Mala eget mjöl

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 90
  • Visningar Visningar 5 603

Bukefalos 30 år!

Men @SiZo nu känns det som du överreagerar. Jag har försökt googla på dokumentär om mjöl men hittar ingenting. Jag hittar om mjölkproduktion, men det är inte samma sak.

Jag vill veta vad det är som tas bort. Sjukt nyfiken!

Och som jag sa, mal du eget mjöl. Det är skitkul, jag har malt hos en lantbrukare med en gammaldags grej som jag inte vet vad den kallas. Man vevade och ut kom mjöl. Det var kul.

Det tas bort i Sverige med, detta för att mjölet annars får kortare hållbarhet. Så det är inget konstigt. Det är därför mjölet är så vitt. Man kan givetvis köpa fullkornsmjöl och få liknande.

Men maler man hemma så kan man mala när man behöver, och det där med hållbarhet blir inte så viktigt.
Anledningen till att det är vitt är väll att man skalat vetekärnan så det inte är fullkorn längre. Det gör man ju för att det är fint och ger en speciell karaktär. Jag tror inte man tar bort något mer än hinnan och grodden på kornet då för att få vitt mjöl, men däremot så oxiderar mjölet rätt snabbt efter malning, så färskmalet har ett annat innehåll än det du köper i butik som ju lagrats ett tag. Det är ju allmän kunskap speciellt bland hästfolk som ju har koll på att man inte ska krossa för mycket korn eller havre åt gången eftersom det just oxiderar och tappar i näringsvärde efter ett tag. Så vitt mjöl är utan grodd och hinna medan fullkorn är med hinna och grodd. Det du mal hemma är fulkorn således där är enda skillnaden mellan köpt fullkorn att ditt är färskare och därmed inte tappat något i oxidation.

Här har du en sådan malningsnörd https://vegomagasinet.se/mal-ditt-eget-mjol-med-christine-heger/ . Själv orkar jag inte engagera mig på den nivån alls. men kan ju vara kul kunskap.

Konspirationstolkningen står ni själva för i tråden. Jag har inga som helst föreställningar om att det skulle föreligga en konspiration. Att det plockas bort saker är fakta, precis som du själv har påpekat.

Men snälla nån.

Det är NI som står för konspirationstolkningen. Jag har aldrig påstått att det är någon som helst konspiration.

OCH JA! Jag hade ingen aning om hur mjöltillverkning gick till alls fram tills för några veckor sedan. Vete + mala var väl det jag visste ungefär. Vad spelar det för roll? Måste man vet allt helatiden?

Du får googla själv, för jag har tappat tålamodet med attityden här och har ingen större lust att vara det minsta hjälpsam.

Jag var peppig och glad för att vi ska prova en för oss ny grejj. Det är jag inte längre. Tack!
Men siktat och fullkorn är ju helt enkelt två olika produkter med olika egenskaper som används på olika sätt.

Om du skriver att 'det tas bort en massa saker ur mjöl' undrar man såklart vad du menar, eftersom det låter som att man på något vis manipulerar eller förändrar en grundläggande råvara och att det regelmässigt skulle säljas undermåliga produkter i stor skala.

Vad är det som tas bort utöver det som görs för att få siktat mjöl?

Men en brist i standardutbudet i affären tycker jag är att det inte finns finmalet fullkornsmjöl av vete, att man är hänvisad till att välja antingen siktat eller grovt.
Jag för min del har börjat byta till kornmjöl i de flesta sammanhang där man av slentrian använder vitt vete, men egentligen inte behöver ha glutenets funktion.
Köpte sånt hos lokala kvarnen nyligen :D
Deras "pannkaksmjöl" (heter så alltså) är nog också så grovt, man behöver väl inte gluten i pannkakor på samma sätt som bröd? :idea:

Men @SiZo nu känns det som du överreagerar. Jag har försökt googla på dokumentär om mjöl men hittar ingenting. Jag hittar om mjölkproduktion, men det är inte samma sak.

Jag vill veta vad det är som tas bort. Sjukt nyfiken!

Och som jag sa, mal du eget mjöl. Det är skitkul, jag har malt hos en lantbrukare med en gammaldags grej som jag inte vet vad den kallas. Man vevade och ut kom mjöl. Det var kul.
Nej jag överreagerar inte. Jag var peppig och glad. Och istället för att, som en normal människa, peppa tillbaka lite, dela med sig av erfarenheter eller nånting så skulle det jag skrev dissekeras sönder, ifrågasättas och göras narr av. Nej. Jag överreagerar inte det minsta. Det är ett jätteotrevligt beteende.

Du har själv skrivit vad som tas bort så det finns inget att tillägga, förutom att mjölet oxideras som @monster1 också skrev, men det är ju inte att något tas bort, bara att mjölet av förklarliga skäl inte är lika färskt i butik som när man maler det hemma.

Nej jag överreagerar inte. Jag var peppig och glad. Och istället för att, som en normal människa, peppa tillbaka lite, dela med sig av erfarenheter eller nånting så skulle det jag skrev dissekeras sönder, ifrågasättas och göras narr av. Nej. Jag överreagerar inte det minsta. Det är ett jätteotrevligt beteende.

Du har själv skrivit vad som tas bort så det finns inget att tillägga, förutom att mjölet oxideras som @monster1 också skrev, men det är ju inte att något tas bort, bara att mjölet av förklarliga skäl inte är lika färskt i butik som när man maler det hemma.
Fast det är ju bara en produktfråga, det är ju därför det kallas vitt mjöl. De flesta vet att i vitt mjöl tas grodden och hinnan bort om man vill ha den med köper man fullkornsmjöl eftersom det som namnet indikerar innehåller alla delar av kornet. Lite som att socker är vitt socker dvs man har tagit bort delar för att det ska bli vitt. Man gjorde det för att det var lite fint samma sak med mjöl + att det oftast blir ett mer fluffigt bröd.

Nu överreagerar du grovt. Men jag är glad att jag är en normal människa som reagerar när någon misstänkliggör ett bra livsmedel. Jag är som sagt inte den enda som tolkat ditt inlägg på det sättet (samt att det är ett öppet forum - sådant bör bemötas om en är normalt funtad och inte konspirationsgalning).

Är tämligen okunnig om mjöl, men näringsvärdena i t.ex vetemjöl (proteinhalt, gluten etc) måste väl också hänga samman med vilken sorts vete det är frågan om?

Är tämligen okunnig om mjöl, men näringsvärdena i t.ex vetemjöl (proteinhalt, gluten etc) måste väl också hänga samman med vilken sorts vete det är frågan om?

Absolut, det finns enormt många variationer. Vad som är lite roligt i sammanhanget är att många gammaldags sorter innehåller höga halter protein, dvs de ger ett starkt mjöl väl lämpat för långjäst surdegsbröd.

Köpte sånt hos lokala kvarnen nyligen :D
Deras "pannkaksmjöl" (heter så alltså) är nog också så grovt, man behöver väl inte gluten i pannkakor på samma sätt som bröd? :idea:
Jo, jag vet att det inte är helt omöjligt att få tag på. Men inte i något som kan kallas ett allmänt tillgängligt standardsortiment.

OT: Jag har gjort ugnspannkaka på kornmjöl. Den är god, men skiktar sig så att det blir lite som ett lager med 'deg' underst och ett lager med 'äggstanning' överst. Har (preliminärt) tolkat det som att mjölet är för tungt (ev. pga fullkorn?). Det borde gå bättre med tunnpannkakor som stelnar snabbare, men har inte testat det ännu (pga. sällan gör det öht)

Jaha, var det en dokumentär om att kli och groddar tas bort? Ooookej. Man kan göra tv av allt..

Absolut, det finns enormt många variationer. Vad som är lite roligt i sammanhanget är att många gammaldags sorter innehåller höga halter protein, dvs de ger ett starkt mjöl väl lämpat för långjäst surdegsbröd.
Ja precis så.
I grannbyn hittades spannmålssäckar hängande i logen. Det satt kärnor kvar i juteväven. De samlade kärnorna oh sådde. Nu ett antal år senare har de fått fram så mycket speltvete att det kan odlas av bönder i trakten. Kulturhusets fik bakar av det mjölet.

Det finns gamla lokala sorter kvar på flera ställen. Borde gå att googla fram.

Det är tydligt att sättet jag anser att man ska behandla varandra på och hur flera användare anser att man ska göra det skiljer sig markant.
Att det kan skilja sig något förstår jag. Men framförallt så anser jag att om man gör någon upprörd och det inte var meningen så ber man om ursäkt. Alla kan vi göra misstag och uttrycka sig på ett sätt som inte uppfattas som vi önskade av den andra. Men att det inte är norm här har jag förstått.

Ibland tänker jag, varför hoppade jag av buke i flera månader? Men nu har jag gjort det några gånger, och varenda gång slutar det på samma sätt.

Frågan borde istället vara, varför kommer jag tillbaka? :banghead:

Jaha, var det en dokumentär om att kli och groddar tas bort? Ooookej. Man kan göra tv av allt..
Dokumentären i sig handlade om skillnaden på bröd i USA vs Frankrike. En liiiiten del i detta handlade om mjöl.

Men ja, man kan göra TV om ALLT.

Det är tydligt att sättet jag anser att man ska behandla varandra på och hur flera användare anser att man ska göra det skiljer sig markant.
Att det kan skilja sig något förstår jag. Men framförallt så anser jag att om man gör någon upprörd och det inte var meningen så ber man om ursäkt. Alla kan vi göra misstag och uttrycka sig på ett sätt som inte uppfattas som vi önskade av den andra. Men att det inte är norm här har jag förstått.

Ibland tänker jag, varför hoppade jag av buke i flera månader? Men nu har jag gjort det några gånger, och varenda gång slutar det på samma sätt.

Inte som svar på dina frågor här, men jag tycker tråden är superintressant! Ur aspekten laga mat från grunden.

Har någon vag framtidsdröm om att kunna odla eget spannmål och lyckas omvandla till bröd. Gärna någon kultursort som står sig i ombytligt väder.
Det är dock på nivån att jag i dagsläget slänger ut lite frön och kollar vad som växer, sen får hönsen det uppvuxna.
Men någon gång... :)

Du kan alltså inte se att din trådstart kan tolkas på det sätt som flera av oss gjort? Eller att du själv kan göra rätt fula påhopp? Som en ropar får en svar.

Jag ifrågasatte trovärdigheten i dokumentären och berättade om alternativ. Du kommer då med ett tvärsäkert påstående som förstärker hur jag tolkade trådstarten:

Det tas bort i Sverige med, detta för att mjölet annars får kortare hållbarhet. Så det är inget konstigt. Det är därför mjölet är så vitt. Man kan givetvis köpa fullkornsmjöl och få liknande.

Men maler man hemma så kan man mala när man behöver, och det där med hållbarhet blir inte så viktigt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka