Månadskostnad för linser

Först hade jag sådana som man inte fick sova med. Det var bra, man lärde sig hantera dem. Kostade typ 300 kr/månad hos optiker.

Nu har jag månadslinser jag sover med. Tar aldrig ut o rengör. Byter ca 4-6 veckor mellan (skriver datum på asken). Egentligen ska man såklart vara utan dem en dag/vecka osv men jag kör på vad som känns bra. Är väl hos optiker med typ 1-2 års mellanrum. Linserna i sig köper jag på nätet där det är billigast för tillfället o alltid så många som möjligt vilket brukar vara 12+1 månad. Närsynt o brytningsfel på ena. Kostar typ 1200 kr för allt.
 
Jag har dygnet runt-linser (Biofinity). Köper alltid online och kollar alltid Prisjakt; återförsäljarna har ofta kampanjer där en får riktigt rejäl rabatt om en går via Prisjakt. Senast jag beställde betalade jag runt 400 kr för en halvårsförbrukning - det är vad jag betalade för två månader när jag köpte från optiker.
 
Jag använder endagslinser och betalar mellan 150 och 200 kr i månaden ungefär beronde på prisläget.

En grej som man kan spara hur mycket pengar som helst på är att alltid kolla prisjämförelsesajterna, och gå via deras länkar, när man köper linser. Linsförsäljarna slåss om att vara billigast på prisjämförelsesajternas listor, och har därför "kampanjer" för att åstadkomma detta. Köper man linser direkt via försäljarnas hemsidor betalar man däremot ordinarie pris vilket kan innebära att linserna blir flera hundra kronor dyrare. :crazy: Alltså bör man jämföra priserna på alltomlinser, pricerunner och prisjakt innan man beställer!
 
Liten uppdatering.
Tydligen så har jag brytningsfel utan att jag har vetat om det, så det var visst toriska linser som gällde för mig med. Och ... Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det hela. Det ena ögat är snudd på omöjligt att få in linsen på. Det känns som ren tur att den ramlar in i ögat. Det andra ögat går toppen däremot.

Och jag tycker att jag blir jättetorr i ögonen. Har varit hos optikern och fått ögondroppar, men ja, jag vet inte...
 
Liten uppdatering.
Tydligen så har jag brytningsfel utan att jag har vetat om det, så det var visst toriska linser som gällde för mig med. Och ... Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det hela. Det ena ögat är snudd på omöjligt att få in linsen på. Det känns som ren tur att den ramlar in i ögat. Det andra ögat går toppen däremot.

Och jag tycker att jag blir jättetorr i ögonen. Har varit hos optikern och fått ögondroppar, men ja, jag vet inte...

Tar ett tag innan man lär sig att få i linserna gjorde det iaf för mig! Kommer ihåg att det kunde ta 40 min i början innan jag lyckats få i linserna, hehe måste haft väldigt starka ögonreflexer :D.

Jag blir också lätt torr i ögonen och blir då trött och kan få huvudvärk. Så även om jag haft linser som jag kan sova med har jag i princip aldrig gjort det. Har nu bytt till en tunnare lins som är lite dyrare men den ska släppa igenom mer syre till ögat, vilket väl gjort det lite bättre iaf :). Är ju de dagar jag sitter mycket vid datorn eller är i luftkonditionerade rum som ögon känns jätte torra!
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 719
Senast: Gunnar
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 822
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Skaffade glasögon för ett drygt år sedan. Hade dragit länge på det trots att jag märkt att jag såg sämre på nära håll. Men så började...
Svar
7
· Visningar
1 121
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp