Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Nu svarade OLW på min förfrågan om tidernas bästa chipssort. Nostalgin är stor.

Fanns tydligen bara 1986 - 1991. En fantastisk period i chipshistorien när jag köpte en dylik minst varannan vecka för egna pengar. Inga planer existerar på en revival.

OLW mexikansk krydda.jpg
 
Skogaholms grova tekakor och Juliakaka som den smakade förr. Mycket mer saftig och fluffig än nu. Och en Vallmokrans som Konsumbagaren sålde.
 
Handtagen till paraplyer - gammalt ord. Jag har försökt att googla händelsen - men det måste ha skett på 1970-talet (Säkert en jätteruskig händelse med dödsfall, som vi då hanterade som ett skämt)
Va?? Hade någon malt trä och sålt som "parmesan"? Och så dog någon av det??
 
Va?? Hade någon malt trä och sålt som "parmesan"? Och så dog någon av det??
Om jag minns rätt var det något slags konstmaterial - och jag tror ingen dog - men under hela min barndom var rivosto och liknande produkter "paraplykrycka" - pasta med paraplykrycka

Jag ahr försökt att Googla fram historien, men om den verkligen inträffade var det länge sedan
 
Om jag minns rätt var det något slags konstmaterial - och jag tror ingen dog - men under hela min barndom var rivosto och liknande produkter "paraplykrycka" - pasta med paraplykrycka

Jag ahr försökt att Googla fram historien, men om den verkligen inträffade var det länge sedan
Här är någon som grävt lite i historien om paraplykryckeosten: http://hoaxes.org/weblog/comments/umbrella_handle_cheese

Det verkar som att ursprunget till den skrönan är ett fall i Italien där en osttillverkare använde ett material i sin ost (något slags bindningsmedel) som även används vid tillverkning av exempelvis kammar, leksaker och – paraplyhandtag! Den osten såldes som riven parmesan, och med tiden förvanskades storyn såpass att italienaren rev paraplyhandtag rätt ner i ostpåsen men det verkar alltså inte vara så det har gått till :)
 
Jag saknar en creme fraiche-dressig som jag tror var från Felix. Den var perfekt syrlig! Det finns några andra sådana dressingar på marknaden men jag har inte hittat någon med samma syrlighet.
 
Jag saknar krossat linfrö.

Det var ju faktiskt inte SÅ farligt att man inte kunde äta det alls och jag vill ha i min gröt. Man kan lika gärna vara utan när det bara finns hela, inte alls duglig ersättning. Men det försvann från hyllorna som om det var arsenik och jag slutade snabbt att ens leta efter om det kunde finnas något enstaka paket på nedersta hyllan bland 7(!) olika alternativ av hela linfrön.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 417
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp