Mål och planer 2026

Bukefalos 30 år!

Bulldoozer

Trådstartare
Ja, året börjar sakta närma sig sitt slut. För mig börjar tävlingssäsongen vara på sluttampen och jag börjar så sakta blicka mot nästa års säsong. Vad har hund-buke för förhoppningar, planer och mål för 2026?

Jag återkommer med mina egna.. Ska iväg och träna ett par hundar först :p ..

tay.webp

Jag gick tillbaka till den gamla tråden och inser att jag bara kan kopiera målsättningarna för året eftersom vi har uppnått exakt NOLL av dom. :rofl:

Så här kommer en reviderad variant av förra året:
Popcornet blir 2 3 år i januari och jag hoppas han ska landa och coola ner sig under 20265.

Förhoppningsvis klarar han (och piloten) att hålla fokus hela rallylydnadsbanor, så siktet är inställt på titel i nybörjarklass och någon eller några godkända rundor i fortsättningsklass. Det är inte momenten i sig som är problemen, utan att hålla ihop det med störning.

Lite revansch i utställningsringen hade också varit kul, men det är bara om hunden slutar bita domaren :D. Dvs, om han blir trygg i situationen och tycker det är kul, annars struntar vi i det.

Jobba vidare i startklassen hade också varit kul, men tror aldrig vi kommer tävla...

Tillägg;
  • Fortsätta den extremt långa vandringen mot att kunna bära föremål/apportera. Nu har vi i alla fall kommit till läget att det går att arbeta med honom utan totalt stresspåslag. Så nu ska jag inte sumpa det totalt igen. Kunna bära föremål blir ett delmål!
  • Utveckla förmågan att fokusera på beställning.
  • Fortsätta ha massa roligt tillsammans.
  • Testa någon mer hundsport!
  • Kunna alla moment i rallylydnad.
  • Träna mer på simning och få till fler SUP-turer

Klistrar in målen för 2025, inte allt hanns med:
Min plan är att vi ska tävla IGP2 till våren, 3an till hösten.
Lägreklass spår till våren, kanske högreklass till hösten, men det är ett stort kanske på det!
Och så ska vi tävla lydnadsklass 2 till sommaren.
Och till sist så hoppas jag vi kommer med på en korning också under året.

IGP2 och 3 är klar, korning (både mentaldel och exteriördel) är klar, lägreklass spår gick inte bra, dagen innan hade de elittävling med samma förstasträcka, vilket min hund fäste i och sedan tappade hon det i en spetsvinkel.
Vi hann med en FH1 också!

Inför 2026: nu har vi lagt om från IGP till svenskskydd, så jag hoppas tävla lägre klass i både spår och skydd under året.
I lydnad ska vi ut i 2an och förhoppningsvis 3an.

Tillägg; jag har ju en russell också, förhoppningsvis ska hon få sitt tredje cert på utställning i år så hon blir champion!

Senast ändrad:
Målet för mig 2026 är att bli en mycket stadigare handler. Otroligt lyxiga förutsättningar med 3 bra kl3-hundar, en unghund redo att finslipas på kl3-nivå och Mira som ska tränas upp. Extremt bra erfarenhet för mig att lära mig växla handling mellan de olika hundarna, utan att falla tillbaka i dåliga vanor av stress eller tävlingsnerver. Gäller bara att kroppen ställer upp...

Tam, Bob och Twt ska tävlas, men av ekonomiska skäl är det risk att vi får hålla oss till lokalprøver, Norgesserien kostar massor av pengar... Får se om jag kostar på Zoe tävlingsavgifter eller om hon får vara "pianobärare". Hon gör det jobbet så bra att jag var och varannan dag tänker att jag nog borde ta en kull på henne trots allt 🙈😅

Tams tempoväxlingar ska bli bättre, och jag ska bli bättre på att använda de verktyg jag har "installerat". Onödigt med disk för att jag säger fel sak och hunden gör exakt vad jag ber om😬🙄

Bob och jag måste köra ihop oss så att inte jag dras med av hans intensitet. Han måste bli stadigare på att hålla sig avspänd när det gäller att gå med springiga djur rakt mot starkt drag. Eventuellt finns där en permanent synskada som vi måste lära oss att jobba runt.

Twt måste börja ta livet på lite mer allvar, han är en tonårsclown ut i tåspetsarna 🤪 Skönt med problem som delvis löser sig av sig självt med åldern!

Mira ska grundtränas så det går att utvärdera henne lite mer. Känslan nu är att hon absolut har så mycket kvaliteter att det blir en kull på henne i år, även om hon inte hinner få officiella meriter... Har dock gott hopp om att få till kl 1 eller 2 under sommaren.

Vi vill inte ha fler hundar, så det blir absolut inga inköp. Ska jag spara en eventuell valp måste jag släppa iväg en av de vi redan har. Beslut, beslut...

Jag ska bestämma om lill-skiten och jag är bäst för varandra eller om en rockad behövs. Jag har en månads betänketid och även om det inte skulle vara bra att hon får börja om igen, så är det bättre än dåligt i 15 år för någon av oss

Vi ska gå valpkurs
Vi ska starta nosework och ta diplom TSM1 och köra TEM1 behållare
Vi ska köra hårda spår

Hunden blir 10 nästa år och även om hon är pigg har vi inga fasta mål.

Vi ska fortsätta tävla rally för att det är kul.

Förhoppningsvis tar vi doftprovet för nosework 2 (lagerblad) om ett par veckor och kan testa någon tävling i klass två TSM.
Det skulle vara kul om vi lyckas ta tre diplom i varje TEM i klass 1 men kanske inte hinns med under nästa år. Beror på hur många tävlingar som kommer finnas inom rimligt avstånd.

Mål för 2026:
- vi är anmälda till nybörjarkurs I agility med start i mitten av januari.
Så förhoppningsvis tycker vi båda det är riktigt roligt så vi kan fortsätta på det spåret.
Och så ska jag lösa medlemskap i den lokala brukshundsklubben och därigenom kanske vi prövar på något mer.

Jag är gravid och har mått rätt dåligt hela graviditeten, plus kommer ha en bebis 2026. Men om saker fungerar hyggligt så är målen med Bomullstussen att leverera stabila rundar på godkänd nivå i Fortsättningsklass i rallylydnad. Hon har gått super på träning, men på tävlingsbanan har det gått rätt uselt hela hösten, förmodligen av en kombo av att hon avskyr blött gräs och mitt mående som får henne att säga tack och hej typ. Samt försöka preppa för avancerad med att jobba med precision och att kunna handla henne på distans. Högerhandlingen sitter faktiskt rätt bra och hon gör nybörjaremoment och fortsättningsmomenten bra på båda sidor.

I övrigt så måste jag ta tag i att gå en kurs i personsök med henne om bebisen tillåter. Att springa runt i skogen och hitta människor känns som den optimala självbelönande aktiviteten för den här tussen.

Tyvärr stark igenkänning på detta :banghead::banghead::banghead:...
Han gjorde en SÅ fin runda på sista dagen av Norgesserieuttagningen. Det var svårt med djur som testade hela vägen runt, och vid sista porten var det flera som fått stopp och inte kommit vidare. Tam hade järngrepp och gick så fint - väl genom sista porten så tänker jag att "nu ska de inte få en chans att ens stanna och testa", så jag gav en stark framvissla. Bara det att vi, under hela sanken, använt den som "varsågod och bara lös problemet så de går fram", vilket ger honom fria tyglar att göra vad han behöver för att få igång djuren. Han agerade mycket riktigt starkt framåt- domaren trodde att han bet (eftersom djuren sprätte till). Disk.

Han bet inte, men det såg inte snyggt ut. Väldigt praktiskt att alltid kunna växla upp kraften. Men inte så lämpligt på stor viktig tävling... :cautious:

Mina mål då:

Få husse anmäla sig och Tay till agility-tävlingar så de kan kvala till SM. Lyckas de inte kvala till nästa års SM (kvalperiod till maj) så satsa på året efter.
Försöka komma ut på vp? Eller IK1?
Eventuellt själv tävla Tay i rallylydnad om jag orkar, han är tagen upp till avancerad klass för tre år sen så att tävla så man kan köra mästarklass?

Spock få upp honom i mästarklassen i rally och bli bekväm där. Han har precis gått upp i avancerad.
Vallningen, anmäla till tävlingar och hoppas på att komma med 🤷‍♀️.
Agilityn, alltså det lutar åt att bara köra lite träning där om han inte plötsligt får nån slags självbevarelsedrift..

Lilla M få upp henne i mästarklassen i rally och bli bekväm där 😁.
Agility, tävla i tvåan och satsa på att jobba oss upp i trean.
Sen kommer hon ju troligen åka till uppfödaren och få valpar nästa år. Jag försökte övertala om att para nu men tydligen ville hon inte ha två valpkullar samtidigt (hon har en annan som ska paras) 😅😆..

Ny hund? Som jag skrev förra året så är det dax för husse att kika på en påläggskalv lite smått. Vi får se..
20251125_090911.webp

Min plan när jag gick i pension var att alla fyra skulle kunna gå startklass lydnad, eller rallylydnad den klass de är, (två nybörjare, en fortsättning, en som får starta avancerad, även om det känns långt borta) för nu skulle jag ju ha tid att träna. Ha! Det försvann ut i periferin nånstans, det blev fokus på att anordna ett perfekt Agility-SM, makens tävlingar och två valpar 😅
Får se om jag kan få igång lite träningsdisciplin och faktiskt göra nåt iaf 😊

Mina mål för 2026 är:

Att få ett 1a-pris i lydnads 1an

Att starta Apellspår i vår och bli uppflyttad.

Träna för klass 2 lydnad

Träna för Lägre spår

Till hösten starta Lägre spår (ja om appellen går bra😁)

Målen för 2026 är:
Kanske ett MT under sensommar/höst, beroende på hur han utvecklar sig.
Ett BHprov och kanske startklass i sommar.

Göra lite DNAtester kanske.
Lägga krut på det sabla spåret samt arbeta ihop oss ännu mer i lydnaden är planen.

Fly blir 1 år i april. Målet är MH + röntgen senare samma månad, anlagstest HV i samma veva och att genomföra patrullhundkurs och, om hon är mogen nog, bli godkända på behörighetsprovet.

Vi siktar på start i startklass i augusti (med mål att ha ett gott samarbete) och uppflyttad till lägre klass i spår eller sök senare på hösten.

Men först ska vi ställa ut! Eftersom hon precis har hunnit bli 9 mån räknar jag inte med att hon kan konkurrera mot äldre hundar utan målet är ok bedömning och att hon uppför sig någorlunda.

Edit: kanske blir det BH-prov för oss också. Det är så kul att göra en massa andra saker än vanlig tävlingslydnad som inte alls lockar längre.

Lemmy fyller 10 år i januari. Jag hoppas att han får vara fräsch och med mig i många år till. Om han är fräsch och pepp så vill jag satsa på det svenska veteranchampionatet. Det hade varit kul med det norska också, men jag vet inte om det blir nått norge nästa år.
Lita är junior till i mars och jag satsar på att försöka få det svenska juniorchamionatet på henne. Sen blir det paus från utställningar ett tag och vi ska göra annat. Vi är anmälda till Muddy Paws. Hon ska göra BPH. Jag tänkte eventuellt gå rallykurs med henne, eller mer agility? Om det blir rally för henne så ska nog Lemmy också få.
Hittar jag en draghundskurs så ska jag gå den. Vill lära mig åka skidor och lära henne att dra. Vi fortsätter med simningen då den gör henne gott. Hon ska också röntgas under året.
Det är europavinnare i Stockholm i september, planen är att ställa båda där.
Jag hoppas på en valp nästa år :love:

Mint, kelpie 3år (nästan)
• uppflytt ekl spår - visst tusan ska en få drömma
• regelbunden sökträning - med förhoppning om lkl-start
• start lydnad klass1
• start rally mästarklass med iaf något cert - drömmen vore förstås championatet
• MT
• fortsättningskurs i specialsöket - hade varit riktigt kul att få testa tävla men tveksamt om vi hinner bli klara för det
• cert nr 2 på utställning - och kanske nr 3 för championatet men då får han se till att grovna en del för chans till det tror jag

Wissla, kelpie 12,5år
Fortsätta vara fräsch och glad tant!

Helix o Jason, norrbottenspetsar 7år och 6månader
Hussens ansvar men förhoppningen är åter igen många mil i skogen för den äldre och massa skogsvana för den yngre - och lära sig lite mer hyffs!

Lemmy fyller 10 år i januari. Jag hoppas att han får vara fräsch och med mig i många år till. Om han är fräsch och pepp så vill jag satsa på det svenska veteranchampionatet. Det hade varit kul med det norska också, men jag vet inte om det blir nått norge nästa år.
Lita är junior till i mars och jag satsar på att försöka få det svenska juniorchamionatet på henne. Sen blir det paus från utställningar ett tag och vi ska göra annat. Vi är anmälda till Muddy Paws. Hon ska göra BPH. Jag tänkte eventuellt gå rallykurs med henne, eller mer agility? Om det blir rally för henne så ska nog Lemmy också få.
Hittar jag en draghundskurs så ska jag gå den. Vill lära mig åka skidor och lära henne att dra. Vi fortsätter med simningen då den gör henne gott. Hon ska också röntgas under året.
Det är europavinnare i Stockholm i september, planen är att ställa båda där.
Jag hoppas på en valp nästa år :love:
Nejmen då kom skk ut med att det inte alls gäller från 1/1 som de sagt tidigare, så inget juniorchampionat på Lita och jag orkar nog inte med Lemmy i år då 😅

Labradåren blir 4 till sommaren så han är vuxen med råge och alla polletter som hör utvecklingsfaser till borde ha trillat ner.

Huvudmålet är att fortsätta jobba med att hitta de rätta knapparna. Nu har jag släppt tyglarna och kör bara relationsbygge så vi får se hur det utvecklas på sikt.

Sen vill jag satsa mer på noseworken och få till ett godkänt doftprov. Inte för att jag vill ut och tävla, utan bara för att bevisa för mig själv att vi kan.

Har konstaterat att vi redan har okej grunder till flera moment i nybörjar-rallyn så om det går att få till rätt feeling i träningen kanske jag ger mig på att finslipa några av dom. Men tävlingsskick blir det nog aldrig.

Valpsuget sitter i men det blir slumpen som får avgöra hur det blir med den saken. Jag har några tänkbara alternativ i huvudet i alla fall, men jag tänker inte tala om vilka. :sneaky:

Knut är 3,5 år nu och perfekt i allt jag vill ha.
Kan ha honom lös varje promenad, han respekterar vilt, kommer på inkallning, cool i alla former av möten, tillfreds med att vara ensam mm

Men mål 2026 kommer bli mer cykling! Bygga mer muskler och gärna gå en kurs i spår 🙂

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka