• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 231
B

**BORTTAGEN**

hej, våran katt har spytt upp mask som ser ut som spagetti..vi hittade även en annan spya som innehöll mindre 5-10 centimeters maskar. är det någon som är kunnig inom detta ämne och vet vilka maskar min katt är infekterade med samt vilket medel jag ska använda??
en fråga till- kan vi människor bli smittade av kattens mask och hur märker man det i så fall?
mycket tacksam för svar
**utrota masken**

Det låter som spolmask, en av kattens vanligaste maskar.
Använd ett avmaskningsmedel som tar spolmask, tex flubenol eller drontal.
Försök att undvik axilur eller banminth, som har ett brett spektrum, nu när du vet vilken mask du ska avmaska mot. Det kan skapa resistens.

Spolmask smittar inte till människa.

Avmaska på en gång.
det låter som spolmask som hon har redan svarat dig.

tack för era svar...men kanske lite fel förklarat av mig.

spya nr 1: innehöll inte direkt spagetti utan snarare tagligateller(platta spagetti) och var ca 20 cm långa och rörde sig...är inte det bandmask?

spya nr 2(förlåt att jag skriver lite avsmakligt)bestog av 5 cm långa runda maskar
mycket tacksam igen för svar på en mer korrekt fråga denna gång

vilka vackra katter du har!

var bara tvungen att påpeka det=) :idea:

Spolmask är ca 1 cm långa, och spolformade, dvs runda, och avsmalnande mot änderna.

Bandmasken är platt och indelad i segment.

Jag tycker du ska välja ett avmaskningmedel som verkar både mot spolmask och bandmask, tex drontal eller axilur.

du skall vara glad att din katt kräktes, annars hade du förmodligen inte ens märkt av att den haft spolmask. :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 863
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 357
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 457
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka