Bukefalos 28 år!

Maskiner och inte vara hemma

Jag antar att du inte märker skillnad på vattenmängd vid vattenläcka om du sätter igång maskinen och är borta hela arbetstiden, typ 8 timmar + jämfört med 3-4 timmar som en maskin tar? Jag tar för givet att det är skillnad i mängd vatten, i alla fall hos mig...
Fast jag tittar inte till maskinen i tid och otid. Även om jag är hemma kan jag starta den och sen glömma bort den hela dagen.

Dessutom lär det mesta rinna ner i golvbrunnen ändå.
 
Fast jag tittar inte till maskinen i tid och otid. Även om jag är hemma kan jag starta den och sen glömma bort den hela dagen.

Dessutom lär det mesta rinna ner i golvbrunnen ändå.
Men då är det ditt val. Att skriva som du gjorde behöver man kanske inte göra, som om jag syftade på att folk skulle sitta och stirra på maskinerna. Givetvis menar jag inte det.
 
Tvättmaskin och tumlare står i ena änden av det relativt stora pannrummet. Det är en källare med två avloppsbrunnar.Vattenpump och hydrofor alldeles intill tvättmaskionen. Cementgolv och gipsat tak och vägggar. Risk för större skada = nära obefintlig

Diskmaskinen kör jag när den är full. Oavsett tid på dygnet.
 
Nej. Är nojig för brandrisk när ingen är hemma mest pga att en bekants hundar brann inne när de inte var hemma. Kör dock under natten, tänker att nån av sagda hundar troligen kommer larma och väcka oss om det skulle börja brinna.
 
Tvätt och diskmaskin går (i stort sett) aldrig medan jag är hemma. Tål inte ljudet. Vill jag ha rena kläder får den således gå när jag inte är hemma.
 
Jag inser att jag har kvicka maskiner. Diskmaskinens snabbprogram tar en timme, samma med tvättmaskinerna i tvättstugan. För mig blir det naturligt att köra igång Diskmaskinen efter middagen och då hinner den klart innan läggdags och det är sällan jag har längre ärenden hemifrån så sent på kvällen.
 
Men då är det ditt val. Att skriva som du gjorde behöver man kanske inte göra, som om jag syftade på att folk skulle sitta och stirra på maskinerna. Givetvis menar jag inte det.
Oj, det var verkligen inte min mening att studera på att du skulle menat det. Jag trodde det framkom att om jag ska kunna ha uppsikt över maskinerna när de är igång måste jag sitta i källaren och stirra.
 
Jag bor i flerfamiljshus och vi har regler för när man får låta, så de går inte på nätterna.
Förut kunde jag låta diskmaskinen gå på dagarna när jag är på jobbet, men började tänka på vad som kunde hända när jag inte var hemma och slutade med det.
 
Japp! Drar ofta igång diskmaskinen innan jag åker hemifrån. Just nu har jag inte tvättmaskin/torktumlare i lägenheten men när jag hade det så kördes de frekvent när ingen var hemma. Tycker livet är bökigt nog att få ihop, skulle bli allt för krångligt om jag inte vågade låta maskinerna gå när jag är iväg.
 
Ni som stänger av, stänger ni av alla elektroniska apparater? Värmepumpar, vattenberedare, dator, router - och allra helst kyl och frys också? Eller är risknivån lagom om just tvättmaskin och diskmaskin inte används?

Edit: värmepumpar verkar vara orsak till lika många bränder som diskmaskiner de senaste 5 åren. Värst är dock batteriladdning.
 
Tvättmaskin och diskmaskin kan jag starta på kvällen eller strax innan vi ska iväg och lämna igång. Torktumlaren kör jag bara när vi är hemma.
 
Ni som stänger av, stänger ni av alla elektroniska apparater? Värmepumpar, vattenberedare, dator, router - och allra helst kyl och frys också? Eller är risknivån lagom om just tvättmaskin och diskmaskin inte används?
Jag funderade just på samma sak. Och belysning, typ julbelysning eller fönsterlampor. Det måste ju finnas brandrisk med sånt också.
 
Nu har jag bara kyl och frys, router, samt spis/ugn i lägenheten. Kyl, frys och router är ju gjorda för att gå på ett annat sätt än spis och ugn, så det tänker jag inte ens jämföra. Ugnen skulle jag kunna sätta igång om jag springer ned i tvättstugan för att typ plocka upp/lägga i (alltså vara borta kanske 3-4 minuter) då stugan är i källaren en halvtrappa ned. Skulle aldrig gå och handla. Skulle heller aldrig ha någonting stående på spisen om ugnen var igång och jag i källaren.
Tv har jag i och för sig, men den drar jag alltid ur kabeln från när jag kollat klart.

Något jag verkligen borde skärpa mig på, och som brandförsvaret varnar för varje gång jag gått utbildning, är att sluta ladda telefonen under natten...
 
Jag funderade just på samma sak. Och belysning, typ julbelysning eller fönsterlampor. Det måste ju finnas brandrisk med sånt också.
Personligen släcker jag alltid sånt när jag går hemifrån. Ingen nytta om det är tänt och jag inte är hemma. Förr har jag haft en timer så att det tändes någon halvtimme innan jag kom hem, men har slutat med det också.
 
Jag kör aldrig dessa på natten mest p.g.a. ljudnivån men jag sätter ofta igång tvätt- och/eller diskmaskin innan jag går hemifrån på morgonen. Har dock timerfunktion på båda ( :love: ) så brukar fördröja starten anpassat till när jag förväntar mig att vara hemma igen. Dels åtminstone känns det lite tryggare om något skulle hända, dels för att det är så perfekt att komma hem till tvätt som är redo att bara hängas upp, utan att den legat blöt i maskinen någon länge stund.
 
Nej, endast i undantagsfall. Även mobilladdare dras ut om vi lämnar hemmet, sommartid drar vi även ut kontakten till dator och annan känslig elektronik ifall det skulle börja åska medan vi inte är hemma. Det händer att hundarna lämnas ensamma hemma ibland och då vill jag minska riskerna så mycket det är möjligt.
 
Ni som stänger av, stänger ni av alla elektroniska apparater? Värmepumpar, vattenberedare, dator, router - och allra helst kyl och frys också? Eller är risknivån lagom om just tvättmaskin och diskmaskin inte används?

Edit: värmepumpar verkar vara orsak till lika många bränder som diskmaskiner de senaste 5 åren. Värst är dock batteriladdning.

Vi drar alltid ut mobilladdaren innan vi lämnar hemmet. Jag kom över en sida (från Örebros brandkår?) som specifikt skrev att man skulle undvika att köra torktumlare och tvätt-/diskmaskin om man inte var hemma eller om man sover. Vi stänger helt enkelt av allt sådant som känns rimligt, och ser förstås till att inte ha gammal elektronik när det gäller vitvaror.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 206
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 555
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: corzette
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp