medryttare? betala?

Jag tycker att om det bara handlar om att personen skall komma och rida så borde den betala, då är det absolut ingenting underligt.
Men om personen skall hjälpa till med rätt mkt stallskötsel även tycker jag att det är lite underligt att den skall behvöa betala.
Jag förestår att det är dyrt att ha häst och behvöer man hjälp att betala sina kostnader så är ju det heller inget underligt, men om man tar betalt för att någon annan skall arbeta för en? Visst ingår ridning, men om man ändå skall hjälpa till med rättså mkt stallskötsel tycker jag det är underligt.

så ser väll annars priserna minst ut om man vill leta medryttarponny i stockholm? jag letar som det är nu en och det är inte alls ovanliga priser. men om jag skall betala så vill jag gärna få rida en häst som fungerar riktigt bra med mig med.

Jag föredrar medryttare som uppskattar det övriga "arbetet" som ingår när man har häst och inte bara ridning. Det verkar tyvärr inte finnas såna längre.

Övrigt arbete.

Jodå, dom finns.
*räcker upp handen*
Dessutom betalar jag gärna för det nöjet. :crazy:

Jag anser det helt naturligt att betala ägaren för att jag får använda hennes häst och utrustning.

Allt runtomkring hör ju också till ridningen.
Varför skulle man inte göra det också?

Nu står min medryttarhäst med fullskötsel, men det hindrar inte att jag hjälper till ändå.
Jag köper förbrukningsartiklar till hästen, t.ex. schabrak, stigläder.
Jag bekostar själv massage till hästen.

Re: Övrigt arbete.

Hej!
Du har inte lust att flytta till Grängesberg va?!? :D

Skulle behöva någon som dig! MEN du behöver inte betala något!!

Det står 2 stiliga Irländska grabbar och väntar på dig!!

Flytta?

JAG skulle inte ha något emot det. Däremot så tror jag frugan har en del att säga till om. :( :D

Däremot så har jag sommarstuga i Hörks Hage. :bow:

Behöver du hjälp under min semester så kan jag säkert komma över.
Naturligtvis får du betalt /timme.

Normalt rider jag stiliga tinkerdamer i Hällsjön (Buskbacken) på sommaren.
Fixar dina herrar en "stadig" pojke som mig, 85/182?

jag har ingenting emot att mocka åt hästen jag skall rida och betala samtidigt, men då vill jag helst inte betala lite mkt, eftersom jag ändå gör gentjänster ändå. Har sött på kravet att man inte bara skall mocka å betala på dne häst man är medryttare på, utan en person som tyckte att jag kunde göra det och mocka åt några hästar till. Det kan väll inte vara normalt? jag går iallfall inte med på det.

Inte är det normalt för mig iaf men det var väl inte det som var på tapeten från början heller?

Om man inte vill betala för att göra mer än att rida så är det väl lämpligt att hålla sig till en ridskola där man kan rida och sen åka hem och ågna tid åt sånt man tycker är roligare än att ta hand om hästar.

Jag tycker faktiskt inte det bara är medryttaren som gör hästagaren en tjänst utan att det även funkar åt andra hållet.

Re: Flytta?

Vad roligt!
Det är ju inte alls så långt dit härifrån!

Nu är dom ju iofs ponnyer, men dom är viktbärande och ganska rejäla Irländare, så nog klarar dom dig alltid!

jag e medryttare på världens finaste ponnier..eller jag skulle ha lady men så köpte lollo carol så nu har jag bägge..eller vi hjälps åt de e dunder kul jag betalr men varenda öre e värt de..
skulle aldrig ångra en dag med ponnisarna för allt vi gör de e jätte kul!
louise e den bästa ägaren att umgås med har fria händer med pållarna ..
ska ut o tävla..
jag o min louise e bästa vänner!
de funkar dunder..jag rider fixar i stallet...hjälper till med in o utsläpp o med fodringar .
o de e dunder kul..de bra mot vägen att skaffa egen häst..
de är som att ha egen pålle men att ha mindre ansvar men som när lady skadade sig då oroar man sig lika mycket vill ju hästens bästa e med o hjälper tilll med allt som går!
o busiga e dom allt vi har vart med om mycket jag o pållarna!
hehe men ändå om dom hoppar i väg luftsprång bockar stegringar lr en glädje back ut såå njuttter jag av varje sek med dom!
e i stallet så ofta jag kan..
jag e en ryttare som är envis o älskar att lära!
tex i helgen så ramlade jag av fem ggr för jag red carol med grimma + tyglar men jag satt upp hela tiden o till slut gick de..o varje gång man vinner tillsammans o klarar målet så vet men precis varför man älskar desssa underbara djur!
jag har jobat i många stall ridit massa hästar har vart med om många jobbiga konstiga ägare som förväntar sig en massa kräver hela tiden ..men då är man inte kvar länge till..
men tex som lousie är den bästa ägaren att umgås med funkar de jätte bra o jag kommer nog stanna hos pållarna tills jag har tid o råd o skaffa egen häst men då bidde de i samma stall för lady o carol o lousie överger jag inte!
jag önsklar er alla lycka till o vill ni ha en bra med ryttare förvänta er inte mycket ..
men rida mocka o lägga fram maten o hjälpa till på tex tävlingar o när höet kommer o så de tycker jag e själv klart
men att betala tycker jag inte att de är ett måste de beror på va du får göra hur fria händer du har!
jag betalr o är hur nöjd som helst!
kunde inte vart bättre!

lycka till alla gooingar!!

Har haft medryttare till min hingst förut. Hon betalade ingenting, eftersom det var jag som hade problem med att rida pga. benskada. Mockningen fick hom hjälpa till med om och när han hade lust. Jag tycker att när man tar betalt av medryttaren så är det snarare tal om "timuthyrning" av hästen. Nu har jag stallflicka på kvällar och helger, hon rider, mockar, sitter här och fikar, snackar lite skit med familjen, åker med på föreläsningar och tävlingar om hon vill & funkar nästan som en familjemedlem. Tänk om jag skulle få för mig att ta betalt för att hon är en ängel och ställer upp.....

Men det är väl en viss skillnad att ha en hel verksamhet som ni verkar ha (LK Stable) och ha e n häst som medryttaren har hand om som sin egen.

Fördelar med att betala

Jättelång tråd, undrar verkligen om nån orkar läsa mitt inlägg, men i alla fall... ;)

Om man ser på detta med att betala kan jag tycka att det logiskt sett är fel eftersom hästägaren trots allt gör det frivilligt och vinner något på att man gör det. Man kan betala en symbolisk summa för att man får rida men att kräva att medryttaren ska betala samma pris som man som ägare gör är teoretiskt sett fel eftersom man som ägare har ett helt annat inflytande och frihet med sin häst.

I praktiken har jag dock inget emot att betala. Personligen har jag satt en gräns för vad jag vill betala, det ska vara billigare än ridskolelektioner. Jag vill rida fler än en gång i veckan och med tanke på att lektion 1 gång i veckan kostar ca 5-6000 per termin här i stockholm är det mer prisvärt för mig att vara medryttare. Fördelen med att betala är också att man inte är skyldig ägaren något, man står inte i tacksamhetsskuld för den är schysst och låter en rida på hästen. Passar inte hästen letar man upp en annan för man betalar ju för det och då vill man också vara nöjd med situationen. Det blir helt enkelt en mer affärsmässig uppgörelse som alla tjänar på.

/mino

Re: Fördelar med att betala

1. Så medryttaren "vinner" inget? Det är bara en belastning att få låna någons häst som i många fall är det dyraste och käraste man har?

2. Vem har sagt nåt om "samma pris" som ägaren?

3. Varför ska det vara billigare än ridskolelektioner? Får att du måste göra såna hemska saker som att mocka och borsta och allt annat som hör hästagande till?

Du får chansen att känna på hur det är att ha egen häst till en rimlig kostnad, utan att behöva ta nåt större ansvar och i de flesta fall lär du dig mycket mer på att rida privat än på ridskola.

Stort stall? Nä, men med 2 stall i området så har vi tagit varsitt namn för att inte all post, kataloger osv ska komma till samma ställe. Vi har för tillfället 4 egna hästar och hyr ut en del platser. När jag hade medryttare till hingsten min hade jag bara honom och var uppstallad i ett stort stall i Kalmar.

Men med eget stall har du kanske inte heller behov av ekonomisk hjälp. Något inte jag heller haft som jag sagt tidigare men det finns fler anledningar att låta medryttare betala.

1. Så medryttaren "vinner" inget? Det är bara en belastning att få låna någons häst som i många fall är det dyraste och käraste man har?

Frågan var väl snarare om man ska ta betalt för något man vinner på. Och det kan tyckas förmätet att ta betalt när man får hjälp. Mina "ägare" har alla varit i den situationen att de verkligen behöver hjälp, annars måste de göra sig av med hästen för de har inte haft tid att åka till stallet varje dag. Detta var dock som sagt hur jag ser på uppgörelsen i teorin, sen betalar jag ju i praktiken i alla fall eftersom alternativen är dyrare.

2. Vem har sagt nåt om "samma pris" som ägaren?

Rätt många här i sthlm gör precis så, de räknar ut vad det kostar att ha hästen per månad och sen delar det på 30. Jag talar av erfarenhet, det var inte riktad mot någon speciell.

3. Varför ska det vara billigare än ridskolelektioner? Får att du måste göra såna hemska saker som att mocka och borsta och allt annat som hör hästagande till?

Det ska ingenting. Men det är den gräns jag personligen har satt och jag håller inte med om att man förbättrar sin ridning mer med medryttarhäst än på ridskola. Man lär sig andra saker men på vissa saker står man still eller kanske rentav går bakåt utan instruktör.
Jag har inget emot att mocka och borsta, fodra eller ta in hästarna, men jag ser till min ekonomi och mitt mål att lära mig rida i första hand. Jag skulle aldrig betala för att enbart mocka och pyssla (även om det händer att jag inte rider när jag är hos min medryttarhäst). Jag betalar för att få tillgång till en häst att rida på och då är medrytteriet ett prisvärt och mysigt alternativ.

Varför skulle medryttarhästen behöva vara lika dyr som en ridlektion där man förutom fullskötsel också får en instruktör? Jag rider för övrigt nästan aldrig min medryttarhäst en hel timme.

/mino

Jag hade inte hingsten i eget stall utan fick betala för honom, att jag därimot inte tog betalt av medryttaren berodde på att det var hon som gjorde mig en tjänst, inte tvärtom. Utan henne hade jag varit tvungen att sätta ut honom på foder / sälja honom och då hade jag kanske inte kunnat tillbringa någon som hest tid med honom. Tack vare medryttaren så togs ansvaret, just då under den tid jag var skadad, från mina axlar och ändå kunde jag umgås med min älskade lilla pålle....

Men då är vi återigen där att det bara är ridningen som är av intresse och allt runtomkring är bara nåt jobbigt man måste göra - jag vill inte ha en medryttare som tänker så. Som jag skrivit tidigare är att vara medryttare ett billigt sätt att prova på att ha egen häst till en rimlig kostnad (utan allt det "jobbiga" som jag nämt tidigare) - och i många fall helt gratis. Jag vet ju inte vad du har för deal med din hästägare men det är inget ovanligt att du kan rida för instruktör även på en medryttarhäst, för många hästägare är det tom en förutsättning.

Jag har aldrig och skulle aldrig skaffa häst på dom premisserna att jag var tvungen att ha hjälp - ekonomiskt eller på andra sätt. Jag tycker dessutom att även jag gör medryttaren en "tjänst" som lånar ut häst (och utrustning) som inte bara är det dyraste jag har utan också det käraste.

Och om nån orkat läsa vad jag skrivit innan så har jag inte tagit betalt av mina medryttare men kan mycket väl tänka mig att göra av olika anledningar - även dom nämnda tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 393
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 496
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka