Bukefalos 28 år!

Målade ögonbryn - nya flugan? Snyggt eller?

Vänta nu.
Jag tror att du och jag läser många inlägg väldigt olika.

Jag uppfattar det inte som om egentligen någon tycker att "det är så viktigt" att framföra sin åsikt.
En fråga kom upp, några svarar.
Precis som i alla andra trådar här på Buke.

Du upplever att några tycker att det är viktigt att uttrycka sina åsikter.

Det kanske är viktigt för en del, det kan säkert vara oviktigt för andra - och ganska oladdat.

Jag invänder mot några av dina inlägg, inte för att jag självklart tycker att du har fel: man "måste" inte säga allt man tycker.
Det jag invänder mot är ditt sätt att tala om att det är fel att ens uttrycka, du talar om för andra att de gör fel, att de inte får säga vad de tycker.
Därefter påstår du att de som uttrycker mindre smickrande åsikter om vissa fenomen (fram tills dess MTG talade om att hon har opererat sina bröst, handlade det inte om en specifik individ utan om fenomen) tycker att det är viktigt att berätta vad de tycker.

I mina ögon försöker du trycka ner andra personers yttrandefrihet genom att lägga moralinslag i att personer uttrycker sin åsikt. I mina ögon "fulstämplar" du ett antal användare här vilket jag inte tycker är så snyggt.

För mig är det viktigt att man har rätt att uttrycka en åsikt utan att andra ska förtrycka en.
Det är inte viktigt för mig att säga vad jag tycker är fint eller fult - mer än att det plötsligt BLIR viktigt för mig när du är så tydlig med att det inte är (borde vara) tillåtet.
Men tar du inte i så att du kräks nu? "Yttrandefrihet"? Den gäller väl @Hazel också isåfall. Och hon är mig veterligt ingen företrädare för staten när hon skriver här. Det är staten/samhället som inte får hindra dig från att yttra dina åsikter. Annars skulle moderatorerna här bryta mot grundlagen dagligen.
 
@kryddelydd Absolut! Det är kvinnoidealet i samhället och hur påverkad jag är av det som gjorde att jag mådde dåligt. Jag funderade länge på hur det stämmer ihop med min feminism att operera mig, jag tyckte att jag hade en skyldighet att inte göra det. Men jag klarade det inte, jag mådde så uselt. Det är klart att jag önskar att jag inte hade varit så missnöjd med hur de såg ut efter amningen men jag var (och är) så påverkad av idealen.
 
Du motsäger dig själv nu. Först att du inte bryr dig om vad jag tycker och sen att du bryr dig om åsikter. Det är ju samma sak, så vad är skillnaden? :confused:

Det är inte ens nästan samma sak. Jag bryr mig inte om vad du tycker personers utseende. I detta fall; jag bryr mig inte om att du inte gillar plastikoperationer dvs jag blir inte ledsen dvs jag tar inte åt mig dvs "jag bryr mig inte om att du tycker så". Däremot är det ett jätteproblem att tjejer trycker ner andra tjejer och det bryr jag mig om. Förstår du nu?
 
Men tar du inte i så att du kräks nu? "Yttrandefrihet"? Den gäller väl @Hazel också isåfall. Och hon är mig veterligt ingen företrädare för staten när hon skriver här. Det är staten/samhället som inte får hindra dig från att yttra dina åsikter. Annars skulle moderatorerna här bryta mot grundlagen dagligen.

Jo visst använder jag starka ord.

Men jag har inte försökt hindra Hazel från att uttrycka en åsikt i en sakfråga. Vilket Hazel verkar vilja göra gentemot flera andra personer.
Hazel verkar i sina inlägg vilja bestämma vilka ämnen som får och inte får beröras och diskuteras.
Då blir det som sagt plötsligt viktigt för mig att få framföra en åsikt. När någon vill inskränka min rätt att göra just det.

Varför är det så känsligt att man inte behöver tycka lika om vad som är fint och fult, och att det ska vara tillåtet att uttrycka det?

Ja, jag har skrivit om "felet" med utseendehets.
Ja, jag tycker att insidan är viktigare än utsidan på en person.
Nej, jag tycker inte att man ska vara elak och därmed inte kommentera en enskild persons utseende.
Ja, jag tycker att vi får diskutera trender - och tycka att de är fina eller fula, mer eller mindre positiva.

Ja, jag tycker att jag får kommentera andra människors övervikt - dock inte ur förmodat estetisk synpunkt men på grund av mitt yrke och helt andra aspekter.

Ja, jag anser att du - om du skulle se min klädsel och stil - får tycka att min stil inte är fin (jättetrist är nog ett ganska beskrivande ord, eller neutral). Och ja, jag tycker att du får kommentera bilder av kläder jag gillar och tala om att du tycker att de är fula.

Ja, du - och alla andra - får säga att du tycker att stora bröst är fint eller små bröst eller vad du vill.
 
@kryddelydd Absolut! Det är kvinnoidealet i samhället och hur påverkad jag är av det som gjorde att jag mådde dåligt. Jag funderade länge på hur det stämmer ihop med min feminism att operera mig, jag tyckte att jag hade en skyldighet att inte göra det. Men jag klarade det inte, jag mådde så uselt. Det är klart att jag önskar att jag inte hade varit så missnöjd med hur de såg ut efter amningen men jag var (och är) så påverkad av idealen.
Just bröstoperationer är så himla bra exempel. En kvinna får inte ha "för små" bröst. Men opererar hon dem så får hon fan inte operera dem så att det SYNS att de är opererade. Då får hon kritik för det också.
 
@kryddelydd Absolut! Det är kvinnoidealet i samhället och hur påverkad jag är av det som gjorde att jag mådde dåligt. Jag funderade länge på hur det stämmer ihop med min feminism att operera mig, jag tyckte att jag hade en skyldighet att inte göra det. Men jag klarade det inte, jag mådde så uselt. Det är klart att jag önskar att jag inte hade varit så missnöjd med hur de såg ut efter amningen men jag var (och är) så påverkad av idealen.

Tack för ärlighet!
 
Jo visst använder jag starka ord.

Men jag har inte försökt hindra Hazel från att uttrycka en åsikt i en sakfråga. Vilket Hazel verkar vilja göra gentemot flera andra personer.
Hazel verkar i sina inlägg vilja bestämma vilka ämnen som får och inte får beröras och diskuteras.
Då blir det som sagt plötsligt viktigt för mig att få framföra en åsikt. När någon vill inskränka min rätt att göra just det.

Varför är det så känsligt att man inte behöver tycka lika om vad som är fint och fult, och att det ska vara tillåtet att uttrycka det?

Ja, jag har skrivit om "felet" med utseendehets.
Ja, jag tycker att insidan är viktigare än utsidan på en person.
Nej, jag tycker inte att man ska vara elak och därmed inte kommentera en enskild persons utseende.
Ja, jag tycker att vi får diskutera trender - och tycka att de är fina eller fula, mer eller mindre positiva.

Ja, jag tycker att jag får kommentera andra människors övervikt - dock inte ur förmodat estetisk synpunkt men på grund av mitt yrke och helt andra aspekter.

Ja, jag anser att du - om du skulle se min klädsel och stil - får tycka att min stil inte är fin (jättetrist är nog ett ganska beskrivande ord, eller neutral). Och ja, jag tycker att du får kommentera bilder av kläder jag gillar och tala om att du tycker att de är fula.

Ja, du - och alla andra - får säga att du tycker att stora bröst är fint eller små bröst eller vad du vill.
@Hazel verkar - precis som jag - tycka att det är intressantare att diskutera vad utseendediskussioner kan leda till, än olika utseenden. Så då gör vi det.
 
Det är inte ens nästan samma sak. Jag bryr mig inte om vad du tycker personers utseende. I detta fall; jag bryr mig inte om att du inte gillar plastikoperationer dvs jag blir inte ledsen dvs jag tar inte åt mig dvs "jag bryr mig inte om att du tycker så". Däremot är det ett jätteproblem att tjejer trycker ner andra tjejer och det bryr jag mig om. Förstår du nu?
Jag tycker inte du är speciell snäll när du lägger ord i min mun och säger att jag inte gillar saker, baserat på vad du tror om mig och läst något mellan raderna som inte existerar.
Jag har inte skrivit någonstans att jag inte gillar plastikoperationer, det enda jag skrev var att jag tyckte det kunde vara trevligt att se mer naturligt i tidningar osv och då tolkar du det som att jag inte gillar plastikoperationer. :meh:
 
Jag tycker inte du är speciell snäll när du lägger ord i min mun och säger att jag inte gillar saker, baserat på vad du tror om mig och läst något mellan raderna som inte existerar.
Jag har inte skrivit någonstans att jag inte gillar plastikoperationer, det enda jag skrev var att jag tyckte det kunde vara trevligt att se mer naturligt i tidningar osv och då tolkar du det som att jag inte gillar plastikoperationer. :meh:
Sorry, men du har faktiskt skrivit att du inte gillar plastikoperationer.
Åtminstone är det den tolkningen som även jag lagt i ditt inlägg nr 122, om du kikar igen på formuleringen där.
 
Jag tycker inte du är speciell snäll när du lägger ord i min mun och säger att jag inte gillar saker, baserat på vad du tror om mig och läst något mellan raderna som inte existerar.
Jag har inte skrivit någonstans att jag inte gillar plastikoperationer, det enda jag skrev var att jag tyckte det kunde vara trevligt att se mer naturligt i tidningar osv och då tolkar du det som att jag inte gillar plastikoperationer. :meh:

Det såg absolut ut som det.
 
Jo, visst.
Men konsekvensen blir ju att personer som diskuterar trender, bara "får" framföra positiva åsikter?
Och då blir det i mina ögon problematiskt.
Tror du verkligen inte att det inte går att diskutera trender utan att de som bär något av det trendiga känner sig nedtryckta? Det tror jag.

Vad är vitsen med att fördöma målade ögonbryn?
 
Tror du verkligen inte att det inte går att diskutera trender utan att de som bär något av det trendiga känner sig nedtryckta? Det tror jag.

Vad är vitsen med att fördöma målade ögonbryn?

Tar inte du i lite nu?

Jag har sett ett par personer som uttryckt att man inte tycker att det är fint (och det har även jag gjort).
Men därifrån till att "fördöma"?

Eller är det @Lena Furberg s kommentar om extrema intatuerade bryn du avser med fördömane?
 
Sorry, men du har faktiskt skrivit att du inte gillar plastikoperationer.
Åtminstone är det den tolkningen som även jag lagt i ditt inlägg nr 122, om du kikar igen på formuleringen där.
Kanske det gör, men det betyder inte att jag ogillar alla som sminkar sig eller plastikopererar sig. De får göra vad de vill med sin kropp, men det hade varligt trevligt att få se lite mer oretuscherat och naturligt i TV, tidningar osv ändå.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte mig två stolar och ett litet balkongbord för några hundralappar i dag. De är som synes begagnade och behöver ju lite kärlek...
Svar
9
· Visningar
925
Senast: warg
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348
L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 945
Senast: krek
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 612
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp