Bukefalos 28 år!

Maskiner och inte vara hemma

Ja, vi har brandlarm kopplat till larmbolag så det känns tryggt.

Och den gången vi fick en vattenläcka troligtvis från diskmaskinen var det ingen som frågade om vi var hemma eller inte.
 
Nu har jag bara kyl och frys, router, samt spis/ugn i lägenheten. Kyl, frys och router är ju gjorda för att gå på ett annat sätt än spis och ugn, så det tänker jag inte ens jämföra. Ugnen skulle jag kunna sätta igång om jag springer ned i tvättstugan för att typ plocka upp/lägga i (alltså vara borta kanske 3-4 minuter) då stugan är i källaren en halvtrappa ned. Skulle aldrig gå och handla. Skulle heller aldrig ha någonting stående på spisen om ugnen var igång och jag i källaren.
Tv har jag i och för sig, men den drar jag alltid ur kabeln från när jag kollat klart.

Något jag verkligen borde skärpa mig på, och som brandförsvaret varnar för varje gång jag gått utbildning, är att sluta ladda telefonen under natten...
Kyl och frys är ganska otäcka brandrisker också (router är dock annat), men där kan man också hålla ned risken genom att hålla dammfritt kring kompressor på baksidan regelbundet.

Många av bränderna handlar om damm och att människor inte känner till att dessa maskiner bör hållas och kollas och städas.
 
Jag har ingen torktumlare. Tvättmaskinen kör jag inte om jag inte är i huset, då den står på en 1 dm hög avsats - och börjar den röra på sig mycket (dvs låter ovanligt mycket) finns det risk för att den välter (hänt en gång under 7-8 år). Diskmaskin är jag inne första minuterna, men senare i programmet kan jag åka iväg en runda eller gå ut och göra saker. Men jag skulle inte sätta igång den innan jag åker till jobbet eller går och lägger mig eller liknande.

Däremot är det definitivt så att jag kan ladda batterier på småprylar på natten/när jag inte är hemma. Allt från mobiler till batterier för gräsklippare/trimmer etc.
 
Brukar köra diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin, slowcooker m fl när jag inte är hemma.
Däremot inte när vi sover pga brandrisken.

Laddar mobiler gör vi dock nattetid..måste nog se över det nu.
 
När jag gick en brandutbildning för några år sedan (hos Brandkåren), fick vi lära oss att den största orsaken till brand i hemmet är vitvaror som diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare börjar brinna. Vi blev inpräntade att ALDRIG lämna dessa maskiner igång över natten eller om man inte är hemma. Dessutom påtalades det att man behöver dra fram kyl/frys och städa bort dammet bakom dessa vitvaror lite titt som tätt också.

Vi har haft en tvättmaskin som började brinna under pågående tvättning, så vi var glada över att vi var hemma och hade en pulversläckare i närheten.

/Lizzie
 
Kör oftast maskinerna när jag inte är hemma. Diskmaskinen går på morgonen när jag åker till jobbet, eller på natten när jag sover. Brukar vara ute med hundarna medan tvättmaskinen eller torktumlaren går. Laddar allt på natten (men alltid på hårt underlag) och drar inte ut några kontakter. Har dock relativt nya maskiner av allt, är lite nojig med gammal elektronik.
 
Nej, jag kör dem när jag är hemma och ute på gården eller ute och rider men då är jag hemma inom en timme oftast. Men skulle inte starta dem o åka på jobbet eller när jag sover, har varit med om maskiner de blivit elfel i och hade varit läskigt om det börjat brinna t.ex. Försöker istället planera in så att jag startar dem på tider när jag är hemma och kan ta hand om det hela.
 
När jag gick en brandutbildning för några år sedan (hos Brandkåren), fick vi lära oss att den största orsaken till brand i hemmet är vitvaror som diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare börjar brinna. Vi blev inpräntade att ALDRIG lämna dessa maskiner igång över natten eller om man inte är hemma. Dessutom påtalades det att man behöver dra fram kyl/frys och städa bort dammet bakom dessa vitvaror lite titt som tätt också.

Vi har haft en tvättmaskin som började brinna under pågående tvättning, så vi var glada över att vi var hemma och hade en pulversläckare i närheten.

/Lizzie
Har dragit fram kylen en gång. Det var inget damm bakom och jag fick inte tillbaka den igen helt, men benen gav repor på golvet. Har också anmält till hyresvärden att den läcker vatten men de bryr sig inte så jag bryr mig inte.
 
Nej, aldrig.

Jag är på tok för paranoid för det. Vattenskada, elfel, skit kan hända. Diskmaskinen har ballat ur några gånger.

Dessutom är mitt tvättprogram bara 1 timme 30 minuter, finns ingen anledning att låta tvätten ligga och surna när jag inte är hemma.
 
Alltid. Faktum är att jag inte kan vara i huset när diskmaskinen är igång, för den låter så mycket. Däremot kan jag sätta den på fördröjd start om 3 timmar innan jag går och lägger mig, så är den klar när jag vaknar. Även tvättmaskinen använd med fördel med fördröjd start, eller medan jag är i stallet.

Torktumlaren använder jag väldigt sällan, hänger hellre upp tvätten.
 
En 40 tvätt tar nästan 7h (tvätt och tumla) så nä är mycket sällan hemma och vaken så länge utan den går när jag sover eller är på jobbet.
Visst finns kortare program men det rekommenderas ju inte pga miljön då det drar mer ström och vatten så frågan är ju vad som egentligen är minst dåligt.

Det som jag varit med om börjat brinna hemma var en frysbox (händer när strömmen kom tillbaka efter ett strömavbrott), nej drar inte ur strömmen till frysen när jag åker till jobbet.
 
Diskmaskinen kör jag sent på kvällen/natten när elpriserna är låga. Den hinner oftast gå klart innan jag somnar, men inte alltid. Torktumlare skulle jag inte köra när jag inte är hemma, men nu har vi ju tvättstuga i källaren så det är inte aktuellt.

Städar runt elprylar och bakom kyl/frys regelbundet, katthår brinner väldigt bra annars. :idea: Grenuttagen ligger i flamskyddade kabelboxar.

Spis/ugn eller airfryer är inte igång om vi inte är hemma och i närheten, främst för ovan nämnda katters skull.

Telefonen laddar jag på natten (liggande bredvid mig på en glasyta, så jag räknar med att märka det i rimlig tid), men inte tex cykelbatteriet.
 
Jag kör oftast tvättmaskinen nattetid då elen är billigast, men jag är för det mesta vaken ska erkännas. Jag skulle dock inte tveka att köra igång den innan jag gick till sängs heller. Laddar mobilen på natten ibland och då bredvid mig i sängen. :o
 
Nej, pga brandrisken. En maskin tar 1-2 timmar så är inga problem att köra när jag är hemma (jobbar dessutom till större delen hemifrån), så finns ingen anledning till att köra maskinerna när jag ska åka iväg.

Att inte köra kyl och frys blir ju en märklig jämförelse, det får ju lite andra konsekvenser att stänga av dem när man lämnar hemmet. Det betyder ju inte att jag behöver öka risken för oupptäckt brand genom att köra andra maskiner också när jag är borta.

Laddar inte heller mobil eller dator på nätter/när jag inte är hemma.
 
Nej, pga brandrisken. En maskin tar 1-2 timmar så är inga problem att köra när jag är hemma (jobbar dessutom till större delen hemifrån), så finns ingen anledning till att köra maskinerna när jag ska åka iväg.

Att inte köra kyl och frys blir ju en märklig jämförelse, det får ju lite andra konsekvenser att stänga av dem när man lämnar hemmet. Det betyder ju inte att jag behöver öka risken för oupptäckt brand genom att köra andra maskiner också när jag är borta.

Laddar inte heller mobil eller dator på nätter/när jag inte är hemma.

Riskerna är såklart additiva men jag tycker ändå inte det är en märklig jämförelse när exempelvis värmepumpar genererar lika många bränder som diskmaskiner. Och kyl/frys genererar ofta den värsta sortens bränder med personskador; i det jag läste så handlar det just om att det kan ske på natten (vilket är ett argument för att inte köra annat på natten...).

Är det någon som helt sonika avskaffat så många maskiner som möjligt för att ta ned riskerna?

Och ser till att ha fungerande brandvarnare kring alla dessa apparater?
 
Jag funderade just på samma sak. Och belysning, typ julbelysning eller fönsterlampor. Det måste ju finnas brandrisk med sånt också.
Jag släcker alltid julbelysning både på natten och när jag åker iväg. Säkert överdrivet, men jag tycker de känns osäkrare än vanliga glödlampor. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska flytta och köpa en tvättmaskin till min nya lägenhet. Frågan är om jag ska ha en med inbyggd torktumlare eller inte? Jag har...
2
Svar
30
· Visningar
1 206
Senast: Hoarfrost
·
Hemmet Okej, om några timmar måste jag bestämma mig! Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 548
Hemmet I förra veckan installerades äntligen den begagnade diskmaskinen som jag fick för flera år sedan. Första gången jag körde den så betedde...
Svar
7
· Visningar
786
Senast: corzette
·
Hemmet Jag har ett ganska litet badrum som jag skulle vilja ha en tvättmaskin till. Hade helt klart varit enklare platsmässigt med en toppmatad...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp