Måste man slakta sina kor?

Åh. Det låter betryggande.
Givetvis ska jag skaffa mer kött på benen innan jag skaffar någon ko - eller annat djur för den delen. Men det är lite roligt att få lite bränsle till sina drömmar. Jag har ju fortfarande kvar att skaffa gård och det är jag inte ens i närheten av att göra som det är nu :-)
 
Såg mycket trevligare ut utan jättejuver :) Vad är det för raser på bilderna? Tyckte den sista var ursöt ju :love: Fast det finaste är iofs Highland cattle (fast de ska visst vara väldigt skygga?) och vanliga svartvita med rosa mule och vitt bara på mage/insidan av benen :love:
 
ingen aning om hur namnet stavas.. men d uttalas som jäschy , typ *skratt* ett engelskt namn. alltså, den sista var det.. och den första vet jag inte heller hur d stavas eller ens om d är just den rasen, men d är ett franskt namn och uttalas på ett ungefär som "chaluä".
är inte alls säker, men tror det är de rasrna.. *skratt*
 
Mja, så här är det.

Mjölkkor får en liten kalv varje år, som tas bort efter, vad är det? 2 dygn? Då flaskmatas kalven och sen slaktas den, om den inte är fin, då får den bli mjölkko själv. Kon äter högenergifoder, producerar ENORMA mängder mjölk, och dör i medelåldern för en vanlig ko. Hemskt, man, så att säga, skyndar på och pressar ut mjölk tills kon tar slut.

Så gratta kon i Bregott-reklamen, den lever. :smirk:
 
Aberdeen Angus är en rätt "stingslig" ras. Dom är inte lugna, skulle själv inte vilja ha denna rasen. Rasen på den ljusa köttkon är charolaise.
 
Så man kan inte ha aberdeen Angus som mjölko/husdjur.
Är det en köttras, den som är mindre än "vanliga" kor?
 
Angusen är en köttras och lämpar sig inte till mjölkproduktion, menar du Jerseyn? Det är en mjölko, mycket vanlig i Danmark.
 
Om du inte ska slakta kalvarna var som du göra av dom då? Behålla alla? Det måste ju löna sig också! Det kostar att hålla djur.
 
Highland Cattle är en ganska skygg ras men jag tycker dom är väldigt fina! Lämpar sig bra att hålla mark öppen och vill gärna vara ute året om. Horna är farliga, dom är ju väldigt långa på en Highland inte så kul att bli spetsat av ett sådant horn :crazy: :)
 
Om du ska köpa ko :)

Kontrollera humöret ordentligt. Köpte ko, troligtvis hereford/simmentalkorsning, ilsken som ett bi iallafall. Vi är ändå uppfödda med (köttras)kor och vet lite. Tjurarna därhemma är mycket lugnare än henne.
Annars ska simmental och charolei vara lugna raser. Men det finns undantag :D

Man slaktar även kvigor som inte ska användas till avel(köttras)
 
Vill inte ha kalvar hela tiden utan bara typ 2, som får stanna kvar :) Bara som husdjur liksom. Inte lönar det sig för alla som har hästar heller, måste väl ändå inte göra det med sällskapskor heller ;)
 
Jag har Highland, 20 stycken och har haft sådana i 10 år nu. Dom är inte speciellt påverkade av avel utan kallas ibland för urkor.
Visst dom har långa och stora horn men det är en myt att dom skulle vara farligare än kor med små eller inga horn. Kanske tvärt om stället för mina kor och tjuren har super koll på exakt var deras horn är. Fastän dom går lösa ute året om och jag går ut bland dom med foder på vintern, har jag aldrig blivit stångad. Bara lite slagen på fingrarna om gjort något som iriterat dom. Jag blev mycket mer stångad och sparkad när vi hade "vanliga" kor som stod inne på vintern.
Väljer man rätt djur och lägger ner lite tid på dom blir tam. Min gamle tjur brukade vi låta gästande småbarn rida på. Han var snällare än shettisen.
 
Naturligtvis beror det på hur mycket hanterade korna är och jag menar inte att dom är farligare än andra kor. Men om dom råkar stånga till eller dom gör det med vilje kan det göra ont, vilket det ju även kan göra med mer korthornade kor! Jag menade inget ont mot rasen och väl hanterade djur är aäkert jättetrevliga! Precis som välhanterade "vanliga" kor. Jag har själv inte hållt på med Highland Cattle.
 

Liknande trådar

Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tog bort min andra dagboks tråd efter som att den bara var full med massa pattetisk skit som bara var pinsamt att läsa. Och jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 471
Senast: Jerseyite
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 753
Senast: Blyger
·
Övr. Djur Äntligen har drömmen om ett eget hus gått i uppfyllelse och därmed måste självklart ett gäng ankor flytta hit! Men jag läser och lär...
Svar
8
· Visningar
1 665
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp