Medryttare?? = skadligt!??

Jag tränar en häst (mot betalning), som ägaren inte helt har tid med. den hästen har åxå en medryttare och hon är direkt skadlig för hästen. Det är en supergullig och jätteambitiös tjej, men med stenhårda händer. Varje gång hon ridit tar det två dagar att rensa upp pålle och få henne att förstå att bettet inte är livsfarligt! Har hållit lektioner för tjejen och försökt vara på henne om hennes händer, och att hon skall jobba på att bli lättare i handen och hon säger ja och jo, men det blir inte bättre. Ägarna betalar mej för att " rensa upp efter henne" och det känns inte så roligt. Jag har rekommenderat ägarna att hitta en ny medryttare. det är tråkigt, men sånt är livet.

/Malin
 
Re: Kostnad?

på samtliga ställen jag jobbat på (och det börjar bli endel) betalas alla turledare/ankare med regelrätt lön.

/Malin
 
Nej jag tycker inte det är skadligt. JAg är medryttare på en häst för jag inte har råd att köpa egen (bor även jag i Stockholm)

Hon tar inte alls illa vid sig av att vi är två som rider, jag tror hästar kan uppskatta två olika ridstilar om det är personer som kommer överens med hästen och kan rida den på rätt sätt. Man kna ju inte rida alla hästar på samma sätt.

Har man tex en häst som ägaren mest rider dressyr på och inte tycker om att komma ut i skogen ska hästen då aldrig få komma ut bara för att ägaren inte vill. Då är det bättre att man har en medryttare som rider ut hästen.

HUr mycket det ska kosta är ju individuellt beroende på hur mycket man har råd att betala själv. HUr mycket medryttaren ska få göra är också olika, alla vill inte tävla (tex jag själv) Vissa vil bara rida ut å mysa i skogen, inte bara promenadridning, men lite avbrott om ägaren mest tränar.

Så tycker iaf jag :)
 
Tom "elitryttarna" har ju tjejer o killar som åtminstone rider fram deras hästar.
Konstigt med häst som bara kan ha en enda ryttare...
 
Oj oj, 4300/månad. Jösses. Här nere är 500:- medel. Förstår att ni vill ha hjälp med att betala det! Här nere kryllar det av folk som vill ha hjälp med sina hästar och är överlyckliga om de hittar en br askötare/medryttare. Men vet ingen som tar betalt för att någon hjälper dem. Hjälper själv till med en häst och har honom nästan som min men betalar inte ett öre.
 
1984-85 betalade jag 1500:- + moms för en spilta i stockholm. 1988-89 betalade jag drygt 4100:- + moms för en box. Plus att maten och ströet tillkom.
Vanligt pris där jag bor nu är ca 1500:- + moms och då ingår strö och mat.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Min lille passhäst har jag 7 dagar i veckan o är ansvarig för hans träning. (startande travhäst) Även om det är Sthlm så betalar jag inte en krona.

Jag skulle dock kunna tänka mig att betala om hästen var utbildad Msv eller högre för min egen utvecklings skull. Men att betala för att gå ut i skogen o röra på någon annans häst är jag inte villig att betala för. Tycker nog lite som en del andra här att man inte skall ha medryttare/skötare för att ha råd att ha häst. Då bör man ta sig en funderare på varför man har häst igentligen.

O lektioner behöver inte kosta speciellt mkt...det finns ställen som tar 80:-/timme o det strax utanför Sthlm...

Men det är min åsikt det.
 
Sv: Re: Medryttare?? = skadligt!??

Apollo skrev:
Är det så att det är ni som är medryttare som tycker medrytteri ska vara gratis.... eller är det vi hästägare, spännande att få veta. Nu pratar jag om medryttare som x antal dagar i veckan lånar min häst och gör vad hon vill med den, inte tillridare som utbildar min häst.
Lite rörigt hoppas ni förstår vad jag menar.

Jag är medryttare fyra dagar i veckan på en outbildad men underbar travare, och jag skulle aldrig gå med på att inte betala. Förutom att han faktiskt kostar ägaren pengar oavsett vem som rider honom, så ger det mig så otroligt mycket att få vara medryttare, och det är verkligen värt den lilla struntsumma jag betalar varje månad.

När jag tänker efter har jag faktiskt aldrig ridit gratis, så det kanske ter sig mer självklart för mig att hästar kostar pengar.
 
Sv: Re: Medryttare?? = skadligt!??

du, såg en bild här på buke med någon som hade en som ett gummisnöre( som alltså töjdes ut om man drog, vet ej vad det heter) i tyglarna för att inte kunna dra så hårt i hästens munn. Det kanske skulle kunna vara något?
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag är medryttare på en häst, har varit det 3-4 år tillbaka nu och jag kan väl inte bestämma om ägaren tycker att jag rider honom fel. Hade hon tyckt det hade jag väl inte fortfarande ridit honom! Ägarens inställning till medryttare tycker jag är bra. Jag betalar ingenting men andra sidan så får hon en pålitlig person som tar hand om hennes häst då hon inte hinner och då hon reser bort och även hjälp med in och utsläpp. Om/när jag skaffar egen häst ska jag i alla fall försöka att hålla ner konstnaden för medryttaren så mycket som möjligt om jag verkligen behöver dennes hjälp. För då gör vi båda varandra ovärderliga tjänster!
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag har varit medryttare på en häst under en tid för nåt år sedan. Hon ville inte ha betalt, det klarade hon själv, men behövde bara hjälp, för att hon hann inte rida sin häst alla dagar.

Men jag tycker absolut inte att det är fel som ägare att ta betalt av medryttaren. Rimligt pris ska det då vara, beroende på hur många gånger medryttaren rider osv.
Om medryttaren då ska få rida och tävla hästen, tycker jag att man kan gott ta betalt för det.

Jag tror inte att en häst tar så stor skada av att gå med en annan ryttare några dagar i veckan, kanske om det är en känslig häst eller något.
Medryttare kan gott betala om nu ägaren tycker det. Hur mycket beror väl på hur många gånger i veckan ryttaren rider, och om den vill tävla osv.

Om allt funkar kommer jag ha en häst på foder. Då skulle jag nästan behöva hjälp 2 dagar i veckan eller nåt, då jag har annat för mig. Jag skulle då självklart vilja ha lite pengar för det, inte mycket, då det inte är många dagar i veckan. Eller att medryttaren kanske köpte foder/strö eller nåt sådant istället.

Vad jag tycker, säkert har jag glömt nån viktig detalj elelr ånt, men skitsamma :p
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag bor i Göteborg och har haft div. medryttare sedan -99. Jag har hela tiden tagit betalt av dem. 1200 kr/mån för 3 dagar/v. Jag erbjuder ju dem en vara (hästen) och en tjänst (ridningen). Hästen har jag uppfostrat och utbildat och han kostar mej pengar. Vill någon rida men inte ha hela egna anvaret och kostnaden för hästen så anser jag att det är självklart att de betalar!!! Jag har mycket höga krav på medryttaren, det skall inte vara någon som bara vill lufsa i skogen utan jag, medryttaren och hästen skall utvecklas framåt tillsammans så gått det går. En förutsättning är tex. att träna för samma tränare. Detta funkar utmärkt om man har tränare på anläggningen!
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag tycker inte att det är medryttarens jobb att "betala" för att få hjälpa till! I såna fall borde det ju vara tvärtom. Men om det gäller tävling/träning då förstår jag. Så länge det inte är överdrivet mycket. Det finns så många där jag bor, som har egen häst och har små tjejer som medryttare. Stackarna (ja, jag tycker faktiskt det) får betala allt från 500-1000 kr! Det är en rejäl blåsning! Då kan man lika gärna rida 1 gång i veckan på ridskolan och kanske ta några privatlektioner. De flesta lektionspriserna här ligger på 130 kr. Men tjejerna vill ju prov apå att ha en egen häst... Mina föräldrar lät mig aldrig bli medryttare åt sådana hästar där det togs betalt.
Jag är medryttare själv, och jag "hjälper till" gratis. Rider, pysslar och verkligen tar hand om hästarna. Ägaren vet vem jag är och litar på mig. Ser jag att hästen t.ex går lite halv mysko, eller äter/dricker dåligt, då meddelar jag det till ägaren. Är det vad jag tror allvarligt så ringer jag, annars skriver jag på tavlan till henne, det ser hon dagen efter.
Självklart ska man kolla upp personen ordentligt så man ser att h*n kan något överhuvudtaget. Tycker verkligen synd om er som haft otur med medryttare! Vi är faktiskt ett gäng underbara och duktiga oxå! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

500 spänn är inte så hemskt mycket.
Ridskolan kostar oxå. Och när jag blev medryttare fick jag lära om ally jag lärt mig där så pengarna jag lagt ut för lektioner där var bortkastade.
1000kr/månaden är för min del lite för mkt men vill man som hästägare ha det och som medryttare vara villig att betala så är det väl upp till dom.
Anledningen till att många blir medryttare är att man vill utvecklas mer än vad som går på ridskolan, jag är itne medryttare för att hjälpa någon utan för min egen skull.
Det är stor skillnad på lektions och privathästar, det är stor skillnad på att vara ensam på ridbanan och att vara ca 10st.
Min kompis rider i en grupp med runt 15st, hon får 2 kommentarer per lektion. Och kommentarer i stil med "sänk hälarna lite" "driv på lite".
Rider jag privatlektion på medryttarhästen får jag kommentarer hela tiden. Privatlektioner på ridskolan brukar ligga uppåt 300kr... Vad lär man sig mest på?
En häst som fattar galopp när man ger en galopphjälp eller en som fattar när ridläraren säger det (lektionshästar ofta).
Tycker inte de blir blåsta på pengarna sålänge de har glädje av medrytteriet och att föräldrarna är villiga att betala, det är trots allt deras ansvar att se vad pengarna går till.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag tycker att medryttare är jättebra :) Just nu är jag medryttare på en häst och dete funkar bra! Men däremot är jag lite tveksam mot att de tar betalt.. Precis som en annan har skrivit så har man kanske inte den ekonomi som krävs för att ha häst om man måste ta betalt för att klara stallhyran. Som jag ser det gör man ägaren en tjänst, ägaren gör också mig en tjänst. Jag är jättetacksam för att jag får rida såna fina medryttarhästar :bow: :bow: :bow: och visst skulle jag väl kunna tänka mig att betala en slant i måanden, inte för att ägaren vill att jag gör det nu, och mina förra medryttar hästar har jag inte heller betalat för. Jag bor ju i en liten stad i Skåne och tror också att betalning förekommer mest i huvudstaden..

Jag tycker alltså inte att man ska behöva betala för medryttarhäst, man gör ägaren en lika stor tjänst som ägaren gör dig..

:banana: Lully :banana:
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

när vi va små o hade hästar så reds de av ALLA i min familj, nu har jag egen häst o den rids av mig samt av två medryttare, min häst litar på alla tre o vår ridning ger honom mångfald och variation. ;)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

de flesta medryttare i vårt stall rider ENDAST, ev mockar de kanske fodrar någon gång... men framför allt rider de.

Klart de ska hjälpa till att betala om de rider? annars kan väl personen gå till turridning eller till ridskola?
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Hej!
Jag tycker att så länge man har en medryttare som tar ansvar och lyssnar på ägaren och inte får för sig att göra någonting som hon/han faktiskt inte får, så är det helt okej. Har själv en medryttare och hon betalar hovslagare (ca 400-500), och hon får då rida 1-3ggr/v beroende på hur hennes schema och mitt schema ser ut.
Håller med om att man inte ska ha häst om man inte har tid med den, jag har min medryttare mest fär att jag ska börja skola nu i höst och vill inte att min häst ska lida om jag måste stressa i stallet och kanske inte hinner rida för att jag har läxor etc, då är det bättre att hon rider och pysslar om han.

När jag själv var medryttare till en häst så betalade jag ingenting, men det var för att dom inte ville ha betalt för dom hade egen gård och jag utbildade hästen för ryttaren var inte så duktig och var delvis rädd för hästen, och jag hade kunnat tänka mig att betala t.ex. hovslagare om jag då hade fått träna för instruktör, rida minst 2-3ggr/v och har ganska stor frihet att göra vad jag vill inom rimliga gränser förstås. Inte skulle jag få för mig att galloppera en häst som bara får skrittas i veckor/månader pga skada, men ingen som har något vett och som kan det minsta om hästar vet att man inte gör så!

Tycker också att det borde vara självklart att alla som har medryttare skriver kontrakt på att har medryttaren gjort fel och hästen blivit skadad så betalar hon för vetrinär och alla tillbehör (t.ex. bandage) hästen kommer behöva tills den är frisk för det hade jag aldrig fått för mig att betala för att någon annan har gjort fel!
När det gäller om medryttaren ska få träna/tävla tycker jag att det borde vara självklart att han/hon får träna, hur ofta är ju beroende på hur duktigt han/hon är, just för att då vet man att hästen rids korrekt när dom tränar för någon annan (helst ska det ju då vara tränaren man själv har, så man kan se hur hästen utvecklas) och medryttaren får inte en massa dåliga vanor som på sikt kan skada hästen. Och självklaert ska hon betala träningarna själv.
Däremot tycker jag inte att min medryttare ska få tävla min häst, för han är min. Och det är en grej som jag tycker att bara jag får göra.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 433
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp