Medryttare stannar i timmar

Bukefalos 30 år!

Ja självklart! Hade inte full koll på att en medryttare skulle komma när vi sa ja till denna hästen. Inför framtiden då vi förväntar oss mer spring på gården har vi planerat ingång på baksidan av ladan så vi håller mitten av gården privat. Men vi är inte där än i renoveringen
Jag tycker det är dåligt av ägaren att inte prata med er om att ta in medryttare när hon hyrde in hästen, så ni hade kunnat gå igenom olika förhållningsregler. Förstår att det är jobbigt och att ta upp det att ni behöver få vara ifred på er egen gård nu när hon verkat ta för givet att hon kan hänga med er.

Blir lite vanskligt när det inte är ni som "bjudit in" medryttaren till att hänga på gården.

Drar lite paralleller till min egen uppväxt. När jag var tonåring så hade jag bara stått på stall som var stora ridskoleanläggningar där hela anläggningen var fri för bruk så att säga. När jag blev lite äldre så stod jag i några mindre stall där det var en ägare som bodde på gården och jag gick iof kanske inte å hängde utanför köksfönstret men fick ändå förklarat för mig vilka områden som var gemensamma och vilka som var privata. Man kan ju kanske tänka om äldre barn att dom borde veta pga att dom är äldre men av och till så behöver man få förklarat saker för att man saknar erfarenhet av den situationen man nu är i fastän man har erfarenhet av stall och häst innan.

Tror även att @DarkInNight kanske är inne på något i förhållande till hästägare.

Hästägaren kan ju ha sagt, var där så mycket du vill men ska du rida måste du rida tillsammans med XX och om inte det går så pyssla bara med hästen. En tonåring kan tolka det som att det är fritt fram överallt på gården och kanske är så glad för att få hänga i ett stall att man inte bryr sig om att planlägga någon ridning om det upplevs som att det inte riktigt passar för dig.

Sen kan det också vara så att ungdomen i fråga bara är tokigt intresserad av hästar och själv inte vill vara nån annanstans. Jag kunde pyssla med min sköthäst och utrustningen i timmar, eller bara sitta och kolla på hästarna i hagen och vipps så hade det gått typ 2h 😅 förstår att det kan bli lite jobbigt när man vill ha sin egen gård ifred 🙈

Hoppas det löser sig med ett samtal med hästägaren.

Jag är inte tonåring längre men hade lätt kunnat pyssla med häst i 5 timmar om jag hade tid och hästen gillade det.
Min förra medryttarhäst avskydde pyssel och det var den största sorgen med honom. I stället promenerade vi och tricktränade ett tag innan och efter ridning och jag pysslade med stallet och städade supernoga osv bara för att få vara där ett tag till. Hade han varit okej med pyssel hade han varit sååå fint ompysslad varje gång :angel:
Stallet var i alla fall fläckfritt och alla sadlar och träns hängde spikrakt och alla täcken perfekt vikta.

Tiden ser jag inget konstigt med. Jag "skulle bara" när jag gick ut i hagen till hästarna idag och där gick drygt tre timmar utan att jag ens tagit ut någon häst ur hagen. Lite borstning, lite massage, lite trickträning, tiden rinner iväg.

Men, ni måste ha tydliga stallregler. Ni måste vara tydliga med var ni inte vill ha inhyrda och medryttare och vad de har och inte har tillgång till.

Det kan mycket väl vara så att hon hoppas att du ska komma ut för att rida så ni kan rida ihop och att det är därför hon pysslar så länge. Hon kanske aldrig har varit i privatstall tidigare och har inte en tanke på att hon inkräktar både på er tid och privatliv.

Jag har valt bort inhyrningar delvis pga att jag vill ha mitt privatliv privat. Man behöver känna sig själv.

Blir lite vanskligt när det inte är ni som "bjudit in" medryttaren till att hänga på gården.

Drar lite paralleller till min egen uppväxt. När jag var tonåring så hade jag bara stått på stall som var stora ridskoleanläggningar där hela anläggningen var fri för bruk så att säga. När jag blev lite äldre så stod jag i några mindre stall där det var en ägare som bodde på gården och jag gick iof kanske inte å hängde utanför köksfönstret men fick ändå förklarat för mig vilka områden som var gemensamma och vilka som var privata. Man kan ju kanske tänka om äldre barn att dom borde veta pga att dom är äldre men av och till så behöver man få förklarat saker för att man saknar erfarenhet av den situationen man nu är i fastän man har erfarenhet av stall och häst innan.

Tror även att @DarkInNight kanske är inne på något i förhållande till hästägare.

Hästägaren kan ju ha sagt, var där så mycket du vill men ska du rida måste du rida tillsammans med XX och om inte det går så pyssla bara med hästen. En tonåring kan tolka det som att det är fritt fram överallt på gården och kanske är så glad för att få hänga i ett stall att man inte bryr sig om att planlägga någon ridning om det upplevs som att det inte riktigt passar för dig.

Sen kan det också vara så att ungdomen i fråga bara är tokigt intresserad av hästar och själv inte vill vara nån annanstans. Jag kunde pyssla med min sköthäst och utrustningen i timmar, eller bara sitta och kolla på hästarna i hagen och vipps så hade det gått typ 2h 😅 förstår att det kan bli lite jobbigt när man vill ha sin egen gård ifred 🙈

Hoppas det löser sig med ett samtal med hästägaren.
Ja förmodligen har ägaren sagt liknande. Men jag var själv medryttare som tonåring och förstod ändå gränser. Tjejen är fin på alla sätt men det blir lite mycket tillslut. Hon går hästgymnasium så tänker hon får ändå sin dos av häst i veckorna på skolan så blir inte riktigt klok på detta. Men ska prata med ägaren

Det där låter jättejobbigt. Har haft medryttare någon period och kunde inte slappna av alls i mitt stall när någon annan var där. Och nu är det ju inte ens till er häst medryttaren kommer utan till en inackorderad. Absolut prata med hästägaren om det- vad har hon sagt till medryttaren egentligen?

Kul med en tonåring som uppskattar att hänga med häst!

Mindre kul att hon blivit en börda för er. Snacka med hästägaren, och klargör era gränser. Om jag läser mellan raderna verkar hästägaren även tycka att ungdomen ska få hänga med dig ut på uteritt också? Det borde ni nog också prata om. Kanske har hästägaren sagt saker till ungdomen som du inte vet om.
Ja jag fick höra för ett par veckor sedan att ägaren sagt att hon skulle ha med sig någon de första gångerna - varför fattar jag inte för hon har testridit honom innan. Så jag red två gånger med henne men efter det har hon ändå bara stått och ryktat hästen hela dagarna. Jag har en väldigt pigg häst och får hålla in henne om vi rider med dem vilket känns ganska meningslöst

Tiden ser jag inget konstigt med. Jag "skulle bara" när jag gick ut i hagen till hästarna idag och där gick drygt tre timmar utan att jag ens tagit ut någon häst ur hagen. Lite borstning, lite massage, lite trickträning, tiden rinner iväg.

Men, ni måste ha tydliga stallregler. Ni måste vara tydliga med var ni inte vill ha inhyrda och medryttare och vad de har och inte har tillgång till.

Det kan mycket väl vara så att hon hoppas att du ska komma ut för att rida så ni kan rida ihop och att det är därför hon pysslar så länge. Hon kanske aldrig har varit i privatstall tidigare och har inte en tanke på att hon inkräktar både på er tid och privatliv.

Jag har valt bort inhyrningar delvis pga att jag vill ha mitt privatliv privat. Man behöver känna sig själv.

Bra poänger du gör tycker jag.

*KL*

Jag tycker det är lite av en klassiker att stallet är ens andra hem som hästintresserad unge. Tycker också alltid det är vanskligt att förvänta sig att någon ska ha exakt samma uppfattning som en själv om en outtalad förväntning, exempelvis av vad rimlig tid är, särskilt som det rör sig om ett barn. Men också om det hade gällt vuxna medryttare hade det ju kunnat finnas stor diskrepans i hur mycket tid man föreställt sig.

Sen kanske några trevliga skyltar skulle kunna bidra till att det löser sig vad gäller uppdelningen av gården i vad som ska vara tillgängligt och vad som ska vara privat? Kan man kanske också underlätta genom att ställa i ordning en liten sittplats i de delarna där medryttaren får lov att vara? Ett enkelt caféset kanske får plats någonstans där hen skulle vara out of sight, och då kanske även lite mer out of mind?

Att hon är där, och hur länge, tror jag nog du får tugga i i dig i och med att du/ni har valt att ha en inackorderad. Möjligen att du borde tagit snacket om eventuell medryttare med hästägaren tidigare, men nu är det ju som det är.

Däremot ska hon verkligen inte vara på era privata domäner. Om hon är så pass stor att hon trots allt ändå går på gymnasiet så hade jag tagit det snacket både med henne och med hästägaren. (Hade hon varit yngre hade jag kanske siktat in mig enbart på hästägaren till att börja med.) Jag hade även tagit ett snack med hästägaren om det här med att hon ska ha sagt till tjejen att ni ska rida ut ihop, det hade jag också blivit irriterad över. (Jag hade en stallkompis en gång som tyckte att hon hade rätt att låna ut både min häst och min utrustning till en kompis utan att ens fråga, och sen blev svinsur för att jag kom dit och skulle rida själv.) Tjejen är inte ditt ansvar, vill inte hästägaren att hon ska rida ut själv får hon väl ordna så att någon följer med henne, alternativt att tjejen får ha en förälder eller kompis med sig.

Men är det bara jag, eller blir man inte lite glad samtidigt åt att höra om den här tjejen och hur hon pysslar i timmar? Det känns som att man bara hör om ungdomar som kommer till stallet och rider i ridhus/paddock medan mamma/pappa mockar nuförtiden, den här tjejen känns som att hon hade kunnat vara från min barndom och uppväxt.

Jag tycker inte du kan ha åsikter om vad hon gör med hästen när hon är där och hur länge. Hon kanske inte rider för att hon tycker att det är läskigt att rida själv. Och hon älskar väl att stå och rå om hästen. Att du tycker det är orimligt att borsta en häst i 4 timmar spelar ingen roll. Hur det kan störa er förstår jag inte.
Däremot, förstår jag absolut problemet med att hon går in på er tomt eller försöker umgås med er. Det kan du ha åsikter om.

Grejen är den att hon inte rider ut själv utan står och ryktar och flätar hästen i 4 timmar, verkligen mitt på gården. Är hon sedan klar och vi är ute och grejar så kommer hon och ska umgås.

Vi har instängslad framsida där vi har matbord etc och dit går hon in och sätter sig för att vänta på sin skjuts om vi inte är ute, precis framför köksfönstret. Nu har det blivit så att vi håller oss inne efter att hon varit här ca 3 timmar för vi inte vill att hon ska stanna här längre än hon ”behöver”. En gång eldade vi och då stannade hon ytterligare två timmar och var med oss och våra barn.
Stackars tjej , nånting måste ju skava i det andra livet hon har om hon väljer att vara kvar så länge.

Hon kanske önskar sig ett stall med hästhäng och har missförstått lite hur det är att vara i ett litet privatstall där ägarna bor på samma gård? Jag förstår er, men jag kan förstå henne också. Jag tror att tydlighet och gränser är nyckeln här. Ta det genom hästägaren om ni inte känner att det är ni som ska behöva ta det med medryttaren.

I övrigt säger jag ändå som några av de andra: det är ju fint ändå att hon pysslar med hästen i timmar!

Appropå grundfrågeställningen. JA, du kan säga till hästens ägare att du vill att medryttaren håller sig i stall/stallområde och undviker ert boningshus utan att det är otrevligt. Det kanske inte ens har fallit denne in att medryttaren inte tänker på skillnaden.

Förstår att det inte är jättelockande att rida med om du behöver anpassa dig såpass mycket, men har ni kanske någon lämplig kortare skogsrunda eller så som ni kan skritta ut någon gång tillsammans? Har ni ridit ut längre rundor kanske det inte känns helt självklart vart hon ska rida om hon rider ut själv men visar du en enkel runda kanske steget blir lite mindre till att hon faktiskt kommer ut och rider (Såklart inte ditt ansvar om du inte har lust, men tror det skulle kunna hjälpa!)

Just den biten med ridningen tycker jag är svår,

Ts har oväntat fått in en extra person i sitt stall som hen inte vill ta hand om på det sättet som kanske antas av hästägaren

Hästägaren har kanske helt andra förväntningar på vad ts skall erbjuda i form av stöd till den här medryttaren

Håller med om att vill man inte rida ut med andra, speciellt i sitt eget stall, så ska man inte behöva göra det

Det är inte jätte konstigt att hästägaren tycker hon ska rida tillsammans med någon i början. Jag antar att medryttaren har en häst hon inte känner så väl som hon ska ut och rida på i en omgivning hon inte känner till. Det handlar om säkerhet. Förslag på hur det ska lösas,

Ha en tavla där det skrivs ner i stallet/säg till ungdomen att höra av sig till nån när hon påbörjar och avslutar sina ridturer så att man vet hur länge hen varit ute med hästen

Hästägare kan cykla med på nån slinga för att visa var den går och se hur medryttaren hanterar hästen

Ge medryttaren ritade kartor på en lr två ridslingor

Just den biten med ridningen tycker jag är svår,

Ts har oväntat fått in en extra person i sitt stall som hen inte vill ta hand om på det sättet som kanske antas av hästägaren

Hästägaren har kanske helt andra förväntningar på vad ts skall erbjuda i form av stöd till den här medryttaren

Håller med om att vill man inte rida ut med andra, speciellt i sitt eget stall, så ska man inte behöva göra det

Det är inte jätte konstigt att hästägaren tycker hon ska rida tillsammans med någon i början. Jag antar att medryttaren har en häst hon inte känner så väl som hon ska ut och rida på i en omgivning hon inte känner till. Det handlar om säkerhet. Förslag på hur det ska lösas,

Ha en tavla där det skrivs ner i stallet/säg till ungdomen att höra av sig till nån när hon påbörjar och avslutar sina ridturer så att man vet hur länge hen varit ute med hästen

Hästägare kan cykla med på nån slinga för att visa var den går och se hur medryttaren hanterar hästen

Ge medryttaren ritade kartor på en lr två ridslingor
Håller med. Om medryttaren är omyndig hoppas jag att hästägaren har stämt av med förälder att medryttaren kommer att rida ut själv och vad som gäller då. Återigen är det inte gårdsägarens ansvar.

En gång stod jag inackorderad på ett ställe där stallägaren återkommande tyckte att jag skulle rida ut med en stallkamrat som alltid ville ha sällskap. Troligen för att stallägaren inte ville göra det själv. Det blir jobbigt med såna outtalade förväntningar.

Att hon hänger länge i stallet ser jag absolut inget fel eller konstigt med. Men tycker absolut att du kan ta upp med hästägaren att hon inte förstår/respekterar gränsen mellan stallet/hästen och ert privatliv. Förstår att det blir jobbigt för er!

Ägaren svarade nu att hon upplevt samma när tjejen hälsade på hästen som stod i en annan stad då. Ägaren jobbade på restaurang och tjejen stannade långt in på kvällen där. Hon skulle iaf höra med hennes mamma lite
DVarför kan hon inte prata med medryttaren? Det är ju ändå hennes häst hon sköter och då borde ägaren redan vid inflytten dragit vad som gäller.

Liknande trådar

• Nervös vid ridning ensam
  • Uppsagd som medryttare
  • Träning, råd
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Arbetsintervju

Barn