Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Lupino

Trådstartare
Tänk er att det skulle införas medborgarlön i Sverige - alla heltidsarbetande får en lika stor månadslön.

Vilket yrke skulle du välja? Vilket skulle du allra minst vilja ha?
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Städa. Varför kämpa med avancerade saker om det inte ger mig nåt extra?
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Skulle fortsätta i samma yrke och vara djursjukskötare. Ansvar, blod, svett och tårar men också glädje och omvårdnad. Allt i ett liksom.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Det jag kan o är utbildad för men troligen skulle jag känna att det var bortkastat.
PL
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Var det menat som det yrke du allra helst eller allra minst ville ha?

Jag skulle helst jobba som kostrådgivare (via telefon eller dator) och allra minst inom dom stressigare, fysiskt tyngre och långre utbildningskrävande jobben.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag vill hemskt gärna jobba med hästar, så det skulle jag jobba med!

Vill absolut inte jobb inom vården, klarar inte av blod.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Måste man jobba heltid?

Om vi pratar deltid kan jag gärna sitta i en kassa i snabbköp, helst blandade tider inte bara 9-5.

Är det heltid letar jag fortfarande efter nåt som känns tillräckligt givade för att jag ska stå ut i längre perioder.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Skulle välja lärare.
Vill absolut inte arbeta med att ex köra lastbil, eller ännu värre telefonförsäljare :yuck:
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Det jag har, socialsekreterare (fast inom annat än ekonomiskt bistånd då gissar jag;-) ) Det eller frivården.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Då skulle jag jobba med djur och se till att jag fick vara utomhus under dagtid. Jag skulle inte ha något monotont enformigt jobb där man inte behöver använda huvudet.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle nog stanna kvar inom juridiken och åklagaryrket. Men om inte, så skulle jag jobba med trädgård och odling på något sätt. Vad jag minst skulle attraheras av är nog samma som nu - försäljning per telefon...
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Konstigt nog så generellt har ju trista, tunga, monotona och slitsamma jobb sämst betalt i samhället - medan roliga, intressanta, utvecklande och fysiskt lättsamma jobb har bäst betalt.

Så bortsett från någon enstaka vrång individ ur försäljargenerationen som alltid gnäller om pengar så skulle motivationen till att utbilda sig fortfarande finnas kvar, i synnerhet om studierna är gratis och man får betalt under studietiden.

Metallurg vore trevligt att utbilda sig till om man slapp slita för brödfödan under studietiden... oavkortat betalning.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle mer än gärna fortsätta med det yrke jag har.

Mina karriärmål är att till varje pris så långt det någonsin är möjligt undvika arbetsledning, organisationsfrågor och administration, och det ser jag ingen anledning att ändra på bara för att medborgarlön införs.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Tänk er att det skulle införas medborgarlön i Sverige - alla heltidsarbetande får en lika stor månadslön.

Vilket yrke skulle du välja? Vilket skulle du allra minst vilja ha?

golit skulle vara golit, men han som skriver golit inlägg skulle protestera och inte vilja ha sin hobby som jobb.

Må den grönaste grodan vinna...
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Jag skulle ha en liten shop som tillverkade saker. Jag skulle jobba med alla slags textilier. Eller så skulle jag baka vackra bakverk på dagtid. Inte klockan 4.
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Det skulle inte finnas nagra larare for arskurserna 7-9. Det ar vad som skulle handa.:p

Varför? Jag förutsätter att studier också ger medborgarlön och att inga studielån behövs.

Da skulle jag plugga nagot nytt och kul. Tank att fa fordjupa sig i bara interessanta nya saker. :)
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Något hästrelaterat, återkommer med mer detaljerat svar.

Vill inte jobba med våldsamma människor (t ex demensboende).
 
Sv: Medborgarlön. Vilket yrke skulle du välja?

Oj!

Jag tror att jag skulle vilja jobba med grundträning av hästar vilket jag är ganska bra på.
Kyrkogårdsvaktmästare ser jag också som ett trevligt jobb.

Jag skulle aldrig vilja jobba som lärare.

Mitt eget yrke gillar jag visserligen men eftersom jag idag är höginkomsttagare utgår jag från att jag skulle få betydligt sämre lön jämfört med nu. Då skulle det inte vara värt den usla arbetsmiljön och de höga kraven.
 

Liknande trådar

Fritid Jag, sambon, och hunden vill hyra en stuga på en camping i typ mellersta Sverige, tänk typ max 40 mil från Nyköping men inte i några...
2
Svar
25
· Visningar
951
Senast: ii-ssa
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 794
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Hej! Jag har en oerhörd beslutsångest när det kommer till vad jag vill bli när jag blir stor (nåväl, större). Nu velar jag mellan att...
Svar
4
· Visningar
659
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
409
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp