

Sv: märklig färg..

Hade ett arabsto som föddes "skimmel".
Mamma skimmel (med flugor), född brun
Pappa skimmel (vit utan flugor), född fux

Fölet föddes fuxfärgat men med MYCKET roan (stickelhår) i sig. Det såg ut som roan i alla fall....Hon skimmlade av innan hon vart året fylld. Fuxfärgen (basfärgen) var mycket djup i färgen.

Precis när hon var nyfödd såg hon knepig ut i färgen, sedan blev den ju annorlunda när hon var ett par dagar gammal, definitivt fux med MYCKET stickelhår i, ja nästan skimmel. Sedan fälldes fölpälsen och då såg man att hon def. skulle bli skimmel.Tyvärr togs hon bort som 5 åring p.g.a. ostechondros.

Kanske är något sådant i färgen????

mvh
Carina
 

Liknande trådar

Islandshäst Förhoppningsvis kläcker mitt sto ur sig ett föl i sommar och jag som är så dålig på genetik skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 720
Senast: Gimlan
·
Avel Precis nyss ramlade jag över en ny skum färg. Hästarna ifråga är DNA-testade som svart (E_ aa utan några andra anlag som creme, silver...
Svar
9
· Visningar
1 337
Senast: Madick
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 373
Senast: CillaW
·
Avel Kommer jag ihåg rätt att det numera ligger på ägaren att se till att alla förändringar i hästens utseende ska föras in i passet? Sitter...
Svar
14
· Visningar
1 538
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp