Mats Mellberg: ”Känner att det behövs förändring”

Bukefalos 30 år!

Mats Mellberg från Sundby Ridskola har mer än 50 års erfarenhet i sporten och har utbildat generationer av ryttare i både ridning, säkerhet och hästvälfärd. Efter krisen i Svenska Ridsportförbundet listar han i detta debattinlägg det som han tycker är viktigast att förbundet fokuserar på framöver.

Jag vet ingenting om personen ifråga, men retoriken är identisk med de som argumenterar för att "det var bättre förr" och tex förlöjligar etologers "skrivbordskunskap" till förmån för "sanna hästkarlar".
Om man vill stå för något som är modern och påläst hästhållning och en säker stallmiljö så behöver man uttrycka sig annorlunda än de som vill kunna fortsätta som de gjorde när jag var liten.

Jag började rida sent 80-tal, och mina föräldrar var lite tveksamma till att släppa iväg mig på det sättet som man är i stallet som hästtjej, just för att det kändes svårt att kolla upp hur "säkert" det faktiskt var. (Nu var jag på en bra ridskola ur många synvinklar, men det var ju fortfarande många hästar i spiltor och "använd spöt" som första åtgärd om hästen inte gick fram direkt.)

Måste fråga, du tycker inte att hästen och sporten i fokus vore bra för att locka nya ryttare. Och att en analys om varför sporten inte är populär nu vore lämplig?

Eller tänker du helt enkelt att sporten och hästarna är för kassa för att vi ska vilja ha kvar dem? Och därmed bör vi inte locka nya ryttare alls?

Jag tror faktiskt att det är helt utanför Ridsportsförbundets makt att påverka majoriteten av tappet.

Att folk inte vill vara med i förbundet och deras anslutna anläggningar och aktiviteter tror jag beror främst på 3 saker:

1. Socioekonomiska faktorer. Och då menar jag inte bara avgiften för lektioner, utan utrustning, och skjuts till lektionen för de yngsta, men sen till de äldre som vill tävla och äga egen ponny så har även dom kostnaderna skjutit iväg extremt mycket senaste åren. Det blir helt enkelt inte ett alternativ för många i medelklassen, och SvRF kan inte på något sätt kompensera för det, det är inte kostnaden för tävlingslicens det hänger på. Det är en medelklass som fått mindre pengar att röra sig med.

2. Kulturella/filosofiska faktorer. Dels en förändring som sker i hela samhället i synen på djur och vår relation till dom. Bland vuxna som har råd, så är det många som inte har häst för att hålla på med SPORT. Och SvRF är ett rid-SPORT-förbund.
Och dels att intresset hos ungdomarna helt enkelt minskar, dom har så mycket annat dom är intresserade av nuförtiden. Vi kommer säkert se ett uppsving för curlingsporten nu pga OS-dramat. På 80-talet hade tennis ett rejält uppsving, men kämpar med mycket låga medlemstal nuförtiden. Det går trender i vilken sport folk är intresserade av - och huruvida dom är intresserade av sport överhuvudtaget.

3. Det föds färre barn. Skolor och förskoleavdelningar har börjat stängas.

...

Att fortsätta jobba mot mobbning, sexuella trakasserier och hästvälfärdsproblem är dock skitviktigt för att inte tappa de som redan är i sporten, och för att kunna fortsätta vara en del av Riksidrottsförbundet. Det är liksom en sorts lägstanivå för vilket förbund som helst.

Men för att förhindra att tillväxten av nya medlemmar sjunker?

Då är typ det enda man kan göra att gå och rösta i riksdagsvalet, och hoppas på att kriget i Europa mm lugnar ner sig. Saknas pengarna så saknas dom. Vill folk inte skaffa barn så vill dom inte. Och de som inte vill vara med i förbundet av filosofiska skäl kommer man aldrig kunna locka, det tappet får man helt enkelt acceptera och anpassa sig efter.

Alltså: Mellberg skäller uppför helt fel träd. Det är inte fel att förbundet lägger tid och pengar för att försöka nå någon sorts rimlig nivå för ett sportförbund gällande uppförande. Och som samhället ser ut idag är det orimligt att förvänta sig att man plötsligt ska kunna komma tillbaka till "glansdagarna". Det bästa man kan göra är att fokusera på att göra förbundets aktiviteter så trevliga och givande för de medlemmar man har (och det inkluderar att satsa på hästvälfärd, så att folk inte mår dåligt av sitt medlemskap eller lämnar pga avsmak för hur hästarna behandlas).

Haha jag är så trött på den här typen av retorik! Exakt samma typ av retorik som ifrågasätter etologer och annan typ av oberoende och vetenskaplig "skrivbordskunskap". Vi vill INTE gå tillbaka(eller ja vi är fortfarande där i många fall) till en ridsport där man lyssnar på den som minsann haft häst i 40 år och tror sig veta bäst. Och att våga kritisera sin egen hästhållning och hästvälfärd (det som jag tolkar som "be om ursäkt") är extremt viktigt för att bli bättre. I många fall är ren stolthet något som gör att utvecklingen avstannar.

Jag tror faktiskt att det är helt utanför Ridsportsförbundets makt att påverka majoriteten av tappet.

Att folk inte vill vara med i förbundet och deras anslutna anläggningar och aktiviteter tror jag beror främst på 3 saker:

1. Socioekonomiska faktorer. Och då menar jag inte bara avgiften för lektioner, utan utrustning, och skjuts till lektionen för de yngsta, men sen till de äldre som vill tävla och äga egen ponny så har även dom kostnaderna skjutit iväg extremt mycket senaste åren. Det blir helt enkelt inte ett alternativ för många i medelklassen, och SvRF kan inte på något sätt kompensera för det, det är inte kostnaden för tävlingslicens det hänger på. Det är en medelklass som fått mindre pengar att röra sig med.

2. Kulturella/filosofiska faktorer. Dels en förändring som sker i hela samhället i synen på djur och vår relation till dom. Bland vuxna som har råd, så är det många som inte har häst för att hålla på med SPORT. Och SvRF är ett rid-SPORT-förbund.
Och dels att intresset hos ungdomarna helt enkelt minskar, dom har så mycket annat dom är intresserade av nuförtiden. Vi kommer säkert se ett uppsving för curlingsporten nu pga OS-dramat. På 80-talet hade tennis ett rejält uppsving, men kämpar med mycket låga medlemstal nuförtiden. Det går trender i vilken sport folk är intresserade av - och huruvida dom är intresserade av sport överhuvudtaget.

3. Det föds färre barn. Skolor och förskoleavdelningar har börjat stängas.

...

Att fortsätta jobba mot mobbning, sexuella trakasserier och hästvälfärdsproblem är dock skitviktigt för att inte tappa de som redan är i sporten, och för att kunna fortsätta vara en del av Riksidrottsförbundet. Det är liksom en sorts lägstanivå för vilket förbund som helst.

Men för att förhindra att tillväxten av nya medlemmar sjunker?

Då är typ det enda man kan göra att gå och rösta i riksdagsvalet, och hoppas på att kriget i Europa mm lugnar ner sig. Saknas pengarna så saknas dom. Vill folk inte skaffa barn så vill dom inte. Och de som inte vill vara med i förbundet av filosofiska skäl kommer man aldrig kunna locka, det tappet får man helt enkelt acceptera och anpassa sig efter.

Alltså: Mellberg skäller uppför helt fel träd. Det är inte fel att förbundet lägger tid och pengar för att försöka nå någon sorts rimlig nivå för ett sportförbund gällande uppförande. Och som samhället ser ut idag är det orimligt att förvänta sig att man plötsligt ska kunna komma tillbaka till "glansdagarna". Det bästa man kan göra är att fokusera på att göra förbundets aktiviteter så trevliga och givande för de medlemmar man har (och det inkluderar att satsa på hästvälfärd, så att folk inte mår dåligt av sitt medlemskap eller lämnar pga avsmak för hur hästarna behandlas).
1. Du har en poäng om kostnaden onekligen. Kostnaden av lektionerna överstiger dock vida kostnaden för utrustning osv. Den har också gått upp väldigt snabbt onekligen. Jag hade tex lättare att kunna rida två gånger i veckan när jag studerade än jag har att lyckas finansiera ett barn och mig själv när jag jobbar. Dock tror jag inte helt på denna faktor. Ishhockeyn verkar inte alls lida av det och ett par skridskor ligger runt 6000 kr. Ridsport är mindre än ishockey, ligger i paritet med motorsport, men är tydligen mindre jämställd än den.

1771921276701.webp

2. Ja det är onekligen ett problem att vi människor kommer allt längre från djur och natur och snarare än att acceptera det faktumet är just det kanske någonting som ridsporten kan bidra till att hindra. Privatägande av häst är ju någonting som är lite av senare datum att väldigt många har råd med vad jag förstått. När ridsporten var stor under 80-talet var det knappast privatponnies som var den stora mängden utan ridskolor. Ridsporten borde fått ett uppsving med våra Jerringpriser och framgångar men fick inte det. Det är ett för stort glapp mellan ridskolorna och sporten och ridsportsförbundet verkar inte respekterat ridskolorna. Att barn har andra intressen är ju helt uppenbart. Varför är de inte intresserade av ridsport kan man fråga sig. De flesta sporter som vill överleva frågar sig sådana saker.

3. Ridskolorna minskade mycket under en period med stark befolkningstillväxt. Antalet stall ökade inte i proportion till befolkningsökningen vad jag förstått. Det är kanske iofs bra när barnafödandet minskar. Men åldern att börja rida 7-9 år gör att minskat födande knappast borde påverkat starkt ännu utan det är andra faktorer.

Att fortsätta jobba mot trakasserier och mobbing är helt självklart. Men det är kanske inte själva sportens fokus, iom att fokuset i sporten torde vara någon del som skiljer sporten från andra sporter och just denna biten gör inte det. Det enda som skiljer är den allmänna kassheten att ta tag i det högt i organisationen. Att ridskolorna verkar ha tagit tag i det på sin nivå tycker jag verkar helt uppenbart.

Det bästa man kan göra är att fokusera på att göra förbundets aktiviteter så trevliga och givande för de medlemmar man har (och det inkluderar att satsa på hästvälfärd, så att folk inte mår dåligt av sitt medlemskap eller lämnar pga avsmak för hur hästarna behandlas).

Ja exakt, och hur gör man det? Vilka faktorer är det som gör aktiviteterna trevliga och givande, inbjudande och gör att folk stannar? Det är ju den frågan som det gäller att fundera och reflektera över. Räcker inte med att anta vad folk tycker är trevligt. Det är väl det som är en av hans poänger, att detta är viktigt att veta.

Att ridskolor jobbar med etologer och med att anpassa sin hästhållning till hästens behov tycker jag verkar helt uppenbart just nu. Att detta är en skillnad nu och för 20 år sedan är ingenting konstigt.

Lika uppenbart är att etologerna ännu verkar arbeta med att forska på hästhållningen i ridskolor och ridlektioner verkar lika uppenbart. Så de verkar ännu inte ha levererat helt färdiga studier i det. (Vår grupp blev inblandad i en tex men det var bara ngt år sedan...). Så det är inte konstigt om inte ridskolor implementerat någonting som ännu inte har helt levererat forskningsmässigt. Även om de implementerar de delar som framkommit.

Och just den ridskola som den här mannen tydligen då arbetar med verkar vara en av de som är allra längst framme?

Så det verkar helt onödigt att anklaga just honom för det här du anklagade för i en tidigare post. (btw har jag aldrig i hela mitt liv stött på en (ens gammal militär) hästgubbe som inte varit lika ömsint mot hästarna som hård mot eleverna. Jag kanske haft tur men jag har inte fått det intrycket. Och jag har aldrig i hela mitt liv blivit jagad av ngn tant/gubbe med långpisk heller. (de enda gånger jag tvivlat lite på ridlärarens inre moral har jag varit på dressyrkurs för någon som varit tränare till personer som tävlat framgångsrikt i dressyr och för 15 ca år sedan då de inte tagit tag i sig själva som de fantastiskt nog gjort nu.)

Senast ändrad:
Haha jag är så trött på den här typen av retorik! Exakt samma typ av retorik som ifrågasätter etologer och annan typ av oberoende och vetenskaplig "skrivbordskunskap". Vi vill INTE gå tillbaka(eller ja vi är fortfarande där i många fall) till en ridsport där man lyssnar på den som minsann haft häst i 40 år och tror sig veta bäst. Och att våga kritisera sin egen hästhållning och hästvälfärd (det som jag tolkar som "be om ursäkt") är extremt viktigt för att bli bättre. I många fall är ren stolthet något som gör att utvecklingen avstannar.
Men nu verkar ju den här personen vara långt framme och på topp med sin ridskola.

Nu tycker jag att förbundet ska ta sexuella trakasserier på allvar (och de har varit pinsamt kassa) men.

Jag tror att nya barn och vuxna börjar rida mer för att de är intresserade av hästar och ridsport, fart och fläkt än av andra orsaker.

Så det känns konstigt att anta att de inte börjar rida för att förbundet varit kasst på att ta tag i sexuella trackasserier bland eliten.

Sexuella trackasserier är ju desamma över många sporter, tex den oerhört populära gymnastiken har varit totalt full av dem och ändå ökar den i popularitet jämfört med hästsport. Och är btw mer jämställd än hästsport.

De har gott om manliga tränare som suttit med småflickor i knäet, deras skandaler är bara runt 5-10 år gamla.

Så jag tror många väljer sport beroende på hur de ser på själva sporten i sig. Dvs tex häst och ridning, jmf fotboll och springa eller hoppa och studsa. Snarare än trackasserier biten, som som sagt är tyvärr väldigt lik över många sporter. Jag tror inte heller att man börjar rida för att bli ett starkt hästbarn eller hästbarn blir starka ledare eller ngt annat grejs.

Dvs jag tycker inte att han är ett dugg mossig i sitt uttalande.

Jag ser det som att han vill renodla hjälperna. Fokusera på hästen och sporten.

Och se varför just hästen och sporten inte attraherar nybörjare i samma utsträckning som tidigare. (själv tror jag en del är att ridsporten är omodernt ojämställd som sagt :) flickor föredrar den mer jämställda fotbollen och pojkar känner sig ovälkomna)

Du tror alltså att flickor väljer fotboll för jämställdhetens skull och inte för att de faktiskt föredrar fotboll?

Jag tror att folk väljer den idrott som tilltalar dem och som de har råd med. Ofta dras man med av kompisar som redan går på just den sporten. Sen finns det ju olika traditioner i olika städer.

Du tror alltså att flickor väljer fotboll för jämställdhetens skull och inte för att de faktiskt föredrar fotboll?

Jag tror att folk väljer den idrott som tilltalar dem och som de har råd med. Ofta dras man med av kompisar som redan går på just den sporten. Sen finns det ju olika traditioner i olika städer.
Absolut väljer de fotboll för att de föredrar fotboll. Men varför tror de att de föredrar fotboll från första början? Vad är det som lockar i fotbollens image? Innan de testat?

Fotbollen har ju även en image av att vara en aktiv sport med mycket rörelse, en sport för alla barn. En atletisk sport. Om du skulle vara en flicka eller en förälder till en flicka som känner att en atletisk och rörlig sport där alla barn är med kanske fotboll eller ishockey får en fördel med sin image (och tidiga start såklart iofs, svårt att få till med ridsport).

Det kanske smäller högre att röra sig och bli atletisk nu i sporten, dra föredel av själva aktiviteten i sporten. Än ridsportens kanske mer vaga marknadsföring om att vara för starka tjejer som kanske blir starka ledare eventuellt någon gång eller blir härdade med tiden eller ngt. (rent bortsett från att "alla föräldrar" som talar fotboll pratar om att bli teamplayer som effekt, trots att fotbollen inte marknadsför just det.) Dvs ridsportens -vad får man ut just nu av själva aktiviteten är lite vagt presenterat och kanske undersatt i verksamheten.

Vidare rekryterar ju fotboll, ishockey, motorsport, innebandy och gymnastik aktivt från ett minst dubbelt så stort underlag av barn. Dvs de är inte helt beroende av att bara en speciell typ av barn, hälften av barnen, lockas till sporten utan de har en image, marknadsföring som riktar sig till alla barn.

Barn som lockas av den imagen, marknadsföringen som går mot alla barn istället för mot mycket specifika barn lockas nog mer av tex fotboll. Tex om ridningen försöker locka flickiga flickor -"hästtjejen" (vars image hos personer som inte känner till sporten har glidit från härdad och atletisk till rosa och pyssel (de som känner till sporten vet att det inte är så såklart, även om de aldrig ridit) ) så har fotbollen möjlighet att locka alla flickor av alla typer och alla pojkar av alla typer som är intresserade av, eller deras föräldrar är intresserade av, att röra sig på ett atletiskt sätt.

Absolut väljer de fotboll för att de föredrar fotboll. Men varför tror de att de föredrar fotboll från första början? Vad är det som lockar i fotbollens image? Innan de testat?

Fotbollen har ju även en image av att vara en aktiv sport med mycket rörelse, en sport för alla barn. En atletisk sport. Om du skulle vara en flicka eller en förälder till en flicka som känner att en atletisk och rörlig sport där alla barn är med kanske fotboll eller ishockey får en fördel med sin image (och tidiga start såklart iofs, svårt att få till med ridsport).

Det kanske smäller högre att röra sig och bli atletisk nu i sporten, dra föredel av själva aktiviteten i sporten. Än ridsportens kanske mer vaga marknadsföring om att vara för starka tjejer som kanske blir starka ledare eventuellt någon gång eller blir härdade med tiden eller ngt. (rent bortsett från att "alla föräldrar" som talar fotboll pratar om att bli teamplayer som effekt, trots att fotbollen inte marknadsför just det.) Dvs ridsportens -vad får man ut just nu av själva aktiviteten är lite vagt presenterat och kanske undersatt i verksamheten.

Vidare rekryterar ju fotboll, ishockey, motorsport, innebandy och gymnastik aktivt från ett minst dubbelt så stort underlag av barn. Dvs de är inte helt beroende av att bara en speciell typ av barn, hälften av barnen, lockas till sporten utan de har en image, marknadsföring som riktar sig till alla barn.

Barn som lockas av den imagen, marknadsföringen som går mot alla barn istället för mot mycket specifika barn lockas nog mer av tex fotboll. Tex om ridningen försöker locka flickiga flickor -"hästtjejen" (vars image hos personer som inte känner till sporten har glidit från härdad och atletisk till rosa och pyssel (de som känner till sporten vet att det inte är så såklart, även om de aldrig ridit) ) så har fotbollen möjlighet att locka alla flickor av alla typer och alla pojkar av alla typer som är intresserade av, eller deras föräldrar är intresserade av, att röra sig på ett atletiskt sätt.
Varför vill de, eller deras föräldrar, bli det här (första bilden bildsök fotbollstjej för mig)

1771924902946.webp

Varför vill de bli det här (första bilden bildsök fotbollstjej för mig)

Visa bifogad fil 181693
Varför vill de, eller deras föräldrar inte bli det här (första bilden hästtjej bildsök för mig)
1771924923829.webp

https://www.ecosia.org/images?q=hästtjej
(bild tre visar en tjej som skrittar i bakgrunden, bild 6 en tjej som sceniskt ligger och kramar hästen, bild 7 dam i klänning på häst. Fortsätter med pussar och kramar och stillastående ända till Bild 21 som visar ett barn som faktiskt ägnar sig åt en atletisk aktivitet, rider i skritt. Från artikeln https://mama.expressen.se/mamaroster/jag-blir-livradd-nar-min-8-aring-vill-bli-hasttjej/ som iofs bara pratar om att det lästs om sexuella trakasserier och mobbing i stallet och att det är farligt (som om inte fotboll och gymnastik haft sexuella trakasserier och skador)

Så självklart måste det motarbetas! och det görs, på ridskolor. Men det kan ju inte vara enda relevanta budskapet ridsporten kan ha? Vi var kassa på sexuella trakasserier o mobbing och vet inte hur man hanterar hästar men försöker bli bättre? I övrigt har vi ingenting att bidra med ur ren atletisk synvinkel? Men man kanske blir en bra ledare om man kämpar sig igenom 15 år.

Senast ändrad:
Varför vill de, eller deras föräldrar inte bli det här (första bilden hästtjej bildsök för mig)
Visa bifogad fil 181694

https://www.ecosia.org/images?q=hästtjej
(bild tre visar en tjej som skrittar i bakgrunden, bild 6 en tjej som sceniskt ligger och kramar hästen, bild 7 dam i klänning på häst. Fortsätter med pussar och kramar och stillastående ända till Bild 21 som visar ett barn som faktiskt ägnar sig åt en atletisk aktivitet, rider i skritt. Från artikeln https://mama.expressen.se/mamaroster/jag-blir-livradd-nar-min-8-aring-vill-bli-hasttjej/ som iofs bara pratar om att det lästs om sexuella trakasserier och mobbing i stallet och att det är farligt (som om inte fotboll och gymnastik haft sexuella trakasserier och skador)

Så självklart måste det motarbetas! och det görs, på ridskolor. Men det kan ju inte vara enda relevanta budskapet ridsporten kan ha? Vi var kassa på sexuella trakasserier o mobbing och vet inte hur man hanterar hästar men försöker bli bättre? I övrigt har vi ingenting att bidra med ur ren atletisk synvinkel? Men man kanske blir en bra ledare om man kämpar sig igenom 15 år.
Uhm bild 29 visar ett barn som rider snabbare än skritt, och är bild 2 som visar en häst som inte står stilla.

Att fortsätta jobba mot trakasserier och mobbing är helt självklart. Men det är kanske inte själva sportens fokus, iom att fokuset i sporten torde vara någon del som skiljer sporten från andra sporter och just denna biten gör inte det. Det enda som skiljer är den allmänna kassheten att ta tag i det högt i organisationen. Att ridskolorna verkar ha tagit tag i det på sin nivå tycker jag verkar helt uppenbart.
Jag ser det som att det är en ledares ansvar att se till att det inte förekommer, inte något jobba mot. Det är en så grundläggande norm för en ledares ansvar att den borde vara självklar, inte något att "jobba mot".

Det är semantiskt, men en viktigt distinktion tycker jag.

Jag ser det som att det är en ledares ansvar att se till att det inte förekommer, inte något jobba mot. Det är en så grundläggande norm för ledarens ansvar att den borde vara självklar, inte något att "jobba mot".

Det är semantiskt, men en viktigt distinktion tycker jag.
Ja absolut, där har du helt rätt.

Jag menar att det känns mer som någonting som är helt nödvändigt i ridsporten, alla sporter och all verksamhet. Snarare än någonting som är den främsta fokuset, lockelsen och reklamen för ridsporten.

(att vi varit riktigt riktigt kassa men ska ta ta i det känns inte som det som får nya barn att börja rida, det måste ju finnas någonting med ridningen som lockar utöver möjligt framtida ledarskap. Någonting måste ju rimligen vara kul med själva aktiviteten rida? Eller är det kanske inte kul? Är det lite skämmigt att gilla att rida i ridsporten, hellre än bära och pyssla, rent av? Det låter så ibland, som att om ett barn främst skulle gilla att rida, men gärna mockar för att rida, är det inte så bra, jämfört med att alltid mocka och få rida någon enstaka gång och vara tacksam?)

Ja absolut, där har du helt rätt.

Jag menar att det känns mer som någonting som är helt nödvändigt i ridsporten, alla sporter och all verksamhet. Snarare än någonting som är den främsta fokuset, lockelsen och reklamen för ridsporten.

(att vi varit riktigt riktigt kassa men ska ta ta i det känns inte som det som får nya barn att börja rida, det måste ju finnas någonting med ridningen som lockar utöver möjligt framtida ledarskap. Någonting måste ju rimligen vara kul med själva aktiviteten rida? Eller är det kanske inte kul? Är det lite skämmigt att gilla att rida i ridsporten, hellre än bära och pyssla, rent av? Det låter så ibland, som att om ett barn främst skulle gilla att rida, men gärna mockar för att rida, är det inte så bra, jämfört med att alltid mocka och få rida någon enstaka gång och vara tacksam?)
Tolkade dig så också, menade mer som ett förtydligande. Det är en ledares ansvar inom alla verksamheter och det är inte att initiera handlingsplaner, möten om mobbing etc. som tar bort fokus från verksamheten utan bara för ledaren att se till att det inte förekommer, någon ordning får det vara om det skall vara meningsfullt att driva verksamhet.

Jag håller inte med om att de idrotterna har en image att de riktar sig till alla barn. De riktar sig till alla som är framåt och kan ta för sig. Försiktiga och ängsliga barn göre sig icke besvär.

De jag känner som spelat fotboll har fastnat för bollen. Min bror började sparka på bollar och fixera på bollar innan han hade den minsta lilla koll på nån idrotts image eller annat. Vi pratar alltså 2-årsåldern. Det var bollen som räknades. Hade vi bott i en stad där handboll var den stora bollsporten så hade det kanske blivit det istället. Men här är fotbollen den stora bollsporten.

Men nu verkar ju den här personen vara långt framme och på topp med sin ridskola.
Men i så fall borde han ju bara vara glad att etologer osv bekräftat hur bra hans typ av hästhållning och syn på hästar är? Om han har en ridskola där hästvälfärden verkligen är i centrum med mycket "nytänk" så borde han väl inte se något problem med skrivbordskunskapen och han borde tycka att många faktiskt ska be om ursäkt för sin hästvälfärd?

Jag håller inte med om att de idrotterna har en image att de riktar sig till alla barn. De riktar sig till alla som är framåt och kan ta för sig. Försiktiga och ängsliga barn göre sig icke besvär.

De jag känner som spelat fotboll har fastnat för bollen. Min bror började sparka på bollar och fixera på bollar innan han hade den minsta lilla koll på nån idrotts image eller annat. Vi pratar alltså 2-årsåldern. Det var bollen som räknades. Hade vi bott i en stad där handboll var den stora bollsporten så hade det kanske blivit det istället. Men här är fotbollen den stora bollsporten.
Jag håller nog inte med där. Fotbollen har en image-för föräldrarna att göra försiktiga barn framåt och atletiska om man får höra mina kollegor prata. Om man tar släkten och yngre släktingar så är fotbollen bra för rörliga barn för att de får röra sig och för försiktiga barn för att de behöver lära sig ta för sig och för oatletiska barn för att de får motion. Först efter test att det inte fungerar kan de sluta.

Dessutom menade jag med riktar sig till alla barn att de inte väljer ett specifikt kön också inom fotbollen utan har gjort ett riktigt gediget jämställdhetsarbete som fått dem att växa stort. Även om de inte är hemma har de kommit långt. Medan ridsporten ligger sist av alla sporter i sitt arbete.

De jag känner som har spelat fotboll har eller har inte fastnat för fotbollen lite beroende på om det passade dem eller inte.

Men ingen av dem började med fotboll för att tex klippa gräset på planen eller få bära bollar i nät osv. Även om ledaregenskaper kommit upp bland föräldrarna lite.

Utan i alla fall handlade det mest om att barnet eller föräldrarna tänkte sig att själva aktiva momentet i sporten var centralt och gav barnen någonting i nutid. Att sparka på boll i team ger någonting i sig.

Men i så fall borde han ju bara vara glad att etologer osv bekräftat hur bra hans typ av hästhållning och syn på hästar är? Om han har en ridskola där hästvälfärden verkligen är i centrum med mycket "nytänk" så borde han väl inte se något problem med skrivbordskunskapen och han borde tycka att många faktiskt ska be om ursäkt för sin hästvälfärd?
Ser ingen motsättning i det han säger enkelt vedertaget språk och erfarenhet kan ju mycket väl samexistera med forskning och nytänk. Och även med att förklara varför man gör någonting. För mig låter det rent av bra om det gör så.

Kan bara tillägga att jag i flera andra trådar ivrigt hävdat att ridsportens attityd till forskning som -det visste vi väl redan av erfarenheten varför skulle någon någonsin forska på... , är ganska märklig. Just eftersom erfarenhet inte ersätter forskning, de kompletterar.

Ridskolor som de är nu, tycker jag är ganska rejält utvecklade jämfört med ridskolor för 30 år sedan och att de är på framkant.

Ja, men han dissar ju etologer i sin krönika. Stycket om "stora ord".
Ok det är mycket möjligt att han superdissar och hatar etologer.

Eller så är det bara så att han tycker att man kan säga samma sak till nioåringar i enklare ord?

Han pratar ju om att förklara varför osv vilket låter supersympatiskt inte som folk säger om -gamla hästkarlar/kvinnor bara säger att man ska göra men förklarar inte?

Jag vet ju inte iom att jag inte mött honom. Men tänker att man kan ju inte veta bara för att han är gammal och en gubbe. Vi har mellangamla gubbar och gummor i vårt stall också, som samarbetar med etologer, men inte nödvändigtvis använder stora ord eller dissar erfarenhet.

Jag vidhåller att jag uppfattat ridskolor (föreningsridskolor i större stad i alla fall) som i framkant, aktiva, forskningsintresserade.

Ja, men han dissar ju etologer i sin krönika. Stycket om "stora ord".

Återigen. Du vet verkligen INGENTING om Mats....

Hade tänkt hålla personen utanför denna diskussion MEN han har alltså en i stallet med denna utbildning: kandidatexamen i hippologi och masterutbildning i Animal Science, och så småningom som doktorand i hästvälfärd.

Så att han är emot etologer är att gripa efter halmstrån. Tänker du börja läsa på om Mats Mellberg eller bara fortsätta försöka snacka skit om någon du inte har den minsta kunskap om ? Du framstår inte bara som bitter, du framstår som fruktansvärt okunnig om personen när du försöker klanka på honom.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka