Marknad för avelsston

Sv: Marknad för avelsston

Fast alla ston som är påtänkta för avel och inte har egna meriter verkar ha varit ett framtidshopp och "oerhört lovande" innan de skadade sig. ;) Placeringar i la/120 ska vilket normalt halvblod som helst kunna ta, med en hygglig ryttare, anser jag.

Det kan ju mycket väl vara så, att de kanske kunde ha blivit bra.

Finns ju många extremt duktiga ston som lämnar bra avkommor som just har den historiken bakom sig.

Många av de där stona har ju inte turen att hamna hos en hygglig ryttare. Det är mer meriterande för mig om en häst går 120 med placeringar med en halvkaos ryttare än 130 med en bra ryttare.

Och nej vilket halvblod som helst kan inte hoppa runt på 120 banor idag, möjligen 110.

Det stoet jag regerande till var uttagen till landslagssattsning tycker inte du att det räcker?
 
Sv: Marknad för avelsston

Grejen är ju att som regel vill man kunna sälja avkommor. Och nej, då räcker inte det. Möjligen om den har exceptionellt bra stam att lägga till sina meriter.
 
Sv: Marknad för avelsston

Nej, tyvärr inte. Inte om jag skulle köpa ett sto för avel, då vill jag ha stammen plus meriterna. Möjligen kan jag göra avkall något på meriter om stammen är megasuperduper, men som athena skriver vill man ju (oftast) kunna sälja sina uppfödningar också.
 
Sv: Marknad för avelsston

Om jag visste att stoet stått hemma hos ryttaren i träning och pratat med denne om just detta sto och där fått det bekräftat så ok.

Men vill det inte mkt till för att man hos ett ungsto som går 1.20 ska veta att hon kommer gå 1.50-1.60?

Men man vill ha allt, jag vill ha möderne, stam, nedärvda prestationer och egna prestationer.
Jag väljer ett starkt möderne före egna prestationer.
 
Sv: Marknad för avelsston

Om jag visste att stoet stått hemma hos ryttaren i träning och pratat med denne om just detta sto och där fått det bekräftat så ok.

Men vill det inte mkt till för att man hos ett ungsto som går 1.20 ska veta att hon kommer gå 1.50-1.60?

Men man vill ha allt, jag vill ha möderne, stam, nedärvda prestationer och egna prestationer.
Jag väljer ett starkt möderne före egna prestationer.

Ja jag håller med. Väljer också ett starkt möderne före prestation. Skall man vänta på svårklass stona så är det de som går sönder för de andra släpper man inte om de är bra.
 
Sv: Marknad för avelsston

Grejen är ju att som regel vill man kunna sälja avkommor. Och nej, då räcker inte det. Möjligen om den har exceptionellt bra stam att lägga till sina meriter.

Nu jag stoet en bra stostam redan. Men frågan är ju om man inte kan räkna det som en merit med att vara med i en landslagssattsning. För mig slår det betydligt högre än några placeringar i 140
 
Sv: Marknad för avelsston

Nej, tyvärr inte. Inte om jag skulle köpa ett sto för avel, då vill jag ha stammen plus meriterna. Möjligen kan jag göra avkall något på meriter om stammen är megasuperduper, men som athena skriver vill man ju (oftast) kunna sälja sina uppfödningar också.

Funderar ni inte på varför stoet går till avel? Om den inte håller för svår klass om det är det man vill, annars får man ju vänta rätt länge för att kunna avla om den skall tävla klart.

Menar du på fullt allvar att en häst som landslagsledningen anser vara lovande för en satsning inför mästerskap inte skulle duga? :eek:

Det finns liksom inte många sådana hästar
 
Sv: Marknad för avelsston

Nu jag stoet en bra stostam redan. Men frågan är ju om man inte kan räkna det som en merit med att vara med i en landslagssattsning. För mig slår det betydligt högre än några placeringar i 140

Fast en landslagssatsning på juniornivå i fälttävlan.. nja tycker inte det smäller särskilt högt faktiskt. Inte om man inte sett hästens förutsatta kapacitet. Förstår inte hur du kan tycka det är bättre än placeringar i 140? Det finns ju hur lite juniorer som helst i fälttävlan och varenda junior som tävlar 100 klass blir ju uppfångade för landslagssatsning.
 
Senast ändrad:
Sv: Marknad för avelsston

Funderar ni inte på varför stoet går till avel? Om den inte håller för svår klass om det är det man vill, annars får man ju vänta rätt länge för att kunna avla om den skall tävla klart.

Menar du på fullt allvar att en häst som landslagsledningen anser vara lovande för en satsning inför mästerskap inte skulle duga? :eek:

Det finns liksom inte många sådana hästar

Som sagt, det kryllar av lovande hästar som aldrig blev just mer än lovande.... Möjligen om det fanns ett riktigt starkt möderne med elitston och mycket prestation i flera led.
 
Sv: Marknad för avelsston

Som sagt, det kryllar av lovande hästar som aldrig blev just mer än lovande.... Möjligen om det fanns ett riktigt starkt möderne med elitston och mycket prestation i flera led.

Det är ganska stor skillnad på att vara uttagen till en landslagssattsning till att bara kallas lovande..

Du blir inte uttagen utan att ha presterat.
 
Sv: Marknad för avelsston

Fast en landslagssatsning på juniornivå i fälttävlan.. nja tycker inte det smäller särskilt högt faktiskt. Inte om man inte sett hästens förutsatta kapacitet. Förstår inte hur du kan tycka det är bättre än placeringar i 140? Det finns ju hur lite juniorer som helst i fälttävlan och varenda junior som tävlar 100 klass blir ju uppfångade för landslagssatsning.

Denna häst jag menar var mer än lovande för juniorer och det var inte direkt riktat till juniorer utan för framtiden som senior dessutom. Hästen är extremt fin.

140 går lovande hästar i hoppning de behöver för den delen inte vara svårklass ämnen för det.

Har aldrig sagt att den hästen jag tog upp i exempel skulle gå svår klass men jag tror att den hade gjort det med en mer rutinerad ryttare.
 
Senast ändrad:
Sv: Marknad för avelsston

Det är ganska stor skillnad på att vara uttagen till en landslagssattsning till att bara kallas lovande..

Du blir inte uttagen utan att ha presterat.

Mja, prestation för mig är mer än la dressyr och 1 m fälttävlan. Men det är ju bara vad jag tycker.
 
Sv: Marknad för avelsston

Fast det vet man ju aldrig om den verkligen går högre inom ft förrän den faktiskt gjort det. Den hade ju bara startat 100 klass och det är en extremt lång väg att gå därifrån. Mer än en extremt lovande häst har ju fallit ifrån på vägen.
 
Sv: Marknad för avelsston

Det är så tråkigt att ha den inställningen..

Jag tycker det är helt korrekt och bra av unga hästar att hålla sig på utbildningstrappan och att kräva att de ska gå högre klass än vad de får känns bara lite sådär. Men å andra sidan har ju aldrig ft räknats som någon merit öht oavsett klass..
 
Senast ändrad:
Sv: Marknad för avelsston

Fast det vet man ju aldrig om den verkligen går högre inom ft förrän den faktiskt gjort det. Den hade ju bara startat 100 klass och det är en extremt lång väg att gå därifrån. Mer än en extremt lovande häst har ju fallit ifrån på vägen.

Fast du måste väl ändå hålla med om att vi har championat som passar åldrarna eller du vill att de ska gå högre som 5åringar?

För mig är det en lovande häst som håller jämn klass och har placeringar i 100 klass när de är så unga.

Det är ju lite som att säga att Falsterbo inte är något att hänga i granen när de gör championaten.

Vad ska man kräva mer av en häst i den åldern? För mig är den lovande och eg ju tidigRe den sätts i avel dessto bättre.
 
Sv: Marknad för avelsston

Såklart att vi pratar om en lovande häst. Men det betyder ju inte att den går hela vägen! Du anar inte hur många "lovande" hästar det finns....

Ska man avla så måste det finnas mer än så, helt enkelt. Åtminstone om man har en plan att tjäna pengar, eller i alla fall ta fram kapabla hästar. Chanserna ökar otroligt mycket med bra mödernen.
 
Sv: Marknad för avelsston

*kl*

Jag blir lite förvånad att stoets egna prestationer är så avgörande, jag skulle ha trott att stostammen skulle haft betydelse om man letar avelssto? Dvs att ett sto med egna prestationer i, säg, 1,20, men som kommer från en rad elitston och med syskon och morbrödrar/mostrar i svår klass skulle vara mer intressant än ett sto med egna prestationer i svår klass, som är den enda i sitt möderne som gjort något på tävlingsbanan.
 
Sv: Marknad för avelsston

Nu skrev du ju kl, men jag svarar ändå. Jag skrev ovan:

Grejen är ju att som regel vill man kunna sälja avkommor. Och nej, då räcker inte det. Möjligen om den har exceptionellt bra stam att lägga till sina meriter.

Och då menar jag att en bra stostam absolut kan smälla högre än egna meriter i svår klass. Mina egna ston är levande exempel på det (det senaste förärvet är troligen inte ens inriden).
 
Sv: Marknad för avelsston

Men hur många av 5 och 6 åringarna som går Falsterbo går ens högre sen i sin senare karriär..

och att hoppa runt 1 meter säger inte ett skit om hur lovande hästen är i framtiden.

Nej jag förstår inte alls hur du tänker... förr gick 5 åringarna MsvB i finalen i BT och 6 åringarna MsvA, på den tiden kunde man väl ana något .. men antingen klarade dom sig eller blev utbrända på vägen.

En femåring idag som går 100 klass tycker inte jag betyder särskilt mycket. Du kan ju höra med Novali.. hon hade typ en av de få 5 åringar som gick 100 klass felfritt det året (på hösten) men den var klart begränsad så hon sålde den. Det var oxå ett sto
 
Senast ändrad:
Sv: Marknad för avelsston

*kl*

Jag blir lite förvånad att stoets egna prestationer är så avgörande, jag skulle ha trott att stostammen skulle haft betydelse om man letar avelssto? Dvs att ett sto med egna prestationer i, säg, 1,20, men som kommer från en rad elitston och med syskon och morbrödrar/mostrar i svår klass skulle vara mer intressant än ett sto med egna prestationer i svår klass, som är den enda i sitt möderne som gjort något på tävlingsbanan.
Fast det är väl här det brister när inte så lite få uppfödare bakavlar och inte har några meriter på den egna mödernelinjen närmre tillbaka än hos ett kusinbarn till mormodern och liknande och man likförbaskat kallar det stark stostam. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: Mimsan_
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 781
Senast: Molekyl
·
H
Avel Hur gör ni, eller hur skulle ni göra? Jag har ett dräktigt halvblodssto som ska föla den 8 maj. Om det blir ett stoföl behåller jag...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: SeagirlM
·
Avel Mitt ena sto har fått tre stycken föl hos mig. Det första föddes med lindriga/måttliga senkontrakturer på båda fram. Det är nu ett par...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp