många nya frågor har dykt upp..

Sv: många nya frågor har dykt upp..

agtatoon..
Tack så jätte mycket för ditt långa, trevliga inlägg..
blev mycket klokare.. precis detta med att ha kjunna ha svänglarna i olika höjder har jag själv gunnat på. ( så helt dm är jag inte :-))
har du nån bild på man gör med skacklarna å skackelremmarna?? det är det enda jag inte kan se "framför" mig..
helt underbar svar från dig.

Beppo- Ja visst är han underbar, "tyvärr" så fick vi katrera honom då vi intre har tid eller kunskap för att ha en hingt, + att han rymde å skulle slåss å göra fler små hästar ;-)
Ja denna bilden på Chili (shettisen) är när han håller på att vända med vagnen å där ser man tydligt att bakselenn behövs!
Men tror du att det går att dra vagnen med den selen om man sätter ne svängel långt ner??
(men kan väl inte sätta svängelnn för långt ner,, med risk att de kan kliva över draglinorna?)

TRYGG- jag är INGEN gammal användare!! att jag bara skriver i körforumet är för att det är där jag behöver hjälp. Och jag bliv nyss tipsad om bukefalos.
Ska m an inte kunna få ställa frågor utan att bli misstänkt?
Du är inte schizofen?
tycker inte man ska behöva förklara sig varför man vill ha hjälp!!!
Värre en ett dagis..

Men tack till er andra som vill hjälpa mig och som är seriösa!
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Jag har svårt att se hur ni ska kunna fästa svängeln vettigt utan att bygga om vagnen alltför mycket, svängeln behöver ju vara fästad i en "dragvänlig" del av rockarden som t.ex. hjulaxeln... (väljer ni det är ju "fotstödet" ivägen som det ser ut på bilderna)
Jo, baksele är bra att ha. Kör man utan måste man anpassa körningen efter det t.ex. kliva ur vagnen och leda nedför backar, undvika hastiga inbromsningar m.m.

I övrigt... Jättefin shettis! :love:
Ska försöka lägga upp bild på hur man kan fixa till det med draglinor och skackelfäste till loksele...
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

du kan nog ha svängeln ganska så långt ned men se tilla tt fästa upp draglinorna med en rem över baken så att du minimerar risken att hästen får draglinan mellan benen
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Bilder (du får vrida på bildskärmen... :d)
14864728.jpg


14864730.jpg
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

smart lösning! men hur blir draglinjen? som det ser ut nu blir den bruten men hur blir det i dragläge?
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

agtatoon

var har du köpt dina skackelfästen?
Skrivar du bort tämringarna och sätter de nya skaclefästena under där? (över däcklegjorden?)

jag har ju även ringar på min rockard fram, ska dessa tas bort så skacklarna kan löpa fritt?? men hur ser man till att inte skacklarna kan glida ur? typ pinnar till stopp? eller en låååång ögla? (så blir det ju stopp framåt å bakåt) men hur lång bit måste skackeln kunna glida?

hur långa bör skacklarna vara till en travare som är ca 155 och 135 cm rygglängd? räcker 190 cm?
eller ska man utgå att det ska finnas 50 cm mellan has och korg/svängel?

(nu ska min pappa få bygga och dona på denna rockard.. han är nog snart trött på mina ideér, han byggde en jättefinutlig skackelsläpa till shettisen, och en svängel.. men nu får han en ny utmaning) men då är det ju bra å veta vad man ska säga till han att åtgärda :-D
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

det hade hunnit komma upp såååå fina bilder.. tydliga med.. nu förstår nästa även jag :-D

önskar jag hade er alla här till å hjälpa mig.. men tur att internet och kamera finns ;-)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

ja detta med att sätta fast svängeln får pappa läsa, det är han mästare på...

nu ska jag ut och tömköra min lille kille... köra han i rockard gick ju bra (för 2 år sedan) så nu är det att börja om..
men när man tömkör han så bara snurrar han runt, blir stimmig och bråkig.. verkar som om han behöver vara "inramad"

likaså är han stökig de första 50 m när man kör.. kränger och donar å bråkar, sen trivs han som fisken i vattnet.. (men han är sån i personligheten, BRÅKIG och STÖKIG, men himlans så go)
när jag fick honom så va han en ohanterad häst som ingen ville kännas vid,han stog i ett stall fastbunden i en spilta. Han va en vinst på ett hästrally och ingen ville ta med han hem.. så jag kunde inte låta bli, så denna tilltufsade vanvårdade hingst fick komma hem hit... och visst han har blivit bättre, men långt ifrån 100% bra... men vi jobbar på det tillsammans...
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Det är inte min lösning... fotade det på en tävling en gång... men draglinjen får man ju anpassa så den blir bra, värre än så är det inte!
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Nä, jag bara samlar på goda idéer! :D
Lovar att gödsla med bilder på mina fjordingar framför vagn när jag har bilder som jag inte behöver skämmas för o försvara... ;)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Ah... goda ideer är bra!

Vill gärna se bilder på din fjord o inte behöver du skämmas inte. :-)
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

Guuud vilken underbar shettis :love::love:
Satsa också på en baksele till den så kommer ditt ekipage att bli kanonbra. Rockarden ser helt ok ut men som nämnts tidigare tror jag att den blir svår ihop med travaren. Men testa gärna och lägg sedan ut en bild på resultatet så kan vi komma fram till om det fungerar eller ej.

ja han är helt undeerbar...
selade på han idag å spände för rockaren med skackelremmarna.. och kände på skacklarna.. MYCKET tygd vilar fram. Hur löser man det?
tömkörde även honom.. men ingen bra idé i hagen.. han ska bara till stallet å kompisen :o

hur ska jag bevisa att jag är jag?? ska jag scanna in mitt körkort :rofl:
jag bevisar gärna att jag är jag!!!

kan lägga in en bild när jag tömkör idag, men lovar ni då å inte skälla.. ena tömmen slak å eländig...
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

hejhej
jo vet inte om frågan missades i allt annat jah skrev ;-)
hur ska man göra för att inte så mycket tyngd vilar på däckeln? jag spände ju för å satte mannen i rockarden (spände på "gammalt" vis med skackelremmar)
men det är sååå mycket tyngde på däckeln, å när man ska spänna för vill rockarden dra med sig hela selen runt på den sidan man spänt fast den.. hmmm hur gör man nu??

kommer man ifrån det problemet om mna får ett högre skackelfäste så rockaren lutar liiiiiiiiiiiiiiiite bakåt.. för nu "hänger" den nästan i skackelremmarna...

och så drar den ut selen på sidorna typ 5 cm på var sida, ska jag be pappa trycka ihop skacklarna en aning, så de kommer närmare hästkroppen??
 
Sv: många nya frågor har dykt upp..

hej jag har lite funderingar ,ett järn mitt på korge n lodrätt ända uppifrån och ända bak till bakaxeln med en massa hål så har man justerbart svängel fäste .
Om man sätter en däckelgjord på en skitsele och kör med linor och lagomt rörliga (fram-bakåt) skakelinfästningar så är det ju ingen skitsele längre.
Till den stora hästen gör man skaklar som vinklar uppåt så går det bra med den rockarden till även den hästen
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 824
Senast: ameo
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 792
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag vill bara bolla lite ideer och tankar med er om min ide så snälla inga negativa kommentarer:) Jag har en sk skitsele till min...
Svar
7
· Visningar
1 416
Körning Jag har köpt mig en släde !! Den är ungefär samma modell som denna, fast korgen är av trä...
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp