Medryttare?? = skadligt!??

Sv: Medryttare?? = skadligt!??

det blev inge bra så jag ångrade mig. sorry
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Ja, men nu snackade jag om i billigaste laget. Det var bara ett exempel på hur det var för några år sen, nu vet jag inte helt säkert, men en tjej i mitt stall får betala 1000 kr för att rida EN gång i veckan. Det tycker jag är en blåsning. Hon får träna, men då måste hon pröjsa själv (ligger på en sisådär 250 kr). Folk här är svindyra.
Oj, det var inte bra om din kompis rider i en grupp med så många :O Här har vi på de flesta ridskolor max 8-10 elever, stora ridskolor, som små. Rätt lagom, nästan på gränsen.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

har ridit i en grupp med 7 st och tycker fortfarande man lär sig 100ggr mer på en privatlektion. och betalar inte 100ggr pengarna för det utan ungefär samma. (då inte på ridskolan)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Hej

Jag är medryttare på ett varmblodssto just nu och betalar ingenting. Bor på mindre ort, och stallhyran ligger långt ifrån din. Kollektiv skötsel när det gäller in och utsläpp, fodring osv. Jag rider tre gånger i veckan och tar hand om insläpp eller fodring när jag är i stallet den dagen. Känner mig kluven till det här med betalning.

Jag skulle kunna tänka mig att betala en symbolisk summa, inte mer. Då rider jag dock "bara" i skogen eller på banan ibland. Jag ser det som så att jag gör ägaren en tjänst på sätt och vis, för jag gör så mycket mer än bara rider. Hon slipper ju åka till stallet de dagar jag är där, och det är ju därför hon har en medryttare, för avlastning.

Om det däremot vore en tävlingshäst, som jag tävlade och tränade med skulle jag kunna tänka mig att betala mera. Dock inte hutlösa priser som 2000 spänn :eek: :eek: :eek: För det priset kan du hålla en häst här... Det är upp till var och en om man vill betala, men jag tycker det känns fel eftersom medryttaren på sätt och vis gör ägaren en tjänst :cool: Om man inte kan ha häst utan medryttarens ekonomiska hjälp tycker jag nog inte att man ska ha häst överhuvudtaget...
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

fiaskurken skrev:
Om man inte kan ha häst utan medryttarens ekonomiska hjälp tycker jag nog inte att man ska ha häst överhuvudtaget...

Men de flesta hästägare som tar betalt tror jag har råd med häst även utan medryttarens hjälp, dock så finns det ju alltid småhål att fylla.
Förstår mkt väl de hästägare som tar betalt för varför ska de betala för någon annans hobby? Ridskola kostar ju oxå.
Egen häst kostar ännu mer och vill man ha möjligheten att rida privat utan att ha egen häst är medryttare ett bra alternativ.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

:) Vi har en medryttare,suuuper! :love:
Hon motionerar och tar lektioner (har roligt helt enkelt)
Vi får lite ledig tid så att vi kanske kan vara på topp på våra dagar!
Vår tjej har hängt med i många år red även vår förra.
Hon är mjuk och följsam och mycket nogrann , kommer alltid in och undrar om det är nåt speciellt som hon ska tänka på eller som jag vill att hon ska göra!
Jag vet att det är vår häst men givetvis så väger hennes åsikter tungt .
Hon får ibland ge vika sina dagar pga tex träningar eller så tar hon en extra dag om hon vill det.
Hon betalar inget nu men det var meningen om vi skulle köpa en till så hade hon blivit halv fodervärd.
För mig känns det som om hon gör oss en tjänst och ska ha betalt , men skulle inte tveka att ta betalt om jag behövde det.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Ju mer jag läser på den här tråden, desto mer lyckligt lottad känner jag mig. Jag är medryttare på ett kallblod, (vilka jag aldrig har direkt ridit förut) som är envis, hungrig, bockig, busig, lat och seg. Och alldeles, alldeles underbar! :love:
Hans ägare har lite tidsbrist ibland, jag tar honom mer de dagar som behövs, i gengäld har jag alltid minst en dag i veckan att rida på (om jag vill). Han är, som sagt, speciell, så det är nog delvis därför hon inte har begärt någon betalning. Dessutom är stallhyra, foder, bete m.m. löjligt billigt just i detta stall.
Hon får hjälp och jag får rida, men att jag skulle bli så kär i denna personliga häst hade jag aldrig kunnat drömma om. Jag har haft en del andra medryttarhästar men det har alltid vara förknippat med alldeles för mycket krav, som att ta in 10 och fodra helt okända hästar tre gånger i veckan, ta morgonfodringar och dessutom betala för det. Jag har haft en sån himla tur att jag har hittat rätt häst, med rätt ägare, i rätt stall, vid rätt tidpunkt. Hoppas att det aldrig tar slut. :)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag blir riktigt häpen över denna tråd? För att man är hästägare betyder väl inte det att man är en bättre ryttare? Man känner ju oftast hästen bättre men att det skulle vara skadligt med medryttare? Det gäller väl att hitta en medryttare vars ridstil och sätt är det man önskar till sin häst.

Jag har haft häst många år och haft medryttare och är nu medryttare själv och jag hoppas verkligen inte att ägaren till hästarna jag rider tycker att de förstörs.

Jag förstår ert resonemang med att man vill bestämma hur och vad och på vilket sätt saker ska göras och det är självklart som medryttare att man lyssnar på ägaren och tar tips o råd från personen som känner hästen bäst men om man är missnöjd med sin medryttare får man väl hitta någon annan.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag förstår faktiskt inte varför man ens ska tjafsa huruvida man ska betala eller ej. Det är ju fritt upp till var och en om man vill bli medryttare eller inte! Vill man inte betala så får man väl avstå från att vara medryttare, svårare än så är det inte. Det är ju knappast någon som står med en pistol mot huvudet på de stackars flickorna och tvingar dem att vara medryttare, eller?
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

de e inte skadligt att ha medryttare,men jag tyker inte heler att ma ska ta betalt..men så e jag oxå infödd skånebo....dvs här dräller det av hästar och mark
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Electra skrev:
Som ni förstår bor jag i Stockholm har har en stallhyra på 4300

Oj :o :eek: ! Ja, snacka om skyhöga hyror! Har aldrig hört så hög men det sägs ju att det är extremt dyra i Stockholmsområdet.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

4000 e ganska nromalt här, och det finns värre :P
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Skulle alldrig dröma om att ta betallt för någon som kan hjälpa mig i stallet och rider ( dom flästa skador kommer nu mera av att hästen rör sig för litte) och ryttan för i utbyte rida och utväkla sin ridnig utan att ha egen häst, Känster och genkänster.

Men jag skulle ta betalt om ryttan i fråga bara vill rida = borsta, sadla och rida.

Men att ta betalt för att någon tar hand om hästen och allt om kring några dagar i veckan är ju het vrikat, tänk om alla som jobbar som hästskötare skulle få betala i stället för att få betalt. För dom som tar hand om eran häst när ni är borta gör ju ett arbete som bored betalas på ett eller annat sätt.

Kram
 
Sv: Betalande medryttare.

Det är inte skadligt, utan kan faktiskt vara bra för hästen, om tillexempel du är mer dressyr inriktad så kanske din medryttare är mer hoppinriktad å får då en mera allsidig träning, och ombyte förnöjer ju =).
Själv skulle jag inte ta säskilt mycket, men jag betalar inget för stallhyra, utan hjälper till med utsläpp och fodringar och insläpp eftersom att jag bor vid stallet. Så jag skulle ta betalt för halva skoningen och för en del mat och så kanske för underlaget oxå, beroende på om människan skulle vara en sån där som slänger ut två kärror i onödan... Och så får hon stå för alla omkostnader som har med tävlingar att göra. tycker defenitivt att hon kan betala för sig när hon får ta hand om en häst några dagar i veckan, hon slipper ju ändå ett flertal andra kostnader som man får med ansvaret av att ha en egen häst.
 
Sv: Betalande medryttare.

Här kostar en 45 min ridlektion på ridskolan strax under 100 kr

Dom medryttare jag haft innan har betalat vad hästen kostar de dagar de har ridit.
Min valack kostar ungefär 1900kr/mån inkl allt skoning, foder, stallhyra, försäkring osv
Utslaget på 30 dgr kostar han ungefär 63kr/dag
Rider då medryttaren 2ggr/vecka (=8ggr/mån) får denne betala mig 504kr så typ 500 för att få rida 2 ggr/vecka det tycker inte jag är så farlig och om jag själv skulle vara medryttare tycker jag det är en fair deal.
För 60-65kr /gång får man då rida nästan hur man vill, DET tycker inte jag är farligt.
Att ha häst är dyrt, så är det bara!
Enligt mig så är det inte mer än rätt att ta betalt
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag skulle kunna tänka mig att ha en medryttare som rider ut med hästen i skogen en dag i veckan för att jag ska få en ledig dag. Detta skulle också vara gratis då tiden är värd en hel del också!
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Jag tycker generellt inte att medryttare är skadligt men visst kan det bli fel ibland. jag har en medryttare/skötare på min häst som inte betalar något. Det här var en tjej som jag känner och vet hur hon är och hon motionsrider endast, jag vill själv träna och tävla... Dessutom vill jag ha bestämmanderätt när det gäller viloperioder, hur han ska ridas mm. Detta gör att jag inte tar betalt.

Men bor man i stockholm eller liknande och medryttaren både tränar och tävlar en utbildad häst så tycker jag nog att man kan ta betalt.

OM jag själv skulle betala för att rida så skulle det ju vara om jag red en högt utbildad häst som utbildad mig. Jag skulle aldrig betala för att promenadrida en häst i skogen två dagar i veckan...

Men som någon skrev det är tillgång och efterfrågan som styr... ;)
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

Så här ser jag på betalningsfrågan:

Om hästägaren vill ha hjälp med sin häst och ger medryttaren ett bestämt schema som måste följas, då ser jag det som att medryttaren gör hästägaren en tjänst, och då ska inte denne behöva betala.

Om hästägaren istället menar att den/de dagarna medryttaren har hästen får denne göra vad den vill med hästen, och då blir det ju som att man delar häst, och då är det tvärtom självklart att man hjälper till med kostnaderna.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

hej jag hjälpte en tjej som hade flera hästar just då 7st ungefär som en mindre ridskola hon jobbade oxå på ridklubben ,men jag hjälpte till med stallet och det fungerade bra som gen gäld fick jag rida med henne ut i skogen ,som belöning och i mitt fall blandade vi aldrig in pengarna ,utan jag skötte även hennes hundar gratis ,på samma gård
för som hjälp till själv hjälp för min skull,och det fungerade oss emmellan.och vi två kom bra överens för att vara tjejer ,vi var av samma kaliber sas!hon gav mig stöd och jag gav henne min hjälp
så vi bytte tjänster kan man säga ett annat sätt att tänka om sas,
jag fick ta in en arab hingst på egen hand en ovärderlig feelings,
och nya erfarenheter men roligt hade vi hon kommer från sollentuna
stockholm.nu var det här i början på 89-90 talet så det är en tid sedan.
om hon känner igen sig så hej anneli från pia svärdsjö.
jag tycker att man kan dela på alla kostnader det är inte för mycket begärt så jävla dyrt som allt är som medryttare om du hittar folk och stall man trivs med.
med ryttare är ett bra alternativ och lite lugnare miljö än ett stort
ridskola det är lite föör tufft!
man lär sig mera och kan ta det lite coolare när man blir äldre och inte pallar med föör mycket av det goda det blir gärna rörigt och oredigt. :banana: :bump:
annars.
 
Sv: Medryttare?? = skadligt!??

hej om med ryttare eller häst ägare blir sjuka av någon anledning
eller är sjukskrivna eller barn dagar sas föräldra försäkringen.
vård av barn , eller andra omständigheter man inte rår över
så är det väl roligt och bra, att ha medryttare som man kan ringa till
om du vill vara ledig någon dagar för att kunna göra andra saker
kanske viktiga ärenden med myndigheter eller måste jobba ,då är väl
bra att ha flera som sköter om både stall och hästar ,när man inte själv räcker till.och annars blir det orimligt dyrt att ensam ha allt ansvar,för kanske flera änn en hästen och sig själv pga sjukdom.
och då är väl skitbara om det finns flera att till gå för stallets räkning.
dygnet har ju bara 24 timmar och 7 dagar i veckan. och en månad
30 eller 31 dagar,hur mycket hinner tjejerna med hemarbete oxå
plus skolan eller jobb med oregelbunda arbets tider och jour dessutom. då finns inte mycket tid kvar att sova på heller,
plus att man ska kunna åka till och från stallet. om du inte bor på gården.och vinter och svin kallt ute plus halt med.
då är det bra med folk som bor inärheten av stallet. :banana: :bump: :devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 420
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 354
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 432
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp