malinois köp.. Hjälp

Just sånna här exempel är vanliga och är en av anledningarna till att polisen hellre väljer Schäfer än Malle.
Vet bla en incident där en Malle spårade en försvunnen person (ej skurk) och i ivern när den spårade fanns bet hunden personen i benet.
Mallar selekterar intryck sämre än gemne hund och aggerar snabbt på impuls. Bra egenskaper i vissa jobb men kan bli problematiskt utanför dessa arbeten.
Är kanske därför mallar gärna används för att jaga poachers? Där behövs liksom ingen sortering..
 
Håller med. Det verkar som att många inte tror att en vanlig labrador är en hund som passar ett aktivt hem...

Ska vi vara brutalt ärliga behövs väl inte mer än en frisk hund i rätt storlek för att fungera för ett aktivt hem som gillar friluftsliv? Gärna utan jaktambitioner om en inte ska ha den till just jakt. Det är - igen - att göra sig extrabesvär att ha egenskaper en inte utnyttjar.
 
Ska vi vara brutalt ärliga behövs väl inte mer än en frisk hund i rätt storlek för att fungera för ett aktivt hem som gillar friluftsliv? Gärna utan jaktambitioner om en inte ska ha den till just jakt. Det är - igen - att göra sig extrabesvär att ha egenskaper en inte utnyttjar.

Precis och exakt, och ungefär det jag skrev i ett inlägg för flera sidor sen. Vilken frisk och aktiv sällskapshund som helst skulle trivas bra med det livet.
 
Precis och exakt, och ungefär det jag skrev i ett inlägg för flera sidor sen. Vilken frisk och aktiv sällskapshund som helst skulle trivas bra med det livet.

Tål att upprepas :D

Liksom sanningen i att när en möter en sansad och lugn arbetande ras, ska en ha hyfs att värdera föraren som uppenbarligen lagt mycket tid och kunskap på sin hund.

Liksom på hästsidan tror jag många överskattar sin träningsnivå (för häst och hund).
 
Ska vi vara brutalt ärliga behövs väl inte mer än en frisk hund i rätt storlek för att fungera för ett aktivt hem som gillar friluftsliv? Gärna utan jaktambitioner om en inte ska ha den till just jakt. Det är - igen - att göra sig extrabesvär att ha egenskaper en inte utnyttjar.
Ja, precis vad jag skrev... man måste inte ha en jaktavlad labrador bara för att man har högre ambitioner än att promenera runt kvarteret (har man så låga ambitioner så är labben i vilket fall ingen lämplig hund).
 
Ska vi bli personliga så har jag ju vaktraser, d v s hundar som gillar det livet jag erbjuder med stor egen inhägnad tomt att bevaka. En jakthund hade ju blivit fnoskig här, den hade inte fått utlopp för sina drifter och en malle hade förmodligen börjat montera ner träden och bygga om huset - utifrån.

Men de vaktande raserna gillar upplägget, tar stort ansvar för händelsen och patrullerar plikttroget med nosen i alla vädersträck - och är således nöjda.
 
Jag tror också att ”vanlig” labbe räcker utmärkt, kompisen råkar dock ha just en jaktlabbe och den är otroligt trevlig, men det är ju en specifik individ.
Men till beskrivningen hade jag även kunnat rekommendera min egen ras, de uppfyller kraven precis lika väl. (Welsh corgi pembroke).
Tror också att i princip vilken hund som helst skulle passa bra, får intrycket att många tänker ”jo men vi är så aktiva och rör på oss så vi måste ha en aktiv hund” men en aktiv hundras är nåt helt annat än en hund av vilken ras som helst som gärna hänger med på aktiviteter, det kräver så mycket mer än vad en normalt ”aktiv” människa ger.
 
Ska vi bli personliga så har jag ju vaktraser, d v s hundar som gillar det livet jag erbjuder med stor egen inhägnad tomt att bevaka. En jakthund hade ju blivit fnoskig här, den hade inte fått utlopp för sina drifter och en malle hade förmodligen börjat montera ner träden och bygga om huset - utifrån.

Men de vaktande raserna gillar upplägget, tar stort ansvar för händelsen och patrullerar plikttroget med nosen i alla vädersträck - och är således nöjda.

Det där är alltid värt att ha i åtanke när man tittar på olika raser och vilken aktivering man erbjuder. Vilken uppgift är de avlade för?

För en siberian husky är det sällan petig lydnadsträning som gör den tillfreds och mentalt trött - den är framavlad för att springa timvis och för att umgås nära med andra hundar. Får den det är chansen stor att den inte ställer särskilt höga krav i övrigt på sin tillvaro.
 
Det är ju att köpa på sig ett ansvar. Om man vill tävla på hög nivå, ha till tjänst eller liknande och fattar att hunden kan balla ur i vissa situationer och kanske behöver stoppas undan i andra rum när man har besök och minutiöst styra omgivningen för att det inte ska smälla. Vill man leva så så kör på liksom. Jag hade aldrig pallat 😅 Finns andra raser att välja på vid tävling och tjänst också som är iaf lite enklare i vardagen. Men är ju såklart en smaksak.

Men vill man ha en trevlig hund att ha med sig lite överallt och som orkar mycket fysisk motion så kan man ju köra på många andra trevliga och mer lättsamma raser. Pudel, retrievers, spaniels, spetsar, andra vall/herdehundsraser som är mer "lagom".

De allra flesta raser, även små sällskapsraser, orkar bra mycket motion. Det är väl isåfall hög fart eller djup snö som kan bli ett problem. Men det går ju att välja mer långbenta hundar också. Men att vara ute och jogga, vandra, åka/springa efter skoter kräver ju inget speciellt tänker jag.
 
Hejsan. Vad kul att du planerar en ny familjemedlem 🙂. Du verkar kunna erbjuda ett aktivt liv som de flesta hundar skulle älska.
Jag har en ung malinois. Det är min första och hon är nog med malinois mått mätt en ganska enkel hund då hon är väldigt social mot både folk och andra hundar och har lätt för att varva ned och slappna av. Dock är vår vardag inte direkt problemfri trots att hon uppfattas som en "lydig väluppfostrad hund" av omgivningen. Hon jagar (eller vill jaga) allt som rör sig. Detta innefattar cyklister, joggare, sparkcyklar, skidåkare, barn, pulkaåkande personer m.fl. Och givetvis katter och vilda djur. Till skillnad från många andra hundar så tvekar hon inte att bita. Minsta lilla rörelse triggar igång henne och eftersom vi bor i stan gäller det att alltid ligga steget före för att undvika katastrofen. Häromdagen tränade vi lydnad på en parkering, jag kollar bort två sekunder för att plocka fram kopplet. När jag tittar upp är hunden 50 meter bort och ska precis sätta tänderna i en stackare på elsparkcykel. Tack och lov sitter inkallningen till 99 % i sådana här situationer vilket är ett måste om jag vill kunna släppa henne ens för träning. Hon är jämt på G när vi är ute och som standarden säger "alltid aktiv, ständigt i rörelse". Åker vi tåg är det munkorg som gäller ifall jag vill slappna av. Skulle någon fladdrig typ komma skuttandes förbi vill jag inte att hon hugger tag i denne. Detta är då en supersocial individ med minimal skärpa och försvarslust. Du kan också få en med sociala brister och stora allvarsbitar. Är du då beredd att handskas med det?

Som jag ser det är det inte fråga om en malinois skulle kunna trivas hos dig för det kan de säkert så länge du uppfyller deras behov och en hund behöver inte tävla för att må bra. Frågan är snarare om du skulle stå ut med malle?

Är svaret ja så är det bara att börja höra sig runt hos uppfödare. Det finns flera som säljer till icke tävlande hem men du lär kanske inte få välja först.
Oavsett hur du gör, lycka till!
 
Hejsan. Vad kul att du planerar en ny familjemedlem 🙂. Du verkar kunna erbjuda ett aktivt liv som de flesta hundar skulle älska.
Jag har en ung malinois. Det är min första och hon är nog med malinois mått mätt en ganska enkel hund då hon är väldigt social mot både folk och andra hundar och har lätt för att varva ned och slappna av. Dock är vår vardag inte direkt problemfri trots att hon uppfattas som en "lydig väluppfostrad hund" av omgivningen. Hon jagar (eller vill jaga) allt som rör sig. Detta innefattar cyklister, joggare, sparkcyklar, skidåkare, barn, pulkaåkande personer m.fl. Och givetvis katter och vilda djur. Till skillnad från många andra hundar så tvekar hon inte att bita. Minsta lilla rörelse triggar igång henne och eftersom vi bor i stan gäller det att alltid ligga steget före för att undvika katastrofen. Häromdagen tränade vi lydnad på en parkering, jag kollar bort två sekunder för att plocka fram kopplet. När jag tittar upp är hunden 50 meter bort och ska precis sätta tänderna i en stackare på elsparkcykel. Tack och lov sitter inkallningen till 99 % i sådana här situationer vilket är ett måste om jag vill kunna släppa henne ens för träning. Hon är jämt på G när vi är ute och som standarden säger "alltid aktiv, ständigt i rörelse". Åker vi tåg är det munkorg som gäller ifall jag vill slappna av. Skulle någon fladdrig typ komma skuttandes förbi vill jag inte att hon hugger tag i denne. Detta är då en supersocial individ med minimal skärpa och försvarslust. Du kan också få en med sociala brister och stora allvarsbitar. Är du då beredd att handskas med det?

Som jag ser det är det inte fråga om en malinois skulle kunna trivas hos dig för det kan de säkert så länge du uppfyller deras behov och en hund behöver inte tävla för att må bra. Frågan är snarare om du skulle stå ut med malle?

Är svaret ja så är det bara att börja höra sig runt hos uppfödare. Det finns flera som säljer till icke tävlande hem men du lär kanske inte få välja först.
Oavsett hur du gör, lycka till!

Förlåt, men om hunden är 50 meter bort och precis på väg att bita någon har du ju brustit rejält, även om du kunde kalla tillbaka den så ingen fysisk skada skedde.

Hur gick det för cyklisten? Kollade du upp om hen blev skärrad?
 
Hejsan. Vad kul att du planerar en ny familjemedlem 🙂. Du verkar kunna erbjuda ett aktivt liv som de flesta hundar skulle älska.
Jag har en ung malinois. Det är min första och hon är nog med malinois mått mätt en ganska enkel hund då hon är väldigt social mot både folk och andra hundar och har lätt för att varva ned och slappna av. Dock är vår vardag inte direkt problemfri trots att hon uppfattas som en "lydig väluppfostrad hund" av omgivningen. Hon jagar (eller vill jaga) allt som rör sig. Detta innefattar cyklister, joggare, sparkcyklar, skidåkare, barn, pulkaåkande personer m.fl. Och givetvis katter och vilda djur. Till skillnad från många andra hundar så tvekar hon inte att bita. Minsta lilla rörelse triggar igång henne och eftersom vi bor i stan gäller det att alltid ligga steget före för att undvika katastrofen. Häromdagen tränade vi lydnad på en parkering, jag kollar bort två sekunder för att plocka fram kopplet. När jag tittar upp är hunden 50 meter bort och ska precis sätta tänderna i en stackare på elsparkcykel. Tack och lov sitter inkallningen till 99 % i sådana här situationer vilket är ett måste om jag vill kunna släppa henne ens för träning. Hon är jämt på G när vi är ute och som standarden säger "alltid aktiv, ständigt i rörelse". Åker vi tåg är det munkorg som gäller ifall jag vill slappna av. Skulle någon fladdrig typ komma skuttandes förbi vill jag inte att hon hugger tag i denne. Detta är då en supersocial individ med minimal skärpa och försvarslust. Du kan också få en med sociala brister och stora allvarsbitar. Är du då beredd att handskas med det?

Som jag ser det är det inte fråga om en malinois skulle kunna trivas hos dig för det kan de säkert så länge du uppfyller deras behov och en hund behöver inte tävla för att må bra. Frågan är snarare om du skulle stå ut med malle?

Är svaret ja så är det bara att börja höra sig runt hos uppfödare. Det finns flera som säljer till icke tävlande hem men du lär kanske inte få välja först.
Oavsett hur du gör, lycka till!
Tycker det där låter helt bedrövligt faktiskt, inte alls bra och väldigt oroväckande. Vad jag kan läsa av det där så låter inte det som en hund som mår särskilt bra.
 
Tycker det där låter helt bedrövligt faktiskt, inte alls bra och väldigt oroväckande. Vad jag kan läsa av det där så låter inte det som en hund som mår särskilt bra.

Oroväckande? Inte mår bra? Jag tycker det låter som en ganska typisk malle. Situationen med cyklisten låter förstås inte bra men hunden mådde nog utmärkt i den situationen - en får hoppas att matte dock lärde sig att inte ha hunden lös på liknande ställen, inte ens under träning uppenbarligen.
 
Oroväckande? Inte mår bra? Jag tycker det låter som en ganska typisk malle. Situationen med cyklisten låter förstås inte bra men hunden mådde nog utmärkt i den situationen - en får hoppas att matte dock lärde sig att inte ha hunden lös på liknande ställen, inte ens under träning uppenbarligen.
Nu har jag bara träffat två mallar hos vanliga privata människor och ingen av dom är ens liknande. En är privatperson men som lägger galet mycket tid på träning och en är instruktör som är otroligt bra på den typen av energi. Det där låter inte som en malle som är i rätt miljö alls. Till och med en malleägare bör kunna gå med hunden bland folk utan att vara rädd att hunden hugger allt som rör sig och dessutom hugger allt vid minsta lilla rörelse.

Och ja, det låter otroligt oroväckande och faktiskt snudd på farligt för allmänheten. Och nej, jag tror faktiskt inte att en malle som mår bra och får utlopp för sin energi hugger allt som rör sig och triggas så extremt för minsta lilla.
 
Nu har jag bara träffat två mallar hos vanliga privata människor och ingen av dom är ens liknande. En är privatperson men som lägger galet mycket tid på träning och en är instruktör som är otroligt bra på den typen av energi. Det där låter inte som en malle som är i rätt miljö alls. Till och med en malleägare bör kunna gå med hunden bland folk utan att vara rädd att hunden hugger allt som rör sig.

Och ja, det låter otroligt oroväckande och faktiskt snudd på farligt för allmänheten.

I inlägget beskrivs en ung hund med massor av kamplust och jaktlust. Det är alldeles för lite information i just det inlägget för att du ska kunna dra några slutsatser om den miljön hunden vistas i, och hur du kan få det till att hunden far illa fattar jag faktiskt inte. Däremot, som jag skrev, behöver ägaren ha bättre koll och hitta tryggare platser att släppa hunden lös på (vilket jag tar för givet att denne lärde sig något av i det här fallet).

Några inlägg högre upp beskrivs att en kopplad malle (med instruktör) bet tag i ett barns klädesplagg när de kom runt ett hörn. Det är ett ögonblicks verk.
 
I inlägget beskrivs en ung hund med massor av kamplust och jaktlust. Det är alldeles för lite information i just det inlägget för att du ska kunna dra några slutsatser om den miljön hunden vistas i, och hur du kan få det till att hunden far illa fattar jag faktiskt inte. Däremot, som jag skrev, behöver ägaren ha bättre koll och hitta tryggare platser att släppa hunden lös på (vilket jag tar för givet att denne lärde sig något av i det här fallet).

Några inlägg högre upp beskrivs att en kopplad malle (med instruktör) bet tag i ett barns klädesplagg när de kom runt ett hörn. Det är ett ögonblicks verk.
Uppenbarligen många mallar som är i miljöer och hos ägare dom inte bör vara hos helt enkelt. Som sagt, rent av bedrövligt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 084
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 052
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 305
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 325
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp