Bukefalos 28 år!

Max volt (spänning) för hästhage? + Småhundar

JessicaM

Trådstartare
Vet ni vad max volten är till häst hage?? Tex kossor tål mer än vad hästar gör och därmed ska hästhagen ha mindre volt eller spänning i tråden än kossor.

+ om någon vet hur det är med småhundar (chihuahua) och elstängsel. Vad tål de och vad är livsfarligt för dem!??
 
Sv: Max volt (spänning) för hästhage? + Småhundar

Vet ni vad max volten är till häst hage?? Tex kossor tål mer än vad hästar gör och därmed ska hästhagen ha mindre volt eller spänning i tråden än kossor.
Hästen "ska" inte ha lägre spänning än andra djur. Man brukar välja aggregat efter hur långt stängsel man har och hur svår hagen är (högt gräs/buskar som ligger mot). Maximal tillåten energimängd (Joule) brukar medföra att de flesta aggregat ger mellan 6000-10000 Volt. Aggregaten är anpassade så att de inte ska ge skador ens på små barn. Stöten ska vara så kraftig att djur inte frestas att ens prova. Att kor ofta har kraftigare aggregat beror nog mest på att bönderna satsar mer pengar på stängsling och att hagarna är stora i svår terräng.

Ett välskött stängsel ger hög spänning längs hela tråden och har en stark avskräckande effekt.
 
Senast ändrad:
Sv: Max volt (spänning) för hästhage? + Småhundar

Hästen "ska" inte ha lägre spänning än andra djur. Man brukar välja aggregat efter hur långt stängsel man har och hur svår hagen är (högt gräs/buskar som ligger mot). Maximal tillåten energimängd (Joule) brukar medföra att de flesta aggregat ger mellan 6000-10000 Volt. Aggregaten är anpassade så att de inte ska ge skador ens på små barn. Stöten ska vara så kraftig att djur inte frestas att ens prova. Att kor ofta har kraftigare aggregat beror nog mest på att bönderna satsar mer pengar på stängsling och att hagarna är stora i svår terräng.

Ett välskött stängsel ger hög spänning längs hela tråden och har en stark avskräckande effekt.

Med all respekt så tror jag att du har fel. Hästar är känsligare än både kossor och människor när det gäller volt i stängslet. Detta säger ju både veterinärer och andra högt utbildade inom hästvård.
 
Sv: Max volt (spänning) för hästhage? + Småhundar

Med all respekt så tror jag att du har fel. Hästar är känsligare än både kossor och människor när det gäller volt i stängslet. Detta säger ju både veterinärer och andra högt utbildade inom hästvård.
Jag tror förvirringen ligger i detta: Hästar och grisar är (oftast) känsligare för elstötar än får och kor. Det innebär inte att de tål el sämre. Det är alltså inte skadligare för en häst än en ko att gå emot stängslet, däremot reagerar hästen kraftigare på elen. Alla aggregat som säljs inom EU ska uppfylla ett antal krav på maximal energimängd, pulsintervall mm för att inte vara farliga för människor eller djur. Däremot finns det fortfarande människor som försöker ta livet av både sig själva och sina djur genom att koppla flera aggregat till samma stängsel eller dra stängsel nära kraftledningar!

Alltså: Alla aggregat som säljs på marknaden är oskadliga om de är rätt installerade men har olika avskräckande effekt och klarar olika maximal längd på stängsel utan att förlora sin funktion.

Har en arbetskamrat som hade en häst som varje morgon gick ut och lade bogen, där den hade mest päls, mot stängslet för att känna efter om det var påslaget!
 

Liknande trådar

Gnägg Vet inte om tråden hamnade rätt. Är det ngn som har koll på snabbväxande träd som kan stå i eller utanför hästhage? Som hästarna tåler...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 085
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: WBanna
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 726
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 358
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp