Marknad för avelsston

Sv: Marknad för avelsston

Vad anser du vara bakavel? Intressant då jag själv kommer använda en död Elit hingst i år.

Kruxet är väl också att marknaden överlag är i gungning och det är inte lätt för någon att veta vad folk faktiskt vill ha.

Eller ja det ska vara toppstam, topphästar med toppfärg för bottenpriser.
 
Sv: Marknad för avelsston

Det är så tråkigt att ha den inställningen..

Jag tycker det är helt korrekt och bra av unga hästar att hålla sig på utbildningstrappan och att kräva att de ska gå högre klass än vad de får känns bara lite sådär. Men å andra sidan har ju aldrig ft räknats som någon merit öht oavsett klass..

Min inställning är att avel ska föra rasen framåt. Då vill jag använda så bra individer som möjligt, det är min inställning.

Jag har väl inte någonstans skrivit att det är en dålig häst du argumenterar för? Jag förklarar hur jag tänker runt bra avelsmaterial, och det har inte det minsta att göra med huruvida en unghäst är i fas utbildningsmässigt. Inte heller har jag ens så mycket som antytt att fälttävlan inte "räknas", det låter mest som tyck-synd-om-mig-gnäll när du framställer det så.
 
Sv: Marknad för avelsston

Med ditt tänk för man inte aveln frammåt, det är stostammen som är viktigast och inte om individen själv presterat i svår klass.

Och återigen så hur har du tänkt att hinna med att föra aveln frammåt om man bara ska avla på svårklass ston som kanske är bortåt 15 år när de sätts i aveln ?

Och du lär ju rata alla ston som presterat i ft liksom alla fullblodsston som i många fall är betydligt mer värdefulla i aveln

Eller missuppfattar jag dig? Är det bara stoets prestation som är avgörande? De flesta elitston i Sverige och utomlands har inte prestationer i svår klass liksom många av de hingstar man väljer att använda.
 
Sv: Marknad för avelsston

*kl*

Jag blir lite förvånad att stoets egna prestationer är så avgörande, jag skulle ha trott att stostammen skulle haft betydelse om man letar avelssto? Dvs att ett sto med egna prestationer i, säg, 1,20, men som kommer från en rad elitston och med syskon och morbrödrar/mostrar i svår klass skulle vara mer intressant än ett sto med egna prestationer i svår klass, som är den enda i sitt möderne som gjort något på tävlingsbanan.

Jag håller med dig. Förstår inte hysterin över att stoet själv ska ha presterat, helst i svår klass
 
Sv: Marknad för avelsston

Det är väl kart att de kan vara begränsade men om den inte är det märker man rätt snabbt. Du kan ha en häst som klättrar runt svår klass med som inte har så stor kapacitet.

Vet man vilken häst det är så borde man vara medveten om hästens kapacitet.

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle räcka för att sätta den i aveln? Och skalan vara riktigt ärlig så finns det inte så många ston som går svår klass i Sverige så att ha detsom krav för avel känns underligt.
 
Sv: Marknad för avelsston

Ja fast skillnaden är som sagt att du har sett hästen, men att basera den som lovande för att den går lätt klass som 5 åring, det håller jag verkligen inte med om.
 
Sv: Marknad för avelsston

Med ditt tänk för man inte aveln frammåt, det är stostammen som är viktigast och inte om individen själv presterat i svår klass.

Och återigen så hur har du tänkt att hinna med att föra aveln frammåt om man bara ska avla på svårklass ston som kanske är bortåt 15 år när de sätts i aveln ?

Och du lär ju rata alla ston som presterat i ft liksom alla fullblodsston som i många fall är betydligt mer värdefulla i aveln

Eller missuppfattar jag dig? Är det bara stoets prestation som är avgörande? De flesta elitston i Sverige och utomlands har inte prestationer i svår klass liksom många av de hingstar man väljer att använda.

För mig är det en helhet: stammen OCH individen. En enskild individ som presterat hur bra som helst behöver ju inte förärva sig. Oddsen blir bättre om den individen även har en stam med förärvning. Jag ser inget problem med att avla på äldre ston, ett sto som är 15 kan ju utan problem få 5-6 avkommor och kanske fler än så. Nu finns ju dessutom embryotransfer.

Jag fattar inte varför du tjatar om att jag skulle rata fälttävlansston? Jag har överhuvudtaget inte sagt något nedvärderande om ft eller fullblod.
 
Sv: Marknad för avelsston

Vad anser du vara bakavel? Intressant då jag själv kommer använda en död Elit hingst i år.

Kruxet är väl också att marknaden överlag är i gungning och det är inte lätt för någon att veta vad folk faktiskt vill ha.

Eller ja det ska vara toppstam, topphästar med toppfärg för bottenpriser.
Bakavel handlar exakt om det jag skrev! ;)

Att marknaden sedan är i gungning är en sak men att säga att man inte vet vad folk vill ha är väl ändå en sanning med modifikation eftersom det är uppenbart vad de inte vill ha.

Annars skulle ju inte så många uppfödare/hästsäljare beklaga sig över den dåliga lageromsättningen!

Vet inte hur många gånger jag har sagt det i olika trådar de senaste dagarna. Får man ingen avkastning för sina produkter - hästarna - gör man något fel och bör omvärdera sin affärsidé för att göra om och göra rätt!

Bristen på realistiska affärsplaner och affärsidéer är vardagsmat inom hästsport.
 
Sv: Marknad för avelsston

Din meningsuppbyggnad varr lite lurig så jag visste inte om du menade bakavla OCH använda ston med dåligt med meriter på mödernet.

Att marknaden är svår är nog talande för alla, jag vet uppfödare med toppston med svårklassmeriter x flera i nära led, intressanta svårklasstammar, och heta pappor och ungarna är trevliga individer men ändå går det trögt. Så jag tror inte enbart det beror på producenterna. Hade det varit enkelt så hade de sämre stona och aveln sållat ut sig själv för längesedan.

Sen tror jag att tidsaspekten är lurig då det tar tid att se om man faktiskt har gjort rätt. Producerar du en död vara, en pryl så vet du vid produktion att 1+1blir 2men när man avlar så kan ju 2+2 bli 6 eller kanske bara 3.. Men jag håller med dig i övrigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Marknad för avelsston

Ser du inte skillnaden i det? Om du väntar i 16år på att använda ett sto i avel har det hänt en hel del på avelssidan och stammen kanske betraktas som gammal.

För att få framdrift i avel så är det viktigt att bra ston hamnar i avel så tidigt som möjligt.

Att räkna med att ett 15 årigt sto skall gå med 5-6 avkommor känns för mig sådär ur etiska skäl och jag vet inte om jag skulle vilja utsätta en häst för det. Man kan aldrig komma ifrån att de är rätt slitna i kroppen när de tävlat färdig speciellt om det är ston i svår klass.

Jag tror dessutom att präglingen är viktig och därför vill jag att själva stoet skall gå med fölet, men det är ju bara vad jag tycker personligt.

Du borde ju rata bra fullblodsston eftersom dessa är de som presterat på galoppbanan och när de slutar där så brukar man inte rida svår klass på dem om man ens tar ut dem i ridhästtävling.

Jag har fött upp svårklass hästar och även ridit upp stona i svår klass, men de första fölen har de fått som 4åringar sedan har jag inte avlat sönder dem bara för att mjölka ut det allra lilla sista. Sätta in ett sto i avel som är 15år eller äldre kan vara rätt riskabelt och en chansning. Det räcker med att de kastar första så är stoet 17år när den går med sitt första föl om man har tur.

Jo jag anser att de allra flesta ser mest till individen och glömmer sto stammen som jag anser vara det viktigaste. Om sto stammen presterat en gäng svårklasshästar så spelar det ingen roll om stoet själv inte presterar för det är väldigt mycket som spelar in om de skall gå svår klass eller inte. Det är inte bara generna utan omgivning, ryttare, träning etc som påverkar hästarna.

Jens Fredricsson sa något väldigt tänkvärt för länge sedan och det är att av 200st kapabla hästar och då menar han hästar som har kapacitet att gå svår klass lyckas bara 2-4 st att ta sig dit och orsaken enligt honom var utbildningen. Och jo jag håller med honom fullt ut. En häst med kapacitet tappar aldrig den för att ett rötägg får tag i den och därför ser jag aldrig endast till resultatet.
 
Sv: Marknad för avelsston

Och jag säger det igen får man ingen avkastning för sina produkter så är de inte intressanta. Spelar ingen roll vad prislappen ligger på, kan man inte sälja så har man antingen fel produktutbud eller så lider man rejält av bristande marknadsföring.

Det är faktiskt inte mycket svårare än så, rent tekniskt.

Mentalt är det däremot lite svårare att inse när klockan klämtar för hästuppfödningen för jag känner få personer om ens någon som inte är emotionellt involverade i sina hästar.

Att inse och framförallt erkänna faktum att det kanske inte går att bedriva sin verksamhet med vinstsyfte utan det nog är mer att betrakta som en kostsam hobby är nog lite svårare för många.
 
Sv: Marknad för avelsston

Jo tack jag håller med. Dock tar det lite tid att svänga produktionen när en produkt tar minst 1.5 år att "tillverka" dvs det tar minst 3 år om du råkar hamna efter att ta fram en ny produkt. Jag har mina hästar som hobby.
Sen tror jag marknaden i Europa är mättad just nu.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: Mimsan_
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 781
Senast: Molekyl
·
H
Avel Hur gör ni, eller hur skulle ni göra? Jag har ett dräktigt halvblodssto som ska föla den 8 maj. Om det blir ett stoföl behåller jag...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: SeagirlM
·
Avel Mitt ena sto har fått tre stycken föl hos mig. Det första föddes med lindriga/måttliga senkontrakturer på båda fram. Det är nu ett par...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp