Nu tycker jag att förbundet ska ta sexuella trakasserier på allvar (och de har varit pinsamt kassa) men.
Jag tror att nya barn och vuxna börjar rida mer för att de är intresserade av hästar och ridsport, fart och fläkt än av andra orsaker.
Så det känns konstigt att anta att de inte börjar rida för att förbundet varit kasst på att ta tag i sexuella trackasserier bland eliten.
Sexuella trackasserier är ju desamma över många sporter, tex den oerhört populära gymnastiken har varit totalt full av dem och ändå ökar den i popularitet jämfört med hästsport. Och är btw mer jämställd än hästsport.
De har gott om manliga tränare som suttit med småflickor i knäet, deras skandaler är bara runt 5-10 år gamla.
Så jag tror många väljer sport beroende på hur de ser på själva sporten i sig. Dvs tex häst och ridning, jmf fotboll och springa eller hoppa och studsa. Snarare än trackasserier biten, som som sagt är tyvärr väldigt lik över många sporter. Jag tror inte heller att man börjar rida för att bli ett starkt hästbarn eller hästbarn blir starka ledare eller ngt annat grejs.
Dvs jag tycker inte att han är ett dugg mossig i sitt uttalande.
Jag ser det som att han vill renodla hjälperna. Fokusera på hästen och sporten.
Och se varför just hästen och sporten inte attraherar nybörjare i samma utsträckning som tidigare. (själv tror jag en del är att ridsporten är omodernt ojämställd som sagt

flickor föredrar den mer jämställda fotbollen och pojkar känner sig ovälkomna)