Mål (och drömmar)för 2023!

Önskar att Fager får ett år där han är frisk och kry och ridningen flyter. Kanske kan bli första året vi inte behöver byta sadel?

Annars är målet att bygga styrka och kunna starta någon MSV A och 7-års-programmen till sommaren. Drömmen vore att kvala breeders och den här gången också få ihop det att kunna åka ner och starta :)

Vill komma igång med hoppningen också och kunna starta ngn P&J på hemmaplan iaf
 
Java; enkelt mål egentligen men jag vill börja rida mer så vi kommer igång. Kanske åka iväg på en hoppträning och försöka övervinna min rädsla. Ridningen har blivit lidande det sista året av diverse olika orsaker men vi har redan börjat komma igång och har typ ridit mer den senaste månaden än vad jag gjort totalt under de övriga 11 månaderna :o

Lily blir 3 i Juli så planen är att brorsdottern ska börja sitta in och så småning om styra och så själv i åtminstone skritt och trav. Jag vågar inte ens drömma om att jag själv ska få sitta på henne 🥰
 
Det lilla jag har tävlat i år har varit med väldigt spretiga betyg, flera åttor men också rätt många fyror. Mitt mål för 2023 är att putsa bort fyrorna och helst rida en hel tävling utan något betyg under 6. Helst då utan att sänka åttorna!
 
Jag och ponnyn ska få mer ordning på bytena, han har väldigt lätt för dem nu men behöver få mer styrning och inte bara massa hej hopp. Beroende på hur mycket styrka vi hinner bygga upp även jobba vidare med samling, förbättra det vi har till galoppiruetter och de andra samlade övningar. Sen får vi se om han säljs till sommaren, möjligen mitten så vi hinner med några tävlingar innan. Ska komma ut och hoppa lite med, någon LB-LA till sommaren förhoppningsvis.

Dream har jag inte riktig någon plan för, vill att hon är frisk och att vi kan komma igång och träna igen.
 
Vi ska flytta under året och då kommer årets resultat och mål så klart påverkas men fram till det ska jag jobba vidare på dragläget och att göra jäkligt bra hörn. Det är något jag kommer ha med mig i ridningen framåt.

Sen har jag just signat upp på ett års prenumeration av Rider in Balance, kommer fokusera främst på kroppskontroll och avsutten träning. Behöver det, jag som bara har en häst att slita på.
 
Dottern rider sista året på b-ponny och målet är att ”bara ha kul”, där ingår SM, elitserien och baltic cup antar jag. Är ju samma gäng som tävlar så hon har fått vänner över hela Sverige som möts på de här större tävlingarna så hur det går är underordnat, det roliga för henne är kompisarna och resan är målet.

Vi har även en D-ponny och några ungponnyer, som det ser ut nu blir det på grund av kostnadsskäl enbart tävlingar hemmakring med dessa. Hon vill försöka ta sig till ungponny-SM med femåringen, men det är väl det stora målet.

För egen del kanske jag är sugen på att komma ut på nån pay and jump eller liknande, annars som den som betalar dotterns satsning så är ju såklart främsta målet att ponnyerna håller sig fräscha. Det är dyrt nog ändå utan skador 😊
 
Senast ändrad:
Vi ska flytta under året och då kommer årets resultat och mål så klart påverkas men fram till det ska jag jobba vidare på dragläget och att göra jäkligt bra hörn. Det är något jag kommer ha med mig i ridningen framåt.

Sen har jag just signat upp på ett års prenumeration av Rider in Balance, kommer fokusera främst på kroppskontroll och avsutten träning. Behöver det, jag som bara har en häst att slita på.
Nu hör väl kanske inte det till tråden men Åh vad avis jag är på att du satsar på RIB. Det skulle jag också vilja göra...
 
En rejäl del av 2022 gick för mig åt till att vara sjuk, och sedan skadad. Jag är ändå så himla glad över det här året, för det är första året vi har haft hästarna hemma på vår egen gård.

Till 2023 vill jag med coben:
  • Träna mer för tränare! Ska se mig om efter en ny dressyrtränare som håller till lite närmare än vår förra.
  • Åka iväg mer! Jag behöver vänja mig vid att åka transport med coben också, inte bara shettisen. :p
  • Plocka in mer bommar i vår träning. Nu när jag mår bättre i skallen känns det rimligare att stoppa in mer träning med skutt, men det får ta den tid det tar. :)
  • Är jag lite vågad: om åka transport känns som piece of cake så vill jag åka bort till Exca-banan här i närheten. Tror fröken hade gillat det!
  • Om jag ska vara fullständigt vild och vågad: om både åka transport och skuttande börjar kännas som en piece of cake kanske vi åker bort till lilla terrängbanan. Men det är ett wild card just nu :p
För shettisen vill jag:
  • Träna mer körning för tränare. Mest barnet som tränat under hösten, så jag ska se om inte jag kan få snika in lite träningstid jag med ;)
  • Generellt köra och tömköra mer. Hon är fantastiskt rolig att jobba med, min shettis, och det är superkul att få utvecklas inom en ny gren.
  • Åka på utflykt. Kanske blir det badande, kanske kan vi ta med oss vagnen och köra någon annanstans? Jag har hört att Shetland Väst har kul aktiviteter, så det kanske är något att satsa på.
Sedan får vi väl se vad barnet vill. Och maken. Och vad annat som dyker upp där i livet.
 
I år har jag sålt min GP-häst och nyligen köpt mig en unghäst. Han ska sättas igång nu och mina planer för året blir att ta mig iväg på programträningar etc och att till hösten komma ut på "riktigt " tävling. Jag ser verkligen fram emot att få börja om från början (med unghäst) igen och se om jag tagit lärdom av det jag kunde gjort annorlunda med den jag sålt.
 
C har ju varit skadad och är under långsam igångsättning. Mitt stora mål är att hon ska vara skadefri och att vi faktiskt kommer igång utan stora bakslag. Om jag får drömma lite så vore det kul att kunna hoppa, men vet inte riktigt än hur mycket hennes bakknä kommer hålla för så det är mer ett drömscenario.

T är min äldre ponny, honom vill jag få upp lite kondis och muskler på för tror att det vore bra för honom. Vi ska mest ha kul, men drömmer lite om att kunna vara med på hoppträning då och då samt starta någon klubbdressyr. Men även här såklart, hålla oss skadefria!
 
Med den ena d-ponnyn är målet att rida La dressyr med godkänt resultat samt att lära oss göra galoppombyte i språnget. I hoppningen är målet att tävla Lb och p80 fälttävlan.

Med den andra d-ponnyn är målet att komma igång med ridningen och komma ut på lite pay and jumps/rides
 
Mitt stora mål är att det ska funka att lasta och åka. Jag borde ha tagit tag i det tidigare - vi har tränat under sommaren, men det går långsamt, och nu under vintern är det svårt att träna lastning (isig stallplan utan broddar). Min förhoppning är att när han väl inser att meningen med att gå in i den fåniga lådan är att man får komma ut på spännande ställen, göra roliga saker och titta på söta ponnysar så kommer det att funka.

Lyckas vi väl med det så är det ingen hejd på saker jag vill göra 2023. WE-träningar, tävlingar på andra ställen än hemma, kanske våga rida en liten pay&jump, bara åka iväg och rida på andra ställen med kompisar...

I övrigt vill jag hitta ett bett som funkar. Just nu rider jag mest på sidepull (eftersom jag inte hittat något bett som ligger bra och han tycker om), och det går att tävla WE på sidepull, men jag vill kunna rida ett dressyrprogram nu och då också. Och så vill jag bli en bättre ryttare istället för den där flaxande potatisen, för hästen är inte den begränsande faktorn.
 
Mitt mål är att förhoppningsvis komma in på någon ridskola här i närheten. Står i kö på tre stycken och har väl gjort i snart 1 år! Sjukt mycket tryck på platserna här..
Vill bara komma igång och rida ordentligt igen :).
 
  • Komma ut och tävla dressyr. Hästen är 6 år i år och börjar kännas väldigt redo. Bara matte som ska bli det också. Jag vill åtminstone kunna rida LB med godkända resultat under året.
  • Bli bättre på att ta fram bommar så vi kan rida mer cavaletti och ta tag i hoppningen.
  • Komma ut på en terrängbana. Jag tror det kan passa hästen, och jag älskade att vara där med min tidigare häst.
  • Rida regelbundet för tränare. En investering till både mig och min häst.
 
Jag köpte ju häst i somras. Han blir 4 i år och det skulle vara kul att komma ut på nån tävling, antingen LC/LB eller nån 4-årsklass. Är tveksam på om jag kommer ha råd dock. Men det vore som sagt kul om det går! Annars är målet bara att han ska hålla sig frisk så att jag kan fortsätta hans utbildning, och kanske träna för tränare när/om jag har råd. Vill också hoppa lite mer, han är inhoppad men har bara tagit nåt enstaka litet skutt hittills med tanke på hans ålder.
 
Jag har lite drömmar angående hästlivet i år. Vill gärna ha en egen häst. Det har varit så mycket med ponnyerna nu de senaste åren. Jag längtar efter att träna själv - ha egna mål. Barnens intresse går upp och ner och i perioder är det bara jag som tränar/sköter dem, vilket såklart är roligt också, men inte på samma sätt.

Den ena ponnyn ska vi försöka hitta ett nytt hem till, men hon är inte så lättsåld och marknaden står stilla - så det kan bli så att jag får träna/tävla med henne istället för att skaffa mig en egen. Hon är lite grövre i typen o 1.47 så hon bär lätt upp mig.

Längtar till vår första träning tillsammans i så fall 🥰 . Får minsann bli hoppning!
 
Har inte så mycket dressyriga mål för året, Pärlan blir 7 i år och byter väldigt gärna efter bak, så kommer väl jobba på det och se om det går att lösa, men kommer nog inte bli bra nog att starta MsvB i år och vet inte om det är värt att rida LA eller MsvC heller eftersom förvända galoppen nog inte kommer vara speciellt stabil medans vi jobbar med bytena. Kommer fokusera på att starta fälttävlan och vill gärna få till några rundor i H100.

Har även en hoppstammad valack som blir 6 i år, han har hamnat lite i andra hand hela livet och har inte gjort så mycket ännu 😅. Vill gärna komma ut och starta honom några låga klasser i både dressyr och hoppning under året. Kanske prova någon terrängträning också.
 
Mitt 2022 var ju katastrof hästmässigt och avslutades som ni vet med buller och bång med en akut avlivning. Trodde jag var helt klar med hästeriet men om mindre än en vecka får jag hem en ny kuse jag förälskat mig i :nailbiting:

Vårt mål för 2023 är:

- Inte avlivas! (och helst inte skadas överhuvudtaget)
- Lära känna varandra och ha kul
 

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: MiniLi
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 025
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 742
Senast: Asko
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 813
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp