med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

charmant

Trådstartare
Jag börjar tröttna på att få se och höra om alla dessa hästar i vårt land som far illa pga försummelse från ägarna,brist på kunskap eller inte vilja att ta till sig mer kunskap, penga brist som gör att djuret inte får den vård den behöver vid sjukdom mm mm.
jag har själv tagit hand om( nu är det tre hästar) som i alla fall en av dem hade dött inom snar framtid om jag inte tagit hand om honom. Ägaren till denna häst hade hör och häpna hästskötarutbildning och lät ändå hästen stå i sin egen skit och bli ett vrak. varför gör människor så??Ser dom inte hur andra hästägare gör, varför vill dom inte sina djurs bästa osv. vaför skaffar folk hästar utan att veta vad dom håller på med. Hästar behöver lika mycket omvårdnad som ett barn, dom ska ha vaccinationer, motion, skor(om den inte är barfota så klart på ett bra sätt)bra mat och inte 2-3 år gammalt hö, daglig tillsyn, borstning som främjar blodcirkulation och stärker banden mellan ägare/skötare och häst och dessutom ser ju en ren häst trevligare ut än en skitig. osv osv jag kan rabbla lång rader om detta här nu men de flesta häst ägare vet ju om hur man sköter sitt djur och tar till sig mer kunskap för att våra älskade hästar ska få den bästa skötseln.Men de som inte gör det...morr morr. Varför eller hur resonerar men när en veterinär sagt att hästen inte mår bra och ändå rider den,struntar i vaccinationer, försäkringar, skiterallmänt i hur hästen mår och kan inte läsa av sitt djur och se hur dom går in i ett zombi liknande tillstånd av leda.
När man som jag gjort tagit hand om dessa hästar så går det åt många tårar,förtvivlan,pengar,veterinärbesök mm mm men mest kärlek för att få hästen att förstå att människor även kan vara trevliga att ha omkring sig och att alla människor inte vill rida fast hästar har ont, slår in hästen i transporten, ger den dålig mat, struntar i skötseln mm.
Det är värt att ta hand om såna här hästar och jag jag rekomandera er som har möjlighet att göra det.Hästarna finns där ute mer än man tror.Det är tyvärr allt för många i vårt land som behöver hjälp av kunnigt folk som kan ge dom ett liv dom är värdiga.
Hur ska vi kunna göra för att få ett slut på detta?Hästkörkort??Starkare lagar som säger att har veterinären sagt åk till klinik så är det det som gäller osv osv.Vilka ideer har ni på detta?
Tacksam för alla svar och funderingar

*En ledsen chamant som nu fått nys om en häst till som behöver hjälp meni nte har mäjligheter att ta honom* :cry:
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Ja vad ska man göra?
Man kan inte annat än förundras över att så mycket människor faktiskt bedriver dålig hästhållning.
Man hör ju ofta om folk som tycker de har gjort ett klipp när de köper billigt hö som är flera år gammalt..eller en billig hovslagare som inte gör ett bra jobb..
Hästar som går ute dygnet om med dålig tillgång på mat..listan kan ju göras oändlig.
jag känner som du att det är hopplöst att få en viss kategori av människor att verkligen göra det bästa för sina hästar, det ska bara vara bekvämt och billigt för människan verkar det som.

Det som gör det här så jobbigt är att det finns en jättestor gråzon där hästar inte lider pga jättevanskötsel, men det ligger på gränsen, där tycker jag det är jäkligt svårt att lägga sej i - fast man borde.

Ett grönt kort vore inte alls dumt, eller som i USA om du inte åtgärdar direkt så tar de djuren ifrån ägaren.
Men jag tror det är brist på kunskap i jättemånga fall, och alla vet ju hur svårt det är att säga till någon som tror att de kan allt, att deras häst inte är ok pga t:ex dålig fodring..

Jag ska iaf bli en bättre människa och försöka hjälpa hästar som behandlas fel, det är ju egentligen varje människas skyldighet!:o
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Det är bara så tråkigt att folk som egentligen har tid och råd andå försummar sina hästar för att göra annat som tydligen är roligare.Hästen blir stående en hel vecka typ för att sedan ridas minst en timme i några dagar för att sedan bli stående igen.
Det är ju som du skriver om den hemska gråzonen....där är det svårt att göra nåt...djuret har det inte okej men lider inte så att det är dags för att ta djuret från ägaren osv.
Att inte hästägare går på föredrag, läser böcker, titta på andra för att lära.Eller det viktigast...det sunda förnuftet.Hur bra är det tex för en häst att stå ute ensam från tidigt på morgonen till sex sju på kvällen utan vatten och kanske bara något ynka kilo hö på hela dagen.
Fast det finns ju de som tycker att de är bäst i världen och egentligen inte kan ett dugg men som totalt vägrar se eller lära av andra.jag blir bara så ledsen eftersom hästan inte bett att komma tillm änniskan,den har inte valt oss.
Jag hoppas att dessa människor inte behandlar sina barn på samma sätt.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Krav på hästkörkort kan kanske hjälpa till att sprida kunskap om hästhantering.
Tyvärr är det alltför mycket gammal kunskap som försvunnit. Nu växer folk upp i storstad utan att se djur, de tror att fiskar är rektangulära och platta (fiskpinnar är ju det) och att oxstek fabriceras på ICA (man hämtar det ju i köttdisken). Så börjar man på ridskola, och som det hörs är det ju en skola där man ska lära sig rida - skit i teorilektionerna. Och efter två terminer köper man egen häst, för nu kan man ju både trava och galoppera och då kan man ju rida. Att hästen ska behandlas på ett etiskt riktigt sätt är väl inte så noga (den dör ju inte av att inte få gå ut på dagarna, den dör ju inte av att få halvtaskigt fjolårshö, den dör ju inte av att bara få mat två gånger om dagen osv osv):mad:

Immer (som sett alltför mycket dålig hästhållning)
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

I det fallet där det var en hästkötare med utbilning som gör sånt kan jag bara inte förstå! :cry: :mad: Där borde det ju inte handla om okunskap utan bara om lathet :mad: :mad: :mad:

I andra fall tycker jag att det borde ändras på ridskolor så att man lägger till mycket teorikunskaper om hur hästen FUNGERAR, inte bara om själva ridningen och dess olika moment och sadelns olika delar, hästen delar o sånt.
Nu vet jag inte hur det är IDAG, själv red jag på ridskola i början och mitten av 90-talet. Då fick vi inte lära oss NÅNTING om hästens beteende och sånt urviktigt. Nä det viktiga var tydligen att lära sig sadelns och tränset delar och sånt trams.
De allra första, kanske de första 5-10lektionerna borde bestå av att lära sig hur en häst fungerar och beter sig. Vad har den för vanor och behov osv osv.
Jag tycker att det är alldeles för koncentrerat på just RIDNINGEN på alla ridskolor. Det är ju ändå därifrån många, många får sina första kunskaper, det är DÄR man börjar...

För övrigt tycker jag att man kan bli medlem i SHV som arbetar för hästens välbefinnande i Sverige. Man behöver ju inte bli aktiv, man kan vara en passiv medlem - det har jag varit sen 1997.
Och träffar man på misskötta hästar kan man ta kontakt med dom.
 
Senast ändrad:
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Det vore nog en bra ide att ridskolorna lägger till mkt om hur hästar fungerar och beteer sig osv.Hur viktigt det är med bra mat och anpassade saker som utrustning osv.
SVH har jag varit i kontakt med,,,kanon.Fler borde dra sitt strå till stacken den vägen med.Tyvärr är det alldeles för lätt att få tag på en billig häst till en unge som inte kan något.Sen inte bry sig så mkt om resten så länge ungen får rida.men ännu värre är ju de som är sk vuxna som skaffar häst och sen inte fattar...dom är ju ändå vuxna tycker man väl och borde väl ta sitt ansvar.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

jag håller med, ett grönt kort eller "körkort" för att få ha häst, borde nog få gälla barn och andra djur med...

*En tanke till alla hästar som har det svårt..*
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Jag förstår precis hur du känner. Tyvärr så är det väl de som inte vanvårdar men som egentligen inte bryr sig som är värst. Det finns inget att ta på.

Tycker som de andra skrivit att ridskolorna måste satsa mer på hur hästar fungerar och inte lägga alla energi på ridning. Några tjejer i vår by har gått skötarkurs på sin ridskola nu och meningen var att de skulle lära sig mer om allt runt omkring. Men inte sjutton har de gjort det. I skötarkursen ingick en rykttävling. Varför man ryktar är det ingen som egentligen vet förutom att pälsen ska bli blank.
Det ingick en mockningstävling där den vann som tagit bort alla höstrån från spånet.

Nej man måste lära dem hur hästar använder istt kroppspråk hur man ska hantera hästen på ett säkert sätt och varför hästar kan reagera på olika sätt. Och sedan även foderlära som är jätteviktigt tycker jag.

Dessa tjejer har varit med mycket i mitt stall mend et vill inte längre för de tycker det är tråkigt när jga frågar dem tex varför man ska skritta fram ordentligt osv. För de vet inte och har inget intresse av att veta heller. De vill bara rida.

Så som någon skrev ett körkort/gröntkort för att få bli hästägare tycker jga faktiskt låter bra. För hästägandet är ju så mycket mer än att kunna rida.

När jag får gård så kommer jag försöka ta emot vanvårdade hästar eller åtminstone någon och hjälpa den till ett bättre liv. För jag tycker att det är viktigt. Hästarna har inte valt sina ägare utan det är vi som valt dem och vi tar på oss ett ansvar att ta hand om dem.

Därför tycker jag också att dte är bra att det blir mer och mer lagar och olika registreringar för hästägare. Även om det känns drygt för oss som sköter sig så är det ändå väldigt bra för att kanske få bättre koll på hästägandet i sverige.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Jaa varför skaffar en del folk hästar utan att veta vad dom håller på med.:crazy:

Säger precis som du:Hästar behöver lika mycket omvårdnad som ett barn, dom ska ha vaccinationer, motion, skor och tillräckligt med mat...

Det verka precis som att det har blivit någon slags status att ha häst:confused: ...har jag hört...men vad vet jag....

Var precis som du förut skulle rädda varenda häst, men jag varken orkar eller har lust längre.....se till att dem jag har mår så bra som möjligt i första hand.....;)
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Nattuggla skrev:
jag håller med, ett grönt kort eller "körkort" för att få ha häst, borde nog få gälla barn och andra djur med...

*En tanke till alla hästar som har det svårt..*
Ingen dum ide...har oxå tänkt på det....;)
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Immer skrev:
Krav på hästkörkort kan kanske hjälpa till att sprida kunskap om hästhantering.
Tyvärr är det alltför mycket gammal kunskap som försvunnit. Nu växer folk upp i storstad utan att se djur, de tror att fiskar är rektangulära och platta (fiskpinnar är ju det) och att oxstek fabriceras på ICA (man hämtar det ju i köttdisken). Så börjar man på ridskola, och som det hörs är det ju en skola där man ska lära sig rida - skit i teorilektionerna. Och efter två terminer köper man egen häst, för nu kan man ju både trava och galoppera och då kan man ju rida. Att hästen ska behandlas på ett etiskt riktigt sätt är väl inte så noga (den dör ju inte av att inte få gå ut på dagarna, den dör ju inte av att få halvtaskigt fjolårshö, den dör ju inte av att bara få mat två gånger om dagen osv osv):mad:

Immer (som sett alltför mycket dålig hästhållning)


Känner igen det där. Tyvärr!
Det är en skrämmande lik beskrivning på minst en i min närhet.

Buha! :mad:

Var har all hästkunskap tagit vägen? :confused:
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

*Lisa* skrev:
Känner igen det där. Tyvärr!
Det är en skrämmande lik beskrivning på minst en i min närhet.

Buha! :mad:

Var har all hästkunskap tagit vägen? :confused:
Vi kanske ska ställa motfrågan Vart har all vilja att lära isg tagit vägen??? Tycker ofta att jag stötter på folk som tycker det räcker med att kunna ratta hästen i alla gångarter för att bli hästägare. Ingen vilja alls ut över det att lära sig saker om hanter osv. Mycket tragiskt.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

När jag var liten fick jag lära mig tidigt att ta hand om hästarna och sköta dem.....ingen som skjutsade mig hit och dit.....

Men idag tro jag vi vuxna gör ungdommarna en björntjänst många gånger...med att hjälpa dem så mkt, de ansvaret de skulle ta, ta istället vi idag....nu är det ju inte så hos alla men hos många.......känner mig lite skyldig nämligen....:crazy: :confused:

Måste bättra mig:confused: ;)
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

rocki skrev:
När jag var liten fick jag lära mig tidigt att ta hand om hästarna och sköta dem.....ingen som skjutsade mig hit och dit.....

Men idag tro jag vi vuxna gör ungdommarna en björntjänst många gånger...med att hjälpa dem så mkt, de ansvaret de skulle ta, ta istället vi idag....nu är det ju inte så hos alla men hos många.......känner mig lite skyldig nämligen....:crazy: :confused:

Måste bättra mig:confused: ;)

jag fick också minsann cykla om jag skulle någonstans,ta allt jobb själv när det gällde hästar o ch på så sätt lärde jag mig massor.när jag var liten så slet man för att få rida nu ska skötare rida på en gång utan att ens lära känna hästen först osv...inte finns det många barn som bara vill pyssla nu för tiden.På min tid(oj oj vad jag är gammal nu)då blev man ju över lycklig om man fick skritta av en häst efter att ägaren hade ridit.
På så sätt så värderar man ridningen mer tror jag osv.
Jag tycker att ridskolor borde ha massa kurser i häshållning osv tänka vad dom skulle kunna dra in pengar även från oss privat ryttare om det fanns mjligheten att gå på intressanta föredrag om våra älskade djur.
MAN BLIR ALDRIG FÖR GAMMAL FÖR ATT LÄRA!!
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Det finns svin till allt!

Vissa borde ju få gå kurser för att ha häst. :idea:
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

VilsenPuma skrev:
Det finns svin till allt!

Vissa borde ju få gå kurser för att ha häst. :idea:

Ja det är sant...Det finns puckon lite varstans i detta land. Vidrigt bara att endel ska låta djuren fara illa för att dom själva saknar kunskap och inte heller vill ta till sig mer kunskap.
MAN BLIR ALDRIG FULLÄRD!!
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Man lär så länge man lever!

Det finns en tjej här som verkligen inte kan nåt.
Hon kan inte ens läsa av sin egen häst!
Först säger hon att hon låter sin häst vara med och bestämma.
Sen tar hon av alla skor så att hästen inte kan gå.
Tror säkert att hästen sa att den ville va barfota och
knappt kunna röra sig för all smärta.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Jag håller med er ang detta med grönt kort eller körkort!! Absolut...

Måste säga att jag däremot känner igen mig själv, fast med stolthet... nu undrar ni vad jag menar....

När jag var liten gick jag på en ridskola och var precis som ni sa, åkte dit, fick en färdigsadlad och tränsad häst, likadant på klubbtävlingarna...ingen utbildning inom NÅT!
Jag slutade på ridskola och började sköta grannens hästen (tillsammans med min kusin som var duktig på hästar). Jag ryktade och donade med hästen, men jag visste aldrig varför...utan som ni säger, jag ville göra hästen fin...inte med en tanke på att sadeln skulle passa eller nåt...:eek: ...visst inte att det var viktigt... så fortsatte det i många år. Jag lärde mig själv mkt inom ridningen på mitt vis genom böcker osv...men aldrig en tanke på något annat än ridningen. Ingen kunskap om foder, hästhantering, vård eller nåt.... och då hade jag även 2 welshar på foder först och sen 1 varmblod+ 1 connemara..... gick i 6an och de senare två då gick jag 2 året på gymnasiet.

IDAG när jag köpte häst (för över 1 år sen) då blev det tvärt om. Jag såg hur mina stallkompisar höll på med sina hästar hit och dit. Det var massage, stretching, utprovad sadel, täcken...ja hur mkt som helst som jag fick lära mig ang HUR och VARFÖR... där kommer det in i bilden att jag är stolt över mig själv för jag har faktiskt haft viljan att VILJA lära mig och har lärt mig otroligt mkt om ALLT inom hästen i sig själv och runt omkring. Jag TRODDE jag visste mkt men ICKE att jag gjorde och jag har fortfarande mkt att lära mig, men jag har utvecklat både mig själv och hästen och jag gör ALLT för min häst för att han ska må bra. Är det något jag är osäker på så FRÅGAR jag en som jag tror kan svara på det.....min sadel till hästen är idag utprovad av en sadelutprovare, mitt foder har jag pratat med en agronom om, när min häst ben var svullet, fick 100 olika råd, då ringde jag ATG-kliniken i Kalmar...m m...allt för att lära och för att min häst ska få ha det bra, även om jag har brist på kunskapen...då finns någon annans om jag hjälpa till där....DET TRÅDER JAG ALLA SOM E OSÄKRA...VA INTE RÄDDA FÖR ATT FRÅGA! Det är så man lär sig!!! MEN obs!! Djuret ska inte behöva lida pga av din okunskap!! FRÅGA eller lär dig mera INNAN du skaffa häst!

När jag idag tänker hur lite jag visste och hur hästarna faktiskt blev skötta (även om de blänkte som de finaste tävlingshästar), så var ju grunden helt och hållet åt h****te........det är jag INTE stolt över!!! Men nu har jag efter ett antal år (kanske handlar om att man blivit äldre och mer ansvarsfull också.e ju 27 i år...) ändrat min "hästhållning" helt och hållet. Nu är hantering och skötsel först och ridning sen.

Detta är nu inget personligt mot någon...hoppas alla tar det rätt. Hej :bump: ...från en som kämpar med sin pålle!
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Jag kan inte annat än att hålla med vad du skrivit! Hit med hästkörkort!!!

Jag började min hästkarriär som stallskötare! Inte hästskötare inte utan stallskötare. Jag var 10 år när jag började pyssla i stall. Vi mockade, gav dom mat och så vidare! Fick vi borsta var vi jätte glada och om vi fick rida var vi överlyckliga och jätte stolta!

Att jag började "jobba" i stall har nog hjälp mig otroligt mycket faktiskt. Min medryttare vill hellre rida än mocka och pyssla i stallet och jag vet inte hur många gånger hon glömt att göra saker i stallet, men man hinner minsann alltid rida.. Och om jag någon gång beklagar mig för någon att hon glömmer så får jag höra att hon är så ung, hon är 12 år och då tycker i alla fall jag att man ska kunna se till så hästen har mat och vatten + att mocka och sopa efter sig i stallet.
 
Sv: med tanke på alla hästar som far illa i vårt land

Problemet med relationen människa-häst där hästar far illa ligger ju främst i att det saknas kompetens på våra ridskolor om hur man hanterar o uppfostrar o gör livet bra för en häst. Man lär ut att rida ( tyvärr bara engelsk ridning, med alla de tvångsmedel , fysiska o psykiska, som det innebär) . Utifrån den trångsynta världen så skaffar sej sedan dessa ridskoleprodukter häst och tror att de kan allt. Ta bara en sån enkel sak som en nosgrimma: Det verkar som om det är en måste-grej för att kunna rida? Nä, utbilda personalen på våra ridskolor och sen hoppas vi att den kunskapen förs vidare, så slipper hästar fara illa.
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 308
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 205
Hästmänniskan Hur fungerar det att ta över en häst som blivit omhändertagen av länsstyrelsen? Som jag förstått tidigare håller jourhemmen det lite...
Svar
13
· Visningar
2 061
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 731
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp