Mala eget mjöl

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 603

Bukefalos 30 år!

Visa bifogad fil 170460

Sida 20. kompendium från brödlabbet.
https://www.eldrimner.com/core/files/Mjölkunskap kompendium webb.pdf

Men för mig är detta rätt självklart. I grodden är det mesta av fettet, fett härsknar.
Det är inget som tas upp vid vetemjöl vs fullkornsmjöl någon stans tex på livsmedelsverkets rekommendationer för förvaring och liknande. Snarare står det att allt mjöl håller i åtskilliga år. Anledningen till att man siktar mjölet dvs att man skapar produkten vitt vetemjöl och att den är vanligast handlar ju om att vi tycker att bröd bakat på siktat mjöl är godare, lättare och fluffigare att äta jämfört med ett fullkornsbröd. Jag har också fått till mig att fullkorn kan vara svårt för kroppen att smälta om det inte gått igenom en syrningsprocess genom tex bakning med surdeg. Men nu innehåller ju de flesta bröd fullkorn i olika form oavsett om det är bakat på jäst eller surdeg.

Så även om det är så att fullkornsmjöl skulle hålla något kortare tid än siktat vetemjöl är det knappast ett problem för producenten med tanke på att de inte har sina mjöler i förvaring under år.

Det räcker väll utmärkt att du vill få i dig mer av de mineraler, vitamner och annat som snabbt försvinner. Färskare är nymalet är ju svårt att få och det är säkert gott och nyttigt.

Visa bifogad fil 170460

Sida 20. kompendium från brödlabbet.
https://www.eldrimner.com/core/files/Mjölkunskap kompendium webb.pdf

Men för mig är detta rätt självklart. I grodden är det mesta av fettet, fett härsknar.
Det är ju också tackvare siktningen som vi kan baka finare bakverk. Det är ju ett utvecklingssteg inom mjöltillverkning. Historiskt sett gjorde man platt grovt bröd, när man har lärt sig att sikta mjölet utvecklas också bakteknikerna. Så det hänger ju lite på vad ni har tänkt att baka på mjölet, plattbröd, ni behöver inte sikta, bröd som ska bli luftigt behövs siktat mjöl, ska du baka småkakor behövs ännu mer siktat mjöl.

Anledningen till att man siktar mjölet dvs att man skapar produkten vitt vetemjöl och att den är vanligast handlar ju om att vi tycker att bröd bakat på siktat mjöl är godare, lättare och fluffigare att äta jämfört med ett fullkornsbröd.
Och att det under några hundra år låg mycket status i att kunna äta vitare mjöl. Dvs. har råd att kasta bort en del av maten föra att bara behålla det fina. Mycket förädling som gjordes av vetesorter var för att få vitare vitt.
(Det gick dessutom inte att odla vete med bra avkastning i någon stor del av landet förr. Rågsurdegsbröd var ett medeltida mode i Norden, ett sätt att imitera Europeiskt jäst bröd när man inte hade vete.)

Jag har malt mjöl på gammaldags handvevad stenkvarn. Gick ypperligt. Kolla om någon hembygdsgård har en du kan låna. Tar nog några timmar att få ihop till ett bak men du får ju både det grova och det fina. Bara att sikta i flera såll.

Jag och min man har precis börjat nosa på att mala eget mjöl, detta efter att vi tittade på en dokumentär där jag fick veta att det är massor saker som plockas bort ur mjölet för att ge det längre hållbarhet.

Sagt och gjort, vi beställde vete med 16% protein i. Och nu har vi försökt göra mjöl i matberedaren. Och alltså, det gåååååår ju, men helvete vad mycket jobb det är. Bäst fungerade min elektriska pepparmixer, men helt bra blev det inte. Vi kikar nu på att köpa en riktig kvarn för just detta ändamål.

De verkar kosta från 3000 kr ungefär.

Har folket från buke några tips? Har ni själva kanske bakat bröd på hemmalet mjöl, och kan ni kanske ge tips på do's and dont's? Samt, berätta gärna om smakskillnaden!

Vår första deg ligger på jäsning nu. SÅ spännande att se hur det blir. Troligen lite väl kompakt med tanke på att mjölet inte riktigt är ehm mjöl :p

Jag förstår fortfarande inte vad det är som skulle tas bort? Förutom att det siktas. Däremot tillsätts t ex askorbinsyra och/eller citronsyra. I USA tillsätts även järn, vilket tyvärr togs bort i Sverige på 90-talet.

Det är ju också tackvare siktningen som vi kan baka finare bakverk. Det är ju ett utvecklingssteg inom mjöltillverkning. Historiskt sett gjorde man platt grovt bröd, när man har lärt sig att sikta mjölet utvecklas också bakteknikerna. Så det hänger ju lite på vad ni har tänkt att baka på mjölet, plattbröd, ni behöver inte sikta, bröd som ska bli luftigt behövs siktat mjöl, ska du baka småkakor behövs ännu mer siktat mjöl.
Uppenbarligen behöver det inte siktas för att det ska bli luftigt eftersom brödet blev luftigt. Men ja, till småkakor eller bakelser lär det inte vara någon större hit gissar jag. Brödet luktar knäckebröd och var svingott! Perfekta små baguetter med knaprig utsida och mjuk, fluffig insida.
Det är inget som tas upp vid vetemjöl vs fullkornsmjöl någon stans tex på livsmedelsverkets rekommendationer för förvaring och liknande. Snarare står det att allt mjöl håller i åtskilliga år. Anledningen till att man siktar mjölet dvs att man skapar produkten vitt vetemjöl och att den är vanligast handlar ju om att vi tycker att bröd bakat på siktat mjöl är godare, lättare och fluffigare att äta jämfört med ett fullkornsbröd. Jag har också fått till mig att fullkorn kan vara svårt för kroppen att smälta om det inte gått igenom en syrningsprocess genom tex bakning med surdeg. Men nu innehåller ju de flesta bröd fullkorn i olika form oavsett om det är bakat på jäst eller surdeg.

Så även om det är så att fullkornsmjöl skulle hålla något kortare tid än siktat vetemjöl är det knappast ett problem för producenten med tanke på att de inte har sina mjöler i förvaring under år.

Det räcker väll utmärkt att du vill få i dig mer av de mineraler, vitamner och annat som snabbt försvinner. Färskare är nymalet är ju svårt att få och det är säkert gott och nyttigt.
Brukar sånt stå där? Jag tänker att det är på förpackningen sånt står. Eller finns det rekommendationer för de flesta livsmedel? Men jag kör på med fler källor.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814620325450

1751659083444.webp

Och ursprungskällan: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0733521012000884
Men den verkar inte ha open access.

Man får hur många träffar som helst när man googlar på det. Och alla säger samma sak. Så jag förstår inte varför du propsar på att det absolut inte kan vara så, och att du har letat efter källor - men ändå inte lyckats hitta att fullkornsmjöl har kortare hållbarhet än siktat mjöl.

Vill du ha fler vetenskapliga källor så hojta till.
edit, var tvungen att lägga till denna. Fullkornsmjöl 3-9 månader, vanligt mjöl 9-15 månader. Artikel från 2025.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996925005289

Jag förstår fortfarande inte vad det är som skulle tas bort? Förutom att det siktas. Däremot tillsätts t ex askorbinsyra och/eller citronsyra. I USA tillsätts även järn, vilket tyvärr togs bort i Sverige på 90-talet.

Tror att det är tredje gången nu, 1 gång att jag bekräftade att det var just grodd och kli som togs bort, och ytterligare en gång där jag har skrivit ut att grodd och kli togs bort.

Men för säkerhets skull så skriver jag det igen. Grodd och kli tas bort.

Senast ändrad:
Uppenbarligen behöver det inte siktas för att det ska bli luftigt eftersom brödet blev luftigt. Men ja, till småkakor eller bakelser lär det inte vara någon större hit gissar jag. Brödet luktar knäckebröd och var svingott! Perfekta små baguetter med knaprig utsida och mjuk, fluffig insida.

Brukar sånt stå där? Jag tänker att det är på förpackningen sånt står. Eller finns det rekommendationer för de flesta livsmedel? Men jag kör på med fler källor.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814620325450

Visa bifogad fil 170470

Och ursprungskällan: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0733521012000884
Men den verkar inte ha open access.

Man får hur många träffar som helst när man googlar på det. Och alla säger samma sak. Så jag förstår inte varför du propsar på att det absolut inte kan vara så, och att du har letat efter källor - men ändå inte lyckats hitta att fullkornsmjöl har kortare hållbarhet än siktat mjöl.

Vill du ha fler vetenskapliga källor så hojta till.
edit, var tvungen att lägga till denna. Fullkornsmjöl 3-9 månader, vanligt mjöl 9-15 månader. Artikel från 2025.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0963996925005289

Tror att det är tredje gången nu, 1 gång att jag bekräftade att det var just grodd och kli som togs bort, och ytterligare en gång där jag har skrivit ut att grodd och kli togs bort.

Men för säkerhets skull så skriver jag det igen. Grodd och kli tas bort.
Ok. Men det beror ju inte på att det är industrimalt. Det gör (gjorde) man ju förr när man malde själv eller i bykvarn också. I mina morföräldrars/föräldrars gamla torp fanns flera sikt och har sett det på andra gamla gårdar också.

Ok. Men det beror ju inte på att det är industrimalt. Det gör (gjorde) man ju förr när man malde själv eller i bykvarn också. I mina morföräldrars/föräldrars gamla torp fanns flera sikt och har sett det på andra gamla gårdar också.
Nej det har jag heller inte skrivit. Ja givetvis har man siktat så länge som man har haft tekniken för det.

Jag och min man har precis börjat nosa på att mala eget mjöl, detta efter att vi tittade på en dokumentär där jag fick veta att det är massor saker som plockas bort ur mjölet för att ge det längre hållbarhet.

Sagt och gjort, vi beställde vete med 16% protein i. Och nu har vi försökt göra mjöl i matberedaren. Och alltså, det gåååååår ju, men helvete vad mycket jobb det är. Bäst fungerade min elektriska pepparmixer, men helt bra blev det inte. Vi kikar nu på att köpa en riktig kvarn för just detta ändamål.

Har folket från buke några tips? Har ni själva kanske bakat bröd på hemmalet mjöl, och kan ni kanske ge tips på do's and dont's? Samt, berätta gärna om smakskillnaden!

Vår första deg ligger på jäsning nu. SÅ spännande att se hur det blir. Troligen lite väl kompakt med tanke på att mjölet inte riktigt är ehm mjöl :p

En matberedare mal inte. Vet inte om mandelkvarn funkar (i teorin) men man lär få hålla på väääldigt länge …

Jag har en ”torr” blender till min Vitamix och den maler absolut mjöl. Jag tillverkar eget mande-- och quinoa-mjöl för det är så dyrt.

Kompisar gjorde det på egna grödor. De exprimenterade i flera år för att få till det perfekta mjölet. :)
Det skulle även användas till finkakor.
De hade en kvarn i närheten som de körde säckar till då och då, de tyckte det blev bättre än att mala själva.
Det viktigaste fyndet de gjorde var lite otippat gödslingen. För att bakegenskaperna skulle bli de bästa, räckte den inte med gödslingen vid sådd, utan precis innan grödan gick upp i ax, gav de en vända till.

Jag älskar deras mjöl, när man kramar handen i det, så känns det nästan fuktigt, men det är det inte. Men man kan klämma ihop en liten boll av det. Det hänger i hop, liksom. Och så gott oavsett om man gjorde pasta, kakor eller bröd!
Så det är mitt bästa tips, ut med gödsel en extra gång på ytan ni avsätter för ert mjöl.
Stort lycka till och ha så kul med baket!

Det tas bort i Sverige med, detta för att mjölet annars får kortare hållbarhet. Så det är inget konstigt. Det är därför mjölet är så vitt. Man kan givetvis köpa fullkornsmjöl och få liknande.

Men maler man hemma så kan man mala när man behöver, och det där med hållbarhet blir inte så viktigt.
Här är en artikel om skillnader mellan amerikanskt och europeiskt mjöl. Er dokumentär är kanske gjord om amerikanskt mjöl?

https://www.mollyjwilk.com/french-flour-vs-american-flour/

Tydligen verkar två stora skillnader vara att det är mer gluten/protein i amerikanskt mjöl (gör det lite tuggigare och inte så fluffigt -det är en annan sorts vete, ett rött vete) och amerikanskt mjöl är tydligen blekt vilket ändrar bakegenskaper en del. Sedan finns det tillsatser som är tillåtna i USA men inte i Europa och de får använda mer glyfosat på fälten.

Är tämligen okunnig om mjöl, men näringsvärdena i t.ex vetemjöl (proteinhalt, gluten etc) måste väl också hänga samman med vilken sorts vete det är frågan om?

Jadå, det är skillnad på vetemjöl och vetemjöl. Det finns många olika faktorer som påverkar hur bra det är att baka med och vilken sorts bakning ett mjöl passar bäst till.

Vad är det du inte förstår? Att jag vill prova helt färskt mjöl, med högre proteinvärde än vad jag kan hitta i min butik, med samtliga komponenter från vetet i mjölet?
Du kan ju köpa vetekli och vetegroddar och tillsätta, annars?

Är det just proteinet du är ute efter så köp vetemjöl special. Det finns överallt och skillnaden mot vanligt mjöl är just att det innehåller mer protein.

Sen förstår jag om det är en kul grej att mala själv och du vill prova av den anledningen. Men du behöver inte göra det för att få mjöl med mer protein.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka