Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Hittade i min lilla lokala Ica :)
 

Bifogade filer

  • DSC_1785.JPG
    DSC_1785.JPG
    192 KB · Visningar: 56
Asså matberedare kom förra seklet. En strimlad vitkål på 10 sekunder och pizzasallad i en vecka.
Mandolin är sjukt smidigt också och då slipper man diska en hel matberedare.

Nä, svenskt ursprung har det väl knappast? Jag trodde det var samma som typ kupus salata? Jag vågar slå vad om en tusenlapp att det inte var en (etnisk) svensk som började servera det med pizza i Sverige.

(Och ja, jag har varit mycket i Italien så jag vet att man inte får ”pizzasallad” med pizzan där)
Ja, jag tänker också Balkan!
 
Nä, svenskt ursprung har det väl knappast? Jag trodde det var samma som typ kupus salata? Jag vågar slå vad om en tusenlapp att det inte var en (etnisk) svensk som började servera det med pizza i Sverige.

(Och ja, jag har varit mycket i Italien så jag vet att man inte får ”pizzasallad” med pizzan där)
Storyn om pizzasalladens historia i sverige finns enkelt att hitta på wiki, jag antar att du redan har läst dett.
 
1969 öppnades Pizzeria Piazza Opera på Gustav Adolfs torg i Stockholm av entreprenören Giuseppe "Peppino" Sperandio. Där föddes även idén att servera gratis sallad med pizzan;[2] när Sperandio behövde en billig och mättande sallad att äta medan pizzan bakades kom han ihåg salladen "Kupus Salata" från sin barndom i nordöstra Italien, en sallad från angränsande Kroatien

Saxat från Wikipedia
 
Vi har väl alla något favoritlivsmedel som en dag inte gick att hitta längre?

Tänkte att vi kunde sörja favoriter och ge varandra tips om var de kan hittas eller om det finns alternativ som är nästan likadana.

Jag älskade Persian Earl Grey. Jag drack det litervis varje dag, men en dag kunde jag inte längre hitta det i någon butik. Varje gång jag är utomlands letar jag upp matbutiker för att se om det finns. Jag har googlat med ojämna mellanrum för att se om det dykt upp någonstans. Har en endaste påse kvar som jag ska spara till ett speciellt tillfälle.

Marabou hade en chokladkaka med kokos som jag va galen i :love:

Sen Campino :love: Känner fortfarande smaken när jag tänker på dessa underbara små runda godisar som smakade gräddglass. Fanns i gul(?) röd och lila :love:
 
Senast ändrad:
Pommac. Är det verkligen samma smak på den som för, säg, 40 år sedan? Jag tycker bara att den smakar blask nuförtiden, men så smakade den kanske alltid.... :confused: ?????
 
Estrella hade något de kallade för Solroschips . HIttar ingen info,men det var ju före internet. Saknade i alla fall.
 
Jag saknar mjuka turkisk peppar i form av små runda kulor. De mjuka som finns i påse nu är större och smakar inte alls lika gott.

Sedan skulle jag vilja smaka kolayoghurt igen. Minns inte om den hette mjölkkolayoghurt eller kolayoghurt eller vilket märke/mejeri det var men den fanns på 90-talet och var söt och god och mörkvit/gräddvit i färgen. 250 g burkar. En dag var färgen typ brunbeige istället och yoghurten kändes inte lika god. Kort efteråt försvann den helt.
Yoggi dröm var det väl? Små röda förpackningar? Ibland kan man hitta kola i små små fyrpack men oftast är de utbytta mot frukt och bär
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 518
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp