Marknad för avelsston

Miiikaela_

Trådstartare
Hur ser marknaden ut för avelsston i dessa mindre bra tider? Finns det ens någon marknad öht? Själv tycker jag att det är relativt få avelsston ute på annons men det kanske är på grund av att de är svårsålda? Det är ju ingen hemlighet att man får ha en del tur för att tjäna några pengar på uppfödning idag tyvärr.

Min står dräktig nu, första gången och allt gick hur enkelt som helst. Tog sig på första brunsten på första seminering. Jag har lite lösa planer på att efter fölet (om allt går vägen) är avvant så kanske jag vill sälja/låna ut stoet då hon inte går att rida och täcla på den nivån jag vill. Att betäcka igen är inte möjligt för mig. I alla fall inte nu till våren. Då får det vänta. Det tråkiga då blir att stå med två hästar där ingen går att träna/tävla på den nivån jag önskar och att ha tre finns tyvärr inte möjlighet till ekonomiskt.

Frågan är ju dock om det finns en marknad öht? Eller är det lika bra att ställa in sig på att hon får bli kvar? Jag undrar lite generellt hur marknaden är men även hur den skulle kunna tänkas vara för mitt sto.

Min är f.99, dräktig för första gången i år (så vi får visualisera oss ett scenario där fölning har gått bra och ungen blir en okej sådan), ridbar men endast till promenad/lättare dressyr som det ser ut nu pga tidigare skada, 160hög, e. acacio ue. Cordon bleu, tog sig som sagt lätt, lätt att hålla i hull, trevlig och sund individ som gårr 130 hopp (i yngre dar)/msv:c dressyr. Finns det en marknad för denna typen av avelsston? En dröm skulle vara att hitta någon som vill betäcka med en för mig intressant hingst där jag skulle kunna få köpa fölet. Eller är det bättre att satsa på att låna ut?
 
Sv: Marknad för avelsston

Jag har inte försökt sälja några, däremot köpa och jag vet att det är otroligt svårt att hitta bra ston i Sverige. Antingen är de i tävling eller så används de redan av andra uppfödare.

Sista inköpet blev faktiskt i Belgien.
 
Sv: Marknad för avelsston

*kl*

Marknaden se ganska bister ut. Har en bekant som försök att sälja sitt sto till avel. Mkt fint sto med trevlig stam. Hoppar fantastiskt bra och rör sig väldigt bra. Har placeringar upp till la dressyr och 100fälttävlan och är tävlad av en 16åring.

Tyvärr har den skadat sig och de har försökt att sälja henne nu utan att en enda hört av sig. Nu skall den tyvärr avlivas :(
 
Sv: Marknad för avelsston

Lite som jag också tänkt då, att det inte heller verkar lätt att hitta avelsston. Bra ston går ju alltid att sälja så är det ju. Men antalet uppfödare i Sverige får väl också anses som ganska få, tyvärr. Jag hade gärna hållt på själv om jag kände att man i alla fall kan gå +-0 eller med lite vinst men till och med det känns avlägset med tanke på antalet föl som finns lång tid på annons. :(
 
Sv: Marknad för avelsston

Så himla tråkigt :( men vad är det för typ av skada? Det kan ju också vara av betydelse. Samma som om den haft föl innan och sådär, men tyvärr känns det som att det blir vanligare och vanligare att man får ta bort hästar. Min kommer jag dock inte att ta bort, hon är frisk och glad men klarar inte tuffare träning. Så kan jag inte sälja/låna ut så behåller jag. Har inte hjärta att ta bort en fullt frisk häst som älskar livet. Då får vi roa oss åt annat, även om jag förstår att andra inte har möjligheten.
 
Sv: Marknad för avelsston

De riktigt bra stona säljs inte på annons. De andra, med bra stam och som har gått 1.20/LA, dräller de av och de får man inget för. Majoriteten av dem har gått i avel för att de blivit skadade och råkar ha en livmoder, inte för att de är fantastiskt avelsmaterial.
 
Sv: Marknad för avelsston

Vad går gränsen för fantastiskt avelsmaterial? Är det endast egna prestationer du bedömer det på? Jag kan väl å andra sidan tycka att en häst med god stam och som presterat LA/msv och råkat få en skada kan bli ett alldeles ypperligt avelssto som kan komma att lämna fina hästar. Alla hästar som skadas och hamnar i avel på grund av det är ju inte dåliga avelsston för det. Känns som en allt för grov generalisering. Sen vill inte jag bara se till prestationer/stam (även om det givetvis skall vara en god stam, korrekt exteriört och med egna pestationer lämpliga för åldern) utan även till psyket på hästen. För mig är det grymt viktigt att stoet är en trevlig individ med stabilt psyke. Men det kanske bara är jag!
 
Sv: Marknad för avelsston

Var gränsen går för fantastiskt avelsmaterial?
Du svarar delvis på det själv när du skriver att en häst med bra stam som.presterat lite och råkat få en skada KAN bli bra avelsmaterial.

Det är detta som är problemet att ett bra stammat sto som inte har avkommor som presterat kan lämna i princip vad som helst. Det är därför det inte är något pris på dem.

Det är likadant med avelssto som med övriga hästar, bra hästar som presterar går alltid att sälja och är värda sina pengar, oavsett om de presterar på tävlingsbanan eller i avelsboxen.
 
Sv: Marknad för avelsston

Visst är det tråkigt att det ofta är så. Men jag vill i alla fall hoppas att folk är lite mer kritiska än att majoriteten av alla ston i avel är kasst avelsmaterial som inte tillför något till vår svenska avel. Sen är jag tyvärr inte tillräckligt insatt för att veta om det faktiskt är så.

Sparande
Jag vet bara själv att min egna hade jag aldrig avlat på bara för att hon skadade sig. Det har länge funnits att jag vill betäcka, och jag har varit kritisk. Skulle aldrig avla på henne om jag inte trodde hon skulle kunna lämna något bra. Sen är hon absolut inget elitsto men hon har för mig många fina egenskaper både i sporten och i psyket som jag tycker är lämpliga att avla på. Sen att hon skadades gjorde endast tiden mer lämplig. Sen är det ju omöjligt att säga vad ett sto lämnar innan de växt upp och hunnit prestera lite. Första gången kan du ju omöjligt veta vad hästen kommer lämna oavsett stam och meriter på tävlingsbanan.
 
Sv: Marknad för avelsston

Om man ska sätta ett skadat sto i avelsboxen är det viktigt att skadan är orsakad av en olycka och inte av att stoet har en felaktig exteriör. Många ston som inte håller gör det för att de inte är ändamålsenligt byggda, de går sönder och sätta i avel, så får de avkommor som går sönder på samma sätt.
 
Sv: Marknad för avelsston

Absolut! Det är en självklarhet för mig. Men inser också att det kanske inte är lika självklart för alla andra.
 
Sv: Marknad för avelsston

Nu syftade jag inte specifikt på ditt sto utan generellt gällande marknaden för avelssto. Och där är verkligheten den att oavsett hur kritisk man som stoägare än är så är ett avelssto inte mycket värt om hon inte har presterat riktigt bra antingen genom tävling eller avel. Det finns toppstammade ston som lämnar avkommor som rent ut sagt är usla. Likaväl som ett mindre bra stammat sto kan lämna väldigt bra avkommor. Men denna osäkerhetsfaktor gör att ett avelssto som inte "bevisat" att hon levererar i princip får skänkas bort i dagsläget.

Görel har helt rätt. En kass kota eller någon luddig ryggskada är inte grund för att sätta ett sto i avelsboxen. Det kan vara en inkorrekt exteriör som är grunden till det.
 
Sv: Marknad för avelsston

Nej det förstod jag. Jag bara innerligt hoppas att det finns lite fler som tänker som jag men jag börjar inse att så kanske inte är fallet. Alla kanske inte är så kritiska som de bör vara tyvärr.

Att tjäna några direkta pengar är väl inte heller tanken, det tåget har gått för länge sedan. Jag tänke mer överlag, finns det personer som håller på med avel på bra ston om ej inte elitston i dagens Sverige? Känns som att det är ganska ekande tomt? För mig finns det typ de som tar något eller två föl på sitt egna sto och de som sysslar med avel gör det på väldigt hög nivå. Men det kanske är fel?
 
Sv: Marknad för avelsston

Många som sysslar med avel på högre nivå har en stostam som de avlar på, som de haft i generationer och har bra koll på hur kombinationen med olika typer av hingstar bör bli.

De har kontakter, köper av varandra, byter eller ger bort ston. Jag vet svårklasston med bra avkommor som getts bort.

En annan aspekt är storleken, folk vill ha stora hästar oavsett hur stora de själva är. Mitt eget avelssto är 166 cm och jag har fått kommentarer om att hon är liten.
 
Sv: Marknad för avelsston

Precis som Görel säger så har de stora uppfödarna inga problem att finna bra ston. Och då letar de ston som redan bevisat sig i avelsboxen.

Jag tror man kan lyckas låna ut sitt sto om hon är vänlig och enkel i avelsboxen, kan säkert finnas nån hobbyavlarna som vill testa.
 
Sv: Marknad för avelsston

De riktigt bra stona säljs inte på annons. De andra, med bra stam och som har gått 1.20/LA, dräller de av och de får man inget för. Majoriteten av dem har gått i avel för att de blivit skadade och råkar ha en livmoder, inte för att de är fantastiskt avelsmaterial.

Det stoet jag tar upp i exemplet har ingen skada som påverkar och den ligger bra framme för sin ålder. Det är ett ungt sto som verkligen var ett framtidshopp. den var uttagen med sin ryttare i kommande elitsatsning.

Tycker verkligen inte att det dräller av bra ston som presterat i la/120 klasser.
 
Sv: Marknad för avelsston

Om man ska sätta ett skadat sto i avelsboxen är det viktigt att skadan är orsakad av en olycka och inte av att stoet har en felaktig exteriör. Många ston som inte håller gör det för att de inte är ändamålsenligt byggda, de går sönder och sätta i avel, så får de avkommor som går sönder på samma sätt.

Men ärligt hur skall man eg kunna avgöra det? Om det inte är uppenbara exteriöra avvikelse sas, men de är ju relativt få som har så allvarliga brister att de ens överlever en början på en tävlingskarriär.
 
Sv: Marknad för avelsston

Det stoet jag tar upp i exemplet har ingen skada som påverkar och den ligger bra framme för sin ålder. Det är ett ungt sto som verkligen var ett framtidshopp. den var uttagen med sin ryttare i kommande elitsatsning.

Tycker verkligen inte att det dräller av bra ston som presterat i la/120 klasser.

Fast alla ston som är påtänkta för avel och inte har egna meriter verkar ha varit ett framtidshopp och "oerhört lovande" innan de skadade sig. ;) Placeringar i la/120 ska vilket normalt halvblod som helst kunna ta, med en hygglig ryttare, anser jag.
 
Sv: Marknad för avelsston

Jag letar avelsston nu och ett sto som "bara" gått 1,20 är inte intressant alls faktiskt... Inte när jag ska köpa för att enbart ha i avel. OM jag redan har ett sto som jag lärt känna och VET hennes kapacitet och hur hon är i ridning osv då är det en annan sak. Men som nu när jag letar bra avelsston för att avla svårklasshästar då är aven stoet jätteviktigt. Jag vill minst att stoet ska ha bra resultat i 1,40 som LÄGST och gärna då en förklaring varför hon ej gått högre. Har hittat 2 ston som har plac i 1,45 resp 1,55 men det är inte självklart för mig ändå då det är fler saker som spelar in.

Så det jag vill ha sagt är att det är nog inte helt enkelt att bli av med avelsston om dom inte har bra resultat i svår klass, bra storlek och bra stam....Tror det är många fler med mig som resonerar på samma sätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 691
Senast: Mimsan_
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 781
Senast: Molekyl
·
H
Avel Hur gör ni, eller hur skulle ni göra? Jag har ett dräktigt halvblodssto som ska föla den 8 maj. Om det blir ett stoföl behåller jag...
Svar
2
· Visningar
998
Senast: SeagirlM
·
Avel Mitt ena sto har fått tre stycken föl hos mig. Det första föddes med lindriga/måttliga senkontrakturer på båda fram. Det är nu ett par...
Svar
3
· Visningar
1 119
Senast: poff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp