Bukefalos 28 år!

Martingal?

M

-moa-

Jag satt och funderade över hur det kommer sig att islandshäst ryttare generellt (som jag har upplevt det iallafall) inte använder 'hjälptyglar'? speciellt tänkte jag på martingal då.

Jag är självklart emot att använda dom om absolut itne nödvändigt, men i vissa fall är det ju det, även om det kanske är övergående.

Även om dom är små hästar så kan dom en del av dem ju vara så att dom kommit på att köra upp näsan i himlen och bara ta bettet. Och tills man rett ut kommnukikations/ lydnas problemet är det ju ganska trevligt att ha en martingal då, den hindrar ju inte hästen att tölta om korrekt spänd (dvs. inte för hårt) och inveraka ju inte om hästen går som den ska någorlunda.

Det ahr kännst för mig som att det är lite taboo att använda hjälpmedel inom isisar, det blir liksom itne av, inte ens jag gör det/ gjorde det...bara för att man..inte gör det liksom!

Jag gissar att man absolut itne får tävla med dom såklart (?) men om man ahr sånna problem lär man kanske itne vilja det ändå i det stadiet.
Eller är det nån slags "man ska abra träna som man kan tävla" grej?
Elelr för att dom inte har det på Island? (har dom det, har ingen aning men har aldrig sett en)

Om man måste ta tyglarna ledande nedåt så blir det ju oftast att man måste luta sig något framåt ellerlätta i sitsen, vilekt då ju upplevs som frammåtdrivande...så då blir ju problemet ännu värre tycker jag... (kanske inte blir så om man är lång?) och om man tar tyglarna bakåt så har det ingen effekt eller får hästen att slänga upp huvet mer (speciellt på en häst som är så pass liten, huvudet kommer ju i ett annat länge i relation till ryttaren om man jämför med en stor brub med lång hals)

Jag säger inte att det inte går bra utan, det gör det, inga stora problem, men tanken var varför inte använda martingal när det gör hela saken så mycket lättare? tills man lärt hästen att kommunicera utan att springa upp med huvet för whatever anledning (kan ju finnas många)

Vad tycker ni om det hela?
 
Sv: Martingal?

Varför ta en massa "genvägar" när det i grunden handlar om god ridning om uppenbarligen brister?


Just martingal inverkar ju inte på samma sätt som andra hjälptyglar, men å andra sidan är det ju inte många dressyrryttare som använder martingal heller, det verkar vra något som mest används i hoppning då hästen lätt bli för studsig och står på stället och hoppar och slår upp huvudet.


Men andra hjälptyglar förstår jag inte alls varför man ska använda, så jag vill nog hellre vända på ditt resonemang och fråga det motsatta: Varför använder man hjälptyglar så frekvent inom vissa ridsportsgrenar?
 
Sv: Martingal?

Jag håller med, om det vända argumentet, jag tycker inte alls man ska använda i onödan, och det är ju så att hästar tenderar att bli hetare och slå när man tex. hoppar, men...låt säga man ahr en jättehet islandshäst som slår för att den inte lyder bra nog helt enkelt, och itne tycker att man ska rida så sakta som ryttaren tycker. Då tycker jag att en martingal är en bra 'säkerhets spärr' så att säga, tills man vet att man har kontroll över hästen helt enkelt.
Det kan ju vara så att det är en ny häst, som inte vant sig vid ryttaren eller tvärt om. Självklart ska man itne fuska eller ta genvägar, men med en martingal kan man ju träna lydnaden utan att den inverkar, förutom när hästen slå uppåt såpass mycket att man ananrs kanske skulle förlorat kontroll.
Det blir ju även lättare att ge sig ut och träna just lydnad om man vet att man itne riskerar att förlora kontroll. (alla har ju inte tillgång till paddock eller ridhus, och ingen villl ju ge sig ut på ritt när man inte alltid har kontroll, men hur ska man träna upp det om man itne kan rida under tiden....Det blir ju ltie catch 22 liksom)

Det vända argumentet då...jag skulle säga att det finns många anledningar...tex.

1) dom som helt enkelt bara fuskar.

2) dom som inte är kunniga/ starka nog att rida hästen(ibland är dom bara för starka) och därför behöver hjälp tills dom kan (exempel hopphäst som annars blir för het och då kan dom itne hålla den)

3)dom som tycker att det ser häftigt eller coolt ut. (SUCK)

4)dom som är kunniga, men använder en hjälptygel för att få resultat snabbare (vilket inte egentligen är nåt fel med sålänge det inte skadar hästen eller ridningen, och personen redan kan fixa problemet utan om dom ville)

4) dom som är kunniga men hästen är inte lydig nog i just den diciplinen (tex. hoppning)

ok dom sakerna kan man ju blanda fritt men hoppning eller heta hästar generellt brukar ju vara där det används martingal.
Angående andra hjälptyglar håller jag med. De flesta behövs inte och kan/ är direkt skadliga/ total fusk genväg för folk som itne kan.

Som du sa dressyr ryttare använder sällan några hjälptyglar just eftersom hela dressyren går ju ut på lydnad och styrka/ smidighet etc. men man kommer ingenstans inom dressyr om hästen inte är lydig.

Jag personligen hade en dressyr häst som var väldigt het ute och på hoppning, men JÄTTE välriden i dressyr, och när man väl hade lärt känna honom lite så var han lika lydig ute också, men lik fan så körde han upp huvet och försökte sticka när man hoppade, för han tyckte det var så kul. Det gick att rida honom utan martingal i hoppning med, men varför göra det när det det går att kontrollera bättre med.
Detta var för övrigt ca. tio år sedan, och han är likadan nu! (nu är han 20 år och jag ska hälsa på på lördag och rida lite, han tävlas fortfarande i dressyr msv och är jätte välriden för en liten tjej, men...i hoppningen likadan haha!)

ok nu vart det babbel, sorry, men en del hästar är det helt enkelt itne värt att lägga 15 år på att få att sluta när man hoppar, när en martingal funkar bra utan att göra skada.
 
Sv: Martingal?

"Som du sa dressyr ryttare använder sällan några hjälptyglar just eftersom hela dressyren går ju ut på lydnad och styrka/ smidighet etc. men man kommer ingenstans inom dressyr om hästen inte är lydig. "

Fast jag tycker att alla ridning ska gå ut på lydnad och smidighet i grunden ;)


Men ur säkerhetsaspekten håller jag med, om jagh ar en häst som är helt frisk och ändå slår upp huvudet och försöker knocka mig, så hadej ag nog också övervägt martingal.
Men andra hjälptyglar använder jag aldrig.
 
Sv: Martingal?

Aldrig att jag skulle använda en hjälptygel som just martingal. Varför skall man göra det? Är det inte bättre att då ta arbetet från marken om det inte fungerar uppsuttet? Det är i alla fall så jag löst problemen med mina hästar. Inte ens på mitt hoppglada hbl använde jag en martingal, där körde vi på från marken tills allt fungerade smärtfritt, dvs utan hjälptyglar.
 
Sv: Martingal?

Jag håller med. Vad jag sade var att jag skulle kunna överväga det, om mitt näsben var i fara ;)

Andra hjälptyglar tycker jag ändå är snäppet värre. Men de allra flesta är bara kassa försök till genvägar.
 
Sv: Martingal?

Använder martingal ibland på en häst (islandshäst, för att förtydliga lite)
Den blir väldigt uppåt och studsig när den blir taggad, så det är en säkerhetsgrej för att inte jag ska bli knockad.

Anledningen till att den inte syns så mycket inom islandshästar, dressyr och liknande inriktningar "på marken" tror jag är att vi
1. rider mycket dressyr och får hästarna lydiga
2. inte har det som en nästan obligatorisk del av tävlingsutrustningen (många, många på hopptävlingar har det bara för att alla andra har och inte för att de behöver)
3. försöker undvika tillfällen där vi inte kan kontrollera hästen
4. våra hästar tar inte upp huvudet för att taxera och får då mindre utrymme att kasta upp med det också
5. inte rids i samma korta, "studsiga" galopp som är lättare att slänga upp huvudet i
 
Sv: Martingal?

Jag håller med :) ALL ridning ska ju självklart ha det som grund, men vad jag menade är att i verkligheten lägger ju inte de flesta låt säga hoppryttare ner lika mycket dressyr träning på hästen som vad en dressyrryttare gör..även om jag medger och applåderar att många hoppryttare tränar dressyren flitigt, men ändå inte lika mycket som en dressyrryttare såklart.

Vad jag hatar dock är 'halsförlängare/ gumisnoddar'...blä, eller graman, det är ännu mer hatobjekt. snacka om att fuska.
 
Sv: Martingal?

IrpaSnirpa: Jag håller med MEN finns ju hästar som hettar till när man sitter upp, och då måste man ju sitta på dom till slut och jobba, annars kommer det ju inte lösas..men som sagt martingal är shysst för att inte bli knockad etc.
 
Sv: Martingal?

Måste?
Helt seriöst finns det inga måsten för mig i min ridning.. Och det är absolut inte ett måste för mig att ha hjälptyglar för att jag inte kan kontrollera situationen. Hade jag haft en sådan häst hade den förmodligen åkt någon annanstans.
 
Sv: Martingal?

Vi hade martingal på Ási första halvåret i våran ägo, främst när mamma red.
Anledningen till det var att han stod på bakbenen stup i kvarten och mamma blev rädd.

Martingalen fästes i nosgrimman och därmed kunde han inte få kraften uppåt som han behövde för att kunna resa sig.
Efter en tid så reste han sig mindre och mindre och nu gör han det i princip aldrig.
 
Sv: Martingal?

Irpa: Nej jag sa att till slut måste man ju sätta sig på hästen (om man tänker ha den som ridhäst), inte att man måste ha häjlptygel av nåt slag, dock att det kan vara skönt i en sån situation.

Och hästar går oftast att vänja vid att sluta med beteendet, och ibland kan vägen dit vaar tex. en martingal ihop med träning. All träning för alla problem går ju inte göra från marken, det beror ju på varför hästen gör så. Tex. om det är för att den blir het och slå när man hoppar, då kan du ju knappast träna lydnad på hoppbana inför hinder från marken. För situationen blir ju annorlunda när du sedan rider hästen och då komemr dne ändå betee sig som innan med ganska stor säkerhet.
 
Sv: Martingal?

Nej men det finns ju hästar som då enligt din princip aldrig skulle vara redo, tex. en del av de bästa hopphästarna i världen. Bara för att dom slår betyder ju inte att dom inte är redo för att rida, det beror ju på varför dom slår upp.
 
Sv: Martingal?

För det första så hindrar inte en martingal en häst från att köra upp huvudet i vädret. Jag har blivit nästan nockad av dussintals hästar som haft martingal.Det enda de gör är att ringarna gör att det blir extra starkt tryck på bettet neråt och det gör ont för hästen att ta upp huvudet.
Vilket den ibland behöver så som när den hoppar för att se hindret.

Varför inte islänningarna har en massa extra skort på sig vid ridning kan ajg bara få de till att dess ryttare är mer kunniga om hur en häst funkar och hur amn på andra bättre sett kan korrigera bort fel och brister påhästar utan att slänga på den en extra massa tyglar/remmar.

Jag tycker man ska sätta sig ner och fundera på vad man hålle rpå med den dagen man måste ha sporrar, spön och all diverse hjälptyglar för att kunna rida sin häst.

Finns inget som heter de måste man ha när det gäller hästar och ridnig.Man måste ionte ha en sadel eller träns uppenbart eftersom de vimmlar av folk bara här inne som rider hoppar utan varken sadel eler träns så nog fasiken går de om man bara vill rida utan hjälptyglar!
 
Sv: Martingal?

En väl anpassad martingal hindrar visst hästen från att slänga upp huvudet "för" mycket. Martingalen påverkar inte alls när hästen inte kastar upp huvudet.
Ringarna gör inte alls så att det gör ont i munnen, utan martingalen fungerar så att den påverkar just när hästen kastar upp huvudet och inte annars.
En martingal som sitter bra låter hästen taxera och få en bra språngkurva. Den stör inte hoppningen.

Läs gärna på lite mer om utrustningen så att du inte får fel uppfattning :)
 
Sv: Martingal?

Jag håller med om att det inte finns några måsten i ridning, och helst så lite skrot som möjligt såklart.
Dock tycker jag att en martingal som är korrekt spänd och korrekt använd av ryttare stoppar väldigt bra att bli knockad, eller snarare borde jag säga att ok ja en martingal i sig själv stoppar ju inte hästens rörelser alls, men en korrekt spänd martingal som andvänds med nog spänning i tyglarna från ryttaren funkar jättebra.
Jag tycker isis ryttare är lika duktiga som alla andra, men jag kan nog inte påstå att överlag dom är bättre, jag har stött på lika många som rider med hästar i dålig form eller beteende som nån annanstans, skillanden skulle vara då att dom jag träffat itne stör sig på att hästen gått fel. (inte en generealisering dock, bara en del av dem jag träffat, men dom på 'vanliga' hästar har ofta fått råd om tex. martingal eller nåt annat och då ibland satt på det, men det finns lika många där som inte stör sig på att hästen går fel. Det beror ju helt på vilken kunskap man har och ambitioner)

Men bara för att man har sporrar betyder ju inte att man itne kan rida hästen utan dem, samma med spö. Sporrar är ju menade i modern tid at användas för att kunna göra extremt förminskade hjälper och utan dem är detta avsevärt svårt. På en islandshäst är ju sporrar ganska onödigt för mig eftersom ofta är skänkel läget för lång ned plus att jag rider med sitsen om hästen är utbildad till detta, annars får man ju kombinera.
Spö har ajg alsrig träffat på en häst som jag MÅSTE ha det, men kan vara bra på vissa tränings tillfällen beroende på hästen och vad man tränar. (tex. lära goloppfattning)

Till disskutionen vill jag tillägga att jag känner att så lite saker som möjligt, men allt är inte i svart och vitt i alla situationer.

Och ajg ä medveten om att många många spänner sin martingal alldeles för hårt! Som Neila sa, hästen behöver ju självklart se hindret, och om man spänner den så hårt att man hindrar det så kan man uppenbart inte nog för att använda den.
En martingal ska bara hindra hästen från att slå så pass högt att man förlorar kontroll över munnen eller att den knockar en i huvet, den ska ju självklart inte hindra rörselse som behövs när man rider hästen.

Jag är också självklart totalt emot 'hjälp'tyglar som graman eller liknande som itne alls hjälper utan bara själper, om en häst inte kan gå i form utan den så är den itne musklad och balanserad och skolad nog att göra det, och hela konceptet med form bygger ju på att hästen är lösgjord vilket den omöjligen kan vara i en statisk hållning som är kommet från en graman.
 
Sv: Martingal?

här är lite demo. bilder.

http://www.charismahorse.se/res/default/meyboomstornado.jpg
felaktigt spänd martingal, alldeles för kort, notera att tyglarna lösa inte ens kan vara i en linje

http://sv.wikipedia.org/wiki/Martingal_(ridning)
Korrekt spänd martingal, notera att hästen mycket väl kan se hindret och skulle kunna ta upp huvudet mer om ryttaren slackade tyglarna lite utan att den skulle inverka nog att märkas.
(också helt ok förklaring om olika typer av martingal)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 781
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 330
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp