Masterchef Australia S10 [SPOILERS]

Min favvo var Jess, så himla söt och duktig tjej :love:
Kristen var som nån skrev också härlig att se på, när hennes självförtroende steg och steg.
Ja, Kristen var underbar. Så berörande i audition när hon berättade att hennes övervikt gjort att hon aldrig vågat kliva fram med sin matlagning. Och sedan gjorde hon just det, steg för steg. Älskade verkligen att se det.

Och Jess, bara 19. Vilken stjärna hon kommer att bli.
 
Apropå downsizing så uppskattade jag verkligen den här säsongens fokus på Australien och australiska ingredienser, inte bara för att det ligger i tiden utan för att de har så spännande råvaror som vi inte har en aning om här uppe, bara alla dessa fantastiska fiskar och skaldjur :d

Och så stjärnkockar; på ett sätt saknade jag att få se framför allt Heston Blumenthal, men samtidigt kändes det ganska befriande att slippa något av fokuset på Det Manliga Geniet.
 
Apropå downsizing så uppskattade jag verkligen den här säsongens fokus på Australien och australiska ingredienser, inte bara för att det ligger i tiden utan för att de har så spännande råvaror som vi inte har en aning om här uppe, bara alla dessa fantastiska fiskar och skaldjur :d

Och så stjärnkockar; på ett sätt saknade jag att få se framför allt Heston Blumenthal, men samtidigt kändes det ganska befriande att slippa något av fokuset på Det Manliga Geniet.
Ja, och de fantastiska miljöer de lagade mat i! Vad hette den där jätteravinen, Katharine gorge? Otroligt vackert.

Vad gäller råvaror önskar jag att de vågade gå längre med vegetariskt. Men australier kanske inte kan släppa sitt älskade kött.

Heston kan få passera för att han verkar så sanslöst ödmjuk och sympatisk, tycker jag. Däremot är jag helt oförtjust i allt det där molekylära.

Och att Marco största viktigpettern ever Pierre White inte var med ser jag som ett stort framsteg!
 
Jag känner med dig!
Tack! Ett av mina större trauman faktiskt.

Däremot gjorde ju det att jag kunde intensivstudera hur mycket hon lanserades under programmets gång. Men trots att jag visste såg jag henne inte riktigt som potentiell vinnare, hon var en smygare för mig.
 
Ja, och de fantastiska miljöer de lagade mat i! Vad hette den där jätteravinen, Katharine gorge? Otroligt vackert.

Vad gäller råvaror önskar jag att de vågade gå längre med vegetariskt. Men australier kanske inte kan släppa sitt älskade kött.

Så fantastiskt vackert. Den här serien är en strålande reklamkampanj för att resa till Australien om inte annat :D
Jag har också varit förvånad över bristen på vegetariska rätter, både förra säsongen och denna, det har varit någon enstaka utmaning bara och då verkligen med emfas att det ska vara restaurangkvalitet TROTS att det SAKNAS kött.
 
Så fantastiskt vackert. Den här serien är en strålande reklamkampanj för att resa till Australien om inte annat :D
Jag har också varit förvånad över bristen på vegetariska rätter, både förra säsongen och denna, det har varit någon enstaka utmaning bara och då verkligen med emfas att det ska vara restaurangkvalitet TROTS att det SAKNAS kött.
Exakt vad jag också reagerat på. Deras matkultur verkar faktiskt lite efter på den fronten.
 
Det här med deras fokus på proteinet i rätten fick mig att tänka på mitt stora problem med hela programmet (det är förmodligen inte unikt för MA men jag tittar inte på några andra matlagningsprogram) nämligen det helt sanslösa matsvinnet. En enorm fisk varav en bit av en filé serveras, en hel kyckling går åt och de tillagar bara skinnet, steka pilgrimsmusslor och använda enbart skyn och så vidare. Kulmen nåddes när varje deltagare fick typ en halv ko som de skulle stycka och så serverades en liten pyttebit (eller ännu värre lite köttfärs! Och hon åkte inte ut!) 🙈
 
Det här med deras fokus på proteinet i rätten fick mig att tänka på mitt stora problem med hela programmet (det är förmodligen inte unikt för MA men jag tittar inte på några andra matlagningsprogram) nämligen det helt sanslösa matsvinnet. En enorm fisk varav en bit av en filé serveras, en hel kyckling går åt och de tillagar bara skinnet, steka pilgrimsmusslor och använda enbart skyn och så vidare. Kulmen nåddes när varje deltagare fick typ en halv ko som de skulle stycka och så serverades en liten pyttebit (eller ännu värre lite köttfärs! Och hon åkte inte ut!) 🙈
Jag har också funderat på det! Men någon har berättat för mig att de förklarat nån gång att svinnet tas tillvara, minns dock inte hur.
 
Jag har också funderat på det! Men någon har berättat för mig att de förklarat nån gång att svinnet tas tillvara, minns dock inte hur.
Matt sade faktiskt tidigt i den här säsongen att överbliven mat lämnas till någon sorts välgörenhetsorganisation (*googlegoogle*) SecondBite heter den visst. Och är det så är det ju gott och väl men jag förutsatte att det handlar om råvarorna som de får till hands i skafferiet och inte använder, inte det som de använder lite av och lämnar resten. Men en kan ju hoppas!
 
Matt sade faktiskt tidigt i den här säsongen att överbliven mat lämnas till någon sorts välgörenhetsorganisation (*googlegoogle*) SecondBite heter den visst. Och är det så är det ju gott och väl men jag förutsatte att det handlar om råvarorna som de får till hands i skafferiet och inte använder, inte det som de använder lite av och lämnar resten. Men en kan ju hoppas!
Ja, SecondBite får överskottet från de ständigt lika fyllda skafferierna som jag förstått det. Men kanske inte de rester som hanterats. När jag googlar nu så hittar jag nåt fimklipp där Matt tydligen visar kompostering, men som inte går att se här.
 
Jag är väldigt fascinerad över att man i princip aldrig använder potatis eller ris. Pasta var ju med några gånger, annars var det inte mycket sånna kolhydrater.
 
Jag är väldigt fascinerad över att man i princip aldrig använder potatis eller ris. Pasta var ju med några gånger, annars var det inte mycket sånna kolhydrater.
Ris är rätt vanligt tycker jag, där är ju mycket indiskt och annat asiastiskt. Och pasta lagar de också en del. Men potatis, inte alls lika mycket. Vi använder nog potatis mycket mer än genomsnittet.
 
Älskar Masterchef Australia!! Men jag gillar helt klart de mer storslagna säsongerna mest, som när de lagat mat till gäster som satt i Pariserhjulet eller när de hade chokladutmaningen i det underjordiska garaget, och även när de ska återskapa helt vansinniga Gilmore-desserter! Denna säsongen kändes lite mäh, både i kvalitén på kockarna och i utmaningarna.

Tycker inte heller att det är så himla stor fokus på det "manliga geniet", det har varit med ett flertal kvinnliga kockar som verkligen hyllas för sin genialitet. Sen gillade jag också vilken skillnad Gordon Ramsey hade i son approach i denna produktionen och hur han enkelt föll in i en mjukare ton till deltagarna. Nu fattade en ju hur BRA han faktiskt är när han inte bara skrek hela tiden.

Men. Det finns ett jättestort problem med hela produktionen som faktiskt gör att jag ibland bara inte orkar kolla. Och det är det helt vansinnigt hysteriska musiken!! Tänk om de hade kunnat tona ner den så det inte kändes som om en kollar på en amerikansk actionrulle med Liam Neeson som jagar folk. Blir helt matt av det.
 
@Fiorano Ja musiken är SKITJOBBIG! Den behövs ju inte, vi kanske förstår vad som är bra och vad som är dåligt och vad som är stressigt ändå?

Tyckte också att Ramsey var oväntat bra, utom när han tydligen trodde att han var tillbaka i USA och kastade en köttbit på golvet.

Utmaningar som dem du räknar upp tycker jag sämst om :D
 
Brittiska Masterchef är också jättebra och då särskilt Masterchef professionals. Men har en hemlig crush på både Michel Roux jr. och Monica Galetti :o
Jag älskade när de hade test av "classic recipes" och Michel Roux jr. lagade först och förklarade vad det var de ville se. Eller skills test med Monica Galetti. Jag lärde mig mycket och ett par av mina favvo-recept kommer därifrån (en fläskpaj med salvia, kastanj och äpple samt en charlotte med äpplen där man använder utkavlat franskbröd istället för pajskal). Annars brukar Masterchef inte locka till matlagning
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 821
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 686
Hästvård Hästen är 10 år, och utdömd och triangelmärkt förra året för en medfödd hasledsdefekt som upptäcktes när han var åtta år. Defekten gav...
2
Svar
31
· Visningar
3 494
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp