Vilka pennor använde du här?? Absolut underbar!!!Första bilden klar
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilka pennor använde du här?? Absolut underbar!!!Första bilden klar
![]()
svarar även @Trott Det här är jätteintressant och väldigt bra att veta. Jag älskar t.ex. Hanna Karlzons bilder, men hon har väldigt ofta människor med på bilderna, ofta närbilder på ansikten. Om ni färglagt dem, räknas de som "riktiga" människor eller känns de mer som väsen (bra ord!)?Den bilden som är på framsidan av mappenSjälva bilder är ju (såklart) jättefin egentligen MEN i målarböcker har jag svårt för när det är svarta partier i bilden, när det redan är "målat" med bläck. Jag gillar mycket mer när det är som på alla andra bilder i boken. När det gäller själva motiven är jag mest förtjust i araberna och de bilder som lätt går att måla i lite fantasifärger. Hästen jag målade nu blev lila med blågrå man och svans
(hade velat ha den rosa med guldman men det blev fel med så varma färger när det var så mycket svart i bilden, så de färgerna får nog någon annan häst)
Jag räknar nog Hanna's som människor i de flesta fall. Tyvärr kommer nog de närbilder på ansikten vara några som inte målas/målas sist i dom böckerna för min del.svarar även @Trott Det här är jätteintressant och väldigt bra att veta. Jag älskar t.ex. Hanna Karlzons bilder, men hon har väldigt ofta människor med på bilderna, ofta närbilder på ansikten. Om ni färglagt dem, räknas de som "riktiga" människor eller känns de mer som väsen (bra ord!)?
Det som är knepigt med just hästar är att det blir stora enfärgade ytor som många tycker är svåra (jag med). Jag har sett en annan hästmålarbok där tecknaren fyllt i hela hästkropparna med mönster - de var typ konturerna av hästar men med ett myller av mönster innanför. Alla bilderna var sådana. Jag tyckte det var lite kul men kanske inte så "hästigt"...? Nån åsikt, någon...?
Tack!! Jätteintressant! Tjocka streck lär det aldrig bli för min del, jag tecknar snarare ibland med för tunna linjer..... Å andra sidan tycker jag om den lätta känslan i bilder med tunna linjer.Jag räknar nog Hanna's som människor i de flesta fall. Tyvärr kommer nog de närbilder på ansikten vara några som inte målas/målas sist i dom böckerna för min del.
Jag har gärna hästar med mönster i, det kan ju göras på flera olika sätt som här nedan. Jag vill dock inte ha för tjocka streck eller för mycket svarta partier. Som bilden med björnen, beroende på hur resten av målarboken såg ut så hade det vart tveksamt om jag köpt den pga linjerna. Mönstret gillar jag. Jag vill helt enkelt ha mönster, men samtidigt ytor att måla. Att inte hela bilden är mer svart än färgad i slutet.
Mina personliga favoriter i målarlådan är Johanna Basford och Kerby Rosanes, även om jag har Hanna's böcker med (plus många fler olika sorter) så lockar inte dom alls på samma sätt av nån anledning.
Animorphia:
![]()
Johanna Basford:
![]()
Google bilder
![]()
![]()
![]()
Tack!! Jätteintressant! Tjocka streck lär det aldrig bli för min del, jag tecknar snarare ibland med för tunna linjer..... Å andra sidan tycker jag om den lätta känslan i bilder med tunna linjer.
Johanna Basford tycker jag med om! Liksom Maria Trolle.
När jag tittat i böcker i butiken, tycker jag ibland att även de finaste har väldigt tunna blad; man kan se den andra sidans bild rakt igenom papperet! Det förvånar mig lite, för det måste väl bli ännu tydligare när man färglagt? Där var jag glad över "min" mapp, att arken är tjocka. Å andra sidan kanske det är en speciell känsla med just en bok och inte lösa blad? Jag vet inte, tycker bara det är intressant att fundera och höra åsikter :-)
OJ så snyggt du fått till det med alla olika nyanser osv! Sådär vill jag också kunna färglägga! Hur gör du? Speciella pennor? Något speciellt tänk när du väljer färger?
Vilka pennor använde du här?? Absolut underbar!!!
Alltså, tackOj, tack!Jag använder färgpennor i trä (Bruynzeel expression colour), upplever dessa som något "mjukare" och lite mer pigmenterade än mina andra från Faber-Castell (som jag också använder ibland för vissa nyanser).
Jag kombinerar gärna olika nyanser av samma färg, eller färger som ligger i samma del av färgskalan. Gör ofta ytterkanter eller liknande lite mörkare för att få mer djup i bilden. T.ex. gröna blad kan jag färglägga först med en ljus grön över hela, sen går jag runt alla kanter med en mörkare grön och "drar in" den färgen lite där det passar. Sen ibland går jag över en gång till och tar ytterligare en mörkare nyans eller till och med svart i vissa partier. Gul kan kombineras med ljus orange, orange med mörkare orange och rött osv.
Isabellfärgen fick jag till genom att först färglägga hela hästen med en ljus rosa (nästan laxfärgad?) och sen en gång till med en mörk gul. Sen skuggade jag lite försiktigt med en brun penna. Det blev rätt så bra ändå tycker jag!![]()
Jag vill inte ha med människor i böckernasvarar även @Trott Det här är jätteintressant och väldigt bra att veta. Jag älskar t.ex. Hanna Karlzons bilder, men hon har väldigt ofta människor med på bilderna, ofta närbilder på ansikten. Om ni färglagt dem, räknas de som "riktiga" människor eller känns de mer som väsen (bra ord!)?
Det som är knepigt med just hästar är att det blir stora enfärgade ytor som många tycker är svåra (jag med). Jag har sett en annan hästmålarbok där tecknaren fyllt i hela hästkropparna med mönster - de var typ konturerna av hästar men med ett myller av mönster innanför. Alla bilderna var sådana. Jag tyckte det var lite kul men kanske inte så "hästigt"...? Nån åsikt, någon...?
Alltså, tackJag satte mig precis och fortsatte på hästen som jag igår räknade som färdig. Den är mycket(!) bättre nu
![]()
Ja, det är helt galet, helt otroligt!!!@Lena Furberg - Måste kännas helt ok det här? Lite av en egotripp att faktiskt få se sina bilder bli verklighet.![]()
Älskar dem!!! Himmel, tänk att omnämnas i samma andetag som Johanna Basford...!Vilken rolig tråd!
Jag har nyss köpt mina första målarböcker, det blev Magiska djungeln av Johanna Basford samt Lenas Måla Hästar. Hur kul som helst! Provar att lägga upp två av mina alster...
![]()
![]()
Inte nöjd???? Den är ju jättefin!!!!!!! Visst är det silvermetallic i manen?![]()
Min WIP från Måla Hästar. Gud så roligt det är att måla hästar
Inte alls nöjd med den lilla hästen och allmänt missnöjd med att det är så svårt att få ett foto att representera bilden på ett korrekt sätt. Men ja.