Matproblem, hjälp mig spåna!

MissFideli

Trådstartare
Jag får inte till det där med mat alls. Handla och laga, funkar inte! Och jag vet inte varför? I affären blir jag bara snurrig, tappar fantasin och även försvinner suget på mat. Oftast ökar då godissuget istället. Hemma (om jag väl handlat nått) försvinner hungern och orken, inget blir lagat.
Jag har aldrig varit intresserad av att laga mat, kan inte. Och lider av prestationsångest, ätstört beteende och "gå-upp-i-vikt-fobi". Men ändå.

Nån som har nån idé om varför det blir så här?
 
Jag får inte till det där med mat alls. Handla och laga, funkar inte! Och jag vet inte varför? I affären blir jag bara snurrig, tappar fantasin och även försvinner suget på mat. Oftast ökar då godissuget istället. Hemma (om jag väl handlat nått) försvinner hungern och orken, inget blir lagat.
Jag har aldrig varit intresserad av att laga mat, kan inte. Och lider av prestationsångest, ätstört beteende och "gå-upp-i-vikt-fobi". Men ändå.

Nån som har nån idé om varför det blir så här?

Jag är lite likadan. Min lösning är planering. Hemma innan och skriva inköpslista dvs planera veckans måltider. Sen gillar jag att köpa matkassar som levereras hem. Det kostar dock en del extra.
 
Hemma (om jag väl handlat nått) försvinner hungern och orken, inget blir lagat.
Jag har aldrig varit intresserad av att laga mat, kan inte. Och lider av prestationsångest, ätstört beteende och "gå-upp-i-vikt-fobi".
OK.
antagligen vill du vara hungrig för att laga och äta?
Du äter mat ute på restaurang? Men lagar inte själv?

Se det som ett beting i stället. Du borstar tänderna för att du vet att man ska - inte för något sug efter just tandborstning varje morgon och kväll.

Jag är diabetiker och bör äta någorlunda regelbundet och vettigt. Nästan aldrig är jag hungrig. Jag lagar ändå. För att jag ska. Matlagning är inte kopplat till hunger.

Kan du inte göra mat för att du "ska"? Den kan ätas i matlåda dagen därpå. Eller frysas in. Du behöver inte äta den när du lagar den. Men det är bra att ha lagad mat hemma, att bara värma.
 
Enda sättet är planering. Annars går det inte. Välj ut några recept, laga en gång i veckan. Lägg undan matlådor. Kan vara ett tips. Men att handla på plats i affären är ett bra sätt att inte komma hem med något vettigt alls. Själv blir jag helt blockerad och kommer hem med de mest underliga grejor.
 
Håller med övriga. Om jag inte planerar hemma så kommer jag hem med hel/halvfabrikat eller har glömt flertalet ingredienser till den maträtten som jag mot för förmodan kom på i affären.

Jag försöker skriva upp ca 5 rätter och handlar efter den listan och ser till att allt finns hemma, sedan kompletteringshandlar jag emellan.
Se gärna till att maten räcker till matlådor som du bara kan värma på om du är vrålhungrig _nu_.
 
. Själv blir jag helt blockerad och kommer hem med de mest underliga grejor.

Jag med. Jag kan komma hem från affären med jättekonstiga saker som inte alls passar ihop och liksom bara stå där i köket och undra vad jag egentligen tänkte. Då blir det antingen att gå tillbaks till affären och komplettera och försöka lösa situationen eller att typ öppna en burk soppa.

Jag försökte mig på matlista och veckohandling för ett antal år sedan och det blev ju väldigt bra, särskilt som jag kunde handla mat på nätet enklare i England och därmed planera varje måltid (plus matlådor till jobbet) smidigare då jag inte stod i butiken i rusningstid och blev stressad, och dessutom att jag kunde göra beställningarna när jag var mätt och lugn istället för hetsad och svinhungrig (då handlar jag nämligen typ fyra liter glass, en colaburk och ett broccolistånd).
 
Har ju själv perioder då jag verkligen har noll fantasi!! Urjobbigt att hitta på något. Brukar då försöka planera för en vecka framåt (mest favoritrecept och lättlagat) och se till att handla hem ingredienserna.
Sen följer jag inte schemat slaviskt, men då finns det iaf hemma så att jag KAN laga. Försöker också att alltid laga mer än vad som går åt för att frysa in till de dagar då jag verkligen inte vill/orkar laga mat.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 915
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 921
Senast: Unafraid
·
Mat Ni som "känner" mig vet att mat är en stor grej i mitt liv. Och det blir inte bättre tyvärr. Nu har jag konstaterat att jag inte klarar...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
7 074
Senast: mandalaki
·
Relationer En av mina vänner (jo på riktigt, det är inte mig det handlar om) sitter i en tråkig sits. Hon är gift med sitt livs stora kärlek och de...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
15 264
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp