magert föl - hjälp!

P

Philomena

hur lång tid tar det för ett magert föl att komma i bra hull?
köpte ett hingstföl för drygt 2 månaders sedan nu, han var då något mager, han är nu 8 mån och jag ser inga förändringar. i övrigt är han pigg och glad.
han har fri till gång till hö (normala värden) får 1kg kraft breed och ca 1kg havre samt mineraler, kalk, selen och vitlök.
han är avmaskad.
finns det något annat jag kan/är bra att lägga till, typ soja, korn, betfor, melass, fiskleverolja ? som hjälper honom att komma i bra hull.
börjar bli lite smått orolig över pojken nu...
 
Problemet med föl är att det i många fall är svårt att få dem att ens behålla ett gott hull, för man behöver ge dem nästan mer mat än de klarar av att trycka i sig.

Vad är det för värden i ditt hö? Lättare att rekommendera eventuella mer tillskott om man kan räkna på det...
 
Värdena är

Mj 7,8
Smbrp 36
ca 2,8
p 1,9
Mg 1

Jag lägger ut en bal på morgonen, väger mellan 12-15kg och det äter han och stofölet upp på ett dygn. ( de går på lösdrift)
Han är en tinker/Irish cob hingst, kommer nog väga runt 500kg.
 
OJ!! Alldeles för lågt i protein till en fölunge...

Jag ska räkna litegrann, återkommer om en stund (om ingen annan hunnit före.. :D)
 
Nu har jag inte räknat på mineralerna alls utan bara på energi o protein.
Du hade förvisso fått ihop en ganska bra foderstat med det han får, men eftersom han är mager så hade nog jag lagt honom på en högre kvot (protein/energi).
Hade det varit min fölunge så hade jag nog ökat Breeden med ½ kg, om det går att få i honom så mycket mat.
Dela det på så många små mål som möjligt/dag så hinner han tillgodogöra sig det också! :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 571
Senast: ufot
·
Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
891
Senast: Elo
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 609
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp