medel mott knott och fästingar

G

Grace*

Vilket medel använder ni mot knott, mygg och fästingar? Bra och dåliga medel? Vad tycker ni om medlet "swich poure on"? :smirk:
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Switch är bra.
Använder det och kompletterar vid behv med RB-86, samt vitlökspreparerat cocosfett på dom ädlare delarna.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Tack för svaret. Jo min häst började få fästingar i den hagen hon går i och jag tog på swich poure on, det verkar fungerar bra. Dock är ju medlet rätt starkt och vissa hästar kan vara känsliga för det och det kan då ge irritation. Medlet håll ju 4veckor, innan man behöver ta på nytt igen, och det är lite man tar av medlet, det är bra.
Jag vet inte hur medlet påverkar hästen, alltså det är väl ett sorts gift, som går ut i kroppen.
Fästingar kan vara farliga därför är det bättre att ta på något medel, annars så tycker jag inte om starka medel. :smirk:
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Använder Cheval, inköpt hos Granngården.
Giftigt, man svampar på det och har skyddshandskar, men det håller alla de räliga flygfäna och bitska fästingarna på avstånd och man behöver inte stryka på så ofta.

Apo
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Jag använder Switch hela säsongen och kompletterar med Fyra Ess Tjärsalva. Den stryker jag på varje dag. Hon får även 50 g vitlök/dag.
När hon kommer in under de värsta timmarna brukar jag stryka på Equie Creme, ganska dyr men ack så bra. Hästarna bara står och njuter när den kommer på. :p
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Jag använder ett medel som heter Flusa, som egentligen är för kor och får. Jag blev rekommenderad det av min veterinär för snart sex år sedan, och det fungerar hur bra som helst! Mot fästingar, flugor och knott, och doseras som ko på stor häst, och får på ponny.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

så du provade flusa.. det är alltså itne farligt att ta de istället för (minst dubbels så dyra) switch...!?
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Switch mot fästingar (tycker inte det hjälper mot mygg), Näckens hästskydd mot knott etc (fungerar rätt bra men man får spraya ofta) och Zorr(o)y (som fungerar lite sämre men lite längre).

Mot bromsarna och sommarens riktiga insektsplåga finns bara en bot - INSTALLNING. Tyvärr.

Mina brukar gå med flugtäcken med hals med, men vi har muterad mördarbroms/blinningar här och de biter INGET mer än stall på.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Shimzy skrev:
så du provade flusa.. det är alltså itne farligt att ta de istället för (minst dubbels så dyra) switch...!?

Nej, farligt har jag aldrig ens reflekterat på att det skulle vara, eftersom man ju kan behandla kor som samtidigt är "mjölkproducenter"! Jag har använt Flusa på mina tre hästar - och får och get, i sex år nu och det fungerar verkligen! Går jag ut i hagen så blir jag nästan uppäten av mygg och andra blodsugare, men hästarna kommer inte in med mer än enstaka myggbett. Fästingar har jag inte haft en enda på hästarna, trots att katterna har (hundarna har fästinghalsband :bow: ) då och då. Sedan är det perfekt att slippa de irriterande flugorna också!!

Det enda jag lärt mig med åren, är att man inte ska lägga Flusa så nära svansen eller manen, eftersom medlet liksom "smälter" in i pälsen och kan klia lite när djuren är nybehandlade.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Fungerar inte täcken mot bromsen heller? Eller BromsBroms? Nån som vet vart man kan få tag i det? Om det nu funkar vill säga.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

var lägegr du det då? bara på kortet då elelr eftersom man sklal ju itne lägga det där sadeln skall ligga..eller.. ahr hört det..men ajg vet itne så jag måste ju fråga mig fram ;)
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Zenith skrev:
Fungerar inte täcken mot bromsen heller? Eller BromsBroms? Nån som vet vart man kan få tag i det? Om det nu funkar vill säga.

Du kan få min BromsBroms om du vill, har en flaska det bara är taget minimalt i. Antar att det ger dig svar på frågan med? ;)

Dock, vi har HEMSKT med broms här, hur mycket som helst, så möjligt bromsbroms skulle fungera bättre när det är mer normalt bromstryck.

Täcket fungerar hyfsat mot broms, men det täcker ju inte hela hästen så de blir hysteriska på bromsarna ändå, de biter ju överallt där de kommer åt.

Jag har till och med provat hjorthornsolja (som är förbjudet numera) men utan resultat. De muterade mördarbromsarna anföll i flock i alla fall =/

För att ge en uppfattning om bromsplågan, under en ridtur en sommarförmiddag slog jag över 100 bromsar på 10 minuter, och då hann jag ju bara slå en LITEN del av totalantalet. Det går alltså inte ens att rida dagtid här när bromsen väl kommit, utan det är TIDIG morgon eller SEN kväll som gäller.

Jag köper Näckens produkter (BromsBroms och Hästskydd) via lokala foderhandlaren här.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Shimzy skrev:
var lägger du det då? bara på korset
då eller eftersom man skall ju inte lägga det där sadeln skall ligga..eller.. har hört det..men jag vet inte så jag måste ju fråga mig fram ;)

Fråga måste man för att få svar ;) ! Shetlandsponnierna rids inte så de får Flusan från nacken till korset - fast inte I manen utan mer på halsen en tio cm från manfästet. Hästen får från nacken till manken och sedan på korset, men mitt på sommaren brukar han få vila från ridning och då behandlas han på hela ryggen också.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

majblomma skrev:
Använder chevalet och kring juvret smörjer jag med fyra ess salvan.

Men chevalet finns ju inte att få tag i längre?!
Eller har du sparade flaskor?
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Hur bra funkar RB-86? Har tänkt prova det.
Har Renons flugkräm och smetar på under magen och insidan av bakbenen. Den funkar bra tycker jag.
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Cronis skrev:
Men chevalet finns ju inte att få tag i längre?!
Eller har du sparade flaskor?
Jodå, köpte på granngården för knappt 2 veckor sedan.Köpte sista flaskan men mer var beställt. Gå in och kolla:
http://www.lactamin.se/

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: medel mott knott och fästingar

RB-86, det tar både fästingar och knott, dock är effekten inte lika bra som swich poure on, vad jag har hört. :smirk:
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Hur får man tag i det där medlet Flusa då? *Nyfiken*
 
Sv: medel mott knott och fästingar

Flusa finns på granngården bl a.

Ang RB86 så det är TÄVLINGSKARENS på det, bra att veta för de som tänker använda det.

JAG tycker RB86 fungerar ungefär lika bra som diskvatten dock :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, nu börjar ju tyvärr knott och liknande komma fram och letar nu efter något bra medel som kan underlätta för hästen så han slipper...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: Jamie
·
Kläder & Bli fin Vad använder ni får ansiktstvätt/ ansiktsvatten? Just nu har jag Apotekets Spotstop, tycker att den fungerar bra, men skulle vilja ha...
Svar
15
· Visningar
603
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 496
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 611
Senast: maddie202
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp