Målade ögonbryn - nya flugan? Snyggt eller?

Jag antar att du säger till folk på stan med att det
Deras ögonbryn är fula?

Nä antagligen inte för då hade man själv fått se personen bli arg eller ledsen över det man sagt. Men på nätet är det OK att säga exakt samma sak trots att exakt samma person kanske läser och blir exakt lika ledsen. För man kan gömma sig bakom att det bara är en åsikt.
Vad jag gör och inte gör har inte med trådens sandlådenivå att göra, och det svarar inte heller på varför nivån i tråden har blivit så låg.
 
Jag tror inte det, faktiskt.
Jag tror egentligen inte att de vackra människorna reflekterar så mycket över dem som inte är lika vackra.
Någonstans tror jag egentligen att det handlar om att vi som inte är så vackra (dit hör definitivt jag) känner oss lite "sämre" än de där vackra. Och vi vill så gärna vara lika beundrade och lika vackra (jag har gett upp för länge sedan...)
Jag undrar jag, fast vem är det egentligen som bestämmer vem som är ful och vem som är vacker? Är inte alla människor vackra egentligen, även om vi dömmer oss själva hårt?
 
Blir de glesa med åren? Det måste jag kolla. Ögonbryn är en detaljnivå som jag inte brytt mig om sedan jag försökte plocka dem som tonåring och det gjorde ont.

Jag va på fest en gång där en kille stegade fram till mig och sa högt "Du borde VERKLIGEN plocka dina ögonbryn" mina ögonbryn är varken speciellt markerade, buskiga eller mörka och jag har aldrig brytt mig om att plocka dom heller. Jag vet att jag blev lite ledsen då, men fick höra efteråt att det inte va helt ovanligt med dylika kommentarer från just den personen och jag antar att det är människor som helt enkelt tycker att deras åsikt är viktigare än att andra ska få vara som dom vill vara
 
Det är helt ok att du tycker det är en sandlåda. Jag tycker det är högst aktuellt att ta upp varför det är okej att kritisera andra utseende på detta sättet.

Jag blir lite fundersam.

Nej, du har rätt i att man inte "måste" kommentera allt. Och jag är personligen ganska säker på att TS inte avsåg att kritisera eller kommentera någon enskild individs utseende.
Jag uppfattade det som en tanke kring ett "mode" - där TS inte tycker att det är ett snyggt mode.

Du uttrycker flera gånger skarp kritik mot de personer som kritiserar exempelvis make-up-trender.
Du uttrycker att man nog inte "får" kommentera det som kopplas till utseende (min formulering).

Vad är det som gör att du har större rätt till din åsikt - att TS tige i församlingen - än TS rätt till sin åsikt?
Vad är det som gör att man inte får ta upp ett sådant här tema på ett öppet forum?

Vad gäller klänning-tråden som också kommenterades, kan jag absolut tycka att det är onödigt att skriva tydlig kritik men om TS å andra sidan efterfrågar åsikter så måste väl både positiva och negativa åsikter få utrymme?

Smaken är olika för olika personer.
Ja.
Men är det bara de som håller med som får uttala sig?

Eller kan man se att det också är tillåtet att tycka att ett klädesplagg eller ett sätt att sminka sig, inte är snyggt?
 
Jag undrar jag, fast vem är det egentligen som bestämmer vem som är ful och vem som är vacker? Är inte alla människor vackra egentligen, även om vi dömmer oss själva hårt?

Det finns tydligen forskning på vilka proportioner i ansiktsdrag som anses vackra och attraktiva. Så det finns väl något slags konsensus om vad som är vackert. Och vilka proportioner som föredras, har kulturella eller regionala skillnader.
Personer i säg, Kina, har ett mått för skönhet, nordeuropeer ett annat.

Det är å andra sidan väldigt få människor - tycker jag - som är direkt fula (jag hör till dem som verkligen inte är vackra, och har inga större problem med den saken) men stora massan har väl ett ganska neutralt utseende. Det vill säga varken särskilt vackra eller särskilt icke-vackra.
 
Jag blir lite fundersam.

Nej, du har rätt i att man inte "måste" kommentera allt. Och jag är personligen ganska säker på att TS inte avsåg att kritisera eller kommentera någon enskild individs utseende.
Jag uppfattade det som en tanke kring ett "mode" - där TS inte tycker att det är ett snyggt mode.

Du uttrycker flera gånger skarp kritik mot de personer som kritiserar exempelvis make-up-trender.
Du uttrycker att man nog inte "får" kommentera det som kopplas till utseende (min formulering).

Vad är det som gör att du har större rätt till din åsikt - att TS tige i församlingen - än TS rätt till sin åsikt?
Vad är det som gör att man inte får ta upp ett sådant här tema på ett öppet forum?

Vad gäller klänning-tråden som också kommenterades, kan jag absolut tycka att det är onödigt att skriva tydlig kritik men om TS å andra sidan efterfrågar åsikter så måste väl både positiva och negativa åsikter få utrymme?

Smaken är olika för olika personer.
Ja.
Men är det bara de som håller med som får uttala sig?

Eller kan man se att det också är tillåtet att tycka att ett klädesplagg eller ett sätt att sminka sig, inte är snyggt?
i klänningtråden bad TS INTE om synpunkter på om klänningen var snygg eller inte. Det hon frågade var det jag skrev: finns det tillfällen då den här funkar, eller blir man för uppklädd i den? Hon nämnde ett evenemang som hon skulle på och frågade om den kunde funka där. Men hon frågade INTE "tycker ni att den är snygg?"

Tror du förresten att diskussioner kring vad som är snyggt, fult osv bidrar till mindre utseendefixering eller mer?
 
Jag blir lite fundersam.

Nej, du har rätt i att man inte "måste" kommentera allt. Och jag är personligen ganska säker på att TS inte avsåg att kritisera eller kommentera någon enskild individs utseende.
Jag uppfattade det som en tanke kring ett "mode" - där TS inte tycker att det är ett snyggt mode.

Du uttrycker flera gånger skarp kritik mot de personer som kritiserar exempelvis make-up-trender.
Du uttrycker att man nog inte "får" kommentera det som kopplas till utseende (min formulering).

Vad är det som gör att du har större rätt till din åsikt - att TS tige i församlingen - än TS rätt till sin åsikt?
Vad är det som gör att man inte får ta upp ett sådant här tema på ett öppet forum?

Vad gäller klänning-tråden som också kommenterades, kan jag absolut tycka att det är onödigt att skriva tydlig kritik men om TS å andra sidan efterfrågar åsikter så måste väl både positiva och negativa åsikter få utrymme?

Smaken är olika för olika personer.
Ja.
Men är det bara de som håller med som får uttala sig?

Eller kan man se att det också är tillåtet att tycka att ett klädesplagg eller ett sätt att sminka sig, inte är snyggt?


Jag tycker jag förklarat ganska väl redan men ok. Jag försöker igen, det är helt ok att tycka saker, det är också helt okej att uttrycka sina åsikter. Skillnaden blir när man sitter och säger "nej det ser helt sjukt onaturligt ut" "Det är så himla fult" "fattar inte varför tjejer gör sådär när det ser så konstigt ut" Jag anser inte att jag har rätt att lägga de åsikterna på någon annan. För det är inte JAG som har det, lika lite säger jag till folk att jag tycker deras häst är ful för att JAG ogillar bruna hästar. Det är inte min häst och det finns ingen anledning att göra någon ledsen. Anledningen till att man reagerar över dessa trådarna är att det alltid. ALLTID leder till att det ska kräkas ur över folks utseende, man borde kunna få ha vilka ögonbryn man vill utan att det ska finnas trådar om hur fult det är.
 
Det finns tydligen forskning på vilka proportioner i ansiktsdrag som anses vackra och attraktiva. Så det finns väl något slags konsensus om vad som är vackert. Och vilka proportioner som föredras, har kulturella eller regionala skillnader.
Personer i säg, Kina, har ett mått för skönhet, nordeuropeer ett annat.

Det är å andra sidan väldigt få människor - tycker jag - som är direkt fula (jag hör till dem som verkligen inte är vackra, och har inga större problem med den saken) men stora massan har väl ett ganska neutralt utseende. Det vill säga varken särskilt vackra eller särskilt icke-vackra.
Det är väl så, lite knepigt ändå vad som anses vara vackert. Då är det majoriteten som bestämmer i slutänden ändå. Fast så är det väl alltid, att minoriteten blir nedröstade och överkörda.
Intressant att det finns forskning på det.
 
Hon märker inte ord, hon påpekar att du utelämnade ett väldigt centralt ord i det hon skrivit.
Tycker ändå det var rätt onödigt att skriva med versaler, får det att låta som att personen i fråga aldrig gjort något fel. Det är trots allt mänskligt att fela, vi alla gör det någon gång, men spela roll, världen går inte under för det och det är tur det.
Älska, glömma, förlåta kommer man långt på. :)
 
Blir de glesa med åren? Det måste jag kolla. Ögonbryn är en detaljnivå som jag inte brytt mig om sedan jag försökte plocka dem som tonåring och det gjorde ont.
Ja mina i alla fall. Jag har alltid haft ganska mörka och tydliga ögonbryn, nu har de glesnat enormt och syns knappt om jag inte fyller i dem själv....
 
Det är väl så, lite knepigt ändå vad som anses vara vackert. Då är det majoriteten som bestämmer i slutänden ändå. Fast så är det väl alltid, att minoriteten blir nedröstade och överkörda.
Intressant att det finns forskning på det.

Skulle tro att forskningen dels är av psykologisk nyfikenhet och dels för marknadsföring/reklam.

Men jo, visst är det majoriteten som "bestämmer".
Eller så kan man se det för vad det är:

Det som gör att vi är intresserade av andra människors utseende har biologiskt med reproduktion att göra.
Vissa utseenden signalerar ett större eller mindre reproduktivt intresse.
Det är inte en slump att det är bröst, höfter, läppar hos kvinnor som är intressant för män.

Det är tydligen vanligt att kvinnor tittar på mäns händer och i skrevet - av samma skäl.
Eller att män gärna, för att uppfattas som attraktiva, ska ha "lagom" mycket skäggväxt och lagom hårfäste. Och gärna vara relativt vältränade. Som tecken på bra överlevare, bra gener att föra vidare.

Jämför bilder:
"snygga" kvinnor ska vara smala men kurviga med stor byst och plutande läppar.

"snygga" män ska vara vältränade och muskulösa, gärna en lagom gammal skäggstubb så de ser lite maskulina ut.

Tragiskt nog handlar mycket om sex appeal, värde på reproduktiva marknaden.
Det är trots allt den biologiska bakgrunden till att utseende har betydelse: attraktionskraft.

Varför tror vi annars att kvinnor "ska" klä sig med djup urringning eller figursytt för att framhäva vissa former?
 
Det är nog nånting som många kvinnor aldrig skulle hålla med om. DE gör det bara för sin egen skull.
 
Jag tycker jag förklarat ganska väl redan men ok. Jag försöker igen, det är helt ok att tycka saker, det är också helt okej att uttrycka sina åsikter. Skillnaden blir när man sitter och säger "nej det ser helt sjukt onaturligt ut" "Det är så himla fult" "fattar inte varför tjejer gör sådär när det ser så konstigt ut" Jag anser inte att jag har rätt att lägga de åsikterna på någon annan. För det är inte JAG som har det, lika lite säger jag till folk att jag tycker deras häst är ful för att JAG ogillar bruna hästar. Det är inte min häst och det finns ingen anledning att göra någon ledsen. Anledningen till att man reagerar över dessa trådarna är att det alltid. ALLTID leder till att det ska kräkas ur över folks utseende, man borde kunna få ha vilka ögonbryn man vill utan att det ska finnas trådar om hur fult det är.

Jag är ledsen men jag hänger inte med.

Jag skulle inte säga "du är ful" eller "du är illa klädd (utom om personen skulle fråga om råd och skulle vara helt galet klädd för den aktuella situationen)" eller liknande. Det är onödigt och sårande och elakt.

Men jag har inga svårigheter att kunna diskutera vilken typ av make-up som jag tycker är snygg eller mindre snygg, om frågan kommer upp. Eller kläder, eller frisyrer eller tatueringar eller vad du vill.
Det handlar inte om att lägga min åsikt på någon annan - det handlar om att uttrycka en uppfattning som är min.
Du får gärna tycka annorlunda än jag gör - men jag uppskattar inte att du uttrycker att jag (nej, du har inte lagt invändningar mot mina inlägg) eller någon annan inte FÅR berätta som sin uppfattning.
Det blir ett enormt tå-tassande om man inte får säga något i ett offentligt sammanhang bara för att någon kan råka bli sårad.

Jag har färgat håret (fast det är på utväxt).
En arbetskamrat till mig uttryckte att han aldrig har lagt vikt vid sådana saker som hårfärg.
Jag tycker att han har full rätt att uttrycka det och blir inte sårad av att han tycker att jag gjort något onödigt.

Jag har en tatuering (vilket de flesta av mina bekanta inte har en aning om).
Jag blir inte heller ledsen om människor uttrycker motvilja mot tatueringar. Det var mitt val att låta tatuera mig, men jag har full förståelse för att alla inte tycker lika. Jag tycker heller inte att det är lämpligt om jag visar upp min tatuering under arbetstid, av respekt för gamla glömska människor som kan bli ganska rädda för tatuerade människor.
 
Tycker ändå det var rätt onödigt att skriva med versaler, får det att låta som att personen i fråga aldrig gjort något fel. Det är trots allt mänskligt att fela, vi alla gör det någon gång, men spela roll, världen går inte under för det och det är tur det.
Älska, glömma, förlåta kommer man långt på. :)
Jag tror du läser in lite väl mycket i de där versalerna. Tror verkligen inte att hon menade att framstå som att hon aldrig gjort fel i hela världen. Hon ville nog bara vara tydlig.

Utan att psykologisera så tror jag nog att du drar på lite väl stora växlar nu. Det blev stor skillnad i inlägget om du utelämnade ordet "utseende" så det är inte konstigt att hon kände ett behov av att förtydliga.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 613
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 989
Senast: krek
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 689
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp