Marknad i byn (Ulvlek)

Bukefalos 30 år!

Fast varför välja sia första natten det finns ju en annan som kan sia på goda sidan också (byfånen som iaf kan få reda på sidotillhörighet ?
Och tänker lite lika där som med eremiten -att varför vänta med den förmåga du har så tänker att den har gjort det ?

Men förstår din poäng med att välja sia som första val iofs
Jag personligen hade nog valt antingen ängel eller spioninfo första dygnet. Spioninfon är ju väldigt många rader som ger info om betydligt fler än en spelare (eller hur @Blacksmithfarm 🌺 bara man får den )

Ja jag tänker att så här i början är information (sia eller spioninfo) mest värt, särskilt som den statistiska risken att ulvarna prickar lärlingen första natten är den lägsta i hela spelet.

Angående rösterna så håller jag med de flesta om att den dolda fårulvsrösten ganska enkelt kunde avgöra gårdagens lynch iom att rösterna var så spridda. Men av det skälet verkar det också dumt av ulvarna att bara rösta på varandra i första lynchen, åtminstone ett par ulvar tänker jag måste ha röstat på goda för att sen kunna lägga en dold röst och få till lynching av en god.

Ja jag tänker att så här i början är information (sia eller spioninfo) mest värt, särskilt som den statistiska risken att ulvarna prickar lärlingen första natten är den lägsta i hela spelet.

Angående rösterna så håller jag med de flesta om att den dolda fårulvsrösten ganska enkelt kunde avgöra gårdagens lynch iom att rösterna var så spridda. Men av det skälet verkar det också dumt av ulvarna att bara rösta på varandra i första lynchen, åtminstone ett par ulvar tänker jag måste ha röstat på goda för att sen kunna lägga en dold röst och få till lynching av en god.
Cirkus 1
Habina 1
qitis 1
LenaH 2
Fio 1
Bollen 1
Artline 1
Blacksmithfarm 1
Mirtai 1
Hedinn 2
Elo 1
Flyingchange 1
Myrten 1
det vi KAN veta är att iaf några onda hade röster på sig igår då hela 13 personer fick röster på sig.
Säger dock inget om att just onda röstar på varandra , utan bara att några onda rent statistiskt sett hade röster igår. Onda spionen vet ju inte om lyan och lyan inte om den så det är många om och men och kanske här 😅

Men av det skälet verkar det också dumt av ulvarna att bara rösta på varandra i första lynchen, åtminstone ett par ulvar tänker jag måste ha röstat på goda för att sen kunna lägga en dold röst och få till lynching av en god.
Varför skulle ulvarna bara rösta på varandra? Som alibi är det ju värdelöst om det inte är nån risk, och den rösten som skulle kunnat innebära en risk var väl LenaHs andraröst på Hedinn och LenaH var ju inte ond iaf.

(Och så finns ju fårulven vars röst inte alls innebär nån risk.)

Varför skulle ulvarna bara rösta på varandra? Som alibi är det ju värdelöst om det inte är nån risk, och den rösten som skulle kunnat innebära en risk var väl LenaHs andraröst på Hedinn och LenaH var ju inte ond iaf.

Men hur tänker du på scenariot då att den andra rösten som lades på Hedinn som fö var Myrten -hon kan ju faktiskt vara en möjlig fårulv -det oavsett om Hedinn är god eller ond faktiskt ! Vi vet ju som sagt att LenaH var god så det är iaf en möjlighet ?
Sedan tänker jag att ulvar gärna lutar sig tillbaka om de kan precis som @Blacksmithfarm skrev. Så det behöver verkligen inte vara så.
För dold röst på LenaH igår betyder ju per automatik att blickarna riktas mot Hedinn idag.
Finns liksom inte så mycket annat att gå på

Du röstade ju själv på myrten igår så vad tänker du om henne idag?

DL 1 21.00
15:39 Blacksmithfarm röstar på cirkus
16.13 Mirtai röstar på Habina
17.17 fio röstar på qitis
17:53 cirkus röstar på Lena
18.29 qitis röstar på Fio
18:50 Artline röstar på bollen
19:20 Elo röstar på Artline
19:28 Hedinn röstar på LenaH
20.10 flyingchange röstar på Blacksmithfarm
20.25 Habina röstar på Mirtai
20.29 Myrten röstar på Hedinn
20:42 LenaH röstar på Hedinn
20.45 Emtherlia röstar på Elo
20:52 bollen_ röstar på flyingchange
21:00 Niyama röstar på Myrten

LenaH bybo
Inget käk

Är inte Myrten en möjlig fårulv? Hon kunde inte veta att LenaH skulle välja att rösta på just Hedinn? Och det skulle sticka ut att ändra röst (vi är ju inte i förra leken nu :p ) så då var det lottning mellan Hedinn och LenaH, eller så låg helt enkelt den dolda rösten någon annanstans?

DL 1 21.00
15:39 Blacksmithfarm röstar på cirkus
16.13 Mirtai röstar på Habina
17.17 fio röstar på qitis
17:53 cirkus röstar på Lena
18.29 qitis röstar på Fio
18:50 Artline röstar på bollen
19:20 Elo röstar på Artline
19:28 Hedinn röstar på LenaH
20.10 flyingchange röstar på Blacksmithfarm
20.25 Habina röstar på Mirtai
20.29 Myrten röstar på Hedinn
20:42 LenaH röstar på Hedinn
20.45 Emtherlia röstar på Elo
20:52 bollen_ röstar på flyingchange
21:00 Niyama röstar på Myrten

LenaH bybo
Inget käk

Är inte Myrten en möjlig fårulv? Hon kunde inte veta att LenaH skulle välja att rösta på just Hedinn? Och det skulle sticka ut att ändra röst (vi är ju inte i förra leken nu :p ) så då var det lottning mellan Hedinn och LenaH, eller så låg helt enkelt den dolda rösten någon annanstans?
Nu tänker vi lika du och jag!

Jag funderar lite över gårdsgens röstning och tänker att fårulven borde ha lagt sin dolda röst på LenaH igår iom att hon åkte.
Fårulvens öppna röst räknas ju inte så brukar ju vara klassiskt att den läggs som en alibiröst på någon ulvkollega och den dolda läggs på någon som är troligast god ? (De vill ju undvika att rösta på onda siaren)
Huruvida vilken av alla andra öppna röster som faktiskt är från fårulven så kan den ju i princip ligga på vem som helst. Även om jag funderar lite på om den kan ligga på Hedinn så klart -men så behöver inte vara fallet.
Men troligaste för mig är ändå att den dolda kom på LenaH. Hon brukar ju onda sidan vilja ha ut när hon är god ?
Skulle kommentera att den kan ligga på Hedinn men då kom du själv till det sen. Jag tycker fortfarande Myrten röst skaver men jag minns inte riktigt hur hon brukar spela.

När fårulven lynchas kommer ju dennas röster granskas så känns kanske inte så sannolikt att den röstat på en ulvkollega direkt? Det blir ju väldigt utpekande och som alibi är den ju ändå värdelös? Är det klassiskt att den läggs på en ulvkollega?

Det sista som sticker ut för mig är @Niyama som knappt deltar alls och ”gör en Q ” dvs röstar i sista sekunden ?
Hoppas hon kommer med och funderar lite mer i tråden för tycker hon är svår att ha en bild av öht och hon brukar alltid märkas ? Hm.
Fast va? Knappt deltar alls? Det är ju flera som i så fall deltagit mindre. Somnade igår och sen blev det jättebråttom.

I förra leken var jag med och lynchade en ulv dag 1 och självförtroendet var på topp 🥳. Nu är jag mer på min vanliga nivå 😅.

Skulle kommentera att den kan ligga på Hedinn men då kom du själv till det sen. Jag tycker fortfarande Myrten röst skaver men jag minns inte riktigt hur hon brukar spela.

När fårulven lynchas kommer ju dennas röster granskas så känns kanske inte så sannolikt att den röstat på en ulvkollega direkt? Det blir ju väldigt utpekande och som alibi är den ju ändå värdelös? Är det klassiskt att den läggs på en ulvkollega?

Fast va? Knappt deltar alls? Det är ju flera som i så fall deltagit mindre. Somnade igår och sen blev det jättebråttom.

I förra leken var jag med och lynchade en ulv dag 1 och självförtroendet var på topp 🥳. Nu är jag mer på min vanliga nivå 😅.
Nej jag fattar det med trötthet och IRL -det händer oss alla. (Mig med minsann !)
Reagerade bara på att du inte låg i topp med inlägg som du brukar så det var bara en undran

Men hur tänker du på scenariot då att den andra rösten som lades på Hedinn som fö var Myrten -hon kan ju faktiskt vara en möjlig fårulv -det oavsett om Hedinn är god eller ond faktiskt ! Vi vet ju som sagt att LenaH var god så det är iaf en möjlighet ?
Sedan tänker jag att ulvar gärna lutar sig tillbaka om de kan precis som @Blacksmithfarm skrev. Så det behöver verkligen inte vara så.
För dold röst på LenaH igår betyder ju per automatik att blickarna riktas mot Hedinn idag.
Finns liksom inte så mycket annat att gå på

Du röstade ju själv på myrten igår så vad tänker du om henne idag?
Tror jag svarade på det i inlägget jag postade nyss?

Är det klassiskt att den läggs på en ulvkollega?
Ja faktiskt har det hänt flertalet gånger genom åren men det ör precis lika klassiskt att den läggs på en god för att förvirra deltagarna.
Du vet hur det funkar. Förvirring i båda fallen och det tar en stund att reda ut det. Oavsett så är det fördel ulvarna

Nej inte i topp men knappt deltar alls var väl en aning överdrivet 😅
Jag hade väl främst tankarna med att inför gårdagens lynch i huvudet du var väldigt osynlig , med dina mått mätt då 🌺, efter det har du deltagit mer.
Och du har rätt det är ett gäng som har mindre inlägg än dig.

Sedan vet jag inte alls vad det säger om dig , vilken sida du spelar på :p

Ja det är precis det jag menar, att samtliga ulvar inte kan ha röstat på varandra. Någon ulv kan medvetet ha röstat på någon annan absolut som eventuellt framtida alibi men det troligaste är ändå att merparten ulvar röstade god i första lynchen och kanske att fårulven strax innan DL när man såg vad man hade för alternativ valde att lägga sin röst på LenaH? Det kan såklart ha varit lottning mellan LenaH och Hedinn om båda är goda, men eftersom din röst kom in väldigt sent så undrar jag verkligen om ulvarna vågade chansa på lottning när det stod 2-2. Om du är god så hade du kunna slänga in en andraröst på en ulv och det hade varit onödigt farligt när man med hjälp av fårulven kan avgöra lynchen.

Scenariot om @Niyama är ulv är också värt att fundera på. En väldigt sen uddaröst kan absolut vara ulvigt om både @Hedinn och LenaH är goda. Om @Hedinn är ulv så tänker jag att det hade varit bättre för Niyama att lägga en andraröst på ytterligare en god så att inte en eventuellt dold Byfåneröst riskerar att Hedinn åker ut. Å tredje sidan verkar det lite märkligt att Byfånen använder sin extraröst i första lynch utan att ha nästan någon info att gå på så ulvarna kanske inte tog det för ett troligt utfall.

Ja det är precis det jag menar, att samtliga ulvar inte kan ha röstat på varandra. Någon ulv kan medvetet ha röstat på någon annan absolut som eventuellt framtida alibi men det troligaste är ändå att merparten ulvar röstade god i första lynchen och kanske att fårulven strax innan DL när man såg vad man hade för alternativ valde att lägga sin röst på LenaH? Det kan såklart ha varit lottning mellan LenaH och Hedinn om båda är goda, men eftersom din röst kom in väldigt sent så undrar jag verkligen om ulvarna vågade chansa på lottning när det stod 2-2. Om du är god så hade du kunna slänga in en andraröst på en ulv och det hade varit onödigt farligt när man med hjälp av fårulven kan avgöra lynchen.
Väldigt bra poäng som också har legat och skvalpat lite i bakhuvudet på mig varför jag anser att det är troligt att fårulven röstade dolt på LenaH :up:
Jag återkommer till mina tidiga funderingar idag, kort sammanfattade :

Jag är mest fundersam på vad det säger om cirkus som la första rösten på LenaH -obs att jag inte har en aning om det betyder ond eller god -mer bara att jag har funderingen.

Jag är också fundersam på vad det betyder att Hedinn inte åkte ? Det kan ha varit lottning , men tycker nog att fårulvens dolda röst torde bara lagd på LenaH enligt vad både jag och andra anfört.
Men ! Det behöver inte betyda att Hedinn är ond.
Ulvar vill mest förvirra och deras drömscenario är ju att goda lynchar varandra så som vanligt är det antingen si eller så (å ena sidan och å andra sidan ) eller inget 🤷‍♀️

Och det tredje som stack ut för mig var just Niyama som iaf inför första lynchen knappt deltog , och röstade sist -vilket jag tycker @flyingchange beskrev på ett bra sätt varför fårulven nog borde använt sin dolda röst för kunde ju inte veta vart Niyamas röst landade

Vart det ställer Niyama är svårtolkat -jag vet inte.

Oh just det, självklart kan en av rösterna på @Hedinn vara falsk men andrarösten på Hedinn lade ju LenaH så att just rösten på Hedinn skulle vara falsk ser inte jag som troligare än att det är någon annan röst.

Liknande trådar

• Jag går och fiskar (Ulvlek)
  • Spelet om väljarna (ulvlek)
  • Inte Shakespeare och inte Richard III under parkeringen (Ulvlek)
  • Stulet paket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar