Man dödad i hundattack

Att folk har hundar av olika raser reflekterar nog få icke hundkunniga över och följdaktligen är det inget man frågar om. Däremot kan man nog reagera över om de har en kamphund.
Ja, jo, det var givetvis så jag tänkte. En CC, en rottis och en AmBull handlade det ju om i detta fall.
 
Vilket hemskt sätt att dö på, och så ung. :( Jag kan inte låta bli att skylla på hundägaren som valt just de tre raserna att ha och dessutom, om det stämmer, sagt att en hund blir vad man gör den till. Den frasen brukar mest komma från folk som inte har respekt för rasernas egenskaper.
 
O

Och sen när är CC och rottis kamphundar?

Det finns tyvärr de som använder dessa raser till det :( Men främst vakthundar som inte tvekar att hugga... Det finns en anledning till att de inte är helt ovanliga bland kriminella.

Jag har stor erfarenhet av bägge de raserna.
 
Men alltså.. raserna i sig är det ju inget fel på?
Inte heller att man har hundar av olika ras?
Ägaren kan mycket väl vara en kass ägare (eller en bra för den delen) men jag tycker folk drar på helt för stora växlar med raserna och antal hundar.

Oavsett är det tragiskt.

Nja, jag tycker det är av vikt om man ska vara fosterfamilj. Det ska vara en trygg plats för ett barn. Det var det inte nu.
 
Nja, jag tycker det är av vikt om man ska vara fosterfamilj. Det ska vara en trygg plats för ett barn. Det var det inte nu.
Men vad har raserna i sig med det hela att göra?
Varför skulle ett hem med CC, rottis och ambull inte vara bra för barn?

Som sagt. Något har gått snett, men jag är faktiskt tveksam om det är rasen som är problemet. (Förutom att det såklart alltid går mer illa om det går snett med stora hundar).
 
Det finns tyvärr de som använder dessa raser till det :( Men främst vakthundar som inte tvekar att hugga... Det finns en anledning till att de inte är helt ovanliga bland kriminella.

Jag har stor erfarenhet av bägge de raserna.
Om du har kunskapen så är det väl ännu värre att kalla dom för kamphundar.
 
Väldigt stark vaktinstinkt och aktiveringsbehov. Stora rejäla hundar som ska se skräckinjagande ut.
Böjd att hålla med. De CC jag träffat har då inte varit några hamstrar direkt. Rottisar finns det också gott om som regerar hem med järntass. Ambull har jag ingen erfarenhet av. Men att de först och främst attraherar fel sorts "hundägare" tycker jag är det största problemet. Att de ser coola och tuffa ut.
 
Men alltså.. raserna i sig är det ju inget fel på?
Inte heller att man har hundar av olika ras?
Ägaren kan mycket väl vara en kass ägare (eller en bra för den delen) men jag tycker folk drar på helt för stora växlar med raserna och antal hundar.

Oavsett är det tragiskt.

Jag tror inte det bara är raserna som får folk att reagera lite, utan en kombination av flera saker. Där raserna är en del, tillsammans med annat som kommit fram om hundägaren. Och med allt sammantaget, alltså inte bara för att hon hade CC, rottis och Ambull utan annat i kombination med det, funderar även jag lite på hur noga man kollar upp familjehem och om det var ett lämpligt hem att placera barn i. Spontant känns det som att det fanns varningsflaggor.
Men det går ju inte att som utomstående veta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund https://www.dn.se/sverige/en-person-dod-efter-hundattack-i-robertsfors/ Usch så obehagligt! Någon som vet mer?
6 7 8
Svar
146
· Visningar
20 276
Senast: Norina
·
Hundavel & Ras En tråd där vi kan diskutera vad detta innebär i praktiken och hur man skulle kunna använda det: X-register ger nya möjligheter...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: ildiko
·
Tjatter https://www.expressen.se/nyheter/varlden/drapliga-rymdmissen-tappade-verktygslada/ Det är väl 4 mil upp i rymden, hur kan det vara...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 502
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp