malinois köp.. Hjälp

Jag håller inte med dig där faktiskt. En travhäst skulle sticka med mig om jag satt i sulkyn, jag skulle inte köpa en sån om jag inte var kusk/tränare.
Nu är det helt fel forum men nej en travare som går som tävlingshäst skulle inte sticka med dig generellt, vissa individer, absolut. Men den normala travaren är väluppfostrad och i stort sett vem helst kan köra en lugn träningstur.
 
Nu är det helt fel forum men nej en travare som går som tävlingshäst skulle inte sticka med dig generellt, vissa individer, absolut. Men den normala travaren är väluppfostrad och i stort sett vem helst kan köra en lugn träningstur.
Ja jag menade inte att gå helt OT på forumet, min poäng var helt enkelt att jag personligen skulle kunna överväga en malle om jag hade specifika mål där jag kände att just mallens egenskaper var nödvändiga för att nå målet, men inte om jag mest ville ha en en trevlig hund som också skulle vara familjehund och mest hänga med, då hade jag valt något mindre intensivt. Jag tänker alltså likadant om jag väljer häst, det var poängen jag ville få fram.
 
Jämförelsen mellan häst och hund haltar på många sätt. Det finns betydligt större skillnader mentalt mellan olika hundraser än mellan sportavlad häst och "hobby-häst". Det finns skillnad även mellan bruksavlad malinois/HH och schäfer och andra sportavlade hundar. Sen är en jättestor skillnad hur vi har dessa djur. En hund lever i familjen 24 timmar om dygnet. Den är med hem till vänner, den är med ute på stan, du behöver interagera med den hela tiden och den behöver vara säker för andra människor, djur och hundar. En häst, hur sportavlad den än är, interagerar du med som mest ett par timmar om dagen och resten av tiden lever den ett hästliv i en hästvärld där sportavlad vs hobbyavlad inte spelar någon roll. Det betyder också att ett felköp får större konsekvenser både för dig och för det omgivande samhället om du köper fel hund av fel ras, än fel häst.

En häst som gått dig ur händerna kan du också låta bli att rida tills dess du hittar en ny köpare - du kan inte låta bli att gå ut med hunden fastän den riskerar att tugga på både dig, barn och andra hundar när ni är på promenad...
 
Jämförelsen mellan häst och hund haltar på många sätt. Det finns betydligt större skillnader mentalt mellan olika hundraser än mellan sportavlad häst och "hobby-häst". Det finns skillnad även mellan bruksavlad malinois/HH och schäfer och andra sportavlade hundar. Sen är en jättestor skillnad hur vi har dessa djur. En hund lever i familjen 24 timmar om dygnet. Den är med hem till vänner, den är med ute på stan, du behöver interagera med den hela tiden och den behöver vara säker för andra människor, djur och hundar. En häst, hur sportavlad den än är, interagerar du med som mest ett par timmar om dagen och resten av tiden lever den ett hästliv i en hästvärld där sportavlad vs hobbyavlad inte spelar någon roll. Det betyder också att ett felköp får större konsekvenser både för dig och för det omgivande samhället om du köper fel hund av fel ras, än fel häst.

En häst som gått dig ur händerna kan du också låta bli att rida tills dess du hittar en ny köpare - du kan inte låta bli att gå ut med hunden fastän den riskerar att tugga på både dig, barn och andra hundar när ni är på promenad...
Jämförelsen handlade inte om häst och hund i sig utan själva processen att köpa tävlingshund /tävlingshäst och var en bra jämförelse.
 
Jämförelsen handlade inte om häst och hund i sig utan själva processen att köpa tävlingshund /tävlingshäst och var en bra jämförelse.
Nja, resonemanget handlade väl i utgångspunkten om att köpa sportavlad dressyrhäst jämfört med att köpa sportavlad hund om en har tävlingsambitioner.
 
Nja, resonemanget handlade väl i utgångspunkten om att köpa sportavlad dressyrhäst jämfört med att köpa sportavlad hund om en har tävlingsambitioner.
Det jag mest var ute efter var väl just att jag (personligen) bara skulle köpa en malle om jag hade ambitioner som innebar att mallen var bästa valet, eller rentav en förutsättning för att lyckas. Det blev inte en så bra metafor som jag hade tänkt mig 🙈
 
Tycker jag ser många som vill ha en ”klapp- och kakhund” som vill ha malle. Jag fattar inte denna trend. Mallen är brukshundarnas ferrari med allt vad det innebär.

Finns annons på blocket nu med mallevalpar där man tydligt skriver att tiken är lugn och att hanen visserligen är aktiv inne men att han inte käkar på möblerna...
Det är å andra sidan oreggade valpar - tiken har C-höfter, hanen är oröntgad och ingen av dem har mentalbeskrivits. Tiken sägs vara väktarhund, men det är inte officiellt.

Så dessa valpar är inte intressanta för någon som tänkt genom sitt köp av malinois(eller har tillräcklig kunskap öht). Därför får annonsen hundarna att framstå som lämpliga för någon som vill ha en trevlig hund som skyddar en om man skulle bli attackerad, men nämner inget om vad rasen kräver. Risken är överhängande att en eller flera av de här valparna är omplacerade eller avlivade inom ett par år.
 
Nej det handlade om att inte köp mer djur än vad man behöver.

Och det går inte att jämföra att köpa för mycket häst med att köpa för mycket hund.

Om jag skulle få för mig att köpa en Grand Prix-häst för att använda till skogsridning och lättare träning är det dock i princip bara jag och möjligtvis andra personer som faktiskt valt att hantera hästen som löper någon risk.

Köper jag för mycket hund är det inte bara jag och personerna jag bor med(vilket är illa nog) som riskerar att fara illa utan alla som kommer hem till oss, våra grannar, alla vi möter på promenad etc.

Dessutom kan man, som redan nämnts, låta en häst gå i hagen om ägarskapet inte fungerar. En hund måste rastas några gånger om dagen, oavsett vad den riskerar att ställa till med.
 
Och det går inte att jämföra att köpa för mycket häst med att köpa för mycket hund.

Om jag skulle få för mig att köpa en Grand Prix-häst för att använda till skogsridning och lättare träning är det dock i princip bara jag och möjligtvis andra personer som faktiskt valt att hantera hästen som löper någon risk.

Köper jag för mycket hund är det inte bara jag och personerna jag bor med(vilket är illa nog) som riskerar att fara illa utan alla som kommer hem till oss, våra grannar, alla vi möter på promenad etc.

Dessutom kan man, som redan nämnts, låta en häst gå i hagen om ägarskapet inte fungerar. En hund måste rastas några gånger om dagen, oavsett vad den riskerar att ställa till med.
Vi är alla medvetna om hur jämförelsen var menad även om den blev lite fel.
Det var inte min jämförelse ens så sluta tjafsa med mig.
 
Jag undrar om vissa av dem som vill ha malle nu utan att ha behov av den typen av hund hade skaffat BC för några år sedan? Men det kanske är onödigt att starta den typen av spekulationer i TS tråd.
Så är det nog.
Bara kolla på alla stackars schäfrar ute på landsbygden som sitter i en hundgård dag ut och dag in och ibland går dom en promenad längs med landsvägen.
”Svenska rakryggade schäfrar ofta långhåriga ”
 
Jag undrar om vissa av dem som vill ha malle nu utan att ha behov av den typen av hund hade skaffat BC för några år sedan? Men det kanske är onödigt att starta den typen av spekulationer i TS tråd.

Tänker att det kanske inte är helt OT ändå.

En snabb Youtube sökning gav mig massa videos med namn som; the most INSANE dog in the world, Extreme malinois athlete!!!, the BEST malinos attacks!!!, Military dog starz, osv

Kollade några minuter och videorna hade rockmusik, snabba klipp, text som åkte in med tuffa ord typ. Det kändes verkligen som producenterna ville förmedla en känsla av badass och att det här är hundarnas kung.

Det som alltid kommer upp i såna här trådar är ju frågan vad i rasen man letar efter, varför man fastnat för den, och när spelar det ju jättemycket in hur den framställs.

Jag tror att om folk tänkte sig för lite mer och försökte visa en mer nyanserad bild än typ "supertuff rockvideo" utan information om vad som ligger bakom resultatet skulle problemet minska.
 
Finns annons på blocket nu med mallevalpar där man tydligt skriver att tiken är lugn och att hanen visserligen är aktiv inne men att han inte käkar på möblerna...

Och en motsvarande annons för en annan ras:

Siberian husky med ”medel energinivå” för ”promenader och olika aktiviteter och mys”. De säljs ”endast till sällskap, inte till utställning” - den klassiska formuleringen som låter seriös men som betyder att det handlar om oreggade hundar. Så även i detta fall, trots att föräldrarna är reggade i SKK.

Förhoppningsvis är det personer som vill motionera med sin hund men som inte förväntar sig en hund som kan vara ensam längre stunder eller gå lös som blir intresserade av dessa valpar. Det känns iaf som en SH kan trivas i en mer ”normal” svenssontillvaro än vad en malle kan.
 
Varför har du fastnat för mallen mer specifikt?
En malle köper man inte för att ha en aktiv familjekompis utan en malle köper man för att man har ordentliga ambitioner att träna lydnad, bruks, IGP eller för att ha den till tjänst. Där har du också svaret till varför uppfödare inte säljer till någon som inte har dessa ambitioner.
För att göra en malle nöjd och för att få den att fungera i vardagen räcker det inte med en timmes träning på klubben en gång i veckan och däremellan gå promenader eller cykla med hunden. Det finns många fler raser som lämpar sig bättre till det och som inte riskerar att bli monster om de inte aktiveras tillräckligt.
Det är också skillnad på malle och schäfer.
Gick kurser med olika sök blandannat amo och min kurshund var just en malle så började väl redan där men då min närmaste granne som sagt har två stycken har jag mer och mer börjat läsa om rasen och gillat hur sättet de är på. Är helt införstådd med hur mycket en sån hund kräver men tycker att de är viktigt att fråga sig runt med folk som har vetskap. Därav tråden :) sånt är viktigt!

Sen förstår jag absolut att de olika skillnader på schäfer och malle men var väl mer en pointering att jag haft fysiskt krävande hundar och är medveten om att man inte bara kan köpa vad som helst :)

Vi i familjen är mycket ute i skog och mark, tränar mycket och sånt så motion och allmän träning för instruktör är väl just den nivån jag menar, har inga ambitioner att tävla som det ser ut nu.

Jätte tack för att du tog dig tid att svara :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 104
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 072
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 320
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp