Målade ögonbryn - nya flugan? Snyggt eller?

Skulle tro att forskningen dels är av psykologisk nyfikenhet och dels för marknadsföring/reklam.

Men jo, visst är det majoriteten som "bestämmer".
Eller så kan man se det för vad det är:

Det som gör att vi är intresserade av andra människors utseende har biologiskt med reproduktion att göra.
Vissa utseenden signalerar ett större eller mindre reproduktivt intresse.
Det är inte en slump att det är bröst, höfter, läppar hos kvinnor som är intressant för män.

Det är tydligen vanligt att kvinnor tittar på mäns händer och i skrevet - av samma skäl.
Eller att män gärna, för att uppfattas som attraktiva, ska ha "lagom" mycket skäggväxt och lagom hårfäste. Och gärna vara relativt vältränade. Som tecken på bra överlevare, bra gener att föra vidare.

Jämför bilder:
"snygga" kvinnor ska vara smala men kurviga med stor byst och plutande läppar.

"snygga" män ska vara vältränade och muskulösa, gärna en lagom gammal skäggstubb så de ser lite maskulina ut.

Tragiskt nog handlar mycket om sex appeal, värde på reproduktiva marknaden.
Det är trots allt den biologiska bakgrunden till att utseende har betydelse: attraktionskraft.

Varför tror vi annars att kvinnor "ska" klä sig med djup urringning eller figursytt för att framhäva vissa former?
Rätt intressant, själv gillar jag inte att så mycket ska fejkas numera. Antingen via plastkirurgi eller vi smink, det är nästa så det är fult att gå osminkad.
Det är väldigt sällan man ser en bild av en osminkad modell i en tidningen, som säkerligen är retuscherad på något sätt även om den skulle vara osminkad. Tycker det är lite synd, jag hade nog velat se lite mer "naturligt" utseende i tidningar osv. Som jag tror skulle kanske få fler att våga vara sig själva, utan att gömma sig bakom lager av smink.
Men vi får väl se vart framtiden för oss.
 
Rätt intressant, själv gillar jag inte att så mycket ska fejkas numera. Antingen via plastkirurgi eller vi smink, det är nästa så det är fult att gå osminkad.
Det är väldigt sällan man ser en bild av en osminkad modell i en tidningen, som säkerligen är retuscherad på något sätt även om den skulle vara osminkad. Tycker det är lite synd, jag hade nog velat se lite mer "naturligt" utseende i tidningar osv. Som jag tror skulle kanske få fler att våga vara sig själva, utan att gömma sig bakom lager av smink.
Men vi får väl se vart framtiden för oss.

En bit på väg mot det hållet är väl de lite rundare skyltdockorna, i alla fall. Som inte ser ut som Barbie.
 
Jag tror du läser in lite väl mycket i de där versalerna. Tror verkligen inte att hon menade att framstå som att hon aldrig gjort fel i hela världen. Hon ville nog bara vara tydlig.

Utan att psykologisera så tror jag nog att du drar på lite väl stora växlar nu. Det blev stor skillnad i inlägget om du utelämnade ordet "utseende" så det är inte konstigt att hon kände ett behov av att förtydliga.
Halloj, nu är det du som läser in för mycket, varför tjabbla om onödiga saker när man kan älska, glömma och förlåta istället? Jag har redan gjort det. Varför inte göra samma? :)
 
En bit på väg mot det hållet är väl de lite rundare skyltdockorna, i alla fall. Som inte ser ut som Barbie.
Jag tror de skulle behöva många olika skyltdockor och inte bara enbart en modell, för det finns dom som är pinnsmala likaväl som det finns dom som är lite rundare, mest så ingen känner sig utanför och glömd?
 
Jag tror de skulle behöva många olika skyltdockor och inte bara enbart en modell, för det finns dom som är pinnsmala likaväl som det finns dom som är lite rundare, mest så ingen känner sig utanför och glömd?

Eller så rycker man på axlarna och är medveten om att skyltdockorna ser ut som de gör men att min kropp har en annan fason.
 
Rätt intressant, själv gillar jag inte att så mycket ska fejkas numera. Antingen via plastkirurgi (...).

Jag har opererat mina bröst. Jag skiter högaktningsfullt i om du eller någon annan har åsikter om det. Bara så att du vet liksom. Jag sitter inte här och får dåligt samvete för att du inte gillar vad jag gör med min egen kropp. Och jag antar att hela debatten här handlar om det. Varför dela med sig liksom? Vad ger det dig?
 
Jag har opererat mina bröst. Jag skiter högaktningsfullt i om du eller någon annan har åsikter om det. Bara så att du vet liksom. Jag sitter inte här och får dåligt samvete för att du inte gillar vad jag gör med min egen kropp. Och jag antar att hela debatten här handlar om det. Varför dela med sig liksom? Vad ger det dig?

Hej!

Jag försöker förstå :) men kan inte riktigt.
Vad var skälet till att du lät operera brösten?
Om du mår bättre med dina opererade bröst, vad är det i dig som blir bättre? :)

Helt OK att inte lämna ut dig i den här tråden - är tillgänglig via PM om du tycker att det finns skäl att svara på nyfiken men lite närgången fråga.
 
Jag har opererat mina bröst. Jag skiter högaktningsfullt i om du eller någon annan har åsikter om det. Bara så att du vet liksom. Jag sitter inte här och får dåligt samvete för att du inte gillar vad jag gör med min egen kropp. Och jag antar att hela debatten här handlar om det. Varför dela med sig liksom? Vad ger det dig?
Eftersom du svarar så verkar det inte som du skiter högaktningsfullt i det, då du bemödar dig med ett svar.

Vi vänder på det, varför måste man ta åt sig av en text som en helt okänd människa skriver på nätet när man egentligen inte bryr sig?

Du får göra vad du vill med din kropp, alla får göra vad de vill, det har inte jag med att göra och ärligt talat bryr jag mig inte, men jag skulle tycka det vore trevligt OM vi kunde få se lite mer "naturliga" modeller i tidningar, TV m.m. Det skulle vara trevligt och det betyder inte att dom andra är mindre värda. Alla är lika mycket värda oavsett. :)
 
Eftersom du svarar så verkar det inte som du skiter högaktningsfullt i det, då du bemödar dig med ett svar.

Vi vänder på det, varför måste man ta åt sig av en text som en helt okänd människa skriver på nätet när man egentligen inte bryr sig?

Jag bryr mig inte ett dugg om vad du tycker om operationer. Jag bryr mig väldigt mycket om att folk vädrar sina taskiga åsikter till höger och vänster.
 
@kryddelydd Jag har fött och ammat två barn och tappat "typ all" bröstvävnad. Jag fyllde inte ens ut en AA-kupa. Jag har rätt breda höfter/rumpa/lår och kände mig helt "fel" utan något på överdelen. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Jag klarade inte att se mig i spegeln utan kläder eller titta ner på mina bröst i duschen eller när jag bytte om. Jag opererade mig och fick ett par helt proportionerliga, fina bröst. Jag mår otroligt bra nu. Har ingen önskan om att göra större eller operera nåt annat.

Det är helt lugnt att fråga. :)
 
Det är fortfarande ingen av er som svarat på varför det är så viktigt att berätta sånt här.

Vänta nu.
Jag tror att du och jag läser många inlägg väldigt olika.

Jag uppfattar det inte som om egentligen någon tycker att "det är så viktigt" att framföra sin åsikt.
En fråga kom upp, några svarar.
Precis som i alla andra trådar här på Buke.

Du upplever att några tycker att det är viktigt att uttrycka sina åsikter.

Det kanske är viktigt för en del, det kan säkert vara oviktigt för andra - och ganska oladdat.

Jag invänder mot några av dina inlägg, inte för att jag självklart tycker att du har fel: man "måste" inte säga allt man tycker.
Det jag invänder mot är ditt sätt att tala om att det är fel att ens uttrycka, du talar om för andra att de gör fel, att de inte får säga vad de tycker.
Därefter påstår du att de som uttrycker mindre smickrande åsikter om vissa fenomen (fram tills dess MTG talade om att hon har opererat sina bröst, handlade det inte om en specifik individ utan om fenomen) tycker att det är viktigt att berätta vad de tycker.

I mina ögon försöker du trycka ner andra personers yttrandefrihet genom att lägga moralinslag i att personer uttrycker sin åsikt. I mina ögon "fulstämplar" du ett antal användare här vilket jag inte tycker är så snyggt.

För mig är det viktigt att man har rätt att uttrycka en åsikt utan att andra ska förtrycka en.
Det är inte viktigt för mig att säga vad jag tycker är fint eller fult - mer än att det plötsligt BLIR viktigt för mig när du är så tydlig med att det inte är (borde vara) tillåtet.
 
@kryddelydd Jag har fött och ammat två barn och tappat "typ all" bröstvävnad. Jag fyllde inte ens ut en AA-kupa. Jag har rätt breda höfter/rumpa/lår och kände mig helt "fel" utan något på överdelen. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Jag klarade inte att se mig i spegeln utan kläder eller titta ner på mina bröst i duschen eller när jag bytte om. Jag opererade mig och fick ett par helt proportionerliga, fina bröst. Jag mår otroligt bra nu. Har ingen önskan om att göra större eller operera nåt annat.

Det är helt lugnt att fråga. :)

Tack!
Och jag är fortsatt lite näsvis.
Och är fortfarande tillgänglig via PM om du vill svara men jag blir oförskämd (inte avsikten även om min följdfråga blir lite ifrågasättande).

Har du någon tanke om varför det var/är viktigt att brösten ser ut på ett visst sätt? :)

Själv har jag ingen graviditet eller amning i bagaget, men väl hängande skinnpåsar...
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
936
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 613
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 993
Senast: krek
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 689
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp