Mark i träda

pastejja

Trådstartare
Vi har endast lite mark själv, och jag överväger att diskutera med någon granne om det finns möjlighet att arrendera mark av någon av dem. Markerna som jag i första hand tänker på ligger i träda, den ena skulle ja kunna tro är bra åkermark men kanske i minsta laget för att det ska vara lönt att odla på den (om man inte har annan mark i närheten), en bit mark skulle jag inte vilja odla på om jag var bonde (ligger lågt och stor del är sank), den 3:e marken har jag inte studerat så nära men jag gissar att det är en kombination av de 2. Vad gäller för mark i träda, är det olika ersättning markägaren får beroende på kvalitet/storlek? Gäller det året runt? Vad får man göra på en träda? Annat jag borde veta? Kanske en bra länk?
Tacksam om någon tar sig tid att svara.
/U
 
Sv: Mark i träda

Jag har igentligen inget svar på dina frågor, men jag vet att de flesta bönder är mer intresserade att arrendera ut mark om de endast ska användas som betesmark och inte bli upptrampad som vinter hagarna blir.

Vi har fått låna 8 ha av en bonde och 5 ha av en annan, vi får endast ha hästarna på dem på sommaren och ha koll så så de inte blir upptrampade. Vi betalar inget ger endast en flaska whisky per bonde.
 
Sv: Mark i träda

Det kan bli väldigt dyrt med att arrendera mark som ligger i träda eftersom många får EU-bidrag för marken.
 
Sv: Mark i träda

Tror det kommit någon ny ersättning för att hålla marker som bete istället för att ha dem i träda. Allt för att förhindra de öppna markerna från att växa igen. Kolla det så kanske det blir ett bra argument att få använda sig av deras mark.
 
Sv: Mark i träda

Vilken lyx- Här har ingen bonde så mycket marka att de kan låta det stå i träda... Och ersättningen man får för att hålla betena öppna gäller väl knappt hästar? Här ska de se till att slöj o så försvinner. Min fd arbetskamrats Highland Cattle gör sånt...
 
Sv: Mark i träda

Vilken lyx- Här har ingen bonde så mycket marka att de kan låta det stå i träda... Och ersättningen man får för att hålla betena öppna gäller väl knappt hästar? Här ska de se till att slöj o så försvinner. Min fd arbetskamrats Highland Cattle gör sånt...

Enligt grannbonden så går det utmärkt att ha hästar på mark som det ges bidrag för att de ska hållas öppna. MEN, det krävs 'mer' än att hästarna går där och knaprar. Sly är iofs många hästar bra på att ta hand om om det inte är för grovt. Men de betar på tok för dåligt generellt.

Men om man slår markerna regelbundet under betessäsongen osv, går det utmärkt att kombinera hästar och 'hålla markerna öppna'-bidrag.
 
Sv: Mark i träda

Trist. Här är det inte helt ovanligt.

Ang grannen och komb hästar & hålla mark öppen-bidrag. Så vi lånade ut vår mark till grannen, sen ville jag ha 'igen' lite av den, och han hade då bidrag för den. Men det gick utmärkt kombinera, förutom då att vi sällan ville slå vid samma tidpunkt ;)

Men här är det sällan problem få låna en bit mark till bete, finns gott om just 'betesmark', dvs mark som endera pga att den ligger träligt till/är för mycket kuperat osv inte fungerar att odla på, eller låna en 'sämre' bit mark som bete. Sämre med fnuttar för dålig mark här ger ändå BRA bete..
 
Sv: Mark i träda

På åkermark med träda går det utmärkt att ha hästar betandes. Det är inte ens krav på att det ska växa något där, dvs svartträda är ok. Kravet på åkermark är att den ska vara underhållen dvs inte sly eller dålig dränering.
 
Sv: Mark i träda

På åkermark med träda går det utmärkt att ha hästar betandes. Det är inte ens krav på att det ska växa något där, dvs svartträda är ok. Kravet på åkermark är att den ska vara underhållen dvs inte sly eller dålig dränering.
 
Sv: Mark i träda

Vi har endast lite mark själv, och jag överväger att diskutera med någon granne om det finns möjlighet att arrendera mark av någon av dem. Markerna som jag i första hand tänker på ligger i träda, den ena skulle ja kunna tro är bra åkermark men kanske i minsta laget för att det ska vara lönt att odla på den (om man inte har annan mark i närheten), en bit mark skulle jag inte vilja odla på om jag var bonde (ligger lågt och stor del är sank), den 3:e marken har jag inte studerat så nära men jag gissar att det är en kombination av de 2. Vad gäller för mark i träda, är det olika ersättning markägaren får beroende på kvalitet/storlek? Gäller det året runt? Vad får man göra på en träda? Annat jag borde veta? Kanske en bra länk?
Tacksam om någon tar sig tid att svara.
/U

Ta upp diskussionen med dem på ett positivt sätt, dvs förutsättningslöst - inte reagera med besvikelse om de säger att de inte vill det. Många har inte riktigt tänkt tanken förut och kommer att säga nej, reflexmässigt. Genom att prata med dem så sår du tanken och då hinner de tänka över det och räkna igenom det, ev. ta upp det med den hjälp man ofta har med stöden.

Det är viktigt att tänka på en massa saker, och sätta arrendepriset på en nivå så att det blir en bra affär för markägaren.
 
Sv: Mark i träda

Reglerna gällande träda är borttagna vad jag vet, kolla på jordbruksverkets hemsida om du vill få ett säkert svar.

Jag tror det kan vara svårt att få till stånd ett regelrätt arrende eftersom lagstiftningen kring jordburksarrenden är ganska omfattande med bla. besittningsskydd för arrendatorn vid alla löptider längre än ett år, vilket gör att jordägare är ofta är väldigt försiktiga. Dessutom måste då också stödrätterna hyras ut till er vilket ytterligare komplicerar det hela.

Någon form av nyttjanderätts-betesavtal är nog enklare för båda parter.
 
Sv: Mark i träda

Håller helt med. För båda parter ska man undvika att kalla det arrende - eftersom det förpliktigar enligt ett helt eget lagrum. Och därmed komplicerar det hela.

Bra förslag.
 
Sv: Mark i träda

Det du skrev är också viktigt tycker jag, att respektera ägarens rätt till att bestämma över sin egen mark och acceptera ett nej även om man själv inte ser någon anledning till det.

Grattis på födelsedagen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag är intresserad av att arrendera lite mark av grannen, har dock inte diskuterat detta med honom ännu utan vill ha ett hum själv om...
Svar
8
· Visningar
11 082
Senast: Tacitus
·
Trädgård & Växter Hur nära en tomtgräns får man enligt lagen plantera tex en häck ( som ska tänkas bli stor) eller ett hyfsat rejält träd? Jag vet att...
Svar
17
· Visningar
15 622
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Nu är det som så att bonden jag hyr beten av även har hyrt ut ett bete i närheten av mitt till en annan hästägare. Där är det sjukt...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: a1agnlju
·
Avel Nu tänker jag inte på urvalet av avelsdjur, det har diskuterats i andra trådar. Utan på vilka förutsättningar man bör ha, för att kunna...
2
Svar
32
· Visningar
5 634
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp