Bukefalos 28 år!

Måste blötläggas??

F

feenie

Ger min häst luzernpellets och peletterat linfrö på morgonen, men nu när det börjar bli kallt ute tycker hon inte om att äta den kalla sörjan på morgonen. Min fråga är - då jag har aldrig funderat på tanken tidigare - måste man blötlägga luzernpellets och pelleterat linfrö??
 
Sv: Måste blötläggas??

Anledningen till att man bör blötlägga pellets är att de kan få foderstrupsförstoppning om de äter det torrt, dvs det fastnar och sväller i halsen på dem!
Kan du inte hälla i hälften vatten på kvällen och sedan hälla i resten varmvatten på morgonen?

Malin
 
Sv: Måste blötläggas??

Japp, lusernpellets måste blötas. Men inte så mkt som betfor. Min häst gillar inte heller uppblöt lusern så nu har jag bytt till D&H build up i kombination med D&H alfaalfa.
 
Sv: Måste blötläggas??

Ja du bör blötlägga pellets.
Köp en vattenkokare om det inte finns varmvatten.
/P Döben
 
Sv: Måste blötläggas??

Just lucernpellets, åtminstone de från Krafft, bör blötläggas då de är otroligt hårda och kompakta.

Andra pelleterade foder som är porösare kan man ge torra, lite beroende på hur hästen äter.

Du kan ju kanske ge lucernhack istället, det behöver inte blötas men har exakt samma innehåll som pelletsen.
 
Sv: Måste blötläggas??

Om man har riktigt varmt vatten så går det snabbt att få lucern att svälla, den sväller på en gång. Så då kan du ju blötlägga på morgonen så slipper den bli kall. Den svalnar rätt snabbt när den har varit varm oxå, det gör den iaf för mej.
 
Sv: Måste blötläggas??

Icke blötlagd lusernpellets ställde till ett h-vete för oss. Min gamling fick kolik som hette duga och det varade länge. Så fort jag försökte ge nytt lusern fick han ny kolik. Jag gör aldrig om det misstaget igen.
 
Sv: Måste blötläggas??

OK Tak för info. Inget att fundera på alltså!

Hon äter så pass mycket luzern, vårt hösilage har dålig kvot, så det blir så mycket volym med hack, så det får bli fortsatt uppblött.

Det är inte jag som morgonfodrar heller tyvärr,
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 646
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 326
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 209
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp