Man dödad i hundattack

Har också sett det där på flashback. Där sägs det också, källvarning utfärdad, att familjehemsmamman hade två andra hundar registrerade på sig. En CC och en rottis. Och om hon har registrerade hundar borde hon väl inte vara helt tappad som hundägare, tänker jag.
Jag har det från en nära anhörig till den omkomne, inte FB. Har ingen info om hundarna
 
Ja fast det är nog VÄLDIGT många fler som kläcker ur sig ”en hund blir vad man gör den till” än som har en hund som biter ihjäl ett barn.

Det som inte förvånar mig är alltså att ägaren tycks vara/varit av åsikten att hunden blir vad du gör den till. Inte att en hund som ägs av en person med den inställningen bet ihjäl ett barn, det är ju tack och lov väldigt ovanligt.
Men det känns tyvärr inte så oväntat att en hund som biter ihjäl ett barn ägs av någon som inte förstår vilken potentiellt farlig hund hen har. De hussar och mattar som har koll på det brukar undvika att hunden utsätts för något som triggar den så, medans de som tror att den blir vad du gör den till i större utsträckning verkar ta onödiga risker, förmodligen för att "deras hund aldrig skulle"?
 
På SVT Örebros sida står det i alla fall att det handlar om en olyckshändelse. Hunden användes inte som vapen. Men händelsen är i alla fall rubriicerad som vållande till annans död. Så vi får hoppas att det inte blir allt för mycket väsen. Även om jag är rädd, för att det är för mycket att hoppas på. Folk i allmänhet älskar att få vatten på sin kvarn och bara se vad de vill se... i många fall och speciellt i såna här fall.

Hur som helst går mina tankar till offrets anhöriga och vänner, vilket inte många kommer rikta in sina tankar på utan rikta in sig på "den farliga hunden"... :(

Jag hoppas att det blir en diskussion. Det är alldeles för många som köper hund utan att tänka efter vad det är de skaffar, vad de klarar av och bara väljer hund efter utseende. För många köper en hund som ser tuff och farlig ut utan att veta vad det är de köper.
 
Hörde om detta idag också :crazy: Jag sa till en annan person att det är mera vanligt att hundar av liknande raser ger sig på hundar än människor. Det brukade iallafall vara så.. :( Stackars närstående! Det är en hemsk tragedi, och jag undrar också vad som gick slint.
Visst är rasen inte godkänd i skk? Eller minns jag fel? Kanske svårare då att få tag på vettig uppfödare som avlar på bra hundar?
 
Det som inte förvånar mig är alltså att ägaren tycks vara/varit av åsikten att hunden blir vad du gör den till. Inte att en hund som ägs av en person med den inställningen bet ihjäl ett barn, det är ju tack och lov väldigt ovanligt.
Men det känns tyvärr inte så oväntat att en hund som biter ihjäl ett barn ägs av någon som inte förstår vilken potentiellt farlig hund hen har. De hussar och mattar som har koll på det brukar undvika att hunden utsätts för något som triggar den så, medans de som tror att den blir vad du gör den till i större utsträckning verkar ta onödiga risker, förmodligen för att "deras hund aldrig skulle"?
Jovisst. Men jag tror att det är alldeles för tidigt att döma, om man ens någonsin ska göra det. Det här är naturligtvis en fasansfull tragedi för alla inblandade och vad som verkligen hände vet vi ju faktiskt inte.
 
Hörde om detta idag också :crazy: Jag sa till en annan person att det är mera vanligt att hundar av liknande raser ger sig på hundar än människor. Det brukade iallafall vara så.. :( Stackars närstående! Det är en hemsk tragedi, och jag undrar också vad som gick slint.
Visst är rasen inte godkänd i skk? Eller minns jag fel? Kanske svårare då att få tag på vettig uppfödare som avlar på bra hundar?
Finns lite olika avelsinriktningar, en del ser mer ut som bullies.
Om jag förstått det hela rätt så var den döda pojken fosterhemsplacerad hos hundägaren.
 
Om man har 3 hundar av olika raser men liknande attribut, kanske man prioriterar annat än seriösa uppfödare... Vad vet jag. Jag skulle iaf ha funderat både en och två gånger innan jag skulle godkänna ett sådant hem som fosterhem...
 
Så fruktansvärt. Mina tankar går till den avlides anhöriga.

Samma här. Känner inte för att lägga skulden på någon innan det är utrett vad som hänt. Helt oavsett tycker jag dock att det är rätt att hunden avlivas, om det inte redan gjorts, just för de anhörigas skull. För mig är det här ett sådant där solklart läge där människors liv och känslor är viktigare än djur.
 
Samma här. Känner inte för att lägga skulden på någon innan det är utrett vad som hänt. Helt oavsett tycker jag dock att det är rätt att hunden avlivas, om det inte redan gjorts, just för de anhörigas skull. För mig är det här ett sådant där solklart läge där människors liv och känslor är viktigare än djur.

Enligt polisen avlivades hunden igår.
 
Eftersom det är långtifrån alla socialsekreterare som har kunskaper om hundar görs sällan den reflektionen.
Diskuterar man inte med kollegor i sådant fall? Om jag ska godkänna något, vad som helts, och det dyker upp något oväntat som jag inte kan något om, tycker jag att man diskuterar saken med kollegor som vet. Dessutom i en sådan utsatt position som man sätter ett barn i ett främmande hem.
 
Diskuterar man inte med kollegor i sådant fall? Om jag ska godkänna något, vad som helts, och det dyker upp något oväntat som jag inte kan något om, tycker jag att man diskuterar saken med kollegor som vet. Dessutom i en sådan utsatt position som man sätter ett barn i ett främmande hem.

Att folk har hundar av olika raser reflekterar nog få icke hundkunniga över och följdaktligen är det inget man frågar om. Däremot kan man nog reagera över om de har en kamphund.
 

Liknande trådar

Övr. Hund https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/ Usch så obehagligt! Någon som vet mer?
6 7 8
Svar
146
· Visningar
20 276
Senast: Norina
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 502
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp