Måste bara få ur mig denna ilska och besvikelse!

Sv: Måste bara få ur mig denna ilska och besvikelse!

De senaste rönen om cushingmedicin är väl det att den kan ge en rad andra sjukdommar som bieffekt. Dessutom hur hör cushing och dåliga tänder ihop?

Så du tycker man ska trycka i en shettis 5-6 kg lucern? Det behövs nästan den mängden för att hålla underhålla tuggbehovet. Får hästen inte det tillgodosett kommer ju magsår som ett brev på posten.

Jag tycker inte det är värdig levnadsstandard.

Om behovet finns ja, så är det upp till ägaren egentligen att avgöra rimligheten eftersom lucern är avsevärt dyrare än vanligt grovfoder. Annars räknas lucern som ett grovfoder, svårare än så är det inte.

Alla mediciner har bieffekter, men det ska ställas till vad en obehandlad åkomma har för effekter. Nej Cushing och dåliga tänder hör som sagt inte ihop, därför undrar jag om TS har fått Cushing om bakfoten eller om någon i tråden har skapat en förutfattad mening pga TS kan ha missuppfattat något.

Det vet jag väl men eftersom det är "hö med riktigt bra värden" så kan man ju inte ge hur mycket som helst. Tänk på att det är en cushinghäst vi pratar om dessutom...

Och sen kan man då kika på den ekonomiska biten, nu räknar jag lågt med 4 kg lucern om dagen. Det täcker inte tuggbehovet hos en shettis men man kan ju ge lite halm också. Då får man en månadskostnad på 2400 kr endast lucernet. Sen ska det ges div. mediciner och hästens normala kostnader såsom stallplats, verkning, osv.

Förstår inte meningen med det för hästen mår ändå inte helt bra.

Varför skulle man inte kunna ge lucern menar du? Vad baserar du kostnaden på? 4 kg lucern räcker till ca 340 kg kroppsvikt.

Är det någon som vet vad cuschingsmedicinering för hästar kostar per månad? Har nämligen en hund med denna sjukdomen (liten ras) och han får bara halv dos än sålänge och det kostar en femhundring per månad och till detta kommer all uppföljning och kontroller hos veterinär för att hålla dosen lagom. Tack och lov så finns det en ny medicin tillgänglig för hund och man slipper cellgifterna som enda behandling numera.
Cuschings innebär en livslång medicinering, så det är en kostnad som man måste ta i beaktande. Om medicinering för hund/månad hamnar på tusenlappen så skulle det vara intressant att veta vad det kostar för häst/månad.

Då får man en månadskostnad på 2400 kr endast lucernet. Sen ska det ges div. mediciner och hästens normala kostnader såsom stallplats, verkning, osv.

Det är väl ingen som vet hur bra den här shettisen kan må om den får specialmat? Det vet man ju inte förrän man verkligen har prövat under ett par veckor så man kan se om en förändring går till det positiva eller om det inte har någon verkan?

Du menar alltså att eftersom det bara är en liten shettis så är det inte värt att kosta på den pengar?

Vårat russ åt dyrare specialmat i 2-3 års tid. visserligen klarade han av att äta gräs på sommaren så sommarperioden var lättare och billigare, men vintertid åt han ungefär för lika dyrt som en galopphäst i träning. Dessutom var det hästtandläkare ca 2 ggr per år.

När det gällde honom så var det också många som tyckte att vi var dumma som kostade på honom detta.

I vårt fall så rörde det sig om en häst som jag hade haft sedan jag var 14 år vi hade alltså haft honom arbetandes hos oss i ca 20 år innan han behövde gå på specialmat. Och jag tyckte verkligen att hans arbete hos oss var så pass mycket värt att vi nu skulle betala tillbaka och ge honom det han behövde på ålderns höst.

Senast ändrad:

nu räknar jag lågt med 4 kg lucern om dagen. Det täcker inte tuggbehovet hos en shettis men man kan ju ge lite halm också.

Hm vi ger ca 4 kilo hö om dagen till vår b-ponny som är 117 cm i mankhöjd. Så behöver verkligen en shettis 4 kg lucern?

Pratar du nu lucern PELLETS eller lucern hackad strå? Pelletsen ger mindre tugg för hästen men det hackade strået är som hackat hö i konsistensen.

Man kan ju också köpa vanligt hö som man kör i en kraftig mixer för att finfördela det. Det sliter ganska hårt på mixern iofs. Men man kan ju grovklippa med en sax först.

Om man lägger höet i blöt någon timme före utfodringen så blir det också mera lätttuggat för hästen.

Man kan också koka en sorts högröpe/halmgröpe till hästen. Dvs man klipper ner hö/halm till ca 10 cm längder och kokar det i vatten i ca tio-16 minuter.

Det vet jag väl men eftersom det är "hö med riktigt bra värden" så kan man ju inte ge hur mycket som helst. Tänk på att det är en cushinghäst vi pratar om dessutom...

Och sen kan man då kika på den ekonomiska biten, nu räknar jag lågt med 4 kg lucern om dagen. Det täcker inte tuggbehovet hos en shettis men man kan ju ge lite halm också. Då får man en månadskostnad på 2400 kr endast lucernet. Sen ska det ges div. mediciner och hästens normala kostnader såsom stallplats, verkning, osv.

Hur kan du få lucernkostnaden till 2400 kr per månad? Lucern är inte jättedyrt...:confused:

Hur kan du få lucernkostnaden till 2400 kr per månad? Lucern är inte jättedyrt...:confused:

20 kilo lucern hackad strå kostar väl typ 220:-. Dvs hästen skulle kunna äta i fem dagar för 220:-. 220 :- x 6 skulle alltså bli månadskostnaden för lucernet. Dvs snarare runt 1300:-.

Hej här är jag.

Så du tycker man ska trycka i en shettis 5-6 kg lucern?
Det behövs inte alls på en shettis.

Det behövs nästan den mängden för att hålla underhålla tuggbehovet. Får hästen inte det tillgodosett kommer ju magsår som ett brev på posten.
Hästar med dåliga tänder har ett himla arbete med att få sig sin mat.
Så tuggbehovet blir då uppfyllt med råge.
Det tar tid att pilla i sig lusern när man har dåliga tänder.

En shettis väger ungefär 150-200kg och behöver då 1,5 - 2 kg ts/dag.
Lusern innehåller 90%ts så 2-2,5kg lusern uppfyller det behovet och det får de lätt i sig.
Litet olja på det för energins skull så blir det finfint.
Uppblött betfor är också bra med fina fibrer i.

Jag höll min gamla häst i prima skick på den dieten i många år.
Sedan så föll hela hästen ihop strax innan han blev 30 och han fick då fång.
Då gav jag upp.

KL

En sak jag inte fattar e varför man måste hålla liv i sina sjuka och gamla hästar? Visst det e en vän och man vill göra allt för den. Men vore inte det bästa i flesta fall att låta den få somna in? Istället för att ge den massa uppblöta och spec mat för att den för våra skull ska få leva lite till?

Därför att de med den maten inte märker att de är gamla och sjuka utan mår helt prima.
Min gamla häst blev konstig i huvudet på slutet.
Och då så är det ju lättare.

KL

En sak jag inte fattar e varför man måste hålla liv i sina sjuka och gamla hästar? Visst det e en vän och man vill göra allt för den. Men vore inte det bästa i flesta fall att låta den få somna in? Istället för att ge den massa uppblöta och spec mat för att den för våra skull ska få leva lite till?

Nej men vänta lite nu, jag är inte den som är för att hålla liv i en sjuk häst. Däremot anser jag inte att dåliga tänder har med sjukdom att göra, ponera att en 7 åring fick en massa tänder utsparkade och det finns möjlighet att ge hästen ett bra liv trots detta. Hade du då valt att ta bort den ändå mot att ge den te x en gröt på lucern, vatten och olja?

Notera också att det inte finns något som hindrar att hästen kan gå och beta, däremot kan den inte försörja sig på gräs med dåliga tänder och därför skulle svälta ihjäl sakta men säkert om inte denna extra åtgärd sattes in.

Javisst så har denna shettis dam nått 20- sträcket, men det är fullt möjligt att hästen kan få flera år till eller så går det inte och då ska den tas bort.

Ja, man kan väl säga att jag startade en diskussion....
Näe veterinär besiktning gjordes ej, det var väl dumt, men så är det. Inga beska kommentarer om det tack, helgen har varit jobbig ändå.

Hon har även:
Citat från tandläkare Torbjörn (Söderköping)

Kraftig hamstring båda sidor
Kraftiga foderinpackningar
Generellt överrörliga tänder
Generell inflammation i munslemhinnan
Kraftig benförlust kring samtliga tänder över och underkäke

Tack för er omtanke, men det finns nog bara en väg här. Tycker att hon ska få somna in och vandra vidare.
Tyvärr

Senast ändrad:

*kl*

Jag blir äcklad av alla försök att hålla våra hästar (och även andra djur o människor) levande enda tills det bara inte går längre. Cushings är inget hästen tillfrisknar ifrån utan kommer bara bli sämre och sämre. Visst man kan hålla hästen över vattenytan ett tag men förr eller senare funkar det inte längre och när det ändå gäller en så pass gammal häst så tycker jag inte det är värdigt att behålla den bara för att barnen blir ledsna. Dessutom har ju en vetrinär kollat på individen och bedömt att det inte finns något att göra.

För allt vi vet så kan det vara så att veterinären inte har någon stor kunskap på sjukdommen och därför slog upp om sjukdommen... Vi har ingen aning om hur kunnig, eller okunnig, veterinären är.

Kan man verkligen tillgodose tuggbehov mm med sådan kost? Finns det sällskap till hästen så den slipper gå ensam? Och ser man verkligen när det är dags när man kämpar?

Måste tuggbehovet tillgodoses perfekt?
Många hästar får i sitt liv inte tillgodose sig allt perfekt, utevistelse, socialt behov osv.
Så om TS ponny kan leva ett drägligt liv så är det inte fel ändå om den kanske inte kan tugga perfekt. Den kommer troligast att göra rörelsen ändå, även om den inte får mala med tänderna.

hej

Jag har en islänning med Cushing och IR. Han mår hur bra som helst, får dock vara noga med sockerinehåll i hans mat. Han har fått medicin i 1 1/2 år nu och fungerar som fostrare till min åring.
Jag betalar ca 1100 kr för en paket medicin och den varar nästan 6 mån.
Han betar med munkorg.
Han är 19 år och jag hoppas han lever många år till!!

Karm Suss

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 002
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 920
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 598
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka