Bukefalos 28 år!

Majskolv el majskorv?

Men vad roligt! Dagens ord på dictionary.com är mondegreen.

a word or phrase resulting from a mishearing of another word or phrase, especially in a song or poem

Roligt sammanträffande, även om just detta inte är en låt eller dikt. :)
 
"Dubbelfnutt"
'Enkelfnutt'
Till vårt försvar skriver vi kod där dessa tecken används frekvent. Användningen varierar också beroende på programmeringsspråk så de kommer upp i dagligt tal ganska ofta. Då låter enkelfnutt, dubbelfnutt eller killekill mycket roligare än citattecken :D

Dessutom spelar det stor roll att man använder rätt och matchar ut dem, annars blir det syntax error. Människor är lite mer förlåtande än datorer.
 
"Dubbelfnutt"
'Enkelfnutt'
Till vårt försvar skriver vi kod där dessa tecken används frekvent. Användningen varierar också beroende på programmeringsspråk så de kommer upp i dagligt tal ganska ofta. Då låter enkelfnutt, dubbelfnutt eller killekill mycket roligare än citattecken :D
Samt hakparentes och krullparentes/måsvingar :D Jag har ingen aning om vad de heter egentligen.
 
Det heter hakparentes och måsvingar. Och Allman-indentering är den enda som egentligen får förekomma, trots mina kollegors villfarelser.
Aah, lite debatt om indentering piggar alltid upp, sen kan man gå vidare till att försöka reda ut vilket versionssystem som är allra allra bäst :D
Jag drabbas av tillräckligt mycket legacykod för att resignera och helt enkelt anpassa mig...
 
Ja vad säger ni? Själv säger jag majskolv, men hör även många säga majskorv.
Vad är det "rätta"?


Nu associerade jag till en bekant som gärna hittade på egna ord för en massa saker. Skänkelvinkning hette krabbgång, whiteboard hette kylskåpstavla, etc etc. Ibland kändes det som en intellektuell utmaning att konversera med honom, särskilt när jag hade glömt/missat några nya påhittade ord och fick försöka snabbt koppla det till vad han nu rimligen kunde mena - alternativt stoppa samtalet och fråga.
 
Och vad spelar det för roll? Jag skrev vad jag tyckte och inget annat. Är det svårt för dig att förstå så får det väl vara det.

Det spelar roll för min kunskap om bakgrunden och förståelse, nu förstår jag bara att du tycker majskorv låter osmakligt, men har ingen riktig susning om varför. Men du är absolut inte skyldig mig eller någon annan ett svar, däremot är det knappast konstigt att man får frågan i ett diskussionsforum.
 
Nu associerade jag till en bekant som gärna hittade på egna ord för en massa saker. Skänkelvinkning hette krabbgång, whiteboard hette kylskåpstavla, etc etc. Ibland kändes det som en intellektuell utmaning att konversera med honom, särskilt när jag hade glömt/missat några nya påhittade ord och fick försöka snabbt koppla det till vad han nu rimligen kunde mena - alternativt stoppa samtalet och fråga.

Krabbgång är ju faktiskt riktigt coolt, och tämligen lättidentifierat för en icke insatt! Liksom någon som liknade piaff vid katternas mjölktramp. Tänk dressyrprogrammen:

HCM: samlad trav
MX: krabbgång i trav
XAK: samlad trav
K: mjölktramp 12-15 steg

Och lite senare i programmet
MXK: 15 hoppsasteg i galopp
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja, som rubriken säger, finns det någon sådan utbildning i Sverige? Frågar åt en kollega som inte har tillräckligt med svenska ännu, men...
Svar
6
· Visningar
387
Senast: Lingon
·
Mat Ja, som rubriken säger, vad åt ni till frukost idag, och vad äter ni vanligtvis? Skillnad på helg och vardag?
3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 216
  • Artikel
Hästnyheter Evas ridskola har tappat 200 elever. Ökade kostnader för el, foder och drivmedel, i kombination med svagare hushållsekonomi, har lett...
Svar
0
· Visningar
610
Senast: Gunnar
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 152
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp