Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Koka har jag inte ens nämnt. Ja, ättika är en del av samma som vinägern tillför.

Flåt, ser att jag använt ordet kokvattentid vilket är fel för att slaka kålen. Heta avsvalnande bad är däremot perfekt.

Vinäger är för övrigt ättika med smak. Rent kemiskt.

Vinäger eller vinäger? Alltså, jag är apnörd på vinäger och balsamico, det finns bra grejer och dåliga. För mig är vinäger en lyxprodukt jag köar för att få (en flaska om året) eller ber vänner smuggla med sig hem. Självklart köper jag nån billig från zeta också att ha till sallad mm men att jämföra vinäger som lagrats på ekfat i 25 år med smaksatt ättika..?
 
Daninos yoghurt. Större burkar och krämig, bäst var den med krossad choklad.
Billys lasagnen, ostgrejset överst var bäst.
Fullkornspajen från Findus med kyckling.
Ocean snacks från lidl. Paprika smak.
Magnum dubbel, med karamell gojs mellan chokladlagrena.

Det är sånt jag kan sakna.
 
Vinäger eller vinäger? Alltså, jag är apnörd på vinäger och balsamico, det finns bra grejer och dåliga. För mig är vinäger en lyxprodukt jag köar för att få (en flaska om året) eller ber vänner smuggla med sig hem. Självklart köper jag nån billig från zeta också att ha till sallad mm men att jämföra vinäger som lagrats på ekfat i 25 år med smaksatt ättika..?

Det går väl inte att jämföra? Bara för att båda innehåller ättika, innebär det inte att det smakar likadant. Ättika är ”smaklöst” och en beståndsdel i vinäger.

Men har man någon i hushållet som hatar vinäger och kan känna det på kilometers avstånd så får man nöja sig med second best - ibland.
 
Hm, burkarna kan ha haft fot, kan bara inte minnas! Men svängda? Hur menar du då?



Nej, den sortens förpackning stämmer inte med den jag kommer ihåg. Men jag kan ju inte svära på att det inte var samma yoghurt.

Nej, tankevurpafrån mig. NU är de röda FÖRR va de vita(?) med någon liten fot på.
 
När jag var liten kokade min mamma alltid "egen" saft, alltså hon köpte små, bruna, platta flaskor med nåt koncentrat i, som hon sen kokade i en stor gryta på spisen och hällde upp i egna flaskor. Då var det fortfarande koncentrerat, man fick späda ut med minst 3/4 vatten, så originalflaskan måste ha varit rena dynamiten. Jag minnst det så väl - hon kokade oftast hallon eller jordgubb men det fanns även i andra smaker, apelsin var min favorit. Och Blodapelsin!!

Sen förbjöds de (!) eftersom de innehöll farliga färgämnen inte minst....... (Vi drack massor av det och jag lever än, så förhoppningsvis var innehållet inte SÅ livsfarligt...?)

Och det var JÄTTEGOTT!
 
När jag var liten kokade min mamma alltid "egen" saft, alltså hon köpte små, bruna, platta flaskor med nåt koncentrat i, som hon sen kokade i en stor gryta på spisen och hällde upp i egna flaskor. Då var det fortfarande koncentrerat, man fick späda ut med minst 3/4 vatten, så originalflaskan måste ha varit rena dynamiten. Jag minnst det så väl - hon kokade oftast hallon eller jordgubb men det fanns även i andra smaker, apelsin var min favorit. Och Blodapelsin!!

Sen förbjöds de (!) eftersom de innehöll farliga färgämnen inte minst....... (Vi drack massor av det och jag lever än, så förhoppningsvis var innehållet inte SÅ livsfarligt...?)

Och det var JÄTTEGOTT!
Vi kallade den sommarsaft och den var underbar att doppa skorpor i.

https://www.konditoriopalen.se/produkt/mormorssaft/
 
Jaaaaa!!!! Tusen tack!!!! Mormors-saft hette de ju! Tänk att de finns kvar - omän förhoppningsvis i hälsosammare version ...!
Vi säljer den på vår affär. Den var borta i typ ett år efter att fabriken brann (om jag minns rätt) för något år sedan. Hur hälsosam den är törs jag inte säga, den är väldigt söt då man ska ha mängder med socker i den när man kokar... Men den smakar som barndomens saft!
 
När jag var liten fanns det ett alkoholfritt vin som hette Merlino som jag ibland fick smaka av, både vitt och rött. Jag tyckte då att det var jättegott men har ingen aning om vad jag skulle tycka idag och jag har ingen aning om när det försvann.
 
När jag var liten kokade min mamma alltid "egen" saft, alltså hon köpte små, bruna, platta flaskor med nåt koncentrat i, som hon sen kokade i en stor gryta på spisen och hällde upp i egna flaskor. Då var det fortfarande koncentrerat, man fick späda ut med minst 3/4 vatten, så originalflaskan måste ha varit rena dynamiten. Jag minnst det så väl - hon kokade oftast hallon eller jordgubb men det fanns även i andra smaker, apelsin var min favorit. Och Blodapelsin!!

Sen förbjöds de (!) eftersom de innehöll farliga färgämnen inte minst....... (Vi drack massor av det och jag lever än, så förhoppningsvis var innehållet inte SÅ livsfarligt...?)

Och det var JÄTTEGOTT!

Särbon är galen i mormorssaft :D
 
När jag var liten kokade min mamma alltid "egen" saft, alltså hon köpte små, bruna, platta flaskor med nåt koncentrat i, som hon sen kokade i en stor gryta på spisen och hällde upp i egna flaskor. Då var det fortfarande koncentrerat, man fick späda ut med minst 3/4 vatten, så originalflaskan måste ha varit rena dynamiten. Jag minnst det så väl - hon kokade oftast hallon eller jordgubb men det fanns även i andra smaker, apelsin var min favorit. Och Blodapelsin!!

Sen förbjöds de (!) eftersom de innehöll farliga färgämnen inte minst....... (Vi drack massor av det och jag lever än, så förhoppningsvis var innehållet inte SÅ livsfarligt...?)

Och det var JÄTTEGOTT!
Jag tror mormorssaften är/var rätt lokal företeelse uppe i norr. Den gjordes av ett familjeföretag i Byske under massor av år, numer är recepten sålda till ett företag i Boden. Den representerar soliga dagar på stranden för mig, tillsammans med hembakta bullar. Den är supergod iskall från kylen, eller som jag gjorde som barn, frös den till isglass! Än idag krävs det minst en sats saft per sommar för mig. Det svåra är bara att välja smak..!
 
Sötad kvarg förresten! Lindahls vaniljkvarg med tillsatt socker var så perfekt till jordgubbar, och Eldorados små portionsförpackningar så jäkla perfekta till mellanmål. Nu är ju all kvarg bara strv och äcklig :(
Verkar finnas som yougurtkvarg nu. Fast vet inte hur den smakar.

KL: Raketost verkar ha gjort comeback också.
 

Bifogade filer

  • DSC_1205.JPG
    DSC_1205.JPG
    224,6 KB · Visningar: 40

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 489
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp