Målarböcker för vuxna

Första bilden klar :love:

14502727_10153962742766297_1837593482296750280_n.jpg
Vilka pennor använde du här?? Absolut underbar!!!

Den bilden som är på framsidan av mappen :o Själva bilder är ju (såklart) jättefin egentligen MEN i målarböcker har jag svårt för när det är svarta partier i bilden, när det redan är "målat" med bläck. Jag gillar mycket mer när det är som på alla andra bilder i boken. När det gäller själva motiven är jag mest förtjust i araberna och de bilder som lätt går att måla i lite fantasifärger. Hästen jag målade nu blev lila med blågrå man och svans ;) (hade velat ha den rosa med guldman men det blev fel med så varma färger när det var så mycket svart i bilden, så de färgerna får nog någon annan häst)
svarar även @Trott Det här är jätteintressant och väldigt bra att veta. Jag älskar t.ex. Hanna Karlzons bilder, men hon har väldigt ofta människor med på bilderna, ofta närbilder på ansikten. Om ni färglagt dem, räknas de som "riktiga" människor eller känns de mer som väsen (bra ord!)?
Det som är knepigt med just hästar är att det blir stora enfärgade ytor som många tycker är svåra (jag med). Jag har sett en annan hästmålarbok där tecknaren fyllt i hela hästkropparna med mönster - de var typ konturerna av hästar men med ett myller av mönster innanför. Alla bilderna var sådana. Jag tyckte det var lite kul men kanske inte så "hästigt"...? Nån åsikt, någon...?

svarar även @Trott Det här är jätteintressant och väldigt bra att veta. Jag älskar t.ex. Hanna Karlzons bilder, men hon har väldigt ofta människor med på bilderna, ofta närbilder på ansikten. Om ni färglagt dem, räknas de som "riktiga" människor eller känns de mer som väsen (bra ord!)?
Det som är knepigt med just hästar är att det blir stora enfärgade ytor som många tycker är svåra (jag med). Jag har sett en annan hästmålarbok där tecknaren fyllt i hela hästkropparna med mönster - de var typ konturerna av hästar men med ett myller av mönster innanför. Alla bilderna var sådana. Jag tyckte det var lite kul men kanske inte så "hästigt"...? Nån åsikt, någon...?
Jag räknar nog Hanna's som människor i de flesta fall. Tyvärr kommer nog de närbilder på ansikten vara några som inte målas/målas sist i dom böckerna för min del.
Jag har gärna hästar med mönster i, det kan ju göras på flera olika sätt som här nedan. Jag vill dock inte ha för tjocka streck eller för mycket svarta partier. Som bilden med björnen, beroende på hur resten av målarboken såg ut så hade det vart tveksamt om jag köpt den pga linjerna. Mönstret gillar jag. Jag vill helt enkelt ha mönster, men samtidigt ytor att måla. Att inte hela bilden är mer svart än färgad i slutet.
Mina personliga favoriter i målarlådan är Johanna Basford och Kerby Rosanes, även om jag har Hanna's böcker med (plus många fler olika sorter) så lockar inte dom alls på samma sätt av nån anledning.
Animorphia:
animorphia-an-extreme-colouring-book-and-search-challenge-p9189-29442_image.jpg

Johanna Basford:
26587EA500000578-2981484-image-a-13_1425578427382.jpg

Google bilder
horse-floral-beauty-e1452102632168.jpg

book-wild-animals-volume-1-illustrated-by-terbit-basuki-4_grande.png

1ce468d37a41cfc2781fae435c08e0f7.jpg

Jag räknar nog Hanna's som människor i de flesta fall. Tyvärr kommer nog de närbilder på ansikten vara några som inte målas/målas sist i dom böckerna för min del.
Jag har gärna hästar med mönster i, det kan ju göras på flera olika sätt som här nedan. Jag vill dock inte ha för tjocka streck eller för mycket svarta partier. Som bilden med björnen, beroende på hur resten av målarboken såg ut så hade det vart tveksamt om jag köpt den pga linjerna. Mönstret gillar jag. Jag vill helt enkelt ha mönster, men samtidigt ytor att måla. Att inte hela bilden är mer svart än färgad i slutet.
Mina personliga favoriter i målarlådan är Johanna Basford och Kerby Rosanes, även om jag har Hanna's böcker med (plus många fler olika sorter) så lockar inte dom alls på samma sätt av nån anledning.
Animorphia:
animorphia-an-extreme-colouring-book-and-search-challenge-p9189-29442_image.jpg

Johanna Basford:
26587EA500000578-2981484-image-a-13_1425578427382.jpg

Google bilder
horse-floral-beauty-e1452102632168.jpg

book-wild-animals-volume-1-illustrated-by-terbit-basuki-4_grande.png

1ce468d37a41cfc2781fae435c08e0f7.jpg
Tack!! Jätteintressant! Tjocka streck lär det aldrig bli för min del, jag tecknar snarare ibland med för tunna linjer..... Å andra sidan tycker jag om den lätta känslan i bilder med tunna linjer.

Johanna Basford tycker jag med om! Liksom Maria Trolle.

När jag tittat i böcker i butiken, tycker jag ibland att även de finaste har väldigt tunna blad; man kan se den andra sidans bild rakt igenom papperet! Det förvånar mig lite, för det måste väl bli ännu tydligare när man färglagt? Där var jag glad över "min" mapp, att arken är tjocka. Å andra sidan kanske det är en speciell känsla med just en bok och inte lösa blad? Jag vet inte, tycker bara det är intressant att fundera och höra åsikter :-)

Tack!! Jätteintressant! Tjocka streck lär det aldrig bli för min del, jag tecknar snarare ibland med för tunna linjer..... Å andra sidan tycker jag om den lätta känslan i bilder med tunna linjer.

Johanna Basford tycker jag med om! Liksom Maria Trolle.

När jag tittat i böcker i butiken, tycker jag ibland att även de finaste har väldigt tunna blad; man kan se den andra sidans bild rakt igenom papperet! Det förvånar mig lite, för det måste väl bli ännu tydligare när man färglagt? Där var jag glad över "min" mapp, att arken är tjocka. Å andra sidan kanske det är en speciell känsla med just en bok och inte lösa blad? Jag vet inte, tycker bara det är intressant att fundera och höra åsikter :-)
:bow::bow:

Tycker precis som du, det ska vara smala streck för det ger bilderna mer liv och tjocka sidor så att man kan färglägga utan att vara orolig att det läcker igenom! :up:

Innan det blev vanligt med målarböcker för vuxna hade jag ett elände att hitta barnmålarböcker där detta fanns...;):p

OJ så snyggt du fått till det med alla olika nyanser osv! Sådär vill jag också kunna färglägga! Hur gör du? Speciella pennor? Något speciellt tänk när du väljer färger?

Vilka pennor använde du här?? Absolut underbar!!!

Oj, tack! :) Jag använder färgpennor i trä (Bruynzeel expression colour), upplever dessa som något "mjukare" och lite mer pigmenterade än mina andra från Faber-Castell (som jag också använder ibland för vissa nyanser).

Jag kombinerar gärna olika nyanser av samma färg, eller färger som ligger i samma del av färgskalan. Gör ofta ytterkanter eller liknande lite mörkare för att få mer djup i bilden. T.ex. gröna blad kan jag färglägga först med en ljus grön över hela, sen går jag runt alla kanter med en mörkare grön och "drar in" den färgen lite där det passar. Sen ibland går jag över en gång till och tar ytterligare en mörkare nyans eller till och med svart i vissa partier. Gul kan kombineras med ljus orange, orange med mörkare orange och rött osv.

Isabellfärgen fick jag till genom att först färglägga hela hästen med en ljus rosa (nästan laxfärgad?) och sen en gång till med en mörk gul. Sen skuggade jag lite försiktigt med en brun penna. Det blev rätt så bra ändå tycker jag! :)

Oj, tack! :) Jag använder färgpennor i trä (Bruynzeel expression colour), upplever dessa som något "mjukare" och lite mer pigmenterade än mina andra från Faber-Castell (som jag också använder ibland för vissa nyanser).

Jag kombinerar gärna olika nyanser av samma färg, eller färger som ligger i samma del av färgskalan. Gör ofta ytterkanter eller liknande lite mörkare för att få mer djup i bilden. T.ex. gröna blad kan jag färglägga först med en ljus grön över hela, sen går jag runt alla kanter med en mörkare grön och "drar in" den färgen lite där det passar. Sen ibland går jag över en gång till och tar ytterligare en mörkare nyans eller till och med svart i vissa partier. Gul kan kombineras med ljus orange, orange med mörkare orange och rött osv.

Isabellfärgen fick jag till genom att först färglägga hela hästen med en ljus rosa (nästan laxfärgad?) och sen en gång till med en mörk gul. Sen skuggade jag lite försiktigt med en brun penna. Det blev rätt så bra ändå tycker jag! :)
Alltså, tack :D Jag satte mig precis och fortsatte på hästen som jag igår räknade som färdig. Den är mycket(!) bättre nu :banana:

Jag vill inte ha med människor i böckerna :p
Stora enfärgade ytor, som på hästarna, tycker jag är väldigt skönt att måla. Det blir bra omväxling mot allt småpill med tex blomblad eller liknande. Mina andra målarböcker är sådana med djur uppbyggda av olika mönster. Det är underbart kul det med, men inte bara sådant! Troligen är det också därför som jag tröttnat lite senaste tiden, det känns som om allt bara är småpill som aldrig leder till något. Tycker att det är en bra mix av bilder du gjort nu, där det är stora fält att måla på vissa ställen, småpill på andra, flätor i några hästmanar och mönster på indianhästarna.

@Lena Furberg Jag älskar att din "bok" inte är en bok utan lösa blad, och tjocka blad, det gör att man kan använda vilka pennor man vill utan att behöva oroa sig för att det ska förstöra en annan bild. Även det faktum att man slipper viket som blir i mitten på böcker är underbart.
Jag tycker att hästarna du har gjort är perfekta, att det inte gör något att det blir stora ytor, jag gillar det, man kan ju roa sig med skuggor och annat istället.
Sen har du ju redan gjort andra roliga detaljer, som små djur och blommor osv. Men kanske ännu mer sånt?
Om man inte vill ha en stor hästkropp som yta så kan ju hästen (hästarna) titta fram ovanför en stenmur, boxdörr, buskage och så kan man gömma små djur och detaljer i stemuren/buskaget eller göra stallredskap och grejer som skulle vara roliga att måla.
:)

@Lena Furberg - jag älskar att dina målaralster är lösa blad och dessutom tjockare papper. Så skönt att kunna vända och vrida hur man vill och slippa den där kanten som blir mot mitten av en bok.

Vad gäller den jag minst gillar är det nog hästen på framsidan. Inte hästen i sig då, men att det är ett stort svart område.
Gillar annars variationerna mellan helfigurer och huvudbilder, en del med småsaker och en del med större fält att färglägga.
Om du skulle göra en till skulle det vara underbart med en hästar och magiska väsen, typ :)

img_20161008_224302_57f95b3ee087c303cc1f96e8.jpg

Min WIP från Måla Hästar. Gud så roligt det är att måla hästar :laugh:
Inte alls nöjd med den lilla hästen och allmänt missnöjd med att det är så svårt att få ett foto att representera bilden på ett korrekt sätt. Men ja.
Inte nöjd???? Den är ju jättefin!!!!!!! Visst är det silvermetallic i manen?

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 262
Senast: anyberg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 726
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka