Bukefalos 28 år!

Martingal?

Sv: Martingal?

Varför riskera något övh?
Om man lever med tanken att man inte vill riskera att bli knockad, då skulle jag inte heller rida. Mitt förra hbl knäckte näsbenet på mig riktigt illa, rakt upp i skallen. Någon cm till och jag skulle inte sitta här idag. Inte band jag fast honom när jag tränsade och borstade ansiktet.

Han knockade mig i hoppningen också, men vi gjorde helt enkelt så att vi sakta men säkert började om, låga hinder och fin form fram till hindret, lugnt tempo och inte låta honom bli uppjagad och "hinderkåt" helt enkelt. Men så var mitt hbl en av sin sort och det fungerade på honom, men kanske inte på någon annan. Vad vet jag? När han fick tas bort så slutade jag med allt som har med stora bruna att göra.



Blir hästen såpass stressad kanske det inte är värt att tvinga den till att vara hopphäst. Det finns andra alternativ om man vill att hästen skall få hoppa, tex löshoppning osv. Och om den är helt frisk, vad är det som har kollats upp? Nu är jag iofs inte någon som förespråkar att hästen MÅSTE ha ont för att den drar upp huvudet, det är något som endast ryttaren kan säga eftersom ingen av oss här har sett hästen hoppa. Vissa hästar är hoppglada, men är det så att man vet att hästen blir stressad av det, oavsett av glädje eller rädsla, då borde man överväga att inte hoppa den mer. På samma sätt som man inte kastar pinne med en hund som bara ser pinnen och blir helt tokig.. Hur man tränar bort det? Jadu, det gör man ju som kroppen och själen säger.

Jag har min genväg till lättare ridning, dvs mitt spö. Och faktiskt har jag medicinsk förklaring till det, (räcker med att säga problem med leder och förmågan att orka driva på när det verkligen behövs). Mer än så har jag ingen lust att gå in och diskutera min sjukdom :)

Nej självklart finns det risk i allting, ovasett hästar eller inte, och om andra vill utsätta sig för ett knäckt näsben elelr värre är ju upp till dom att bestämma, det gör mig inget, men det är ju jämförbart till att vilja ha ridhjälm för att man itne vill ta den risken när man vet att den finns. Det är ju faktiskt en minst lika stor, om inte större risk att bli skadad i ansiktet av en häst som man VET slår upp än att skada huvudet av att falla av, deroende på lite vilken häst man rider och hur duktig man är.
Såklart det finns risk för båda sakerna under vissa omständigheter, men allt är ju relativt liksom.

Med fullt frisk menar jag en häst som som har blivit kollad av vet. genom hela kroppen, speciellt ben, hals, rygg och mun. Även en hästtandläkare såklart. Även en kunnig tränare och hästterapeut, och ev. röntgen av mistänkta områden. Även en kunnig och pålitlig sadelpassare och även att ha testat andra saker som tex. att rida utan sadel (se om det är någon ändring), med andra bett/ utan bett, rörelser utan ryttare såsom såsom longering och kanske löshoppning beroende på hästen och vad man mistänker och när problemet brukar vara.

Ang. stress så kan självklart en del hästar bli för stressade, men generellt om hästen älskar att hoppa så skulle jag absolut inte kalla det att man tvingar den till det, och isådana fall så är ju löshoppning lika illa om man tycker att den är tvingad.
Självklart ska en häst som inte gilalr att hoppa och blir stressad av det inte behöva vara hopphäst, men de som gör det tror jag inte lider på något sätt bara för att dom itne får springa så fort som dom vill.
Det händer ju även med hästar utomhus ibland, exempel som är vanligt är på fält, hästen vill springa fort och lydnaden blir kompromissad av detta. Hästen kanske då slutar att lyssna på ryttarens signaler i sitsen, och man är tvungen att antingen sitta av eller ta i munnen/göra en volt/halt (och förhoppningsvis lyssnar hästen då). Om hästen har dåligare lydnad i detta moment så är valen mellan att sitta av snabbt eller ta lite hårdare. Jag gilalr inte alls att använda bettet för att stanna men hästen i en sån här situation lämnar inte mycket val. Det går inte träna bort sånt här betende på banan hemma, om hästen redan är välriden där. Jag har träffat på många välridna hästar som aldrig rids ute, och då lyssnar dom betydligt sämre tyvärr, och det tar ett litet tag av att behöva ta lite hårdare (och då kan vissa individer försöka komma ifrån det genom att slå uppåt såklart) tills dom helt enklelt förstår att det är samma regler ute som i paddocken.
Det är synd och som sagt jag förespråkar verkligen inte att sitta och slita i munnen, det är inte vad jag talar om, och de flesta hästar räcker med ett lite fastare tygeltag än vanligt,men en del slår och då är en martingal för mig, en bra säkerhets spärr tills hästen blivit lydig nog inom situationen så att jag kan lita på att den inte slår och ändå lyder rimligt mycket.

Det här kanske lät fel, men man kan ju faktiskt inte låta hästar bara springa som en galning fort för att man iten vill ta lite hårdare i bettet om det skulle behövas, tills hästen är mer lydig i tex. uteritt eller hoppning. Och om hästen då slår uppåt så vill jag personligen itne skada mig.
Och jag menar inte att man måste jämt rida i nån slags dressyr samlad galopp eller nåt, jag tycker det är jätet trevligt att bara ha en skön 'släpp loss' galopp över ett fält (gjorde det så sent som igår och det vart riktigt fort) men det ska då vara för att ryttaren bestämmt det inte för att hästen inte lyder och sticker iväg.

Jag ber om ursäkt för dålig formulering i svar, men jag är lite...seg idag (fest igår kväll hihi)

Mvh. Moa
 
Sv: Martingal?

Fast Yrpas "litenhet" kombinerat med din längd gör ju att just näsan inte verkar hotad:D.
 
Sv: Martingal?

Sputnik: Men man kan ju utmärkt träna lydnad även om man använder en martingal, coh det rekommenderar jag starkt att folk gör.
En korrekt spänd martingal inverkar inte förrän ryttaren är i riskzonen för att få ansiktet elelr skallen skadad, och det är bara menat att vara en säkerhets hjälptygel, inte något som man spänner hårt för att slippa träna lydnad, form eller något annat.
Jag är fortfarande förvånad att så många här verkar ha idén att en martingal är till för inverka på form eller lydnad. Lydnad måste man ändå träna på ovasett om man har martingal eller inte om hästen inte är så välriden i alla lägen. Den är ju inte till för genvägar utan för säkerhet.

Men jag hör fortfarande till de som föredrar att lägga en bra grund från marken innan man sätter sig på hästen. Så lite läder som möjligt!
 
Sv: Martingal?

Sputnik: Ja det är ju jättebra såklart, men om du får in en häst som redan har problem med lydnad, fast för övrigt är fullt frisk (så som specifierat i inägga innan dvs. kollad av vet. etc.) låt säga att den saknar lydighet på stora fält men i alla andra lägen är väldigt lydig och responsiv på hjälper, hur tränar du då den från marken så att den lyder när man väl sen kommer ut på ett fält och den bara vill springa fort?

Jag har inte haft erfarenhet att det har gett direkt märkbara reslutat att träna i varken paddock eller på mark i sådana fall, utan brukar tycka att man generellt behöver träna lydnaden 'på plats' så att säga, dvs. i situtionen där problemet är (om hästen annars är lydig, om den generellt är olydig då är det ju en annan sak, då funkar det oftast jättebra att träna i paddock också)

Jag skulle jättegärna vilja få ett konkret och beskrivande svar hur man tränar upp lydnad från marken i ett sånt fall (som ju inte är helt ovanliga tyvärr).

Självklart ska man inte ha massa onödig utrustning, men vad som är onödigt är ju olika för olika folk såklart. Och om hästen inte har lång hals nog/ halsansättning så att den slulle kunna knocka ryttare ja då behövs ju def. ingen martingal, men det är ju också olika från häst till häst och också ryttare beroende på längd etc.

mvh. Moa
 
Sv: Martingal?

Jag anser fortfarande att man inte stöter på lydnadsproblem i sadeln om man har ett ordentligt ledarskap, som man jobbat upp från just, marken!

När jag tränar lydnad från marken, har jag, oftast hästen i vanlig grimma, repgrimma eller helt lös. Jag ber hästen att genom kroppsspråk eller ibland med hjälp av spö, flytta olika kroppsdelar. Jag backar henne och flyttar henne undan från mig. Jag tränar även inkallning och leker " följa John". När jag stannar ska hästen stanna bakom mig.

och om hästen slänger med huvudet även fast DU är ledaren så kan man ju börja undra om det är något annat som egentligen är problemet. Tänderna? eller ryggen, ja vad som helst.
 
Senast ändrad:
Sv: Martingal?

Fast rent tekninskt är ju huvudlag lika mycket skit som en martingal, eftersom båda inverkar när ryttaren vill och blir ett visst obehag för hästen om den inte gör som ryttaren vill, om man inte släpper efter på tyglarna helt. Båda två inverkar ju också även bara när ryttaren bestämmer, och båda är def. en säkerhets åtgärd när man ska rida, så finns ju ganska mcyket likheter.

Skit är ju subjektivt och ett huvudlag (med bett) kan ju vara lika mycket skit för en ryttare som rider helt bettlöst (som exempel) som en martingal kan vara för en ryttare som ogillar att använda dem.

Men ok det var väl kanske lite off topic, men det är en bra tankeställare från Jooonii.
 
Sv: Martingal?

Fast rent tekninskt är ju huvudlag lika mycket skit som en martingal, eftersom båda inverkar när ryttaren vill och blir ett visst obehag för hästen om den inte gör som ryttaren vill, om man inte släpper efter på tyglarna helt. Båda två inverkar ju också även bara när ryttaren bestämmer, och båda är def. en säkerhets åtgärd när man ska rida, så finns ju ganska mcyket likheter.

Skit är ju subjektivt och ett huvudlag (med bett) kan ju vara lika mycket skit för en ryttare som rider helt bettlöst (som exempel) som en martingal kan vara för en ryttare som ogillar att använda dem.

Men ok det var väl kanske lite off topic, men det är en bra tankeställare från Jooonii.

:bow: :bow: :bow:

Kunde inte sagt det bättre själv, du tog orden ur mun på mig
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 665
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 330
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 452
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp