Medryttare som beter sig

Jag hade sagt upp medryttaren.
Jag hade en medryttare som var ganska liknande. Hon började fatta egna mycket märkiga beslut runt hästen flera av dem var direkt stick i stäv med vad jag instruerat. Värst var nog att jag fick reda på att hon letade stallplats - till min häst. Listan kan göras hur lång som helst och hon red honom bara i en månad innan jag fick nog.
 
Jag hade sagt upp medryttaren.
Jag hade en medryttare som var ganska liknande. Hon började fatta egna mycket märkiga beslut runt hästen flera av dem var direkt stick i stäv med vad jag instruerat. Värst var nog att jag fick reda på att hon letade stallplats - till min häst. Listan kan göras hur lång som helst och hon red honom bara i en månad innan jag fick nog.
Hon kan ju inte varit frisk 🤐
 
Jag vill ju min bästa bästa samtidigt vill jag inte ha det såhär. När jag sökte medryttare så var det pga jag är sjuk och har för lite tid, ville ha igång henne. Nu har jag ju lånat ut ponnyn på foder till hans medryttare så hon funkade ju såpass bra att jag erbjöd henne ta han på foder så det gör att jag nu kan fokusera på min unghäst och har tid att rida några dgr i veckan iaf.
Jag är ju också alldeles för snäll människa och jag vet att hon älskar hästen och vill inte förlora henne MEN jag börjar känna som ni säger att det kommer inte funka, funderade först om jag skulle ta bort privilegier och bara låta henne rida i skogen men jag vet inte. Just nu känner jag iaf inte att jag bestämmer vilket jag gör men känns inte så :/
 
Jag vill ju min bästa bästa samtidigt vill jag inte ha det såhär. När jag sökte medryttare så var det pga jag är sjuk och har för lite tid, ville ha igång henne. Nu har jag ju lånat ut ponnyn på foder till hans medryttare så hon funkade ju såpass bra att jag erbjöd henne ta han på foder så det gör att jag nu kan fokusera på min unghäst och har tid att rida några dgr i veckan iaf.
Jag är ju också alldeles för snäll människa och jag vet att hon älskar hästen och vill inte förlora henne MEN jag börjar känna som ni säger att det kommer inte funka, funderade först om jag skulle ta bort privilegier och bara låta henne rida i skogen men jag vet inte. Just nu känner jag iaf inte att jag bestämmer vilket jag gör men känns inte så :/
Jag tror du ska sluta tänka i sådana termer som ”privilegier” osv. Det som har gått fel här är förmodligen att det varit otydligt gällande era roller.
Det bästa är att vara tydlig med hur man vill ha det, gärna i text.
 
Jag tror du ska sluta tänka i sådana termer som ”privilegier” osv. Det som har gått fel här är förmodligen att det varit otydligt gällande era roller.
Det bästa är att vara tydlig med hur man vill ha det, gärna i text.
Tycker du?
Själv tycker jag det tillhör sunt förnuft och folkvett att inte bete sig så som denna medryttare gjort, man börjar inte klippa andras djur eller säger nej till ägaren om denna vill följa med och kika när dom ska hoppa.
 
Tycker du?
Själv tycker jag det tillhör sunt förnuft och folkvett att inte bete sig så som denna medryttare gjort, man börjar inte klippa andras djur eller säger nej till ägaren om denna vill följa med och kika när dom ska hoppa.
Problemet med sunt förnuft är att det innebär vitt skilda saker beroende på vem man frågar. Bättre att vara tydlig än att utgå ifrån att personen man har framför sig har samma sunda förnuft som man själv har.
 
Tycker du?
Själv tycker jag det tillhör sunt förnuft och folkvett att inte bete sig så som denna medryttare gjort, man börjar inte klippa andras djur eller säger nej till ägaren om denna vill följa med och kika när dom ska hoppa.
Ja det kan ju vara så att medryttaren är knäpp. Det kan också vara så att TS varit sjukt otydlig och gett medryttaren en bild av att dennes roll ser annorlunda ut.

När jag var tonåring var jag ”skötare” på en häst som ägaren aldrig var ute hos. Jag skötte hästen varje dag och efter ett tag red jag den varje dag. Det blir annorlunda då än vid ett mer klassiskt medryttarsamarbete.
 
Tycker du?
Själv tycker jag det tillhör sunt förnuft och folkvett att inte bete sig så som denna medryttare gjort, man börjar inte klippa andras djur eller säger nej till ägaren om denna vill följa med och kika när dom ska hoppa.

Jag håller med dig. Ingen av de hästägare jag varit medryttare hos har pratat tydligt om regler. Sunt förnuft tar en långt. Jag har antagit att allt ägaren inte sagt något om ligger utanför min befogenhet.
 
Senast ändrad:
Jag håller med dig. Ingen av de hästägare jag varit medryttare hos har pratat tydligt om regler. Sunt förnuft tar en långt. Jag har antagit att allt ägaren inte sagt något om ligger utanför min befogenhet.
Så om du sköter och rider en häst varje dag så skulle du aldrig tro att du får klippa svansen?
Jag har klippt svansen på medryttarhästar flera gånger, ingen ägare har någonsin haft åsikter om det.
 
Så om du sköter och rider en häst varje dag så skulle du aldrig tro att du får klippa svansen?
Jag har klippt svansen på medryttarhästar flera gånger, ingen ägare har någonsin haft åsikter om det.
Det är skillnad på att klippa lite och mycket. I TS fall verkar medryttaren ha klippt svansen kort - det skulle aldrig falla mig in att göra utan att fråga ägaren. Ägaren kanske vill att hästen ska ha lång svans.
 
Det är skillnad på att klippa lite och mycket. I TS fall verkar medryttaren ha klippt svansen kort - det skulle aldrig falla mig in att göra utan att fråga ägaren. Ägaren kanske vill att hästen ska ha lång svans.
Jag har svårt att se hur det kan vara så stort. Svansar växer ju i regel ut igen och en sån liten sak är ju enkelt att prata om. ”Jag vill gärna ha svansen såhär”
 
Så om du sköter och rider en häst varje dag så skulle du aldrig tro att du får klippa svansen?
Jag har klippt svansen på medryttarhästar flera gånger, ingen ägare har någonsin haft åsikter om det.

Nä, inte mer än att putsa den lite, lite om den blivit väldigt lång. Jag har min medryttarhäst 2 dagar per vecka. Jag gör det dagliga som behöver göras (mockning, packning av hö, rykt, ridning osv). Det andra som behöver göras mer sällan (t.ex. klippning) sköter ägaren.
 
Nä, inte mer än att putsa den lite, lite om den blivit väldigt lång. Jag har min medryttarhäst 2 dagar per vecka. Jag gör det dagliga som behöver göras (mockning, packning av hö, rykt, ridning osv). Det andra som behöver göras mer sällan (t.ex. klippning) sköter ägaren.
Jag tror inte man tänker att en medryttare ska ta sig en massa friheter utan att fråga. Det är skillnad om det vore en fodervärd.
Och jag tänker att situationen blir annorlunda om medryttaren har hand om hästen varje dag. Då måste man nog som ägare vara VÄLDIGT tydlig för att undvika missförstånd.
 
Det tycker inte jag. Du är ju fortfarande bara en medryttare även om du har hand om hästen varje dag. Att fråga om lov är inte svårt.

Jag håller helt med. Som medryttare har jag ingen bestämmanderätt alls över hästen. Hade jag varit fodervärd hade jag fått bestämma mer som ägare allt.

Det är inte så svårt att prata med ägaren och fråga om lov i fall det är nåt nytt jag vill göra med hästen. Kommunikation är en bra grej!
 
Kommunikation är absolut a och o och här handlade det väl inte främst om att medryttaren klippt svansen utan rakat en häst som går på lösdrift alldeles för mycket.
Varför man ens bestämde att medryttaren skulle klippa hästen? Om TS är i stallet varje dag förstår jag inte varför inte TS klippte själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 401
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 779
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp