Bukefalos 28 år!

Martingal?

Sv: Martingal?

Neila: jag uppskattar din åsikt i denna diskution, och som sagt man behöver ju inte tycka samma om allt jämt.

Dock tycker jag knappast att jag nåsin Predikat eller förespråkat att nån ska "Rid ni med martingal och alla hjälptyglar som nu finns..", jag bara säger att det finns värde i att spara sin näsa medans man arbetar fram lydnad. (och som jag tidiare skrivit så kollar man självklart att hästen inte lider av något problem med sadel rygg bett eller ryttare, INNAN man sätter på en martingal)

För att förtydliga; De enda gångerna jag förespråkar martingal är när hästen är fullt frisk, utan något som orsakar smärta, med en känslig kunnig ryttare som rider, men det finns brister i lydnad som tex. inom uteritt eller hoppning (exempelvis att hästen skiter i att den är väldigt lydig på bana därför att så fort den kommer ut så vill den springa fort, och går då emot bettet och/ eller slår. Då är en martingal bra UNDER EN PERIOD tills man tränat upp lydnaden även ute eller vart nu problemet brukade visa sig.)

Hoppas ingen är sur, jag tycker det är jättebra att isis folk inte bara slänger på hjälptyglar i okunnighet som beklaligen många gör... men allt är ju inte svart eller vitt/ allt eller inget/ bara bra eller bara dåligt... men nu har jag väl fått ganska bra bild varför isis folk inte generellt använder det.

mvh. Moa
 
Sv: Martingal?

Nej, det är klart att inte alla hästar som är heta är svaga på nåt sätt och att det skulle var därför som de kör upp huvudet, däremot är de dåligt ridna om det sker ofta bara för att man är ute och galopperar eller hoppar en bana. Så tycker jag. Då får man nöta grunder. De hästar jag ridit som varit heta och kanske slängt upp huvudet och varit lite "lätta" framtill, de skulle bara blivit förbannade och frustrerade av en martingal. Men så är det väldigt känsliga hästar jag har ridit också, jag vet att alla hästar inte reagerar så på martingal.

Jag tycker inte att martingal är behövlig som säkerhetsåtgärd för att man ska rida ut på en häst som normalt inte alls kör upp huvudet, har faktiskt aldrig lyckats få näsbenet avslaget, inte ens i närheten. Men eftersom vissa tydligen lyckats så antar jag att det förekommer. Och förekommer det på en sån basis att man är orolig att det ska hända när man rider så tycker iaf jag att man kanske borde täcka grunderna först och se var i kommunikationen det brister. Tydligen kan man inte stanna sin häst med sitsen (jag antar att hästen går emot bettet nu) och det tycker jag är väldigt basic.

Jag är egentligen inte så negativ till martingalen i sig, jag himlar inte med ögonen om jag ser folk rida med en. Hellre en nybörjare med martingal än med graman. Används den inte så hänger det där (vilket gramanen också gör men det måste man lyckas reglera själv). Jag vill bara ha så lite saker som möjligt hängande på min häst. ;)
 
Sv: Martingal?

Kryptisk: Nej men exakt så är det ju jag sagt också, fast kanske inte formulerat klart nog?
Som du sa det handlar ju om att träna grund lydnad i de situationerna som hästen INTE lyder, om den lyder på andra ställen eller förövrigt är välriden, och självklart ska man itne slänga på en martingal om det inte behövs. Enda gångerna det behövs är ju just om hästen riskerar att skada ryttaren, och jag har inte sagt, som ajg vet om iallafall, att mans ka använda den i några andra fall. Men om lydnaden brister ute så är det oftast bra att träna ute etc...om hästen är lydig resten av tiden, det samma med om det var hoppning som den bröt mot det vanliga beteendet i lydnad, men om man då riskerar skada så är det ju svårt att träna lydnad...så då har man ett catch 22 vilken man kan undvika med en martingal i ett sånt fall.

Jag har också ridit många känsliga hästar, bla. fd. löphästar och araber, och specialierat mig på att ta mig an dom där som ingen anna vill jobba på, och som du sa en del går inte sånt på dom blir bara värre, men generellt så har ajg upplevt det som övervägande positivt dom gånger jag behövt använda det temporärt, men jag rider också väldigt mjukt med handen utan direkt stöt och mycket med sitsen. Oftast har det handlat om att behöva skola om hästarna till att lystna på mig och vad jag gör med sitsen, men under tiden när det behövts så var det trevligt att inte bli knockad. (vilket har hänt, men som tur var så bröts in näsan utan blödde bara)
Jag personligen uppskattar att isisar generellt tenderar att sticka fram huvet istället för upp om dom vill springa, och även om dom sticker iupp så är många för små/korthalsade för att träffa mig :)

Och som du sa graman är ju inte ett bättre val direkt. ush. Där kan man snacka om tvångs 'form' (oftast inte någon form utan bara 'falsk' krökande av halsen ju) och att hästen inte kan söka sig framåt (om man har en ryttare med stumhand som itne ger efter när det behövs)

Som jag tidigare sagt martingal är ett av de få hjälpmedel jag tycker kan vara bra i vissa situationer.

mvh. Moa
 
Sv: Martingal?

Jag har inte läst igenom tråden men har man från marken jobbat fram ett stort förtroende mellan häst och en själv så stöter man nog inte på så många problem på hästryggen.
 
Sv: Martingal?

Sputnik: Jag håller med delvis, men om man rider hästar som är felridna som ingen annan vill ha så stöter man på ganska många som tar tid att träna, och under tiden vill man helst kanske inte bli knockad om det är en sån situation.

Därav att jag gillar isisar som oftast är lättare att ha och göra med :) på alla sätt.
 
Sv: Martingal?

Jag använder martingal när jag hoppar med min isis?
 
Sv: Martingal?

För att hon kör upp/kastar med huvudet, och vill gärna springa runt lite som hon själv vill då. Brukar dock inte hoppa med henne så mkt. Både hon och jag trivs bäst ute i skogen ;)
 
Sv: Martingal?

Varför man använder martingal?
Jo, som sagt. För att man gillar sin näsa! :)
Min häst mår bra, tro mig. Vi samarbetar och kommunikationen fungerar oftats (man kan inte säga alltid när man pratar om levande varelser)Ändå kastar den upp huvudet ibland när den blir väldigt taggad och vill iväg. Visst, jag kan undvika det. Jag kan låta den springa också, är det bättre tycker du? Att alltid, när vi har en "rida fort-dag", låta hästen springa när den är jättetaggad? Även om det kommer en bil? ;)
Det är inget allvarligt fel på min häst. Den är frisk och mår bra, den har utrustning som passar. Den blir bara väldigt het ibland. Jag skulle förstås kunna välja bort att rida på och rejsa någon dag i månaden (högst), men både jag och min häst har skitkul och det lönar sig även i tex passen. Så varför inte?

Och för övrigt får jag ofta höra att jag rider väldigt lugnt och harmoniskt, så jag tror knappast att det är bristen av detta som orsakar att hästen blir het ;)
Vill också tillägga att min martingal kostade betydligt mindre än ett antal plastikoperationer för att fixa en näsa (och kanske även benbrott om pålle stegrar sig och jag trillar av) skulle göra.

Och just det, en sak till.
Jag tycker inte martingal är en hjälptygel på samma sätt som chambon, graman, thiedeman, snodd osv. då den inte ska få hästen i någon falsk form. Andra hjälptyglar skulle jag aldrig (behöva) rida med.
 
Sv: Martingal?

Eller så är det därför din häst är het? just för att du rider så lugnt och harmoniskt. Jag tror hästarna behöver få släppa loss ibland och att man som ryttare måste våga tappa kontrollen. Eller jag kanske uttrycker mig fel där. Man ska ju självklart ha kontroll på sin häst, men man måste våga ta risker.

Och att martingal inte skulle vara en hjälptygel tycker jag låter konstigt? En hjälptygel har ju inte alltid funktionen att få hästen gå i form.
 
Sv: Martingal?

Man kan mycket väl träna bort att hästen slår uppåt utan en martingal, medans man rider istället från marken, men varför utsätta sig för att potenciellt bli knockad när det finns en martingal?

Varför riskera något övh?
Om man lever med tanken att man inte vill riskera att bli knockad, då skulle jag inte heller rida. Mitt förra hbl knäckte näsbenet på mig riktigt illa, rakt upp i skallen. Någon cm till och jag skulle inte sitta här idag. Inte band jag fast honom när jag tränsade och borstade ansiktet.

Han knockade mig i hoppningen också, men vi gjorde helt enkelt så att vi sakta men säkert började om, låga hinder och fin form fram till hindret, lugnt tempo och inte låta honom bli uppjagad och "hinderkåt" helt enkelt. Men så var mitt hbl en av sin sort och det fungerade på honom, men kanske inte på någon annan. Vad vet jag? När han fick tas bort så slutade jag med allt som har med stora bruna att göra.

Jag undrar också hur man skulel träna från marken i tex. situationen att hästen slåt upp när den hoppar pga. att den är en het känslig häst, men alla nadra situationer är den väldigt välriden och går i form utan att ens behöva mycket kontakt i tyglen (jag gillar inte massa 'stöd') , dne ahr inga rygg/ tand/ etc. problem utan är helt frisk i kroppen och mentalt, den gillar helt enkelt att hoppa och blir då lite het och gilalr inte att ryttare tycker att den ska gå saktare.

Blir hästen såpass stressad kanske det inte är värt att tvinga den till att vara hopphäst. Det finns andra alternativ om man vill att hästen skall få hoppa, tex löshoppning osv. Och om den är helt frisk, vad är det som har kollats upp? Nu är jag iofs inte någon som förespråkar att hästen MÅSTE ha ont för att den drar upp huvudet, det är något som endast ryttaren kan säga eftersom ingen av oss här har sett hästen hoppa. Vissa hästar är hoppglada, men är det så att man vet att hästen blir stressad av det, oavsett av glädje eller rädsla, då borde man överväga att inte hoppa den mer. På samma sätt som man inte kastar pinne med en hund som bara ser pinnen och blir helt tokig.. Hur man tränar bort det? Jadu, det gör man ju som kroppen och själen säger.

Jag har min genväg till lättare ridning, dvs mitt spö. Och faktiskt har jag medicinsk förklaring till det, (räcker med att säga problem med leder och förmågan att orka driva på när det verkligen behövs). Mer än så har jag ingen lust att gå in och diskutera min sjukdom :)
 
Sv: Martingal?

Nejdå, jag släpper loss också. Att jag rider lugnt och harmoniskt betyder inte att pålle alltid måste gå lugnt. :)

Jag sa inte att en martingal inte är en hjälptygel, utan att jag inte tycker den är en hjälptygel på samma sätt som de jag räknade upp. De flesta hjälptyglar ska ju få hästen att böja på nacken, och det var det jag menade att en martingal inte gör.
 
Sv: Martingal?

Genom att använda martingal?

Är det inte bättre att träna lydnad? visa att du bestämmer och hitta förtroende.
 
Sv: Martingal?

Sputnik: Men man kan ju utmärkt träna lydnad även om man använder en martingal, coh det rekommenderar jag starkt att folk gör.
En korrekt spänd martingal inverkar inte förrän ryttaren är i riskzonen för att få ansiktet elelr skallen skadad, och det är bara menat att vara en säkerhets hjälptygel, inte något som man spänner hårt för att slippa träna lydnad, form eller något annat.
Jag är fortfarande förvånad att så många här verkar ha idén att en martingal är till för inverka på form eller lydnad. Lydnad måste man ändå träna på ovasett om man har martingal eller inte om hästen inte är så välriden i alla lägen. Den är ju inte till för genvägar utan för säkerhet.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 663
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 328
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 450
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp